۴۰۳۶۹۵
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

جابری انصاری:

کشتار در صنعا نماد سیاست عقیم عربستان است

معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه در یاداشتی در واکنش به حمله عربستان سعودی به یمن، کشتار خونین مردم در صنعا را نماد «بی خردی و سیاست عقیم عربستان» دانست و تاکید کرد: سودای جنون آمیز عربستان هیچگاه تحقق نمی یابد.

خبرگزاری ایرنا: معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه در یاداشتی در واکنش به حمله عربستان سعودی به یمن، کشتار خونین مردم در صنعا را نماد «بی خردی و سیاست عقیم عربستان» دانست و تاکید کرد: سودای جنون آمیز عربستان هیچگاه تحقق نمی یابد.
«حسین جابر انصاری»در یادداشت خود، با محکوم کردن حمله عربستان سعودی به مجلس ختم در یمن نوشت: در رویداد خونین بمباران مجلس عزا در صنعا پایتخت یمن از سوی جنگنده های متجاوز عربستان، صدها بی پناه و مظلوم دیگر، قربانی تجاوز و بی خردی سیاستمداران عربستان شده اند. عربستان برخلاف جهت حرکت عقربه های زمان و در آرزوی بازگشت یمن به وضعیت گذشته، یک سال و نیم است که خود را گرفتار جنگی مستقیم با مردم یمن کرده است.
وی در این یادداشت آورده است: سودای جنون آمیز عربستان البته هیچگاه محقق نخواهد شد و یمن از میانه خون و آتش، ققنوس وار خارج شده و به آینده قدم خواهد گذاشت؛ هر چند در هنگامه این زایش و تحول تاریخی، بخشی از حجر و بشر و شجرش در آتش خشم و جهل و کینه میراث خواران بوجهل و بوسفیان خواهد سوخت.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از یاداشت خود افزود: این نخستین جنگ از این قبیل نیست که در تاریخ روی می دهد؛ قاعدتا آخرین آن نیز نخواهد بود.

«باربارا تاکمن»* نویسنده و مورخ آمریکایی در کتاب ارزشمند خود به نام «تاریخ بی خردی از تروا تا ویتنام»، از این جنگ ها و سرنوشت محتوم شکست برای آغازکنندگانش به تفصیل گفته و در آغازین فراز کتاب خود دردمندانه نوشته است: «پیروی حکومت ها از سیاست های مغایر با منافع خویش یکی از پدیده های مشهود سراسر تاریخ، صرف نظر از زمان و مکان است.
انسان ظاهرا در حکومت بیش از هر رشته دیگر از فعالیت های بشری بی کفایتی نشان می دهد. خرد که ... داوری بر پایه تجربه و عقل سلیم و اطلاعات موجود است، در این رهگذر کمتر به کار می افتد و اغلب سرخورده و ناکام می ماند. چرا زمامداران این همه برخلاف عقل و منافع خردمندانه خویش عمل می کنند؟ چرا شعور چنین به ندرت وارد کار می شود؟»
جابری انصاری در این یادداشت با بیان اینکه تاریخ بی خردی سیاستمداران در دوران معاصر ما دو نمونه بزرگ دیگر جنگ افغانستان و جنگ لبنان نیز داشته است، یادآورشد: اتحاد جماهیر شوروی سابق با همه قدرت خود نتوانست از جنگ افغانستان پیروز بیرون آید؛ رژیم صهیونیستی نیز با همه قدرت نمایی و برخورداری از حمایت گسترده قدرت های جهانی و دوستان پنهان منطقه ای خود نتوانست از جنگ لبنان پیروز بیرون آید.

وی در این یادداشت خاطرنشان ساخت: جنگ یمن نیز مشمول قاعده مندی موجود در تاریخ بی خردی انسان است و سیاستمداران عربستان همچون پیشینیان خود در برابر ایمان و ایستادگی مردم یمن در این معرکه سرنوشت ساز، نتایج «قدرت ضعف» و «ضعف قدرت» را لمس کرده و شکست حتمی را تجربه خواهند کرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه افزوده است: کشتار اخیر صنعا نماد شکست عربستان در جنگ یمن است و نتایج اولیه ای که در پی داشته فقط همانند نوک کوه یخ واقعیتی است که از دل جنگ جاری و در برابر عربستان و همه سر بر خواهد آورد؛ این سنت الهی و درس تاریخ و از جمله اموری است که دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. «... کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرین**... چه بسیار گروه های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه های عظیمی پیروز شدند! و خداوند، با صابران و استقامت کنندگان است.»

جابری انصاری با یادآوری اینکه عربستان در یمن در هر دو جبهه جنگ و سیاست به بن بست رسیده و اینک باید یکی از دو گزینه بد و بدتر فراروی خود را انتخاب کند، نوشت: یا همانند رژیم صهیونیستی در لبنان شکست را پذیرفته، فرار را برقرار ترجیح داده و به سیاست عقیم و جنگ بی حاصل خود پایان دهد یا همچون اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به جنگ فرسایشی موجود ادامه داده و دیر یا زود محصول سیاست ها و کشته های سیاستمداران خود را درو کند.

وی در پایان یادداشت تاکید کرده است: «تاجداران یک دنده و خشک مغز» عربستان که مطابق تعابیر «تاکمن»، «چهارگونه سوء حکومت» یعنی «استبداد و ظلم، جاه طلبی بیش از حد، بی کفایتی و انحطاط، و بالاخره بی خردی و اصرار در کژاندیشی» را یک جا با هم جمع کرده اند، هنوز حق انتخاب دارند؛ اما نه برای همیشه؛ چه کسی می داند شاید آنان همین روزها و شب ها «تاریخ بی خردی» را به عنوان کتاب بالینی خود انتخاب کرده و با درس آموزی از عبرت های تاریخ، خود و عربستان را از حق انتخاب محدود موجود محروم نکنند.

.......................................................................................................................................
* تاکمن، باربارا، تاریخ بی خردی از تروا تا ویتنام، ترجمه حسن کامشاد، نشر کارنامه، ۱۳۸۷، ص ۲۳.
** قرآن کریم، سوره بقره، آیه 249.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران قدرتیه که انصارالله روتویمن وحزب الله روتولبنان به قدرت رسونداونوقت این عربستان چی واق واق میکنه؟! خب تواگه عرضه داشتی که نیم وجبه خاک یمنومیگرفتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج