جاباما
۴۰۴۰۳۱
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

پرورش دانشجوی مشترک ایرانی آمریکایی

این روزها برگزاری دوره های مشترک تحصیلی دانشگاههای کشور با دانشگاههای خارجی به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده تا جایی که دانشجویان را به وسوسه انداخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: تحصیل و دانشگاه رفتن پسران و دختران یکی از آرزوهای خانواده‌ها است و کمتر والدینی را می بینید که دغدغه تحصیل فرزندانشان را نداشته باشند به همین دلیل جوانان تمام سعی خود را به کار می بندند تابتوانند آرزوی پدران و مادرانشان را به بهترین نحو ممکن برآورده سازند.

بعد از پایان دوره دبیرستان، پیروزی در کنکور و قبول شدن در بهترین دانشگاه کشور رقابتی را بین جوانان ایجاد می کند، تاجایی که آنها تا فرارسیدن زمان کنکور از بسیاری از تفریحات و میهمانی های خود می گذرند و تمام وقت خود را صرف درس و تست زنی می کنند.

اما آنها که فراتر از فکر تحصیل به موفقیتی بیشتر و برتر جهانی می اندیشند، پس از پذیرفته شدن در دانشگاهی برتر به دنبال ادامه تحصیل در بهترین دانشگاههای خارجی نیز هستند که این مسئله می تواند برای کلاس بیشتر یا کسب علم برای خدمت به هموطنان باشد. بورسیه شدن یا حتی صرف هزینه های هنگفت برای تحصیل در دانشگاههای خارجی امروزه ذهن دانشجویان زیادی را به خود مشغول کرده، هرچند که دانشگاههای برتر ایران دست کمی از دانشگهای برتر دنیا ندارد.

تکاپوی مسئولان برای ارتقای دانشگاهها

طبق گفته های سازمان امور دانشجویان هرساله تعداد زیادی از دانشجویان برای رفتن به خارج از کشور اقدام می کنند اما متاسفانه آماری از برگشت آنها به کشور در دست نیست که این نشان می دهد برخی دانشجویان در هنگام تحصیل در خارج از کشور، دیگر به ایران باز نمی گردند و این مسئله خوشایند نیست.

لذا وزارت علوم، سازمان سنجش، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای دخیل به دنبال راه حلی هستند که نه تنها دانشجویان را در کشور حفظ کنند بلکه با برگزاری دوره های مشترک یا ارتقای کیفیت و رتبه خود حتی از دانشگاه‌های خارجی هم دانشجو پذیرش کنند تا به این ترتیب دانشگاه‌ها به ارتقای رتبه و دانشجویان به تحصیل در دانشگاههای کشور خود ترغیب شوند.

رییس دانشگاه تهران چندی پیش، خبر از برگزاری دوره های مشترک میان این دانشگاه و دانشگاه کشورهای فرانسه و آمریکا و تعاملات بین المللی تنها دانشگاه مادر کشور خبر داده بود که برای اولین بار دانشگاه تهران، 50 دانشجو را از طریق کنکور و با مصاحبه شفاهی برای یک دوره مشترک با دانشگاه آمریکایی ایندیاناپردو در برخی رشته‌های مهندسی پذیرش می کند.

پیشنهادی تازه برای برگشت دانشجویان اعزام شده به خارج

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به موضوع اصلی بورس و اعزام دانشجو به خارج گفت: با پشتیبانی از دوره های مشترک، دانشگاه های بیشتری دخیل می شوند و هم احتمال برگشت دانشجو به کشور افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: لذا هم اکنون با دانشگاه های کشور فرانسه و آمریکا در حال برگزاری دوره های مشترک هستیم.

با وجود اینکه روابط ایران و آمریکا در برهه ای از ابهام است اما گویی پای آمریکا زودتر از سیاست وارد دانشگاه مادر کشور شده است.

در دفترچه کنکور سال ۹۵ از چه خبر می دهد؟

بر اساس مندرجات دفترچه گروه ریاضی و فنی، 50 نفر در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر در دوره مشترک با دانشگاه‌های خارجی پذیرفته می‌شوند که این دوره مشترک میان دانشگاه تهران و دانشگاه آمریکایی ایندیاناپردو تعریف شده است.

درواقع برای اولین بار پذیرش در دوره‌های مشترک در دفترچه کنکور سراسری اعلام شده است.

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه پذیرش دانشجو در این دوره ها بصورت نیمه متمرکز انجام می شود، در این باره گفت: معرفی سه برابر ظرفیت هر رشته (توسط سازمان سنجش) از میان متقاضیان دارای معدل کتبی 16 یا بالاتر در دیپلم دبیرستان و انجام مصاحبه حضوری (توسط این دانشگاه) صورت می گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس توافق انجام شده میان دانشگاه تهران و دانشگاه ایندیانا پردو (واقع در شهر ایندیاناپولیس کشور آمریکا)، دوره های مشترک کارشناسی در رشته های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکانیک برگزار می شود.

یک رشته را در دو کشور تحصیل کنید

معاون آموزشی دانشگاه تهران تصریح کرد: درصورتی که دانش آموختگان تمامی ضوابط اعلام شده از سوی دو دانشگاه را رعایت کنند، دو مدرک کارشناسی جداگانه از دو دانشگاه دریافت می کنند.

حسینی در ادامه در خصوص حداقل نمره تافل دانشجویان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه افزود: در پایان سال دوم تحصیل دانشجویان به شرط گذراندن حداقل 71 واحد درسی و احراز حداقل معدل کل 12.5( از 20) و کسب حداقل نمره 60 در آزمون تافل (IBT) یا حداقل نمره 5.5 در آزمون IELTS مجوز رفتن به دانشگاه ایندیانا-پردو را دریافت می کنند.

به گفته وی، چهار نیمسال اول تحصیل در دانشکده های فنی دانشگاه تهران و چهار نیمسال بعد در دانشگاه ایندیانا- پردو آمریکا تشکیل می شود. از مجموع واحدهای گذرانده شده در دانشکده های فنی حداکثر 62 واحد با هماهنگی دانشگاه ایندیانا پردو قابل انتقال به آن دانشگاه است.

حسینی گفت: طی مدت تحصیل دانشجویان در ایران، دروس عمدتا به زبان انگلیسی ارائه می شود البته در صورت نیاز، دانشجویان برای شرکت در کلاس های تقویت زبان انگلیسی به دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران معرفی می شوند.

جیب‌هایی که بعد از فارغ التحصیلی از ریال و دلار خالی می شود

به گفته مسولان دانشگاه تهران هزینه دوره، زمانی که دانشجویان در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند بصورت ریالی و معادل شهریه دانشجویان پردیس های خودگردان دانشگاه تهران در رشته و مقطع مشابه و با همان ساز و کار ترکیب شهریه های ثابت و متغیر محاسبه و در مدت تحصیل در دانشگاه ایندیانا پردو توسط دانشگاه آمریکا بصورت دلاری و براساس ضوابط اعلام شده در سایت خود دانشگاه دریافت می شود.

بنابراین شاید برگزاری این دوره ها و استفاده از ظرفیت سایر کشورها برای تربیت دانشجویان بتواند راهی برای حفظ دانشجویان باشد، این کار همچنین به ارتقای مرتبه علمی دانشجویان و کسب تجربه بیشتر آنها کمک می کند،البته هرچند که ممکن است برگزاری دوره یا پذیرش دانشجو با برخی از کشورها مثل آمریکا بحث برانگیز باشد اما از دید مسئولان کشوری باید به ماجرا نگاه کرد و طبق سیاست آنها که بدون شک خارج از سیاست کشور و صلاح مملکت نیست، موضوع را جلو برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان آقا زاده ها ی تنبل میرن برای بچه های بدبخت ما نیست تن پرور های آقا زاده راحت شدن قری بدویید مبارکه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج