۴۰۲۱۴۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

فراکسیون زنان منفعل نیست

بعد از انتخابات اسفند و ورود ۱۷ زن به مجلس، فعالان زن کشور، ورود تعداد قابل‌توجهي از زنان عضو ليست اميد را به فال نيک گرفتند و همچنان معتقد هستند، اين زنان مي‌توانند در سر و سامان بخشيدن به وضع زنان کشور مؤثرتر باشند و بيش از پيش، به وضع حقوقي آنها رسيدگي کنند.

وقایع اتفاقیه: بعد از انتخابات اسفند و ورود ۱۷ زن به مجلس، فعالان زن کشور، ورود تعداد قابل‌توجهي از زنان عضو ليست اميد را به فال نيک گرفتند و همچنان معتقد هستند، اين زنان مي‌توانند در سر و سامان بخشيدن به وضع زنان کشور مؤثرتر باشند و بيش از پيش، به وضع حقوقي آنها رسيدگي کنند. انتظاري که با توجه به عملکرد ضعيف زنان نماينده، به‌ويژه در مجلس نهم، انتظار چندان عجيب و غريبي هم نيست. مهم‌ترين انتظاري که از سوي زنان نماينده، چه در فراکسيون‌ماندن و چه در کميسيون‌شدن، مطالبه مي‌شود، گام‌برداشتن در زمینه مطالبات حقوقي است.
مطالباتي که به‌ويژه در مجلس هشتم و نهم، به‌شدت مورد اغفال قرار گرفت و حتي زنان نماينده مجلس هم در راستای تصويب قوانين تبعيض‌آميز عليه زنان گام‌هايي برداشتند؛ به‌ويژه در مجلس نهم، ۹ زن نماينده، آن‌قدر در حوزه‌هاي مختلف زنان و همچنين ديگر موضوعات، منفعل بودند که بارها با عنوان بي‌تحرک‌ترين نمايندگان اين مجلس از آنها نام برده شد. طرح‌هايي مثل دورکاري زنان، با هدف خانه‌نشين‌کردن تدريجي آنان، تفکيک جنسيتي در دانشگاه‌ها، منع زنان براي حضور در ورزشگاه‌ها، حمايت از برخي مواد طرح‌هاي حمايت از تعدد زوجات و ازدواج موقت، از جمله مواردي بودند که از سوي زنان نماينده در مجلس نهم، مورد حمايت قرار گرفت و همين موارد، نشان‌دهنده اين موضوع است که نه‌تنها اين نمايندگان در راستای برابري حقوق زنان و مردان، گامي آن‌گونه که شايسته است، برنداشتند، بلکه همواره در طرد کردن برابرخواهي زنان و مردان، نقشي ويژه ايفا کردند.
کارشناسان بسياري معتقد هستند که آنها عملا بدترين عملکرد زنان نماينده را در تاريخ مجالس ايران، رقم زدند و شايد به‌خاطر همين فعاليت‌هاي زنان مجلس نهم باشد که بعد از روي‌کار آمدن مجلس دهم، نگاه جامعه زنان کشور به فراکسيون زنان و رويکرد اصلاح‌طلبانه آنها دوخته شد اما با گذشت چند ماه از عمر مجلس دهم و فعاليت فراکسيون زنان، هنوز نسيم خوشايندي از سوي اين فراکسيون براي تغيير در بعضي قوانين تبعيض‌آميز عليه زنان در مجلس دهم، نوزيده و به نظر مي‌رسد اين فراکسيون همچنان دچار رخوت و کم‌تحرکي است؛ گرچه زنان نماينده، اين موضوع را قبول ندارند و به قول فاطمه سعيدي، نمايندگان زن فعال‌تر از مردان اين دوره در فراکسيون اميد ايفاي نقش مي‌کنند؛ همچنين سميه محمودي، در‌اين‌باره تأکيد می‌کند که تصميم گرفته‌ايم تا به نتيجه نرسيدن امور، موضوعي را رسانه‌اي نکنيم.
سميه محمودي، نماينده شهرضا در مجلس، در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» در پاسخ به اين موضوع که برخی، فعاليت فراکسيون زنان را منفعلانه مي‌دانند، گفت: بعضی‌ها کارشان اين است که در گوشه‌اي بنشينند و فقط از ديگران انتقاد کنند. به نظر من، يک نماينده زن، فقط يک زن نيست و مسئوليت مهم او نماينده‌بودن است و فعاليت نمايندگان زن و اين فراکسيون، قابل دفاع است.
اين عضو کميسيون اجتماعي، اظهار کرد: فراکسيون زنان در حال فعاليت است و براي خود برنامه دارد؛ به‌نحوي که مدتي است، قصد دارم اعضاي فراکسيون را براي بازديد به اصفهان دعوت کنم ولي به‌دليل برنامه‌هاي فشرده فراکسيون، هنوز امکان اين کار فراهم نشده است. عضو فراکسيون زنان مجلس، خاطرنشان کرد: به نظر من، برخي موضوعات را نبايد تا قبل از اينکه به نتيجه‌اي برسند، رسانه‌اي کرد چون ممکن است به نتيجه نرسد و در اين صورت، فقط يک اميد واهي در دل مردم به‌وجود مي‌آيد که بازخورد مثبتي ندارد؛ بنابراين بهتر است موضوعات را اول به نتيجه برسانيم و بعد آنها را رسانه‌اي کنيم.
عضو کميسيون تلفيق برنامه ششم، افزود: به‌عنوان يک زن، تلاش کرده‌ام در کميسيون تلفيق برنامه ششم، زنان به‌عنوان يکي از اولويت‌هاي اصلي کشور ديده شده و موضوع زنان سرپرست خانوار در اين برنامه، به‌عنوان يکي از اولويت‌ها گنجانده شود.
محمودي تصريح کرد: در کشور دو و نيم ميليون زن سرپرست خانوار داريم که بايد تکليفشان مشخص شود و مورد حمايت دولت قرار بگيرند. او تأکيد کرد: سه‌شنبه هفته گذشته، در جلسه کميسيون تلفيق در ماده «۳» اين موضوع را بررسي کرديم و به تصويب رسانديم و در اولويت‌هاي کشور قرار داديم. تا پايان برنامه هم سعي مي‌کنيم در جاهاي مختلف، زنان را در اولويت و مورد حمايت قرار دهيم.
نماينده شهرضا در خانه ملت، گفت: انجام چنين کارهايي در نتيجه برگزاري جلسات مداوم و منظم در فراکسيون زنان است که با هم به تبادل‌نظر مي‌پردازيم؛ بنابراين تأکيد مي‌کنم که فراکسيون زنان با قدرت به وظيفه خود عمل مي‌کند و تاکنون هم اقدامات قابل‌دفاعي داشته است.
همچنين فاطمه سعيدي، نماينده تهران، در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» با تأکيد بر اينکه، اعضاي فراکسيون زنان مجلس دهم، بسيار فعال هستند، گفت: فعال‌ترين نمايندگان اين دوره، زنان هستند و قبول ندارم که کسي نمايندگان زن را منفعل و کم‌کار بداند، چون هر يک از اعضا در حوزه فعاليت خود، مسئوليتي را پذيرفته‌اند که با دقت در حال انجام آن هستند. عضو فراکسيون زنان مجلس دهم، افزود: از آنجايي‌که بيشتر موکلان من، فرهنگيان و بازنشستگان هستند، موضوعات مربوط به آنها را بيشتر پيگيري مي‌کنم و در رابطه با حقوق و بيمه بازنشستگان، چهارشنبه هفته گذشته، نامه‌اي به رياست‌جمهوري ارسال کردم و خواستار پيگيري اين مسئله شدم.
او ادامه داد: همچنين خانم اولادقباد، به آقاي نوبخت، سخنگوي دولت، نامه‌اي در اين رابطه نوشته است؛ بنابراين هر يک از اعضاي فراکسيون زنان در راستاي تخصص‌هايمان، فعاليت‌هايي انجام مي‌دهيم. عضو فراکسيون اميد، خاطرنشان کرد: بهتر است درباره نقش زنان فراکسيون اميد در مجلس از آقاي عارف به‌عنوان رئيس اين فراکسيون، سؤال کنيد و ببينيد ايشان از عملکرد زنان تا چه حد راضي هستند.
سعيدي تأکيد کرد: اعضاي فراکسيون زنان، اعتقاد دارند بايد موضوعات را تا حدي پيش ببريم بعد آنها را رسانه‌اي کنيم؛ بنابراين اين‌طور نيست که فراکسيون زنان، غير‌فعال باشد يا کار خاصي انجام ندهد.
زهرا سعيدي، نماينده مبارکه در مجلس دهم، با تأکيد بر فعال‌بودن فراکسيون زنان مجلس گفت: در فراکسيون زنان، اعضا در تلاش هستند تا طرح‌هايي ارائه کنند که بتوانند خلأهاي قانوني را به نفع زنان پر کنند تا حقوقشان محفوظ بماند.
عضو فراکسيون مستقلان مجلس، تصريح کرد: ارائه اين طرح‌ها و تغيير ساعت کاري زنان و مواردي که از طرف فراکسيون زنان به مجلس ارائه خواهد شد، در حال بررسي و آسيب‌شناسي است و اعضاي محترم اين فراکسيون در حوزه‌هاي مختلف مربوط به خود، در حال بررسي موارد مختلف در اين رابطه هستند و پس از جمع‌بندي به مجلس ارائه خواهند شد.
عضو فراکسيون زنان مجلس، با بيان اينکه در تلاش هستيم مشکلات و خلأهاي قانوني در حوزه زنان را شناسايي کنيم، افزود: بعد از اينکه آسيب‌ها شناسايي و در رابطه با امور، نيازسنجي شد، مي‌توانيم به‌واسطه آن، طرح‌هايي بدهيم که خلأ‌ها پر شود.
سعيدي افزود: به‌نظرم، همه‌چيز سروصداي رسانه‌اي نيست و گاهي نياز است در سکوت، به‌صورت علمي و تخصصي، برخي امور و کارها را بررسي کرد تا بهتر به نتيجه برسيم و پس از به‌دست‌آمدن نتيجه، موارد و عملکرد فراکسيون زنان را رسانه‌اي کنيم.
این اظهارات درحالي از سوي اين دو نماينده زن فراکسيون زنان گفته شده که چندماه پيش و در حالي‌که دو هفته از تشکيل مجلس دهم نگذشته بود، خبري مبني بر احتمال تبديل اين فراکسيون به کميسيون زنان، شنيده شد که الزام‌آوري مصوبات درباره زنان را افزايش مي‌داد که اين موضوع، همچنان مغفول مانده و خبري از آن به گوش نمي‌رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج