۴۰۷۴۸۷
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

موفقیت حیرت انگیز دانشمندان در خلق حیوان زنده

تخمک های مصنوعی برای اولین بار در ظروف شیشه ای کشت شدند تا حیوانات زنده به وجود بیایند. طبق نظر کارشناسان بریتانیایی این یک پیشرفت بسیار چشمگیر است.

وب سایت کلیک: سرانجام دانشمندان با موفقیتی چشمگیر توانستند از تخمک های مصنوعی، حیوان زنده خلق کنند. تخمک های مصنوعی برای اولین بار در ظروف شیشه ای کشت شدند تا حیوانات زنده به وجود بیایند. طبق نظر کارشناسان بریتانیایی این یک پیشرفت بسیار چشمگیر است.
موفقیت حیرت انگیز دانشمندان در خلق حیوان زنده

دانشمندان ژاپنی ثابت کردند که می شود از سلول های بافت دم موش ها استفاده کرد و آن ها را به سلول های بنیادی تبدیل کرد و سپس در محیط آزمایشگاهی به تخمک تبدیلشان کرد. تخمک هایی که درون ظرف های شیشه ای قرار گرفته بودند بارور شدند تا به مرحله جنینی رسیدند و سپس در رحم موش ماده قرار گرفتند که این موش ۱۱ توله موش به دنیا آورد.

به گفته یکی از اساتید دانشگاه کمبریج این یک پیشرفت بسیار چشمگیر است. اگر این پروسه در انسان هم جواب دهد خانم های بیشتری می توانند مادر شدن را تجربه کنند. همه خانم ها با تخمک به دنیا می آیند. تصور ما بر این است، مادامی که آن ها پیر تر می شوند تخمک های آن ها نیز پیر می شوند.
اما چنانچه بتوان از سلول های بنیادی تخمک به وجود آورد، آن ها کاملا نو می مانند که در این صورت نوزادان سالم تری هم به دنیا خواهند آمد. این تکنیک به خانم هایی که با تخمک های کمی به دنیا آمده اند و یا تخمدان های آن ها دیگر تخمک تولید نمی کند، کمک می کند. دانشمندان معتقدند که این روش حتی به بازگشت حیوانات منقرض شده هم کمک می کند.

پروفسور هایاشی از دپارتمان توسعه بیولوژیکی سلول های بنیادی می گوید "اولین باری است که تخمک از سلول های بنیادی در محیطی آزمایشگاهی تولید شده است؛ که به ما این سرنخ را می دهد تا تخمک انسانی از سلول های بنیادی درست کنیم".

"حالا ما می بایست به دقت کیفیت تخمک های مصنوعی موش ها را بررسی کنیم. این بررسی به برنامه های انسانی در آینده کمک می کند.

موفقیت حیرت انگیز دانشمندان در خلق حیوان زنده

دانشمندان سلول های بافتی را از دم یک موش گرفتند و آن را تبدیل به سلول های بنیادی پرتوان کردند که هر نوع سلولی را می تواند تولید کند. آن ها نوعی مواد شیمیایی تولید کردند که شرایط یک تخمدان را تقلید می کرد، سپس سلول های بنیادی را تقویت کردند که به فولیکول تبدیل شود _مجرای باریکی که در تخمدان است و تخمک تولید می کند_ دانشمندان قادر بودند که از آن فولیکول ها تخمک های سالم برداشت کنند. سپس تیم با اسپرم یک موش دیگر تخمک ها را بارور کردند و به رحم موش ماده منتقل کردند که ۱۱ توله موش سالم به دنیا آمد.

طبق گفته کارشناسان بریتانیایی این تحقیق جز تحقیقات بسیار کاربردی است که به نتیجه بسیار مهمی دست یافته است و از طریق آن می توان تخمک را به صورت کاملا مصنوعی تولید کرد.
به گفته ریچارد اندرسون از دانشگاه ادینبورگ، این اولین تحقیقی است که می توان به طور کامل تخمک های بالغ و قابل باروری در محیط آزمایشگاهی تولید کرد که از همان ابتدا با شرایط آزمایگاهی درست شده است.

"لازم به ذکر است، راه درازی تا تولید تخمک مصنوعی برای انسان در پیش داریم. این تحقیق مبنایی برای مدل های تجربی است تا دریابیم تخمک ها در دیگر مخلوقات و حتی انسان قابل استفاده می باشد. این روش برای خانم هایی که باروری خود را در سنین پایین از دست داده اند، و همچنین درمان ناباروری های مرسوم، قابل استفاده است".

موفقیت حیرت انگیز دانشمندان در خلق حیوان زنده

مارتین جانسون استاد علم تناسلی از دانشگاه کمبریج می گوید: "این تحقیق دستاورد های بسیار چشمگیری دارد و از بهترین شرایط تحقیقی استفاده کرده است. آن دسته از بیمارانی که خود فاقد تخمک هستند، می توانند از این دستاورد عظیم بهره ببرند".

هرچند که بعضی از دانشمندان معتقدند ۱۰ سال طول می کشد تا تخمک ها در انسال کاملا پرورش پیدا کنند و تا قبل از سن بلوغ کاملا رشد نمی کند؛ که این موضوع، خود بر روند این تحقیق بر روی انسان تاثیر می گذارد.

پروفسور لاوِل از موسسه فرانسیس کریک می گوید: "این تحقیق اولین تحقیق کاربردی است که امکان تبدیل سلول های بنیادی پرتوان را به تخمک های کاربردی، در شرایطی کاملا آزمایشگاهی، فراهم می کند و سپس می تواند بارور شود و موش های سالمی به دنیا آورد.

"به وضوح مشخص است که اگر این تحقیق به سرانجام برسد و انسان بتواند از این تخمک ها استفاده کند، می توان بر ناباروری خانم ها که مثلا در بچگی از بیماری سرطان رنج برده اند، غلبه کرد ؛ و همچنین در تحقیقات بسیار دیگری مانند ساخت دارو های احیا کننده، و به طور بالقوه در پیشگیری بیماری های ژنتیکی قابل استفاده می باشد.

برای استفاده از این متد راهی طولانی باید طی شود و اولین مساله ای که پیش می آید موضوع زمان است. معمولا ۱۰ سال طول می کشد تا تخمک ها کاملا در بدن انسان رشد کند. آیا مدت زمانی طولانی طول می کشد تا این پروسه در شرایط آزمایشکاهی دوره شود در حالی که با چالش های کاربردی بزرگی مواجه است؟ یا آیا می شود قسمتی از این پروسه که می بایست داخل بدن اتفاق بیافتد اما در آزمایشگاه است، تسریع شود؟"

به گفته تیم تحقیق ژاپنی که این موش ها اگرچه نسبت به موش های گروه کنترل تفاوت های ژنتیکی و ناهنجاری های کروموزومی دارند، اما از سلامتی کامل برخوردار هستند. کارشناسان بریتانیایی هم هشدار دادند که این تحقیق اگر در انسان پیاده شود ممکن است باعث مشکلات اخلاقی شود.

بنا بر گفته پروفسور آدیای از دانشگاه دوسلدورف، این تحقیق می بایست در ابتدا بر روی حیوانات بزرگ نظیر خوک، گوسفند، و گاو پیاده و بعد بر روی انسان انجام شود.

"تمامی این بحث ها، بحث اخلاق است. بسیار جالب است که از تخمک های درون ظرف شیشه ای استفاده کرد اما برای باروری انسان ها، خیر".
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج