۴۰۳۹۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

برخي نتايج بانوان بي‌سابقه است

ورزشكاران زن برتر ایران در سال ۹۱

با آن كه دو ماه ديگر سال ۹۱ به پايان مي‌رسد، اما كار ورزش بانوان در اين سال را بايد تمام شده تلقي كرد، چرا كه حداقل تا پايان امسال اعزام برون‌مرزي مهم ديگري براي هيچ كدام از تيم‌هاي ملي بانوان در كار نخواهد بود.

جام جم آنلاين: با آن كه دو ماه ديگر سال ۹۱ به پايان مي‌رسد، اما كار ورزش بانوان در اين سال را بايد تمام شده تلقي كرد، چرا كه حداقل تا پايان امسال اعزام برون‌مرزي مهم ديگري براي هيچ كدام از تيم‌هاي ملي بانوان در كار نخواهد بود.

ورزش بانوان سال ۹۱ را همانند سال ۹۰ پرفراز و نشيب طي كرد، اما تفاوت اساسي و مهم آن با سال گذشته ميدان عظيم و بزرگ المپيك لندن بود كه بانوان ورزشكار ايراني حضور بي‌سابقه‌اي در اين رقابت‌ها از لحاظ كميت داشتند.

شركت‌كردن هشت ورزشكار زن ايراني در دوره اخير رقابت‌هاي المپيك مي‌تواند حاكي از يك پيشرفت قابل توجه در عرصه ورزش بانوان باشد، اما بخش عمده موفقيت‌هاي كسب‌شده زنان ورزشكار بجز يك مورد، ارتباطي با المپيك ندارد.

سال ۹۱ و در عرصه رقابت‌هاي برون مرزي نتايجي توسط بانوان ورزشكار ايراني به دست آمد كه برخي از اين نتايج در تاريخ ورزش ايران بي‌سابقه است.

بيشترين موفقيت‌هاي بين‌المللي زنان ورزشكار ايراني در رشته‌هايي به دست آمد كه جايي در المپيك نداشتند همانند ووشو و كاراته.

ورزش‌هاي توپي مثل هميشه توفيق چنداني در رقابت‌هاي قهرماني آسيا نداشتند، هر چند فوتسال حضوري نسبتا موفق در جام جهاني كوچك پرتغال داشت و علاوه بر آن ابتداي سال در رقابت‌هاي غرب آسيا به مقام قهرماني رسيد، اما مابقي رشته‌هاي توپي همانند بسكتبال، فوتبال، هندبال و واليبال تفاوت چنداني نسبت به گذشته از خود نشان ندادند و در همان سطح باقي ماندند.

سهم اندك المپيكي‌ها

ندا شهسواري در پينگ‌پنگ، زهرا دهقان در تير و كمان، مه‌لقا جام بزرگ و الهه احمدي در تيراندازي، سولماز عباسي و آرزو حكيمي در قايقراني، سوسن حاجي‌پور در تكواندو و ليلا رجبي در پرتاب وزنه نمايندگان ايران در المپيك لندن بودند، اما غير از الهه احمدي بقيه ورزشكاران زن عملكرد قابل تعريفي در لندن نداشتند.

پررنگ‌ترين حضور زنان ورزشكار ايراني در رقابت‌هاي المپيك لندن نتوانست به نتايج درخشاني ختم شود تا اين ورزشكاران در بازگشت به ايران تنها از تجربه فوق‌العاده‌اي كه در اين رقابت‌ها به دست آوردند بگويند، هر چند معمولا گفته شده المپيك مكاني براي كسب تجربه نيست.

شهسواري، دهقان، جام بزرگ، عباسي، حكيمي و حاجي‌پور نه با كسب مدال كه با عملكرد كمي درخشان‌تر مي‌توانستند همانند الهه احمدي در جمع برترين‌هاي ورزش زنان در سال ۹۱ قرار بگيرند، اما تفكر و ذهنيتي كه اين ورزشكاران در رابطه با كسب تجربه آن هم در ميدان بزرگي همانند المپيك داشتند از اين مهم جلوگيري كرد.

در مجموع برترين ورزشكاران زن سال ۹۱ براساس افتخارات کسب شده به شرح ذيل هستند:

۱ ـ الهه احمدي: عضو بيست و چهار ساله تيم ملي تيراندازي بانوان سال ۹۱ اتفاقي مهم و بي‌سابقه را براي ورزش بانوان رقم زد. الهه احمدي در رقابت‌هاي المپيك ۲۰۱۲ لندن بهترين نتيجه تاريخ ورزش بانوان را به دست آورد و با كسب مقام ششمي اين رقابت‌ها نگاه‌ها را به خود معطوف كرد. احمدي در شرايطي به مقام ششم تيراندازي المپيك لندن رسيد كه حتي مي‌توانست مدال هم كسب كند، او تا آستانه اين موفقيت بي‌سابقه پيش رفت، اما در نهايت به مقام ششم رسيد. هر چند احمدي در لندن روي سكو نرفت، اما با درخشش در اين رقابت‌ها و كسب بهترين نتيجه تاريخ ورزش زنان ايران در المپيك، بي‌شك بهترين ورزشكار زن ايراني لقب مي‌گيرد. او در رده‌بندي اخير جهاني در مقام نهم برترين‌هاي رشته ده متر تفنگ بادي دنيا قرار گرفت.

۲ ـ شهربانو منصوريان: عضو پرافتخار تيم ملي ووشوي بانوان امسال در رقابت‌هاي قهرماني آسيا موفقيت بي‌سابقه‌اي به دست آورد. اين ووشوكار اصفهاني در دوره اخير رقابت‌هاي قهرماني آسيا دست به كار بزرگي زد و نخستين مدال طلاي تاريخ ووشوي بانوان ايران را از اين رقابت‌ها كسب كرد. مدال طلايي كه منصوريان در چين به دست آورد اتفاق جديدي در ورزش بانوان بود و قدرت و توانايي اين ووشوكار را بار ديگر نشان داد، ووشوكاري كه سال گذشته نيز در رقابت‌هاي جهاني تركيه قهرمان دنيا شد. شهربانو منصوريان كه كاپيتان تيم ملي ووشوي بانوان نيز هست، قطعا يكي ديگر از ورزشكاران برتر ايران در سال ۹۱ است.

۳ ـ حميده عباسعلي: حميده عباسعلي ديگر ستاره درخشان ورزش بانوان سال ۹۱ است. اين عضو تيم ملي كاراته بانوان در سالي كه گذشت دو موفقيت بسيار بزرگ به دست آورد. عباسقلي ابتدا در ليگ جهاني كاراته وان اندونزي مدال طلاي وزن مثبت ۶۸ كيلوگرم را به دست آورد و سپس اين موفقيت خود را به فاصله سه هفته بعد در رقابت‌هاي قهرماني آسيا كه به ميزباني ازبكستان برگزار شد با تصاحب يك مدال طلاي ديگر تداوم بخشيد مدال طلايي كه او در ليگ جهاني اندونزي به دست آورد در كاراته ايران بي‌سابقه بود. اين كاراته كاي افتخارآفرين در زمره برترين‌هاي ورزش بانوان سال ۹۱ جاي گرفته است.

۴ ـ صدف صادق وزيري: ملي پوش سيزده ساله تيم ملي تنيس دختران زير ۱۴ سال، در سال ۹۱ عملكردي فراتر از تنيس بانوان ايران داشت. صدف صادق وزيري همراه صبا نجفي به مقام سوم دوبل قهرماني آسيا رسيد و در جمع ۴ تنيسور برتر زير ۱۴ سال آسيا قرار گرفت. كارنامه درخشاني كه او در رقابت‌هاي قهرماني آسيا از خود بر جاي گذاشت و همچنين امتياز زيادي كه به دست آورد باعث شد براي حضور در رقابت‌هاي منتخب ستارگان زير ۱۴ سال آسيا كه به ميزباني ويتنام برگزار مي‌شود شركت كند كه اين براي اولين بار در تاريخ تنيس ايران اتفاق مي‌افتد. صادق وزيري ديگر ورزشكاري است كه ورزش بانوان را سال ۹۱ با موفقيت‌هاي جديدي روبه‌رو كرد تا او هم در جمع برترين ورزشكاران زن سال قرار بگيرد.

۵ ـ ليلا رجبي: ليلا رجبي يكي از هشت ورزشكار زن ايراني حاضر در رقابت‌هاي المپيك لندن بود و هر چند در برابر رقباي قدرتمند المپيكي خود كاري از پيش نبرد، اما با وجود اين باز هم يكي از زنان برتر ورزش ايران سال ۹۱ است. اين پرتابگر بلاروسي الاصل كه نام خود را به عنوان نخستين زن ايراني حاضر در رقابت‌هاي رشته دووميداني تاريخ المپيك ثبت كرد، در رقابت‌هاي قهرماني غرب آسيا دو مدال طلا به دست آورد، يكي در رشته پرتاب وزنه و ديگري در رشته پرتاب ديسك. رجبي يكي از شانس‌هاي اصلي دو و ميداني ايران براي كسب مدال در رقابت‌هاي سال آينده قهرماني آسياست. رجبي هم يكي ديگر از ورزشكاران برتر زن در سالي است كه دو ماه ديگر به پايان مي‌رسد.

و ديگر ورزشكاران برتر....

سال ۹۱ بانوان ورزشكار ديگري بودند كه هر چند به عنوان و مقام بين‌المللي دست نيافتند، اما مي‌توانند يكي از برترين‌هاي ورزش بانوان در سالي كه گذشت لقب بگيرند. در فوتبال، كوهستان خسروي بهترين بود. اين مدافع به گواه مربيان و بازيكنان فوتبال بانوان بهترين عملكرد را در ميان ساير بازيكنان داشت.

در شمشيربازي نيز نجمه سازن‌جيان با كسب مدال طلاي تورنمنت بين‌المللي گرجستان به چهره شاخصي در اين ورزش تبديل شد. در فوتسال فاطمه اعتدادي بهترين است.

اين بازيكن ملي پوش نه‌تنها خانم گل رقابت‌هاي ليگ برتر فوتسال شد بلكه در تركيب تيم ملي فوتسال بانوان ايران در رقابت‌هاي جام جهاني كوچك پرتغال خوش درخشيد.

پريناز ابراهيمي در پرتاب چكش كه مدال طلاي غرب آسيا را به دست آورد، سعيده علي و تينا ادنا عيساييان در بسكتبال، فاطمه ارژنگي و مريم رحيمي در فوتبال، خديجه آزادپور در ووشو كه نقره آسيا را كسب كرد، نسرين دوستي ديگر چهره طلايي ايران در رقابت‌هاي كاراته قهرماني آسيا و صبا نجفي در تنيس از ديگر چهره‌هاي برتر ورزش زنان ايران سال ۹۱ هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج