جاباما
۴۰۲۱۲۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

شکلاتی که جهان را فتح کرد

شکلات خوشمزه نوتلا برندی است با قدمتی نزدیک به نیم قرن؛ سال گذشته شرکت ایتالیایی توانست ۳۶۵ میلیون کیلو نوتلا را در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به فروش برساند. ۵۰ سال پیش چنین چیزی تقریبا غیر ممکن به نظر می رسید. در ماه های بعد از جنگ جهانی دوم، شیرینی فروشی جوان ایده ساخت یک دسر با استفاده از فندق و کاکائو را داشت. نام او «پیِترو فِرِرو» بود.

وب سایت روزیاتو - حامد آل محمد: شکلات خوشمزه نوتلا برندی است با قدمتی نزدیک به نیم قرن؛ سال گذشته شرکت ایتالیایی توانست ۳۶۵ میلیون کیلو نوتلا را در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به فروش برساند. ۵۰ سال پیش چنین چیزی تقریبا غیر ممکن به نظر می رسید. در ماه های بعد از جنگ جهانی دوم، شیرینی فروشی جوان ایده ساخت یک دسر با استفاده از فندق و کاکائو را داشت. نام او «پیِترو فِرِرو» بود.

«جووانی فِرِرو» سرپرست فعلی خانواده در این رابطه می گوید: "پدربزرگ من تمام عمر خود را صرف پیدا کردن فرمولاسیون این شکلات نمود و زندگی اش را به پای آن گذاشت. او حتی نیمه شب مادربزرگ من را از خواب بیدار می کرد و از او درخواست می نمود که مزه شکلاتش را امتحان کند."
شکلاتی که جهان را فتح کرد

این قضه بیشتر شبیه افسانه ها به نظر می رسد. پیِترو انسان فروتنی بود و در منطقه ای زندگی می کرد که به خاطر فندق های خوشمزه اش مشهور شده بود. وی در آن زمان ایده فرمول طلایی شکلاتش را در ذهن می پروراند. پایان این رویا پردازی ها و تلاش ها بسیار خوشایند بود. تجارت کوچک فِرِرو در شهر کوچک «آلبا»، به چهارمین گروه مهم در بازار شکلات جهان تبدیل گشت و توانست گردش مالی سالانه ۸ میلیارد یورویی را به ارمغان بیاورد.

هنگامی که پیِترو برای رسیدن به هدف خود تلاش می نمود، منطقه کوهپایه ای ایتالیا و شهر تورین به خاطر صنعت شکلاتش شهرت یافته بود. جالب است بدانید که شکلات «Gianduja» نیز در همین مکان متولد شده است، اما گرانی آن باعث می شد که هر کسی نتواند آن را خریداری نماید.

در سال ۱۹۴۶ میلادی، آقای فِرِرو محصولی به نام «Giandujot» (قرص های شکلاتی پیچیده شده در آلومینیوم) را روانه بازار کرد. این شکلات را می توان همان نوتلای جامد شده نامید که باید با چاقو برش داده می شد. چند سال بعد نسخه قابل مالیدن بر روی نان با نام «Supercrema» نیز راهی بازار شد.

این کار موفقیتی بزرگ برای فِرِرو به شمار می رفت و نخستین باری بود که مردم عادی می توانستند شکلات را با قیمتی قابل قبول خریداری نمایند. عرضه این محصول نخستین قدم برای تولید نوتلا به شمار می رفت.
شکلاتی که جهان را فتح کرد

کلمه «Spreadability» یا «Spread» که بر روی بسته های نوتلا مشاهده می کنید، بدین معناست که بتوان مقدار کمی از شکلات را بر روی سطحی طولانی مورد استفاده قرار داد. این محصول با نان نیز سرو می شود و در آن زمان توانست به عنوان یکی از خوراکی ها اصلی در رژیم غذایی مطرح گردد. افرادی که به خاطر قیمت بالا هیچ گاه طعم شکلات را نچشیده بودند، خوردن «Supercrema» به یک عادت برایشان تبدیل شده بود.

«میشل فِرِرو» پسر فرروی بزرگ بود که نخستین بار دستاورد پدرش را به نوتلا تبدیل نمود و توانست آن را به شکل و شمایل امروزی درآورد. وی همواره اعتقاد داشت که می توان این ایده را جدی تر دنبال نمود. فناوری و راه های جدید باعث شد تا نوتلا به محصولی برنده تبدیل گردد. جووانی در این رابطه می گوید: "نوتلا در سال ۱۹۶۴ همزمان با من متولد شد و توانست به یکی از موفقیت های اروپا تبدیل گردد.

نام انتخاب شده برای این محصول، وجهه جهانی آن را تقویت می نمود. کلمه «Nutella» از دو قسمت «Nuts» و «ella» تشکیل شده است. «ella»، پایانی مشهور در اسامی ایتالیایی مانند «mozzarella » و «caramella» است. حالا بعد از گذشت ۵۰ سال، نوتلا برندی جهانی است که ۱۱ کارخانه در سراسر دنیا آن را تولید می کنند. این محصول پنجمین گردش مالی بالا را در محصولات فررو (مانند کیندر و فررو روشِر) دارد. کمپانی فررو به تنهایی ۲۵ درصد فندق جهان را برای تولید محصولاتش مصرف می کند.

اما سوال اینجاست که چگونه نوتلا طی نیم قرن توانسته راه خود را به بسیاری از آشپزخانه ها باز کند؟ «روبرتا ساشاتِلی» دانشیار جامعه شناسی دانشگاه میلان و پژوهشگر فرهنگ مصرف، در این رابطه می گوید: "نوتلا همواره استانداردی فراتر از متوسط داشته و کالایی ضروری در سبد خانوار به شمار نمی رفته است. طعم و مزه شیرین آن، بسیار متفاوت تر از دیگر شکلات های ایتالیایی بود، به همین دلیل مردم استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.

این محصول هیچگاه به عنوان جایگزین معرفی نشد که نکته بسیار مهمی به شمار می رود. آن ها می توانستند از عباراتی مانند ارزان، خوشمزه و جانشین شکلات برای تبلیغ استفاده کنند، اما در عوض از کلماتی مانند طبیعی و دارا بودن فندق استفاده شد که بازخورد بسیار خوبی داشت."

نوتلا توانست به عنوان صبحانه ای مغذی نیز مطرح شود. شکلات خوشمزه ایتالیایی ها دارای فندق و شیر بود و توانست جای شکر و چربی اشباع شده را بگیرد. تبلیغات زیادی برای این محصول صورت می گرفت. در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام شد که هر شیشه ۴۰ گرمی نوتلا حاوی ۵۲ عدد فندق، یک لیوان شیر و مقداری کاکائو است. جامعه استاندارد آگهی های بازرگانی (ASA) ارزش غذایی آن را بیش از حد بزرگ می نمود. سه سال بعد، پا از این هم فراتر گذاشته شد و اعلام گشت که درون هر ۱۵ گرم نوتلا، ۲ عدد فندق و مقداری شیر وجود دارد.
شکلاتی که جهان را فتح کرد

شکلات خوشمزه ایتالیایی توانست سه سال به عنوان اسپانسر تیم ملی (شامل جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه نیز می شود) فعالیت کند که کاری بزرگ به شمار می رفت. این ایده باعث شد که نوتلا برای مصرف ورزشکاران نیز مفید و بدون مشکل به نظر برسد. قرار است در تعطیلات این هفته، پنجاهمین سالروز تاسیس نوتلا با برگزاری جشن خیابانی در شهر «آلبا» و دعوت از خواننده سرشناس پاپ یعنی «پیاتزا دِل پلِبیسکیتو» گرامی داشته شود.
جووانی فررو در این رابطه می گوید: "داستان های قدیمی از تولید نخستین شیشه نوتلا در ۲۰ آوریل نیم قرن پیش حکایت دارد و ۱۸ می نیز نخستین محصول به مصرف رسید. وی علاوه بر علاقه به طعم شکلات، خاطرات شیرینی که نوتلا برایش رقم زده را نیز دوست دارد. والدین جووانی در کودکی به او اجازه دادند تا نوتلا را برای صبحانه نوش جان کند و امروزه وی نیز همین مجوز را به فرزندان خود داده است. امروزه شهر ناپل ایتالیا به عنوان پایتخت نوتلا شناخته می شود.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
شکلاتی که جهان را فتح کرد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج