۴۰۰۹۲۵
۲۰ نظر
۵۰۰۷
۲۰ نظر
۵۰۰۷
پ

نیروی دریایی عربستان چه در چنته دارد؟

رزمایش «درع الخلیج-۱» عربستان از دو روز گذشته در آب‌های خلیج فارس، نزدیک تنگه راهبردی هرمز و دریای عمان آغاز شده و کارشناسان نظامی عرب معتقدند به صورت ضمنی پیامی از عربستان برای ایران به همراه دارد.

خبرگزاری فارس: از روز سه‌شنبه (۱۳ مهر) گذشته رزمایش دریایی ناوگان شرقی نیروی دریایی عربستان در آب‌های خلیج فارس، نزدیک تنگه هرمز و دریای عمان تحت عنوان «سپر خلیج ۱» (درع الخلیج-۱) آغاز شده است.


هدف رزمایش

خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، به نقل از «ماجد بن هزاع القحطانی» فرمانده این رزمایش اعلام کرده که این تمرین نظامی با هدف افزایش آمادگی نیروهای تفنگدار و نیروهای ویژه امنیتی عربستان در جنگ‌های هوایی، دریایی، خنثی سازی بمب، نبردهای سایبری و برای مقابله با هر اقدام نظامی احتمالی علیه عربستان است.

واحدهای شرکت‌کننده

بر اساس گزارش رسانه‌های سعودی در این رزمایش، کشتی‌های جنگی سلطنتی، کشتی و قایق‌های تندرو، نیروی هوایی وابسته به نیرو و تفنگداران دریایی و یگان‌های ویژه دریایی حضور دارند.

فرمانده این رزمایش اعلام کرده که در این رزمایش جنگ‌های هوایی، زیر و روی آب، جنگ الکترونیک، مین‌گذاری و عملیات نیروهای تفنگدار و نیروهای ویژه دریایی همراه با عملیات فرود نیروها از دریا و هوا به سطح و تیراندازی تمرین می‌شود.

نکته جالب توجه در این رزمایش حضور ناوگان شرقی عربستان است که مسئولیت اجرای عملیات در خلیج فارس را بر عهده دارد؛ ناوگان غربی عربستان مسئولیت اجرای عملیات در دریای سرخ را برعهده دارد.

عربستان می‌گوید این رزمایش را برای افزایش توان دفاعی نیروهای دریایی عربستان برای مقابله با هر خطری که امنیت مرزهای آبی این کشور را تهدید کند و حفظ امنیت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تنگه هرمز اجرا کرده است.

عربستان در ناوگان دریایی خود چند کشتی جنگی در اختیار دارد که همه ساخت فرانسه، آمریکا و بریتانیاست.

این کشور حدود ۷ ناوچه جنگی ساخت فرانسه را در ناوگان دریایی خود به خدمت گرفته که همه آنها مجهز به تسلیحات نظامی، جنگ الکترونیک و باند فرود بالگرد هستند و با نام‌های:

الریاض (۸۱۲)، مکه (۸۱۴)، الدمام (۸۱۶)، المدینة (۷۰۲)، الهفوف (۷۰۴)، ابها (۷۰۶) و الطائف (۷۰۸) شناخته می‌شوند.

نیروی دریایی عربستان قایق‌های تندرویی در اختیار دارد که در دهه ۸۰ در آمریکا ساخته شده و با نام‌های:

بدر (۶۱۲)، الیرموک (۶۱۴)، حطین (۶۱۶)، تبوک (۶۱۸)،الصدیق (۵۱۱)، الفاروق (۵۱۳)، عبد العزیز (۵۱۵)، فیصل (۵۱۷)ف خالد (۵۱۹)، عمرو (۵۲۱)، طارق (۵۲۳)، عقبه (۵۲۵) و ابو عبیده (۵۲۷) شناخته می‌شوند و به جنگ افزار توپخانه‌ای مجهز شده‌اند.

ارتش عربستان همچنین سه مین‌یاب دربایی در اختیار دارد که تحت عنوان الجوف (۴۲۰)، شقرا (۴۲۲) و الخرج (۴۲۴) نامگذاری شده‌اند.

عربستان کشتی‌های امداد و پشتیبانی فرانسوی با نام‌های بریده (۹۰۲) و ینبع (۹۰۴) در اختیار دارد

ناوگان هوایی نیروی دریایی عربستان چند بالگرد نظامی از نوع یوروکوپتر EC۵۶۵ در اختیار دارد که این بالگردها، از هواگردهای متوسط وزن و چند کاربردی به شمار می‌آیند.

این بالگردها در سال ۱۹۸۴ تولید شده و وظایفی چون نبردهای هوایی-دریایی، حمایت از نیروهای غواص و تفنگدار، انجام عملیات امداد و نجات و انتقال مجروحان را برعهده دارد.

یگان ویژه نیروی دریایی ارتش عربستان علاوه بر نیروهای غواص، چترباز، تک تیرانداز و نیروهای پیاده، امکاناتی مانند قایق‌های تندرو، پهپاد و تجهیزات دید در شب را در اختیار دارد.

هدف واقعی عربستان از اجرای این رزمایش چیست؟

سرهنگ «ابراهیم المرعی» کارشناس مسائل نظامی عربستانی در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز»، اعتراف کرده که هدف عربستان از اجرای این رزمایش قدرت نمایی و نشان دادن توانایی‌های نظامی خود به ایران است و اعلام کرد تاریخ برگزاری این رزمایش از پیش تعیین شده است.

از سوی دیگر «صابر السویدان» فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش کویت اعلام کرد این رزمایش پیامی چند محوری دارد که در محور اول آن به ایران می‌گوید که نیروهای ارتش عربستان نیز در خلیج فارس موجودیت دارند.

وی در ادامه گفت که ارتش عربستان همچنین به ایران می‌گوید با وجود اینکه درگیر جنگ یمن است اما توان دفاع از خاک خود و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در برابر حمله احتمالی ایران، دارد.

در حالی که کارشناسان نظامی عربی به پیام آشکار این رزمایش به ایران اعتراف کرده‌اند و می‌گویند عربستان می‌خواهد با این رزمایش در برابر ایران قدرت نمایی کند؛ بعد از واکنش نیروی دریایی سپاه پاسداران به این رزمایش و هشدار به عربستان که حق نزدیک شدن به مرزهای آبی ایران را ندارد، رسانه‌های سعودی ایران را به ایجاد تنش متهم کرده و اعلام کرد‌ه‌اند که آب‌های ایران اصلا در محدوده رزمایش عربستان نبوده و قرار نبوده اصلا نیروهای عربستانی به مرزهای آبی ایران نزدیک شوند.

عربستان درحالی تلاش می‌کند با ایجاد هیاهو درباره این رزمایش خود را به عنوان یکی از قدرت‌های نظامی خاورمیانه معرفی کند که بعد از یک سال و نیم، در جنگی که علیه یمن به راه انداخته گرفتار شده و به جای خاک یمن اکنون در جنوب خود در حال جنگ است.

این کشور با وجود حمایت نظامی و مالی دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و حمایت ایالات متحده آمریکا، تلفات بالای مالی و جانی در یمن متحمل شده است و این مسأله بر شدت اختلافات داخلی عربستان نیز تأثیر گذاشته و میزان نارضایتی در دربار این کشور را افزایش داده است.

به نظر می‌رسد هدف عربستان از اجرای این رزمایش علاوه بر بهبود چهره آسیب‌ دیده ارتش این کشور در منطقه، تغییر کانون توجه از جرایم و جنایت‌های این کشور در یمن به سوی مسائل دیگر از جمله ایجاد موج ایران‌هراسی در منطقه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سوسنگرد

      هر کشوری که مرز آبی در این منتطقه دارد حق رزمایش را دارد چه ایران چه عربستان و... جای نگرانی نیست.
      هدف رزمایش هم ایران نیست بلکه صرفا تمرین رزمی هست.

    • اوسیراک

      مگس را چه به هماوردی عقاب

    • بدون نام

      جنگ در دو وقت پیش میاد یکی وقتی اوضاع یک کشور عالیه و دیگری وقتیه که اوضاع یه کشور وخیمه
      تابتونه دوباره سرپاشه مثل حالای عربستان
      متاسفم بره مردمش که چنین احمقایی رهبرشونن کشورشون از جنوب عملا داره سقوط میکنه بودجه مالیش توبدترین وضعیت دهه گذشتشه حامیاش هزینه حمایتشون خیلی بالا رفته پشتیبانی مردمی نداره و....
      خوب باید چیکار کنه معلومه تمام زورشو بزنه که میشه این کاراش ....

    • بدون نام

      نه هیچ کشوری درجنگها از پیش بازنده است و نه کشوری برنده'
      چون جنگها قابل پیش بینی نیستند '

    • بدون نام

      اسلحه دارند مراقب باشند دست داعش نیافته.
      خودشان که بی عرضه هستند و ما را ترسی نیست و کار چند روز هستند ولی داعش متفصبین مذهبی ابله ای هستند که جنگش طولانی و دراز می شود.

    • ایران

      بجز ایران هیچ کس حق برگزاری رزمایش او خلیج فارس نداره واسه ورودم باید از ایران اجازه بگیرن

    • بدون نام

      موضوع اينه،که دل جيگر جنگ ندارن!!؟

    • بدون نام

      هر کاری بکنن ایران ابر قدرت منطقه س جای نفس کشیدن بر کسی در خلیج فارس نیست

    • ایرانی

      خخخخخخخ
      ترس خودشونو آشکار کرده ان..
      بابا شماها از پس یمن بی دفاع بر نیو مدید حالا میخواید با سرور خودتون در بیافتید...
      واقعا خنده داره

    • محمد

      عربستان اگر عرض داشت تا حال باید شکست میداد با ان هم تانک و .....سربلزان

    • کرمی

      ما برای کشورمون جون میدیم .میخوام ببینم اگه آمریکا تو خلیج فارس نبود جرات اومدن تو خلیج همیشه فارس را داشتند چه برسه قدرت نمایی کنند کل کشورهای هوضه خلیج فارس جزء خاک ایران هستند . ومیشوند.ان شاءالله سلامت وتن درست باشید

    • ariyo

      اقای سوسنگرد دوپهلو حرف میزنی و داری طرف عربستان غش میکنی حواست باشه...

    • بهنام

      همش تقصیر خودمونه
      هی گفتیم آقا انقد پول مملکت رو نبریم بریزیم حلقوم این عربستانی ها.حالا اگه اون پولا توی ایران سرمایه ذاری میشد ببینید الان کجای دنیا قرار داشتیم.

    • سوسنگرد

      من گفتم در یک اب راه بین المللی هر کشوری که مرز آبی داره می تواند رزمایش انجام دهد به شرط رعایت احترام به کشورهای همسایه،خلیج فارس هم متعلق به ایرانمان نیست بلکه یک آب راه بین المللی هست همانند دریای عمان که متعلق به کشور عمان نیست
      ادم خوبه منطقی صحبت کنه نه اینکه موجب خنده دیگران را فراهم بیاره، اگر اینطور بود که برخی دوستان گفتند پس چرا یگان دریایی ایالات متحده و یگان دریایی مصر و انگلیس و فرانسه و عربستان الان در خلیج فارس حضور دارند ؟! چون وارد مرز ابی جمهوری اسلامی نشدن و همانطور که گفتم اب راه بین المللی متعلق به تنها یک کشور نیست،مگه خلیج فارس کانال سویز جمهوری مصر که مصر به هر کی دلش بخواد اجازه بده به هر کی هم نخواد نده؟! لطفا اول جغرافیای سیاسی بخوانید بعد بفرمایید سخنان من دو پهلو هست.
      اگرم دو پهلو بود مشکل در گیرنده شما هست نه صحبت بنده.
      موفق باشید و تشکر از خبرگزاری برترین ها

    • علیرضا

      حق و النصاف با نظر خانم یا اقای سوسنگرد موافق هستم

    • ariyo

      همه از ماهیت وهابی تکفیری عربستان خبر دارن و میدونن که .......

    • علیرضا

      حکومت عربستان درسراشیبی سقوط افتاده.شکست وتلفات وهزینه مالی وانسانی درجنگ یمن.کاستن 20% حقوق کارمندان، ناتوانی شرکت های عربستان درپرداخت حقوق کارگران،خصوصا کارگران خارجی،تصویب قانون حق شکایت شهروندان آسیب دیده درماجرای 11 سپتامبر علیه عربستان درمجلس آمریکا،درگیری های پشت پرده برای قدرت،کسربودجه بالای 100 میلیارد دلار و.....همه اینها نشان از زوال حکومت عربستان دارد.دراین گیر ودار عربستان به 2 دلیل بدنبال ایجاد تنش باایرانست. 1- حکام ناپخته عربستان باخودشان میگویند : حالا که مادرحال غرق شدنیم ، ایران راهم بدنبال خودمان گرفتار کنیم.2 - برای کاستن ازفشار روانی حاکم برحکام عربستان ،آنها بدنبال فرافکنی و کاستن از توجه جامعه جهانی به نقصانها اقدام به مانورهای توخالی ازاین قبیل میکنند

    • تهرانی

      همه در حال سقوط هستند به جز ایران که بنزین داره میشه۱۲۰۰ تومان ملت داره سکته میکنه!!!

    • بدون نام

      جنگ خانمان سوز برای هر دو طرف

    • میناب

      به خدا راست میگی ما اگه همین سس فلفل ونوشابه های عربستان رانخریم برا بخشی از فلج کردن این عربستان کافیه عربستان طلبی تو خالی وبا پشتیبانی شیطان بزرگ آمریکا جلو آمده آمریکا هم هرچه سلاح تاریخ گذشته تو انبار داره به این عربستان نفهم میفروشه وسودشو میبره قطعاایران برا هر ناوعربستان و آمریکا در خلیج فارس موشکهای را آماده کرده کجای هیچ نگرانی در خلیج فارس نیست دوران بزن ودررو دیگه تمام شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج