جاباما
۴۰۲۱۰۳
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

مداحی مذهبی یا سیاسی؟

این روزها برخی از مداحان به‌جای آن‌که به مراسم عزاداری صرف بپردازند، حسینیه‌ها و تکایای مذهبی را محلی برای اظهارنظر سیاسی می‌کنند. مشکلی که در زمینه مداحی‌ها و منبر رفتن‌ها در مراسم عزاداری در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم حضور کسانی است که درک و شناخت درستی از سیاست ندارند.

مصطفی درایتی صاحب نظر مسایل مذهبی در فرهیختگان نوشت: این روزها برخی از مداحان به‌جای آن‌که به مراسم عزاداری صرف بپردازند، حسینیه‌ها و تکایای مذهبی را محلی برای اظهارنظر سیاسی می‌کنند. مشکلی که در زمینه مداحی‌ها و منبر رفتن‌ها در مراسم عزاداری در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم حضور کسانی است که درک و شناخت درستی از سیاست ندارند.
این افراد با این حال به خود اجازه می‌دهند که در منبر رفتن و مداحی به حوزه سیاست ورود پیدا کنند. همین امر باعث می‌شود که گاهی برخی صحبت‌ها در مراسم عزاداری حاشیه ساز باشد. از سویی، جریانی در کشور وجود دارد که از همه چیز استفاده ابزاری می‌کند. در واقع از همه امکانات موجود استفاده می‌کنند تا نگاه و دیدگاه سیاسی خود را به جامعه غالب کنند. در همین راستا از برخی افراد بی‌مسئولیت که شایستگی و صلاحیت مداحی یا روضه‌خوانی را ندارند استفاده می‌کنند تا دیدگاه سیاسی خود را مطرح کنند.
به این افراد تریبون داده می‌شود و آنها هم زمانی که با جمعیت کثیری روبه‌رو می‌شوند از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا دانش اندک خود را انتقال دهند. همین امر باعث آسیب رسیدن به چنین مجالسی می‌شود. بارها از این افراد خواسته شده است با تابلوی خدمت به ائمه، برای یک جریان سیاسی پادویی نکنند و در مجلسی که نام امام حسین(ع) را یدک می‌کشد با پرچم یک تفکر سیاسی خاص ورود نکنند، اما اهمیتی داده نمی‌شود. به همین دلیل باز هم شاهد این هستیم که در چنین مجالسی از الفاظ سخیف استفاده می‌شود که آفت است.
هم این مجالس عزاداری را آلوده می‌کند و هم به سیاست آسیب می‌رساند. این الفاظ و لحن برخی سخنرانی‌ها نه‌تنها شایسته مراسم عزاداری نیست بلکه شایسته نظامی تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی هم نیست. علمای کشور بارها تذکر داده‌اند که پای مقدسات مردم را به‌میان نکشید. آن چه دارید، عرضه کنید. از مقدسات مردم برای خودتان یا جناح متبوع‌تان سپر درست نکنید اما توجه نمی‌شود. البته مردم هم دیگر قانع نمی‌شوند حتی در بسیاری از موارد گریزان می‌شوند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. این گونه سخنرانی‌ها و مداحی‌ها حتما پشت پرده و پشت صحنه‌ای دارد.
حتما سازمان‌دهی می‌شود و منابع مالی این افراد را حمایت می‌کنند. از سویی، گاهی صدا و سیما هم به این نوع افراد تریبون می‌دهد. با مصاحبه، پخش مداحی‌ها یا برجسته کردن این چهره‌ها و شخصیت‌ها به بیشتر دیده شدن‌شان کمک می‌کنند. البته این موضوعات مربوط به سال‌های اخیر نیست و مدت‌هاست که ما با این گونه سخنرانی‌ها و مداحی‌ها مواجه هستیم. مجالسی که نوعی ویژه از سلیقه سیاسی را قالب می‌کنند و مخاطبان‌شان را بنده خود می‌دانند به همین جهت به خود اجازه می‌دهند تا با هر لفظی صحبت کنند و هر گفتاری داشته باشند. به نظر می‌رسد که کنترل این افراد فقط از طریق کنترل تریبون‌ها اتفاق خواهد افتاد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منم بانظرشما موافقم

    • سیاووش

      یادش بخیر مداحی های بیست سال پیش ،،،فقط ذکر امام حسین بود و یارانش،،اما حالا چی؟؟؟

    • بدون نام

      سیاست و دیانت ما عین همه چرا میخاین این دو مسله رو از هم جدا کنین هدفتون چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج