جاباما
۴۰۵۷۶۰
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

امحای ۱۷ تن عسل و ۶۲۰ تن برنج تقلبی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ تن عسل تقلبی در استان امحا شد، افزود: در تولید این عسل‌ها زنبور عسل نقشی نداشته و با استفاده از برخی مواد افزودنی غیرمجاز عسل نامناسبی تولید و روانه بازار می‌شد.

خبرگزاری فارس: سید حجت‌ خلیل‌‌اللهی عصر امروز در گرامیداشت روز جهانی غذا در نشست مطبوعاتی با جمعی از اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: سالانه ۱۱ هزار نمونه‌برداری از مواد غذایی در استان اردبیل انجام می‌شود که ۵۰ هزار مورد آزمایش‌ نیز در این باب به انجام می‌رسد.

وی تصریح کرد: ما موفق شدیم با هزینه‌کرد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تجهیزات آزمایشگاهی را در دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل همسطح با سایر استان‌ها به وضعیت مناسبی ارتقا دهیم تا در بحث نمونه‌برداری و آزمایش مواد غذایی با تنگناها و مشکلاتی روبه‌رو نشویم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه سالانه در این استان ۱۱ هزار نمونه‌برداری از مواد غذایی انجام شده که ۵۰ هزار مورد آن تحت آزمایش دقیق قرار می‌گیرد، گفت: این اقدامات با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی انجام می‌شود.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ تن عسل تقلبی در استان اردبیل کشف و امحا شد، افزود: در تولید این عسل‌ها زنبور عسل نقشی نداشته و با استفاده از برخی مواد افزودنی غیرمجاز عسل نامناسبی تولید و روانه بازار مصرف می‌شد که ما جلوی این کار را گرفتیم.

وی در مورد توزیع برنج‌های تاریخ مصرف گذشته هندی و کشف ۲۰۰ هزار تن برنج از این نوع در کشور بیان کرد: در استان اردبیل نیز ۶۲۰ تن برنج هندی تاریخ مصرف گذشته کشف شد و ما ۲۳ استان اول کشور بودیم که با همکاری تعزیرات موفق به کشف برنج‌های تاریخ مصرف گذشته در این استان شدیم.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها با همکاری دامپزشکی مجوز مصرف دامی به این برنج‌ها داده نشد، اضافه کرد: جالب است در برخی از استان‌ها حکم به مصرف صنعتی برنج‌های تقلبی داده شد اما ما اجازه ندادیم تا این برنج‌ها وارد چرخه مصرف صنعتی شود.

کشف ۱۰ کامیون نوشمک و یخمک غیراستاندارد در اردبیل

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از کشف ۱۰ کامیون ۱۰ تنی شامل نوشمک، یخمک و کامک که به صورت غیراستاندارد تولید و در آستانه مصرف قرار گرفته بودند، خبر داد و اظهار کرد: با همکاری دستگاه قضا پرونده‌ای تشکیل و فرد خاطی نیز دستگیر و به رغم بسیاری از تهدیدها و فشارها راهی زندان شد.

وی به مشکل ساختاری در کشور برای موازی‌کاری‌ها در حوزه غذا و دارو اشاره کرد و ادامه داد: در بسیاری از کشورها سازمان غذا و دارو مستقل و زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‌کند در حالی که در کشور ما به دلیل موازی‌کاری‌ها نقش سازمان غذا و دارو کاملاً مشهود و مشخص نیست.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه به عنوان نمونه در مورد نان بیش از هشت سازمان و اداره کل از فرمانداری گرفته تا غله، بهداشت و بازرگانی متولی‌گری می‌کنند، تصریح کرد: در حوزه نان یک مسؤول و متولی خاصی وجود ندارد که در مورد کیفیت پایین نان برای شهروندان پاسخگو باشد در حالی که انتظار می‌رود مسؤولیت به یک نهاد خاص واگذار شود تا با کنترل کمی و کیفی زمینه پاسخگویی فراهم آید.

وی با بیان اینکه قصور و کوتاهی در این زمینه و به گردن نگرفتن بسیاری از خطاها آزاردهنده است، گفت: انتظار می‌رود سیاست‌گذاری‌ها به سمتی برود تا با استقلال سازمان غذا و دارو مسؤولیت همه این کارها در تأمین امنیت جامعه به سازمان غذا و دارو سپرده شود.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه در سال‌های اخیر علت بسیاری از مرگ و میرها به نسبت گذشته که اغلب بیماری‌های واگیر و عفونی علت آن بوده، تغییر پیدا کرده است، افزود: در حال حاضر علت بسیاری از مرگ و میرها بیماری‌های غیر واگیر است به طوری که در سرسلسله این بیماری‌ها بیماری‌های قلبی، مغزی، عروقی و سرطان‌ها سه عامل مهم مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باید مقوله ایمنی و امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: این دو مقوله که سالم‌ بودن و امنیت غذایی را رقم می‌زند، بسیار مهم است به طوری که در کشورمان سالانه ۹۰ هزار نفر با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند که ۵۵ هزار نفر از آنها به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه از لحاظ اقتصادی مرگ ناشی از سرطان هشت هزار میلیارد تومان هزینه را به افراد جامعه تحمیل می‌کند، اضافه کرد: پیش‌بینی شده در ۲۰ سال آینده رشد ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی بیماری‌های سرطان و سیر صعودی وحشتناک آن مردم دنیا را گرفتار کند.

تغذیه نامناسب علت بسیاری از مرگ و میرها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تغذیه نامناسب ایرانی‌ها به ویژه استفاده از غذاهای فست‌فودی و همچنین نگهداری نامناسب غذا در یخچال و فریزر اشاره کرد و گفت: ‌کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات عامل بروز بسیاری از سرطان‌هاست که متأسفانه همچنان در تولید محصولات کشاورزی ما از این کودها و سموم شیمیایی و سرطان‌زا استفاده می‌کنیم در حالی که در دنیا بساط آنها برچیده شده است.

خلیل‌اللهی به کمبود ویتامین D در کشور در بین آقایان و خانم‌ها اشاره کرد و افزود: ‌به دلیل عدم بهره‌مندی از نور خورشید، کمبود ویتامین D زمینه بروز برخی از بیماری‌ها نظیر ام.اس، کوتاهی وزن و قد و بروز بسیاری از بیماری‌هاست که باید به نحوی سعی کنیم تا این خطرات و آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

وی ضرورت استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه را به هموطنان توصیه کرد و ادامه داد:‌ کشور ما همچنان با معضل قاچاق و ورود کالاها و موادی روبه‌روست که ارزیابی‌های درست بهداشتی بر روی آنها انجام نمی‌شود به طوری که سالانه میلیاردها تومان خسارت را به کشور وارد می‌کند در حالی که جالب است بسیاری از این کالاهای قاچاق از مبادی رسمی انجام می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پیش پاافتادس بابا

    • بدون نام

      خدایا به چه روزگاری افتادیم دولت هم که همه چیز رو ول کرده .هر کس هر کاری دلش خواست میکنه
      تو رو خدا اینهایی که اینجوری با جو ن مردم بازی میکنن رو با قاطعیت بیشتر برخورد کنید.
      میدونم خلاصه اینکه هیچ فایده ای نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج