۴۰۸۴۹
۳ نظر
۵۰۱۷
۳ نظر
۵۰۱۷
پ

۲۰۶ يا ۲۰۷ ؛ ارتباط فرانسوي

۲۰۶ تیپ ۶ و ۲۰۷i اتومات اگرچه شاید پیوند برادری با هم نداشته باشند ولی شباهت‌های فنی و قیمتی که زیر سایه تفاوت‌های ظاهری پنهان شده، به رقابت بیش از پیش آنها دامن زده است. انتخاب بین نوآوری و اصالت، تعیین‌کننده برنده ‌این کورس خواهد بود.

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي


هفت صبح: ۲۰۶ تیپ ۶ و ۲۰۷i اتومات اگرچه شاید پیوند برادری با هم نداشته باشند ولی شباهت‌های فنی و قیمتی که زیر سایه تفاوت‌های ظاهری پنهان شده، به رقابت بیش از پیش آنها دامن زده است. انتخاب بین نوآوری و اصالت، تعیین‌کننده برنده ‌این کورس خواهد بود.

بدون شک خانواده ۲۰۶ و تیپ‌های مختلف آن از محبوب‌ترین خودروهای یک دهه بوده‌اند و هرگونه تغییر در آپشن‌ها و قیمت‌شان، بازخوردهای زیادی را به همراه داشته است. تیپ ۶ این ‌هاچ‌بک فرانسوی هم که مدلی ارتقا یافته و اتومات است، آخرین محصولیست که از خط تولید این خانواده خارج شده و سعی بر این بوده که کامل‌ترین و بهترین مدل بین این چهار برادر هم باشد. البته با توجه به ‌اینکه خودرویی اتومات در رنج قیمتی تا ۴۰ میلیون تومان در بازار ایران تنوع آنچنانی ندارد، استقبال از این تیپ کم نبوده و به خصوص رانندگانی که با ترافیک‌های سنگین روزانه سروکار دارند به ‌این مدل روی خوش نشان دادند (فراموش نکنید تیپ ۶ زمانی تنها ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت).

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي

همین مقبولیت باعث شد تا در نهایت ایران‌خودرو آستین‌ها را بالا بزند و خط تولیدش را برای عرضه مدلی بالاتر با نام ۲۰۷i آماده کند. این محصول که به دو تیپ معمولی و اتومات محدود می‌شود، با ویژگی‌های خاص خود که بیشتر به تغییرات ظاهری محدود شده ‌این روزها فروش نسبتا خوبی را هم برای خود ثبت کرده است. البته ‌این بار با توجه به نزدیکی قیمت ۲۰۶ تیپ ۶ و مدل اتومات ۲۰۷i، این دو خودرو را از چند نظر با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم تا مشخص شود به غیر از بحث سلیقه‌ای چه عواملی می‌تواند انتخاب و ترجیح دادن هر کدام به دیگری را موجب شود.

فلسفه ۲۰۷ در ایران

پژو ۲۰۶ در زمان خود با طراحی ویژه و آینده‌نگرانه، مورد تمجید بازار اکثر کشورها قرار گرفت. این خودرو از سال ۱۳۸۰ یعنی زمان ورودش به کشور تاکنون از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات خودروسازی کشورمان بوده که هواداران و مشتریان خاصی در تمام گروه‌های سنی به خصوص جوانان پیدا کرده است. عرضه مدل اتومات آن هم تیر خلاصی برای تکمیل خانواده ۲۰۶ بود! همین موفقیت کافی بود تا شاهد ظهور نسل جدید این خودرو در کشور باشیم. البته ‌این بار ایران‌خودرو به جای پژو۲۰۷ جهانی، فیس لیفت پژو ۲۰۶ را به عنوان اتومبیلی جدید انتخاب کرد.

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي

پژو ۲۰۷i ایران خودرو نه‌تنها ۲۰۷ اصلی نیست بلکه با مدل +۲۰۶ (پلاس) که در بعضی کشورها همچون برزیل تولید می‌شود هم تفاوت دارد؛ بنابراین شاید بهتر بود نام این خودرو را ۲۰۶.۵ می‌گذاشتند! با این حال این خودرو با توجه به قطعات تولیدی ۲۰۶ در داخل و با کمترین تغییرات، سعی در فروش بیشتر داشته و در دو مدل دنده‌ای و اتومات با موتور ۱۶۰۰ سی سی و تجهیزات کامل، معادل تیپ‌های ۵ و۶ پژو ۲۰۶ به فروش می‌رسد.


تفاوت نمای ظاهری

نتیجه‌گیری در خصوص فرم ظاهری 207 در نماهای مختلف کمی ‌سخت است. در نمای روبه‌رو بیشترین شباهت را به پژو207 اصلی و جهانی دارد؛ اما نمایی اغراق‌آمیز به دلیل برآمدگی بیش از حد چراغ‌ها و نبود تناسب سپر جلو با بدنه، تا حد زیادی توی ذوق می‌زند. در کل، بخش جلویی 207 بیشتر از آنکه زیباتر از 206 باشد، تنها جدیدتر است ولی به هیچ عنوان نمی‌توان فرم ساده و دلپذیر برادر کوچک‌تر را نادیده گرفت. در نمای کناری هم با همرنگ شدن دستگیره‌ها در کنار زه محافظ درها و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی پنج پره سعی در پوشاندن ضعف‌های بدنه 206 بوده که در مجموع استفاده از رینگ آلومینیومی‌ به زیبایی خودرو افزوده است.

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي

با این حال نوعی دستپاچگی طراحی و نبود تعادل و توازن در بین بخش‌های مختلف این خودرو در نمای کناری کاملا به چشم می‌آید ! در قسمت عقب هم، تغییر فرم سپر و چراغ‌ها نسبت به ۲۰۶، به نحوی صورت گرفته که کمترین تغییرات در قالب‌های اصلی بدنه انجام شود ولی استفاده از مه شکن در دو طرف سپر و سعی بر حجیم جلوه دادن آن به هماهنگی نمای جلو و عقب افزوده است. در مجموع طراحی پژو۲۰۷ با توجه به زیبایی‌های طرح اصلی آن، تا حدودی رضایت‌بخش و قابل توجیه بوده ولی نبود تناسب بین قطعات جدید و قدیمی‌ در برخی نماها چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنارش گذشت؛ نکته‌ای که باعث می‌شود خیلی‌ها ظاهر کلاسیک و اصولی ۲۰۶ را به ۲۰۷ ایرانیزه شده ترجیح دهند.


مقایسه فنی و دینامیکی

با توجه به موتور 1600 پژو 206 تیپ 6 در مدل اتومات 207، تفاوت خاصی در توانایی حرکتی این دو رقیب شاهد نیستیم؛ ولی شاید بهتر بود با تغییر جعبه دنده از چهار به پنج سرعته یا به کار‌گیری موتوری جدید با راندمان بالاتر و مصرف سوخت کمتر، این قضیه به نقطه قوت تبدیل می‌شد؛ اما به هر حال موتور 110 اسب بخار کنونی هم آنچنان جای گله باقی نمی‌گذارد. با تمام این اوصاف خوشبختانه در ابتدای حرکت با 207 اتومات از ضربه‌های معروف پژو 206 تیپ 6 خبری نیست و شتاب صفر تا صد هم در دو مدل یکسان و در حدود 11.5 ثانیه ثبت شده است.

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي



ضمن اینکه مصرف سوخت‌شان هم به خاطر شباهت‌های فنی و دینامیکی، یکسان و به طور میانگین هفت لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که در ترافیک شهری به حدود ۱۰ لیتر هم می‌رسد که در مقایسه با سایر خودروهای ۱۶۰۰ سی‌سی دنده اتوماتیک قابل قبول خواهد بود. همچنین عملکرد کمک فنرهای ۲۰۷ در مواجهه با دست‌اندازها تقریبا رضایت‌بخش بوده و در مقابل ضربه‌های خاص پژو ۲۰۶ چندان به چشم نمی‌آید که ‌اینجا تکیه بر لاستیک‌های میشلن نیز بی تاثیر نیست.


کیفیت ساخت و امکانات

کیفیت کلی ساخت فضای داخلی در207 در حد همان 206 بوده که سال‌ها با آن سر و کار داشته‌ایم. اینجا بیشتر از آنکه در مونتاژ قطعات مشکلی وجود داشته باشد، در جنس خود قطعات وجود دارد و هر آنچه از 206 تیپ 6 از نظر کیفیت ساخت دیده‌اید در برادر بزرگ‌تر هم خواهید یافت. از لحاظ امکانات هم 207 اتومات به دلیل انتخاب تجهیزات بر مبنای کامل‌ترین تیپ پژو 206 کمبودی دراین زمینه احساس نخواهد کرد؛ با اینکه از یک خودروی 40 میلیونی بیشتر از این‌ها می‌توان توقع داشت!


206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي


به طور کلی می‌توانید در 207 از امکاناتی چون سیستم تهویه خودکار، پخش صوت با قابلیت پخش فایلMP3 و ورودی USB، شیشه‌های برقی کلیه درها، قفل شدن اتوماتیک درها پس از حرکت، دو کیسه هوا با قابلیت غیر‌فعال كردن ایربگ سرنشین کناری و سیستم ترمزگیری ABS و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو بهره‌مند شوید. البته در این بخش نبود کنسول میانی تا حدی توی ذوق می‌زند.


تفاوت فضای داخلی

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي

در نمای داخلی ۲۰۷، با باز کردن در و نشستن روی صندلی‌ها با تفاوت‌هایی در حد تغییرات بدنه روبه‌رو می‌شوید. در اولین گام، طراحی جلو داشبورد، دریچه‌های تهویه و استفاده از رنگ نقره‌ای روی آن نظرتان را جلب خواهد کرد. ضمن اینکه ترکیب جلو داشبورد با برآمدگی و منحنی‌های خاص تغییر یافته و بازنگری در فرمان، داشبورد و دریچه‌های تهویه به زیبایی فضای داخل اضافه کرده است. همچنین کیلومترشمار، آمپر بنزین و دمای موتور در موقعیت و ارتفاعی مناسب نسبت به راننده قرار دارند تا کل این تفاوت‌ها که بیانگر سبک طراحی اروپایی است به لوکس‌تر شدن فضای داخل ۲۰۷ منجر شود.

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي

206 يا 207 ؛ ارتباط فرانسوي

همه ‌این بازنگری‌ها باعث شده با خودروی به مراتب لوکس‌تری نسبت به ۲۰۶ روبه‌رو باشیم. اگر با صندلی‌های ۲۰۶ هم تاکنون مشکل داشتید بد نیست بدانید در۲۰۷ به خصوص در عقب آن تغییراتی را خواهید دید که این موضوع با افزایش شیب، به بیشتر شدن فضای سرنشینان عقب و راحتی نسبی آنها منتهی شده است. طرح دسته دنده، صفحه نمایش و دکمه‌های کنترل سیستم تهویه، دستگیره درها و راهنما هم مواردی هستند که در هر دو مدل یکسانند. تغییر دیگر نسبت به ۲۰۶ حذف زبانه قفل درها و قرار گرفتن دکمه‌ای در کنسول وسط به منظور باز و بسته کردن آنها از داخل خودرو است.


موقعیت بازار

در بازار داخلی برای خرید خودرویی دنده اتومات و باقیمتی حدود 40 میلیون تومان گزینه‌های زیادی نمی‌توان پیدا کرد. شاید پژو 206 تیپ 6 در کنار ریو اتوماتیک و چند محصول چینی، تنها گزینه‌های موجود در بازار باشند. ولی با اینکه اختلاف قیمت آنچنانی بین آخرین مدل 206 با 207 اتومات به چشم نمی‌خورد، انگیزه لازم برای خرید محصول جدید به وجود می‌آید؛ اما کاملا مشخص است پرداخت حدود 40 میلیون تومان برای یک خودروی ‌هاچ‌بک شهری و غیر لوکس بیش از حد زیاد است !

در حال حاضر پژو 206 تیپ 6 در بازار قیمتی در حدود 39 میلیون تومان دارد که می‌توانید با شل کردن سر کیسه در حد پنج میلیون تومان پشت رُل 207 اتومات بنشینید. از لحاظ فنی آنچنان این دو محصول با یکدیگر تفاوت ندارند و تنها مدرن بودن فضای داخلی و تغییرات فرم ظاهری 207 می‌تواند شما را برای خرید آن مشتاق کند. اگر می‌توانید از ظاهر تکراری اما زیبا و اصولی 206 چشم بپوشید، 207 با ظاهری جدید اما نه چندان دلچسب منتظر شماست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلییییییی مسخرس ! زیرا 206 تیپ 6 به جز گیربکس اتوماتیک هیچ چیز مدرن و جدیدی نداره ! موتورش با موتور پرشیا یکیه ! ساعت دیجیتالیش هم چندش آوره چون چندین مدل جدیدتر وجود دارد که نسبت به این آشغال پیشرفته تره و جی پی اس هم داره .
      تازه برای 206 موتور 2000 سی سی هم هست که ایران خودرو حسرتشو به دل ما گذاشته .
      اصلآ معلوم نیست اینا چه جور مهندسایی هستند که نمی فهمند شتاب 206 اتوماتیک با این موتور خیلیییییی کمه ؟

    • بدون نام

      خاک بر سرمون با این خودرو سازهامون

    • marziye

      بابا این ماشین و با 206 اشتباه نگیرید 207 واقعا ماشینی باکلاس و خوشگله اینم بگم بخوای 207 نیوفیس بخری باید حداقل 90 میلیون پول داشته باشی و اینم بگم 206 رو ادمای خز و دهاتی سوار میشن هر کی از راه رسیده 20 میلیون جمع کرده رفته 206 مدل 82 خریده میگه 206 دارم ولی 207 واقعا هر کسی توان خریدشو نداره چون قیمتش بالاس عاشق هت لایت هاشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج