۴۰۰۸۳۵
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

آیت‌ الله مکارم: تخلف در ارائه آمار حرام است

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: آمارگیران هیچ‌گاه تحت تأثیر مسائل جناحی قرار نگیرند تا اختلافی در آمارها رخ ندهد که در غیر این صورت خیانت کرده‌اند و قطعا این عمل حرام است.

خبرگزاری مهر: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس مرکز آمار ایران که صبح پنج‌شنبه در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: آمار، پایه همه مسائل جامعه است و هیچ کسی نسبت به این امر شک ندارد.

وی در ادامه با بیان این که ما در زندگی شخصی آمار را بیشتر رعایت می‌کنیم، افزود: زندگی افراد به آمار مرتبط است و هر کاری در جامعه بدون در نظر گرفتن آمار صورت گیرد نتیجه منفی درپی دارد.

تناقض در عنوان آمارها موجب بدبینی مردم می‌شود

استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: برخی افراد با دیدن تناقض در آمارهای ارائه شده می‌گویند آمارها سفارشی است و به این دلیل در آمارگیری و سرشماری شرکت نمی‌کنند و به این امر بدبین می‌شوند که لازم است جلوی این گونه تناقض‌ها گرفته شود تا مردم در سرشمای دلسرد نشوند.

وی عنوان کرد: لازم است آموزش‌هایی به مردم و آمارگیران داده شود و هرکدام از این دو گروه نسبت به نوع کار و فعالیت خود آگاهی داشته باشند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: مسئولان و متولیان آمار هیچ گاه تحت تأثیر مسائل جناحی قرار نگیرند تا اختلافی در آمارها رخ ندهد که در غیر این صورت خیانت کرده‌اند و قطعا این عمل حرام است.

وی ابراز کرد: متأسفانه مردم هنوز به ضرورت آمار ایمان ندارند، از این رو لازم است مسئولان برای مردم ضرورت این امر را تشریح کنند.

این مرجع تقلید شیعیان در این زمینه ادامه داد: قضات می‌توانند بسیاری از اطلاعات شخصی مردم را از نهادها دریافت کنند اما این آمارگیری را حتی قضات نمی‌توانند از مرکز آمار ایران داشته باشند. لازم است به مردم این گونه مسائل در رسانه‌ها بیان شود.

وی در ادامه با بیان این که گاهی اختلاف در آمار به دلیل تفاوت در معیارها است، افزود: گاهی به دلیل این امر تفاوت در آمار از سوی دو مرجع عنوان می‌شود که لازم است در آمار معیارهای سنجش نیز بیان شود.

تعریف بیکاری باید از نظر عرف پذیرفتنی باشد

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: برای نمونه از بیکاری تعریف‌های متفاوتی از گذشته تاکنون شده که هر دو تعریف بیکاری را عرف به عنوان کار محسوب نمی‌کند و لازم است تعریف در بیکاری از نظر عرف مقبول باشد و اگر آماری در بیکاری عنوان می‌شود بیان شود که چه میزان افراد بیکاری کامل و یا ناقص هستند.

وی افزود: ‌تمام نهادها، ‌ارگان‌های دولتی و مذهبی به آمار نیاز دارند و آمار از بدیهی‌ترین مسائل اجتماعی است. حتی ما در مسائل معنوی همچون تعداد مساجد و حسینیه‌ها نیز به آمار نیاز داریم.

لزوم پرهیز از دادن آمارهای متناقض به مردم

مفسر بزرگ قرآن کریم ابراز کرد: باید از ایجاد بدبینی مردم در آمار نسبت به آمار جلوگیری شود و از عنوان آمار بدون بیان معیار که گاهی تناقض در آمار ایجاد می‌کند، پرهیز شود.

وی بیان داشت:‌جلب اعتماد کردم سرمایه اصلی یک جامعه است که ضربه به آن به کل جامعه ضربه می‌زند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ما توصیه می‌کنیم همه مردم در سرشماری نفوس و مسکن به صورت اینترنتی برای تسهیل در کار و صرفه جویی در زمان شرکت کنند و نسبت به آمار خوشبین باشند.

وی افزود: امید است این آمارگیری اینترنتی که برای اولین بار در کشور صورت می‌گیرد نتیجه خوبی داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      .مگر توایران تخلف هم میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج