جاباما
۴۰۷۹۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پنج دقیقه تا نابودی جهان!

گروهی از دانشمندان اعلام کرده‌اند که عقربه «ساعت قیامت» در سال ۲۰۱۳ در جایگاه خود در پنج دقیقه به نیمه شب که نماد ویرانی انسانها است، باقی خواهد ماند.

خبرگزاری ایسنا: گروهی از دانشمندان اعلام کرده‌اند که عقربه «ساعت قیامت» در سال ۲۰۱۳ در جایگاه خود در پنج دقیقه به نیمه شب که نماد ویرانی انسانها است، باقی خواهد ماند.

این دانشمندان که چشم‌انداز آینده بشریت را تار می‌دانند، همچنین یک نامه سرگشاده به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته و وی را به همکاری با دیگر رهبران جهان برای کار بر روی تغییرات آب‌وهوایی ترغیب کرده‌اند.

این ساعت یک نماد تهدید نابودی قریب‌الوقوع بشریت از سلاحهای هسته‌ای یا زیستی، تغییرات آب‌وهوایی و دیگر بلایایی ناشی از انسان است. نشریه دانشمندان اتمی برای انجام بررسی‌های خود در مورد چگونگی به روزرسانی زمان ساعت در سال ۲۰۱۳، وضعیت فعلی زرادخانه‌های هسته‌ای جهان، بازیابی کند و پرهزینه از رویدادهایی مانند بحران هسته‌ای فوکوشیما و رویدادهای آب‌وهوایی شدید که با یک الگوی گرم‌شدن جهانی مطابقت داشتند را در نظر گرفتند.

پنج دقیقه تا نابودی جهان!

در این نامه آمده است: سال ۲۰۱۲ گرمترین سال ثبت شده در آمریکا بوده که با خشکسالی ویرانگر و توفانهای وحشیانه همراه بوده است. این رویدادهای شدید دقیقا همان چیزی هستند که مدلهای هواشناسی برای یک جو مملو از گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی کرده‌اند.

این نامه در عین حال برخی از پیشرفتها را مورد توجه قرار داده و اوباما را برای اجرای اقداماتی در مسیر هدایت کشور به یک مسیر انرژی معقولتر تحسین کرده است.

رابرت سوکولو، رئیس هیات تعیین کننده وضعیت ساعت در بیانیه ای اظهار کرد: ما به همان اندازه دور اول، به دور دوم ریاست جمهوری اوباما امیدواریم که در آن عقربه ساعت قیامت یکسال پس از دولت وی به عقب برگردانده شد. ۲۰۱۳ سال رهبری آمریکا در کندتر شدن تغییرات آب‌وهوایی و تعییین یک مسیر به سوی حهان بدون سلاحهای هسته‌ای است.

ساعت قیامت در سال ۱۹۴۷ به عنوان راهی برای هشدار به جهان توسط دانشمندان هسته‌ای در مورد خطرات سلاحهای هسته‌ای ساخته شد. در آن سال، این دانشمندان زمان را هفت دقیقه به نیمه شب قرار دادند. تا سال ۱۹۴۹ با به وخامت گذاشتن روابط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، عقربه این ساعت سه دقیقه به نیمه شب قرار داشت.

در سال ۱۹۵۳، پس از اولین آزمایش بمب هیدروژنی این ساعت به دو دقیقه به نیمه شب تغییر یافت.

خوش‌بینانه‌ترین موضع این دانشمندان در سال ۱۹۹۱ بود که جنگ سرد پایان یافته و روسیه و آمریکا زرادخانه‌های خود را کاهش دادند. در این سال، ساعت قیامت در ۱۷ دقیقه به نیمه شب تنظیم شد اما از آن زمان تا سال ۲۰۱۰ با قطع امید از خلع کامل سلاحهای هسته‌یی و ورود تروریسم هسته‌یی و تغییرات آب‌وهوایی، یک حرکت تدریجی به سوی ویرانی به وجود آمد.

در سال ۲۰۱۰، دانشمندان هسته‌یی امیدهای تازه‌ای را در معاهدات کاهش سلاح و گفتگوهای بین‌المللی در مورد آب‌وهوا مشاهده کرده و عقربه این ساعت را یک دقیقه به عقب در جایگاه شش دقیقه به نیمه شب برگرداندند اما در سال ۲۰۱۲ دوباره این عقربه یک دقیقه به جلو کشیده شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج