۴۰۸۹۲۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نگاهي به اظهارات محمدرضا باهنر درباره اصول‌گرايان

هنوز تکليفشان معلوم نيست؛ اردوگاه راست‌ها در فاصله چندماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده همچنان به هيچ گزينه واحدي نرسيده‌اند و هرچند روز يک‌بار فقط اعلام مي‌کنند حالا که احمدي‌نژاد از حضور در انتخابات منع شده، دست آنها خالي نيست ولي هنوز هيچ خبري از گزينه‌هاي قطعي آنها به گوش نمي‌رسد و تحليل‌ها روي احتمالات متمرکز است.

روزنامه وقایع اتفاقیه: هنوز تکليفشان معلوم نيست؛ اردوگاه راست‌ها در فاصله چندماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده همچنان به هيچ گزينه واحدي نرسيده‌اند و هرچند روز يک‌بار فقط اعلام مي‌کنند حالا که احمدي‌نژاد از حضور در انتخابات منع شده، دست آنها خالي نيست ولي هنوز هيچ خبري از گزينه‌هاي قطعي آنها به گوش نمي‌رسد و تحليل‌ها روي احتمالات متمرکز است. محمدرضا باهنر دو روز پيش، پا را فراتر از همه اين سردرگمي‌ها گذاشته و با تأکيدي چند باره بر اينکه قصد شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري را ندارد، اعلام کرده که اصول‌گرايان هنوز کانديدايي براي انتخابات آتي در نظر ندارند و ممکن است جامعه اصول‌گرايان سکوت کرده و کانديدايي معرفي نکند اما امکان ندارد از روحاني حمايت کند.
محمدرضا باهنر اين اظهارات را درحالي در جلسه ماهانه انجمن اسلامي مهندسين بيان کرده که همان دو روز پيش در تلويزيون حضور پيدا کرد و با بيان اينکه براي رياست‌جمهوري اگر قرار است رقابتي باشد، تعدد کانديداها خير و برکتي ندارد، گفت که در جبهه اصول‌گرايي براي انتخاب کانديداي موردنظر در حال بررسي ۲۰ تا ۳۰ نفر هستند اما هنوز به اسم آخري که مي‌خواهند نرسيده‌اند. او همچنين در اين برنامه تلويزيوني درباره انتشار شايعه‌ها از احتمال کانديداتوري حاج قاسم سليماني با بيان اينکه برخي از فرصت استفاده کردند و خواستند حاج قاسم در رياست‌جمهوري شرکت کند، گفت: «من خيلي درباره اين مسئله نگران بودم و استرس گرفتم و مي‌گفتم يا پيشنهاد خامي يا يک توطئه است. حاج قاسم علاوه بر اينکه رزمنده شجاعي هستند، بسيار هم مدبرند. بيانيه‌اي که صادر کرد، نشان از ژرف‌نگري ايشان داشت.»
اين اظهارات دوگانه درحالي اين روزها از سوي رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري شنيده مي‌شود که او چند وقت پيش درحالي خبر از ادامه بررسي‌ها روی گزينه‌هاي اصول‌گرايي مي‌داد که حسن روحاني را هم يکي از گزينه‌هاي محتمل اين اردوگاه معرفي کرده بود. بعد از اين اظهارات از سوي او بود که مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، هم بر اين مسئله تأکيدي دوباره کرد.
به خاطر همين اظهارات هم بود که به نظر مي‌رسيد آنها در فقدان بزرگاني همچون آيت‌الله مهدوي‌کني و همچنين بازماندن کساني مانند آيت‌الله محمد يزدي و آيت‌الله مصباح‌يزدي از ورود به پنجمين مجلس خبرگان رهبري و شکست ليست کامل اصول‌گرايان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، دست به دامان گزينه‌هاي اعتدالي شده بودند؛ گزينه‌اي که گرچه در همان سال ۹۲ هم سعي در مصادره آن به نفع خودشان کردند اما خيلي زود بعد از روي‌کارآمدنش دست از اين مصادره هم برداشتند و با توافق هسته‌اي، شديدترين حمله‌ها را عليه برجام و همچنين سياست‌هاي اقتصادي او و کابينه‌اش روانه کردند و درحالي‌که بيشترين طعنه‌ها را در اين سه سال به روحاني و حاميان اصلاح‌طلبش زده‌اند، به نظر مي‌رسيد اين بار مي‌خواهند در زمين مرد اعتدال‌گراي اين روزها بازي کنند؛ احتمالي که همان زمانِ شنيده‌شدن اين اظهارات از سوي باهنر و مصباحي‌مقدم، به عقيده بعضي از چهره‌هاي اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بعيد اعلام شد.
حالا باهنر نه‌تنها بر قطعي‌بودن حمايت‌نکردن جامعه اصول‌گرايان از روحاني تأکيد کرده که به اظهارات ضد و نقيض روي آورده و حتي گفته او و ياران اصول‌گرايش ممکن است در انتخابات سال آينده سکوت کنند؛ سکوتي که گرچه هنوز دوستان هم‌طيفي او درباره آن اظهارنظر نکرده‌اند اما بيش از هر زمان ديگري رنگ و بوي اختلافات موجود ميان اردوگاه راست‌ها را نمايان مي‌کند. او درحالي دو روز پيش علاوه بر احتمال سکوت اصول‌گرايان در انتخابات سال آينده، از ادامه بررسي اصول‌گرايان روي گزينه‌هاي راست‌ها سخن گفته بود که در ادامه اظهاراتش با لحني گلايه‌آميز از تعدد کانديداها براي حضور در انتخابات ۹۶ انتقاد کرد.
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينکه با نيامدن احمدي‌نژاد يواش‌يواش برخي سر و گوششان مي‌جنبد که به ميدان بيايند تا بگويند اگر او نيست، ما هستيم گفت که آن وقت براي ما گرفتاري درست شده و تعداد کانديداي اصول‌گرا زياد مي‌شود. او با تأکيد بر اينکه «در بحث انتخابات رياست‌جمهوري نبايد ايجابي روي هيچ‌کس متمرکز شويم»، افزود: «متأسفانه انتخابات رياست‌جمهوري در کشور ما دو ماه مانده به انتخابات دور مي‌گيرد، اگر زودتر اسمي سر زبان‌ها بيايد، تيربارانش مي‌کنند؛ البته اين‌گونه هم نيست که ما در جلسات خود به کانديداي مشخصي رسيده باشيم و الان قصد مخفي‌کردن او را داشته باشيم، به‌همين‌دليل سياست راهبردي ما همين است که فعلا سلبي برخورد کنيم، يعني اگر کسي را کنار زمين مي‌بينيم که در حال گرم‌کردن خود است به او بگوييم منِ باهنر نيستم، تو هم نباش. بايد فعلا سراغ عده‌اي برويم که احساس تکليف شرعي کنند و نيايند، در زمان انتخابات همه احساس تکليف شرعي مي‌کنند که در صحنه حاضر شوند اما برخي را بايد توجيه کرد که احساس تکليف شرعي کنند و به عرصه انتخابات وارد نشوند، اگر اين سياست را اجرا کنيم دور و برمان خلوت مي‌شود. ما درحال‌حاضر در حال منصرف‌کردن بعضي از کانديداها براي آمدن هستيم.
هنوز دنبال اينکه از شخصي خواهش کنيم که وارد عرصه انتخابات شود، نيستيم.» حالا باهنر درحالي از احتمال معرفي‌نکردن کانديدا از سوي اصول‌گرايان سخن گفته که به نظر مي‌رسد با اين اظهارات نه‌تنها شايد تا چند ماه آينده خبري از ائتلافي هماهنگ ميان اردوگاه راست‌ها به گوش نرسد که حتي حمايت اصول‌گرايان از گزينه‌هايي مانند محمدباقر قاليباف و سعيد جليلي که در تحليل‌ها از آنها به‌عنوان اصلي‌ترين گزينه‌هاي اين طيف نام برده مي‌شد هم در هاله از ابهام فرو رود؛ ابهامي که کلاف سردرگم اصول‌گرايان را براي انتخابات سال آينده بيش از هر زمان ديگري پيچيده مي‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج