۴۰۸۰۷۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

کشف رگه‌های رنگ در گلدان ۲۵۰۰ ساله

محققان با کمک روش جدیدی اشعه ایکس توانستند رگه هایی از رنگ را در لایه‌های یک گلدان متعلق به یونان باستان کشف کنند.

خبرگزاری آنا - ندا اظهری: محققان با کمک روش جدیدی اشعه ایکس توانستند رگه هایی از رنگ را در لایه‌های یک گلدان متعلق به یونان باستان کشف کنند.
کشف رگه‌های رنگ در گلدان 2500 ساله
محققان با کمک فناوری جدید اسکن اشعه ایکس توانستند رگه‌هایی از رنگ را در زیر لایه‌های یک گلدان قدیمی متعلق به 2500 سال پیش پیدا کنند.

با این کشف، پژوهشگران به دنبال آن هستند که دریابند سفالگری باستان چگونه شکل گرفته است و آیا گام‌های ناشناخته‌ای هم در این هنر باقی مانده است. محققان امیدوارند که از این روش جدید اسکن اشعه ایکس در اسکن موادی استفاده کنند که به عنوان باتری و وسایل الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کشف رگه‌های رنگ در گلدان 2500 ساله

محققان کالیفرنیایی با کمک فناوری جدید اسکن اشعه ایکس، روی سفال‌های یونان باستان مطالعاتی را انجام دادند. آنها مطالعات خود را روی یک فلاسک روغنی متعلق به یونان باستان شروع کردند که به آن «خمره روغن» می‌گویند و قدمت آن به 500 تا 480 سال بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد. محققان در تحقیقات خود از فناوری خاصی به نام «سینکروترون فلورانس اشعه ایکس» استفاده کردند و توانستند از گام‌های مختلف به کار رفته در ساخت این گلدان رونمایی کنند.
کشف رگه‌های رنگ در گلدان 2500 ساله

در زیر تصویری که محققان تصور می‌کردند تنها عکس یک بز نقش بسته است، با کمک اشعه ایکس نقاشی‌هایی مشاهده کردند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

جالب است بدانید که صدها نمونه از این گلدان‌ ساده هر چهار سال یک بار برای جشنواره آتن ساخته می‌شد که یونانی‌ها در ساخت آن از برترین مهارت‌های زیباشناختی بهره می‌برند.
کشف رگه‌های رنگ در گلدان 2500 ساله

این اسکن اشعه ایکس، نقشه‌ای شیمیایی تهیه کرد که از مواد افزودنی رنگی بر پایه کلسیم برای رنگ سفید استفاده می‌شد که یک مرحله دیگر به آن اضافه شده است. در اینجا سؤال دیگری برای دانشمندان مطرح شد با این مضمون که با وجود نبود فلز روی در آن زمان که عامل اصلی رنگ‌های سیاه در فرآینده حرارت دادن به سفال به شمار می‌رود، روند قرار دادن سفالینه‌ها داخل کوره به چه شکل انجام می‌گرفت؟
کشف رگه‌های رنگ در گلدان 2500 ساله

در حال حاضر محققان امیدوارند که بتوانند از این فرآیند اسکن برای بررسی سایر مواد نیز استفاده کنند. آنها به روشی نیاز دارند که بتوانند تمام لایه‌های این گلدان یونانی را با جزئیات آن مشاهده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج