۴۰۵۱۴۳
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

گزینه‌ های احتمالی جانشینی علی جنتی

چند روزی است که نام وزیرارشاد دولت یازدهم به‌واسطه انتشار اخباری مبنی‌بر استعفایش از دولت بیش از گذشته شنیده می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد: چند روزی است که نام وزیرارشاد دولت یازدهم به‌واسطه انتشار اخباری مبنی‌بر استعفایش از دولت بیش از گذشته شنیده می‌شود.
هرچند هنوز این استعفا از سوی دولت تایید یا تکذیب نشده است، اما به‌نظر می‌رسد که انتقاد برخی از روحانیون و نمایندگان مجلس به برگزاری یک همخوانی در شهر قم ودر نهایت استعفای مدیر کل ارشاد این شهر یکی از دلایل اصلی تصمیم علی جنتی برای استعفا باشد. در واقع او مدت‌ها است که از دو سو تحت‌فشار است.

اولین انتقادها به او پس از آن صورت گرفت که جنتی در پی انتقادهای گسترده سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و خطیب جمعه این شهر، از برگزاری کنسرت در شهر مشهد کوتاه آمد و اعلام کرد: «وزارت ارشاد در این شهر به‌نوعی کوتاه آمده و برای رعایت حرمت امام رضا(ع) از برگزاری کنسرت در این شهر خودداری می‌کند.»

اقدامی که البته با انتقاد حسن روحانی رئیس‌جمهوری مواجه شد ودر یک برنامه خبری ضمن انتقاد از وزیر ارشاد گفت: «یک جا می‌خواهد کنسرتی برگزار شود مجلس قانون‌گذاری شکل می‌گیرد در حالی که ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نباید نیز تبعیت کند؛ چراکه وزیر باید تابع قانون باشد.» با این حساب به‌نظر می‌رسد که علی جنتی مدت‌ها است که از دو سو تحت فشار است.
از یکسو منتقدان مدام او را به‌دلیل سیاست‌های فرهنگی دولت مورد انتقاد و شماتت قرار می‌دهند و از سوی دیگر عقب‌نشینی گاه و بی‌گاه او در برابر این فشارها موجب انتقاد رئیس دولت یازدهم از او شده است. تا آنجا که بنا به برخی اخبار او تصمیم گرفته تا از پست وزارتش در کابینه یازدهم کناره‌گیری کند. این خبر روز ۱۸ مهرماه؛ یعنی همان روزی که وزیر ارشاد با استعفای عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم موافقت کرد در فضای مجازی منتشر شد. خبری که همان روز نیز از سوی حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد تکذیب شد.

او روز گذشته نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: آنچه درباره استعفا یا تعیین جانشین آقای جنتی مطرح می‌شود، بیشتر یک گمانه‌زنی رسانه‌ای است و نمی‌توانم درباره تایید آن سخنی بگویم. او با بیان اینکه طرح برخی گمانه‌زنی‌ها در حالی است که آقای وزیر در سفر رسمی خارجی بوده است، تاکید کرد: تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوعات با آقای رئیس‌جمهور است. همچنین سخنگوی وزارت ارشاد در گفت‌وگویی دیگر با اشاره به سفر پنج‌شنبه شب وزیر ارشاد به اندونزی و مطرح نبودن استعفا گفت: «استعفایی به‌طور «رسمی» تقدیم نشده است.» با تمام اینها ظاهرا جانشینان احتمالی وزیر ارشاد از هم‌اکنون مشخص شده‌اند. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری یکی از این گزینه‌هاست که سه روز پیش احتمال جایگزینی‌اش به جای علی جنتی را نه تایید کرد و نه تکذیب. همچنین روز گذشته طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت ازرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به‌عنوان یکی دیگر از این گزینه‌ها در صورت پذیرش استعفای دهمین وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، از سوی رئیس‌جمهوری نام برد.

در برخی خبرها نیز از حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان گزینه‌های محتمل برای حضور در این جایگاه یاد می‌شود. در همین حال به‌دنبال انتشار اخباری مبنی‌بر استعفای وزیر ارشاد اخباری مبنی‌بر احتمال رفتن علی جنتی به وزارت کشور و قرار گرفتنش در پست ریاست ستاد انتخابات وزارت کشور منتشر شده است. هرچند روز گذشته سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور به‌نوعی آن را رد کرد. اگر خبر استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد درست باشد و این استعفا از سوی حسن روحانی مورد پذیرش قرار گیرد، او چهارمین وزیر ارشاد در جمهوری اسلامی خواهد بود که از سمتش استعفا داده است. پیش از او سیدمحمد خاتمی در سال ۷۱، عطاءالله مهاجرانی در سال ۷۸ و محمد‌حسين‌صفار هرندي در سال ۸۸ از سمت وزارت خود در ارشاد استعفا داده‌اند. علی جنتی، فرزند ارشد آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و متولد ١٣٢٨ در شهر قم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر من علي مطهري بهترين گزينه وزارت ارشاد مي‌باشد

    • ملاحی زاده

      واقعا پست حساسی است وآقای جنتی تا اینجا خوب ازعهدهاش برآمده بنده خدا رااتو منگنه گذاشتند هرکس جای ایشان بود تاحالا استیضاحش کرده بود .آرزوی موفقیت برایشان داریم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج