جاباما
۴۰۹۲۷۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سفر با چک یا پول نقد؟

پیش‌ ازاین‌ که سفر خارجی بعدی خود را آغاز کنیم بهتر است اندکی به ‌حساب و کتاب سفر خود بیندیشیم زیرا با اندکی کار و تفکر پیش از سفرهای بین‌المللی می‌توانیم بهترین بهره را از پول خود ببریم. مهم‌ترین گام در این راه شناخت گزینه‌های پیش‌رو است.

پیش‌ ازاین‌ که سفر خارجی بعدی خود را آغاز کنیم بهتر است اندکی به ‌حساب و کتاب سفر خود بیندیشیم زیرا با اندکی کار و تفکر پیش از سفرهای بین‌المللی می‌توانیم بهترین بهره را از پول خود ببریم. مهم‌ترین گام در این راه شناخت گزینه‌های پیش‌رو است.

در مجله گردشگری الی‌گشت می‌خوانیم: چند دهه از دورانی که چک‌های مسافرتی بهترین گزینه‌های موجود برای حمل پول به کشورهای دیگر بودند می‌گذرد.این بار می‌خواهیم به سراغ گزینه‌های پول نقد، چک و ارسال پول نقد به کشورهای مقصد برویم. به شما بگوییم آیا این‌ها بهترین گزینه برای سفر برای شماست؟ چه مزایا و چه معایبی دارد؟ برای یافتن پاسخ این سئوال‌ها به خواندن این مطلب ادامه بدهید و خلاصه‌ای جامع از تمامی ابعاد عواقب و سرانجام انتخاب نهایی آن در دستور کار داشته باشید.

پول نقد

ایده‌آل برای ۲۴ ساعت نخست سفر شما و استفاده از آن تا هنگامی‌که نزدیک‌ترین دستگاه عابربانک به محل اقامت خود را بیابید.

مزایای پول نقد همراه شما در سفر می‌تواند در این موارد خلاصه شود؛ داشتن مبلغی پول نقد بر اساس ارز کشور مقصد می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد زیرا در صورت مواجهه با هزینه‌های ناگهانی مانند خرید غذا در فرودگاه یا هزینه تاکسی از فرودگاه به هتل، می‌توان از این پول استفاده کرد.

در این شرایط اگر دستگاه عابربانک فرودگاه خراب بود یا صرافی‌های فرودگاهی در ساعات تعطیلی خود به سر می‌بردند، دیگر بدون پول در فرودگاه گیر نخواهید افتاد.

معایب آن نیز در این است که معمولا نمی‌توانید از بانک‌های محل زندگی خود نرخ مناسبی را برای تبدیل ارز دریافت کنید و حتی ممکن است مجبور به پرداخت هزینه کمیسیون به بانک شوید. اگر به یک فرودگاه بزرگ بین‌المللی در یک شهر بزرگ سفر می‌کنید که احتمال وجود چند عابربانک و تعداد بالایی از کیوسک‌های صرافی در آن زیاد است، به همراه داشتن ارز و تهیه آن پیش از سفر، چندان ضروری نخواهد بود.

مواردی که دانستن آن‌ها ضروری است؛ می‌توانید ارز خارجی را از بانک‌های محلی به‌ صورت آنلاین و یا در خود فرودگاه دریافت کنید. بهتر است ابتدا به سراغ بانک‌های محلی بروید زیرا ممکن است برای برخی از حساب‌های خاص از تحمیل هزینه‌های جانبی خودداری کند. پیشنهاد ما این است که مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار را به ارز محلی به همراه داشته باشید.

چک‌های مسافرتی و کارت‌های مجهز به طرح پیش ‌پرداخت

ایده ‌آل برای یک گزینه پشتیبانی اضطراری برای مواقعی که نمی‌توانید یک عابربانک را بیابید (چک) و یک گزینه جایگزین امن برای پول نقد (چک و کارت)

مزایا: کارت‌های چکی و چک‌های سفری نسبت به پول نقد امنیت بالاتری دارند زیرا در صورت به سرقت رفتن یا گم‌شدن کارت می‌توان آن‌ها را جایگزین کرد (معمولا در بازه زمانی ۲۴ ساعته).

درحالی‌ که چک‌های مخصوص سفرهای بین‌المللی قدمتی بسیار زیاد دارند، ویزا و تراولکس (Travelex) کارت‌های مجهز به طرح پیش ‌پرداخت را ارائه می‌کنند که از نظر ساختاری درست مانند چک‌های مسافرتی هستند ولی از نظر عملکرد کلی برای برداشت پول از عابربانک یا خرید، مانند کارت‌های اعتباری عمل می‌کنند.

برای پرهیز از روبرو شدن با مشکلات مربوط به نوع کارت‌ها (نوار مغناطیسی، چیپ و رمز عبور) که پیش از به آن‌ها اشاره شد، شرکت تراولکس کارت‌های چیپ و رمزدار را با نام پاسپورت نقد (این کارت‌ها با واحدهای پول متعددی موجود هستند) ارائه می‌کنند. چک‌های معمولی و مرسومی مانند چک‌های امریکن اکسپرس نیز همچنین در برخی از موارد و درصورتی‌که نتوانید یک عابربانک سالم پیدا کنید، به کار خواهند آمد.

پول

معایب آن نیز در این موضوع است که نرخ تبدیل ارز در چک‌های بانکی به ‌اندازه نرخ مبادله بین ‌بانکی محاسبه ‌شده در هنگام استفاده از کارت اعتباری یا کارت نقدی چندان مناسب نیست. تعداد کمی از کاسب‌ها این چک‌ها را در معادلات امروزی قبول می‌کنند.

همچنین برای این چک‌ها باید کمیسیون مربوطه، هزینه انتقال یا تبدیل برای خرید یا نقد کردن چک را نیز متحمل شوید. کارت‌های دارای طرح پیش ‌پرداخت نیز کارمزدهای متعدد دارند؛ به همین دلیل نیز به مواردی مانند هزینه فعال‌سازی، هزینه‌های راه‌اندازی مجدد کارت، هزینه‌های عابر بانک و هزینه‌های غیر فعال‌سازی کارت توجه داشته باشید.

در بیشتر موارد بهتر است که از کارت نقدی خودتان استفاده کنید. مواردی که دانستن آن‌ها ضروری است، شماره ‌سریال چک خود را در یک مکان امن و به ‌دوراز خود چک نگهداری کنید تا در صورت گم ‌شدن یا به سرقت رفتن چک بتوانید به پیگیری آن بپردازید.

ارسال پول به کشورهای خارجی

ایده‌آل برای شرایط اضطراری و زمانی که به دریافت فوری پول و ارسال آن از کشورهای دیگر نیاز دارید، است.

مزایا: اگر در کشورهای خارجی بدون پول نقد گیر افتادید، کسی در محل زندگی شما می‌تواند برای شما پول را به محل حضورتان انتقال بدهد و این پول ممکن است در کمتر از یک روز و حتی چند دقیقه به دست شما برسد.

معایب آن نیز در پول‌هایی است که از این طریق به مقاصد بین‌المللی ارسال می‌شوند می‌توانند بین ۱ تا ۱۰ درصد کارمزد داشته باشند. هرچقدر که رقم مورد نظر را سریع‌تر بخواهید، میزان کارمزد نیز بیشتر خواهد شد.

مواردی که دانستن آن‌ها ضروری است؛ بهترین شرکت‌های ممکن برای ارسال پول به این طریق را می‌توان Western Union و MoneyGram دانست.

هر دو شرکت بر اساس میزان پولی که قصد جابجا کردن آن را دارید و مقصد مدنظر برای ارسال پول و نحوه دریافت آن توسط گیرنده، نرخ‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. هرقدر که خدمات انتخاب شده توسط شما روند کندتری داشته باشند، هزینه‌های شما نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت.

دیگر گزینه‌های موجود برای ارسال پول به کشورهای دیگر نیز مواردی مانند ارسال پول توسط سیستم بانکی یا سفارش‌های مالی پست بین‌المللی از دفاتر پست است. این روش‌ ها به همان نسبت که ارزان‌تر هستند زمان بیشتری می‌برند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج