۴۰۱۰۳۷
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

تصویب راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران

کمیته امور خارجی پارلمان اروپا پیش نویس سند مربوط به « راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته ای » را به رای گذاشت و با ۳۷ رای موافق و ۱۵ رای مخالف، آن را تصویب کرد

خبرگزاری ایسنا: کمیته امور خارجی پارلمان اروپا پیش نویس سند مربوط به « راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته ای » را به رای گذاشت و با ۳۷ رای موافق و ۱۵ رای مخالف، آن را تصویب کرد

این پیش نویس که «ریچارد هوییت» از اعضای شاخه قانونگذاری اتحادیه اروپا از حزب کارگر انگلیس و متحد نزدیک جرمی کوربین رئیس این حزب، آن را تهیه کرده درباره راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته ای » است .

قرار است این سند در جلسه آینده پارلمان اروپا به رای گذاشته شود.

با وجود تصویب این پیش نویس، ائتلاف لیبرال دموکراتها در پارلمان اروپا به پیش نویس سند مربوط به راهبرد اتحادیه اروپا در عادی سازی روابط با ایران رأی مخالف دادند.

هانس وَن بالن، Hans van Baalen از نمایندگان پارلمان اروپا تصریح کرده است: طرح تصویب شده از سوی کمیته امور خارجی پارلمان اروپا» جدی بودن شروط و معیارهای تعیین شده برای ایران را نشان نمی‌دهد.

ماریچه اسخاکه Marietje Schaake گزارشگر کمیته روابط بین المللی INTA نیز گفت: ما از توافق با ایران به عنوان موفقیت اتحادیه اروپا و دیپلماسی چند جانبه استقبال می‌کنیم، اما این گزارش فاقد توازن لازم است .

به گزارش برخی از منابع خبری، در بخش گفت وگوهای سیاسی این سند، با اشاره به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه هسته ای ایران و نیز مذاکرات و توافق های صورت گرفته میان تهران و بروکسل در این خصوص، عنوان شده است: ما بر این باور هستیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که از آن به عنوان توافق هسته ای ایران یاد می شود، یک دستاورد برجسته برای دیپلماسی اروپا بشمار می رود و اتحادیه اروپا در حال حاضر این مسئولیت را دارد که با توجه به روح مذاکرات و در راستای منافع مردم ایران و این اتحادیه، بر اجرای کامل آن پای فشارد.

در ادامه این سند آمده است: ما بر این باور هستیم که گسترش روابط اتحادیه اروپا و ایران بایستی از طریق گفت وگوهای چند لایه شامل مذاکرات سیاسی، فنی ، ارتباطات مستقیم مردم با مردم و بر مبنای منافع دو طرف و بر اساس یک ارزیابی واقع بینانه از منافع مشترک و تفاوت ها، گام به گام صورت پذیرد.

در این سندهمچنین ضمن تأکید بر اهمیت نقش گفت وگوهای سیاسی در عادی سازی کامل روابط ، بر ضرورت گسترش روابط پارلمانی اتحادیه اروپا و ایران در پیشبرد منافع دو طرف، ضمن احترام متقابل و عدم مداخله در امور یکدیگر اشاره شده و عنوان گردیده است که گفت وگوی دو طرف می تواند دربرگیرنده مسایل مختلفی از جمله مبارزه با تروریسم و حقوق بشر باشد.

در این سند با اشاره به تفاوت دیدگاه های میان ایران و اتحادیه اروپا در مورد مجازات اعدام، عنوان شده است که حذف مجازات اعدام در ارتباط با جرائم مرتبط با مواد مخدر می تواند شمار موارد اعدام در ایران را تا 80 درصد کاهش دهد.

گسترش همکاری های اتحادیه اروپا با ایران برای مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر از موارد مطرح شده در این سند است که می تواند یکی از راه های پرداختن به این مساله باشد.

در ادامه این سند از 'سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ( EEAS ) خواسته شده است که امکان ایجاد یک چارچوب نهادی برای همکاری با ایران همانند یک توافق همکاری و مشارکت' ( PCA ) یا یک چارچوب همکاری برای پیشبرد گفت وگوهای سیاسی میان دو طرف بررسی کند.

در ادامه این سند، درخصوص تعاملات تجاری و اقتصادی بروکسل و تهران عنوان شده است که دولت ایران یک رشد سالانه ۸درصدی را هدف گذاری کرده است و ' ما بر این باور هستم که سرمایه گذاری اروپا در این کشور ، می تواند یک عامل کلیدی در تحقق این هدف باشد'.

این سند با اشاره به لغو تحریم های اتحادیه اروپا بعد از برجام می افزاید: ما خواهان گسترس توسعه همکاری های اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران که در حال حاضر بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا در خارج از سازمان تجارت جهانی است، هستیم و لغو تحریم ها یک عنصر مهم در تحقق این مساله بشمار می آید.

در این سند تصریح شده است که همکاری اتحادیه اروپا با ایران در حوزه انرژی، نقش بسیار مهمی در متنوع ساختن منابع انرژی و تامین امنیت انرژی این اتحادیه ایفا می کند.

در بخشی از این سند با بیان اینکه بیش از نیمی از خانوارهای ایرانی برای تامین انرژی شان متکی به گاز طبیعی هستند، عنوان شده که ایران دارای امکانات بالقوه عظیمی در حوزه انرژی های تجدید پذیر و پاک است و اتحادیه اروپا در این خصوص می تواند با تهران همکاری کند.

در این سند با اشاره به اینکه ایران به طور میانگین در سال دارای 300 روز آفتابی است، عنوان شده است: میزان تولید بالقوه برق از انرژی خورشیدی در ایران معادل 13 برابر کل مصرف انرژی در این کشور می‌تواند باشد .

در این سند راهبردی بر افزایش همکاری ها میان اتحادیه اروپا با ایران در زمینه مدیریت مصرف آب، مقابله با بلایای طبیعی همچون زلزله ، آلودگی هوا و مدیریت بازیافت زباله ها تصریح شده است.

این سند همچنین خواستار بررسی همکاری ها میان اتحادیه اروپا و ایران با توجه به برجام، در حوزه انرژی هسته ای غیرنظامی، از سوی بروکسل شده است.

در بخش دیگری از این سند همکاری، در مورد نقش ایران در منطقه خاورمیانه، عنوان شده است که این کشور یک بازیگر مهم در حوزه خلیج فارس و در این منطقه بشمار می آید.

در این سند با ابراز نگرانی از گسترش نظامی گری در منطقه خاورمیانه تصریح شده است: به رغم مشروع بودن نگرانی های دفاعی اما این مساله بایستی ضمن احترام کامل به حق حاکمیت تمامی کشورهای منطقه باشد.

این سند می افزاید: ما بر این باور هستیم که توافق هسته ای ایران راه را برای همکاری ها به منظور حل بحران های امنیتی در منطقه خاورمیانه باز کرده است .

در این سند تصریح شده است: ما بر این باور هستیم که ایران قادر است در ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه نقش مهمی را بازی کند و در همین حال به نفع تمامی منطقه است که اقدام به عادی سازی روابطشان با تهران کنند.

در این سند بیان شده است: باور داریم در گفت وگو سیاسی بروکسل و تهران، از ایران بایستی خواسته شود که نقش سازنده ای را در حل بحران های سیاسی در عراق، یمن، سوریه، لبنان، افغانستان، در چارچوب احترام به قانون بین الملل و حق حاکمیت تمامی این کشورها، ایفا کند.

این سند می افزود: ما بر این باور هستیم که اختلافات در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس بدون حضور تمامی بازیگران در دور میز مذاکرات امکان پذیر نیست .

در این سند از نقش مثبت ایران در پیشبرد مذاکرات صلح در سوریه و مشارکت آن در گروه بین المللی حمایت از سوریه و نیز حمایت از تلاش های جاری در ایجاد ثبات در عراق استقبال شده است.

در این سند همچنین از اتحادیه اروپا خواسته شده است که دیپلماسی فعال تری را در کاهش تنش ها میان تهران و ریاض و ایجاد اعتماد و عادی سازی روابط آنها در پیش بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشاالله که همه چيز به خیر و خوشی باشه

    • مهدی

      ما قشر کارگر از آقای روحانی برای اقدام به رفع تحریم ها متشکریم ، امید است رفع تحریم ها و در پی آن برطرف شدن مسائل اقتصادی کلان باعث تأثیرگذاری مثبت در زندگی ما به خصوص افزایش قدرت خرید شود

    • یار امام زمان

      پیش به سوی پیشرفت

    • بدون نام

      کدوم حرکت مثبت رو آقای روحانی وکابینش انجام دادن؟؟؟!! چرا مردم ما اینجور تفکری دارند....خدایا تورحم کن

    • بدون نام

      اتحادیه اروپا بهترین قوانین را در دنیا داره..وانسانیت.....جا داره کشور هرچه بیشتر به اتحادیه اروپا نزدیکتر بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج