جاباما
۴۰۲۸۹۴
۱۱ نظر
۵۰۰۸
۱۱ نظر
۵۰۰۸
پ

اعزام انسان به فضا توسط ایران

رییس پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر اینکه اعزام انسان به فضا در اولویت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه قرار دارد، گفت: برای اعزام انسان به فضا تا سال ۱۴۰۴ اجرای ۵۳ پروژه در دستور کار قرار دارد.

ایسنا: رییس پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر اینکه اعزام انسان به فضا در اولویت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه قرار دارد، گفت: برای اعزام انسان به فضا تا سال ۱۴۰۴ اجرای ۵۳ پروژه در دستور کار قرار دارد.
اعزام انسان به فضا توسط ایران

دکتر فتح‌الله امی در نشست خبری امروز، ۱۸ مهرماه با اشاره به آغاز هفته فضا از ۱۳ مهرماه افزود: این هفته به مناسبت اولین پرتاب ماهواره توسط بشر به فضا در اکتبر سال ۱۹۵۷ توسط شوروی نام‌گذاری شد.

وی با بیان اینکه اولین ماهواره با عنوان «اسپوتنیک» به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در آوریل سال ۱۹۶۳ اولین انسان به فضا پرتاب شد که این امر موجب شد تا شگفتی‌های فضا برای انسان باز شود.

امی با اشاره به آغاز فعالیت‌های فضایی ایران از سال ۱۳۶۵ یادآور شد: از سال ۱۳۶۵ تاکنون گام‌های بلندی در زمینه توسعه فناوری‌های فضایی برداشته شده است؛ به‌گونه‌ای که امروزه ایران جزء ۱۰ کشور صاحب فناوری‌های فضایی شده است.

رییس پژوهشگاه هوافضا پرتاب ۴ ماهواره به مدار لئو را از موفقیت‌های ایران در حوزه فناوری‌های فضایی دانست و یادآور شد: موفقیت در پرتاب این چهار ماهواره موجب شد که نام ایران در میان ۱۰ کشور صاحب فناوری قرار گیرد.

برنامه تحقیقاتی پژوهشگاه هوافضا

امی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه اظهار کرد: این پژوهشگاه از سال ۱۳۹۴ با مصوبه هیات دولت به جایگاه اولیه خود در وزارت علوم بازگشت و بر این اساس برنامه‌های تحقیقاتی زیادی را در دستور کار دارد.

وی تعداد مقالات ارائه شده از سوی محققان این پژوهشگاه در سال ۹۴ را ۵۴ مقاله ذکر کرد و ادامه داد: هم‌اکنون ۵۳ پروژه جاری شامل پروژه‌های صنعتی و کلان در دستور کار قرار دارد.

رییس پژوهشگاه هوافضا به برنامه‌های آینده این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها بر اساس سند جامع توسعه هوافضا تعریف شده است.

امی با تاکید بر اینکه این سند در سال ۹۱ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، یادآور شد: در سطر پنجم این سند پروژه‌های فضایی نام برده شده است که از میان آنها دو پروژه جزء وظایف این پژوهشگاه قرار دارد.

سرنوشت پروژه پرتاب انسان به فضا

وی پرتاب انسان به فضا را از جمله پروژه‌های مطرح شده در سند توسعه هوافضای کشور نام برد و گفت: در این بند از سند، انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار و قرار دادن انسان در مدار با اولویت علوم، فناوری و صنعت داخل با مشارکت جهان اسلام و همکاری‌های بین‌المللی تعیین شده است و اجرای این پروژه نیز در قالب طرح کلان ملی در دستور کار پژوهشگاه قرار گرفته است.

رییس پژوهشگاه هوافضا پرتاب هشت محموله را از جمله اقدامات انجام شده در زمینه اجرایی کردن پروژه اعزام انسان به فضا دانست و خاطرنشان کرد: این پرتاب‌ها از سلول موجود زنده آغاز شده و تا پرتاب دو میمون ادامه یافته است؛ ساختار فیزیکی میمون شبیه ساختار فیزیکی انسان است.

امی به اسناد بالادستی این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: طبق بند ۳ فصل پنجم سند توسعه هوافضا باید تا سال ۱۴۰۴ انسان به فضا اعزام شود که ما پس از برداشتن گام‌های اولیه در حال بررسی و ایجاد ساز و کار برای پرتاب انسان به صورت زیرمداری هستیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با انجام کارهای قانونی و تامین اعتبارات بتوان این پروژه را در برنامه ششم توسعه محقق کرد، یادآور شد: در این راستا با کشورهای چین و روسیه همکاری‌های بین‌المللی را برای اجرای این پروژه آغاز کردیم و این کشورها نیز قول مساعد برای همکاری با ایران را ارائه داده‌اند.

رییس پژوهشگاه هوافضا تاکید کرد: ما امیدواریم تا پنج سال آینده پروژه اعزام انسان به فضا به صورت زیرمداری انجام شود، به‌گونه‌ای که تا قبل از سال ۱۴۰۴ تحقیقات آن انجام و در سال ۱۴۰۴ این پروژه به طور کامل اجرایی شود.

تاکید جدی پژوهشگاه هوافضا به اعزام انسان

امی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه اعزام انسان به فضا در اولویت تحقیقاتی این پژوهشگاه قرار دارد، اضافه کرد: پروژه اعزام انسان به فضا هرچند که در اولویت کاری سازمان فضایی وابسته به وزارت ارتباطات قرار ندارد، ولی این طرح در اولویت‌های این پژوهشگاه قرار دارد، به‌گونه‌ای که در چهار جلسه دبیرخانه شورای فرهنگی که با حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شده، بر اجرای این پروژه تاکید شده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات این پروژه به صورت مرحله‌ای به این طرح اختصاص داده شده است و قرار است در سال ۹۵ نیز بر اساس جدول ۱۴ بودجه که مربوط به اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌ها به امر پژوهش است، اعتبارات این پروژه تامین شود.

به گفته وی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول‌هایی در زمینه اختصاص اعتبارات به طرح اعزام انسان به فضا داده است.

رییس پژوهشگاه هوافضا اعتبارات مربوط به پرتاب انسان به زیر مدار را ۳۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۵۳ پروژه در زمینه پرتاب موجود زنده در این پژوهشگاه تعریف شده است.

وی تاکید کرد: پروژه‌های مربوط به اعزام انسان به فضا از پرتاب سلول موجود زنده آغاز شده و با پرتاب دو میمون ادامه یافت. این دو میمون در حال حاضر زنده هستند و در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شوند.

رییس پژوهشگاه هوافضا دومین پروژه در دستور کار این پژوهشگاه را دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا و تسلط بر فضا از طریق علوم و با استفاده از توانمندی‌های داخلی ذکر کرد و گفت: تحقق این هدف مستلزم ساخت راکت‌های کاوش است که در بند یک فصل ۵ سند توسعه هوافضا بر آن تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون چندین راکت کاوش ساخته و پرتاب شده است، ادامه داد: در حال حاضر دو راکت «تیر» و «مهر» در پژوهشگاه ساخته شده است که آن‌ها را در دست پرتاب داریم.

امی اضافه کرد: با ساخت این راکت‌ها ما آمادگی داریم تا آزمایشات فضایی و انجام پرتاب را برای مراکز تحقیقاتی انجام دهیم.

تولید استانداردها و کیفیت خدمات پروازی

وی دستیابی به استانداردها در حوزه فضایی را از دیگر فعالیت‌های علمی این پژوهشگاه نام برد و یادآور شد: دستیابی به استانداردها و کیفیت خدمات پروازی در سطح میانگین جهانی، بندی از سند جامع هوافضا است.

رییس پژوهشگاه هوافضا، دستیابی به این استانداردها را از دیگر پروژه‌های این پژوهشگاه نام برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      باشه

    • بدون نام

      شمایه بار قبلا این کار کردید

    • حسن

      خدا به دادش برسه

    • طناز

      علی آقا، همه جا هستی و مینویسی باشه؟
      خخخخ

    • بدون نام

      شما به جای اعزام انسان به فضا، بیماری که چندی پیش از آمبولانس بیرون انداخته شده بود (بعلت همراه نداشتن پول) به بیمارستان اعزام می کردید خیلی بهتر بود. این تبلیغات برای که و چه هست؟ هزینه های این کار را برای کمک به دختری که بخیه چانه اش را پس از همراه نداشتن و یا کافی نبودن پولش بلافاصله کشیدند هزینه کنید.

    • فضا

      پیش بینی شماها واقعی نیستن..اگه شما تلاشگر باشید کوشا باشید میگفتید تا 1400 چهارسال دیگه..اینقد با وقت وزمان بازی نکنید

    • رضا

      ایول به ایران

    • مری

      نمیخواد، به جاش به زمین برسید ، به ترافیک به آلودگی هوا و ریزگردها، به نابودی طبیعت و جنگل های مملکت، هر زمان اینها در اولویت هاتون جایی داشت به فرستادن انسان به فضا هم بپردازید.... فقط شانتاژ ...

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخخخخخخخ.بشین بابا شما هنوز چوب بستی از اروپا وارد میکنید .هر وقت تو ساختن بستنی خودکفا شدید بعد حرف بزنید

    • بدون نام

      الان شرکتهای خودرو سازی داخل کاملا به این معقوله رسیدگی میکنند و کلیه سرنشینان خودروهارو به فضا میفرستند.

    • مرتظی شعبانی

      سلام علیکم ازاینکه کشور عزیزمان هر روزباافتخارتر روبه پیشرفت ودرمسیرتکامل علمی میخواهد قدم به دنیای بیرون از
      زمین بگذارد واقعا بعنوان یک ایرانی افتخارمیکنم که دانشمندان ومتفکران علمی وسیاسی کشورم هیچگاه عقب نمیشینند. من فرصت را غنیمت شمارده وپیشنهادمیدهم اگر برای ارسال انسان بفضا نیازمند به من هم داشتید باکمال افتخار درراستای خدمت بکشور عزیزمان داوطلب به انجام هرگونه همکاری هستم.حتی اگردراین ماموریت جانم راازدست
      بدهم درراستای خدمت بکشور وعلم وپیشرفت کشور عزیزمان
      بوده وهیچ باکی از مرگ ویا همکاری دراین پروژه علمی کشورمان ایران زمین ندارم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج