۴۰۷۵۹۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

جنب و جوش‌ های انتخاباتی کلید خورد

جریان های سیاسی ایران هر کدام به دنبال موفقیت های خود در عرصه سیاست داخلی هستند و رسیدن به ریاست جمهوری راه آنها برای برای دست یافتن به این بیشتر اهداف باز می کند.

نامه نیوز: جریان های سیاسی ایران هر کدام به دنبال موفقیت های خود در عرصه سیاست داخلی هستند و رسیدن به ریاست جمهوری راه آنها برای برای دست یافتن به این بیشتر اهداف باز می کند.
برای همین شاهد رقابت های فراوانی میان این گروه ها بایکدیگر هستیم و جریان های مختلف تلاش می کنند تا در این روزهای نزدیک به انتخابات، بیشترین آمادگی را برای ورود به کارزار ۹۶ داشته باشند. در همین حال با نگاهی گذرا به عملکرد جناح های مختلف سیاسی در سراسر ایران می توان از استراتژی آنها برای آینده اطلاع پیدا کرد.

آغاز تبلیغات یک کاندیدای احتمالی

در هفته ای جاری، حامیان عزت الله ضرغامی، از گزینه های اصولگرایان برای کاندیداتوری در انتخابات سال آینده گروهی تلگرامی را در فضای مجازی راه اندازی کردند. ضرغامی که در فضای سیاسی ایران وی را حامی احمدی نژاد معرفی می کنند، در گفت وگویی اعلام کرده بود که فعلا قصد ورود به انتخابات را ندارد و این به معنای آن است که شاید در ادامه به قدرت علاقه پیدا کند! با تاملی اندک در اطلاعات و داده های موجود در رسانه حامی ضرغامی می توان دریافت که بیشتر حامیان او از مخالفان هاشمی رفسنجانی و روحانی بوده که از لحاظ تفکر سیاسی به ضرغامی و جریان او نزدیک هستند.

اصولگرایان همچنان به دنبال ائتلاف

از سوی دیگر جریان بالادستی ضرغامی یعنی جبهه اصولگرایان نیز فعالیت های انتخاباتی را در هفته جاری و گذشته در دستور کار داشتند. در همین راستا،غلامعلی حدادعادل عضو ارشد فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم در حاشیه مراسم ترحیم والده حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در پاسخ به سؤالی، مبنی بر این که راهبرد وحدت بین اصولگرایان را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اصولگرایان در انتخابات مجلس مخصوصاً در تهران به وحدت خوبی رسیدند و آن تجربه چراغ راه آینده اصولگریان شده است.وی افزود: اگرچه ما در تهران موفق نشدیم ولی این ناشی از تفرقه در بین اصولگرایان نبود. وحدت در جای خود صحیح و موثر بود و ضعف ما در بخش‌های دیگری بود.این چهره شاخص اصولگرا در عین حال ابراز امیدواری کرد تا در انتخابات سال ۹۶ ضعف‌های گذشته، برطرف شود.

تقصیر اصلاح طلبان است!

ازسوی دیگر محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که بیشتر انتقاد می کند تا راهکاری ارایه دهد با اشاره به عدم کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای انتخابات ۹۶، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان معتقد هستند نبود احمدی‌نژاد در صحنه، شور و هیجان را از انتخابات می‌گیرد و همین عامل باعث می‌شود آقای روحانی یا حائز اکثریت آراء نشود و یا اینکه کمتر از دور قبل رأی بیاورد.وی با بیان اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آقای روحانی تاکنون بین ۱۰ تا ۱۳ درصد ریزش رأی داشته است، گفت: اصلاح‌طلبان با توجه به این مسئله قصد دارند دوقطبی‌های کاذبی از جمله موافقین و مخالفین برجام یا دوقطبی برگزاری و عدم برگزاری کنسرت در جامعه ایجاد کنند.وی افزود: این کار کاملاً حساب‌شده بود زیرا نوع انعکاس اعتراض رئیس جامعه مدرسین توسط روزنامه‌های دوم خردادی، به‌گونه‌ای انجام گرفت که به این فضای دوقطبی دامن زده شود.عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان برای گریز از دوقطبی کارآمدی و عدم کارآمدی در انتخابات ۹۶، به دنبال دوقطبی‌های دروغین هستند.

دعوت برای وحدت

نکته دیگر دعوت جامعه روحانیت از جریان های اصولگرا برای همگرایی بیشتر در آینده نزدیک بود، اتفاقی که توسط موحدی کرمانی خبری شد. همچنین برگزاری جلسه شورای مرکزی جامعه مدرسین به ریاست آیت‌الله یزدی و با حضور اعضای شورای مرکزی نیز از دیگر اقدامات اصولگرایان بود.

خطر در نزدیکی اصلاح طلبان

اما در طرف مقابل، اصلاح طلبان همچنان بر روی حمایت خود از روحانی پافشاری می کنند ولی علي صوفي در واكنش به اين سوال كه آيا اصلاح‌طلبان گزينه‌اي ديگر براي معرفي در انتخابات رياست جمهوري سال آينده در كنار حسن روحاني دارند يا خير گفت: در حال حاضر ميان شخصيت‌هاي اصلاح طلب چنين بحثي براي معرفي كانديدا موازي با آقاي روحاني مطرح نبوده و غير از حجت‌الاسلام روحاني در ميان ما از فرد ديگري سخني در ميان نيست.

وزير تعاون دولت اصلاحات ادامه داد:جريان اصلاح‌طلب در اين بازه‌زماني هيچ‌گاه وارد رقابت‌هاي درون گروهي نخواهد شد. رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران با تشريح دلايل دوري از رقابت‌هاي درون گروهي، گفت:جريان اصلاحات در سال‌هاي اخير و انتخابات‌هاي مختلفي كه برگزار شد، تجربيات فراوان و به ويژه‌تلخي را از اينگونه رفتارهاي سياسي كسب كردند كه ديگر حاضر نيستند آن را مجدد تجربه كنند براي همين از هرگونه رقابت ميان گروهي و اختلاف دوري مي‌كنيم.

استاندار پيشين گيلان با وجود تاكيد بر حمايت از روحاني ادامه داد:برخي از اصلاح‌طلبان معتقد هستند كه بايد در كنار آقاي روحاني گزينه را وارد ميدان كنيم ولي محوريت ما آقاي روحاني باشد.وزير تعاون دولت اصلاحات در پاسخ به اين سوال كه اگر مشكلي براي آقاي روحاني پيش بيايد(چه از لحاظ برخورد شوراي نگهبان و چه به دليل مشكلات فيزيولوژيكي و حياتي)،آيا سبب بروز شكست جريان اصلاحات نمي شود؟تصريح كرد: بله،همينطور است اين اتفاق مارو آسيب پذير مي‌كند و بايد براي آن چاره و برنامه‌اي داشته باشيم.

صوفي ادامه داد: در اين صورت حتي جريان اقتدار گرا كه بارها در طول دوره هاي مختلف شاهد بوديم تن به رقابت انتخاباتي نمي‌دهد و با حذف رقيب سعي دارد ميدان را به دست ‌گيرد، در اين ميان كه روحاني تنهاست تلاش مي كند به هر طريقي كه ممكن است روحاني را حذف و از روش‌هاي مختلف به پيروزي دست پيدا كند. بدون شک این نکته نباید از نظر جناح اصلاحات دور بماند و باید برای آن برنامه ای داشته باشند.

ثبات مدیریت در میان اصلاحات

موضوع دیگر دومین جلسه از دور دوم فعالیت شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان بود که عصر یکشنبه با حد اکثر اعضا برگزار شد و اعضای این شورا دو مصوبه اصلی را تایید کردند. ابتدا قرار شد که در جلسه آتی شورای مذکور، آیین‌نامه‌ای که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، نهایی شود و تا هفته آینده اعضا نظرات، انتقادات و پیشنهاد‌های خود را به کمیته تدوین آیین نامه اعلام کنند.همچنین قرار شد تا نهایی شدن تدوین آیین‌نامه هیئت رئیسه موقت به کار خود ادامه دهند. این نمایان گر ثبات مدیریت در میان سران جریان اصلاحات است و به نظر می رسد آنها بیشتر از اصولگرایان به دنبال وحدت هستند.

سکوت اعتدالیون!

اما در این میان جای اعتدالیون خالی است! به نظر می رسد آنها تمام توان خود را برای حمایت یکپارچه و تمام قد از روحانی ذخیره کرده اند و منتظرند تا به وقت از آن بهره بگیرند. باید منتظر ماند و دید در روزهای منتهی به انتخابات چه عملکرد دیگری از جریان های سیاسی سر خواهد زد. آیا این جریان های اصلی و بزرگ ایران اسلامی به یک گزینه های مناسب خود دست پیدا خواهند کرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج