۴۰۱۰۳۰
۱۴ نظر
۵۰۰۲
۱۴ نظر
۵۰۰۲
پ

جانشین «بان کی مون» انتخاب شد

شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست غیر علنی با صدور قطعنامه ای رسما آنتونیو گوترس نخست وزیر سابق پرتغال را بعنوان جانشین بان کی مون دبیر کل فعلی سازمان ملل به مجمع عمومی این سازمان معرفی کرد.

خبرگزاری ایرنا: شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست غیر علنی با صدور قطعنامه ای رسما آنتونیو گوترس نخست وزیر سابق پرتغال را بعنوان جانشین بان کی مون دبیر کل فعلی سازمان ملل به مجمع عمومی این سازمان معرفی کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل که روز چهارشنبه در پی رای گیری های غیر رسمی خود در سه ماه گذشته سر انجام بر سر معرفی آنتونیوگوترس نخست وزیر سابق کشور پرتغال و کمیسر عالی پناهندگان این سازمان بعنوان جانشین بان کی مون به توافق رسیده بودند، صبح پنجشنبه در یک نشست غیر علنی رسما با صدور قطعنامه ای او را بعنوان دبیر کل بعدی این سازمان به مجمع عمومی معرفی کردند.
در این مرحله قطعیت انتخاب گوترس به این مقام منوط به رای قاطع 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود که به احتمال زیاد فردا جمعه نشستی به همین منظور برگزار خواهد کرد .
گرچه چنین احتمالی در این مرحله بعید به نظر می رسد اما در صورتی که حتی یکی از کشورهای عضو مجمع عمومی در این رای گیری ها با انتخاب نامزد پیشنهادی شورای امنیت مخالفت کند، شور و بررسی ها در مورد نامزد های این مقام از سرگرفته خواهد شد و بار دیگر نامزد پیشنهادی شورا از طریق قطعنامه تازه ای به مجمع عمومی فرستاده خواهد شد.
در جریان انتخاب دبیر کلی سازمان ملل متحد 13 نفر از شخصیت های سیاسی جهان و مقامات فعلی سازمان ملل خود را نامزد این سمت کرده بودند که سه نفر از آن ها بتدریج انصراف دادند و شورای امنیت در نشست های پی در پی خود در طول 3 ماه گذشته به بحث و بررسی در مورد 10 نامزد باقی مانده پرداخت.
این 10 نفر شامل هلن کلارک نخست وزیر سابق نیوزیلند، کریستینا جورجیوا کمیسر همکاری های بین المللی اتحادیه اروپا از کشور بلغارستان، آنتونیو گوترس از پرتغال، ووک یرمیچ از صربستان، میر اسلاو یاژچاک از اسلواکی، دانیلو تورک از اسلوانیا، سوزانا مالکورا از آرژانتین، ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو از کشور بلغارستان، ناتالیا گرمن از کشور مولداوی و سرحان کریم از کشور مقدونیه بودند.
روال انتخابات دبیر کلی سازمان ملل به دلیل ابهامات عدیده و عدم شفافیت و شمول ،همواره از سوی گروه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد جهان از جمله گروه 'کمپین یک نفر برای 7 میلیارد نفر' و گروه موسوم به 'الدرز' یا 'ریش سفیدان' که نلسون ماندلا رهبر فقید افریقای جنوبی بنیانگذار آن بود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

از نظر این نهادها منوط دانستن سرنوشت رهبری تشکیلاتی که نمایندگی بیش از ۷ میلیارد نفر مردم جهان را بعهده دارد به تصمیم و نظر نمایندگان ۵ عضو دائمی شورای امنیت، یکی از بزرگترین ضعف های این نهاد بین المللی و سرسپردگی آن در مقابل نفوذ قدرت های بزرگ جهان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب

    • بدون نام

      قطعا یه کبریت بی خطر دیگه ست

    • امید

      سوزانا مالکورا ... یه احمق و ترسو دیگه مثل بان کی مون .. مسخرس

    • دیدبان

      دست به دامن کی روش بشویم تا از نفوذش استفاده کند .البته ازحالا باید با کی روش هم محتاتانه رفتار کنیم .

    • بهروز

      خاک تو سرهمشون نوکرای امریکا چشمشون بروی حقایق دنیا میبندن وجرات حرف زدن ندارن مص مردم یمن سوریه عراق

    • پارمیس

      دقیقا اینم یک چوب کبریت بی خطر دیگه است

    • بدون نام

      سگ زرد برادر شغاله.تا وقتی قلاده آمریکایی گردنشونه وضع همینه.

    • بدون نام

      بسلامتی

    • سعید

      سگ زرد برادر شغال است

    • بدون نام

      خاک بر سرش همشون از امریکا میترسن مثل سگ

    • بدون نام

      سازمان امریکای است نه ملل کجاش سازمان ملل خاک بر سرشون

    • بدون نام

      سگ زرد برادر شغاله

    • امید

      اسم سرحان کریم از مقدونیه رو هم نوشته بودم ..

    • دلواری

      دوست خوبم اینهای کبریتهای خطرناکی هستن که اتش ان فقط دامن ملتهای بیچاره را می سوزاند .وبرای جنایتکاران حکم کبسول اتسنشانی را دارند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج