۴۰۹۲۹۵
۵۰۴۲
۵۰۴۲
پ

اولین اندازه گیری دقیق ابعاد زمین

از ساحل شمالی نروژ تا ساحل جنوبی اوکراین، زنجیره ای از نقاط بررسی وجود دارد که باهم قوس هندسی استرووه را شکل می دهند.

برترین‌ها: از ساحل شمالی نروژ تا ساحل جنوبی اوکراین، زنجیره ای از نقاط بررسی وجود دارد که باهم قوس هندسی استرووه را شکل می دهند. این قوس از Hammerfest در نروژ در سواحل اقیانوس قطب شمال تا Nekrasivka در اوکراین در کنار دریای سیاه به مسافت ۲۸۲۰ کیلومتر کشیده شده است و در داخل و خارج سرزمین های متعدد که امروزه ده کشور مختلف را دربرمی گیرد خزیده است.

این قوس توسط دانشمند روسی متولد آلمان «فردریش گئورک ویلهلم فون استرووه» ایجاد شد که یک تحقیق 39ساله از سال 1816 تا 1855 را به عهده گرفته بود تا اندازه و شکل زمین را تعیین کند. در این بررسی اولین اندازه دقیق از یک قوس نصف النهار انجام شد که به نوبه خود اولین اندازه گیری دقیق قطر زمین را به همراه داشت.
تعیین دقیق اندازه و شکل زمین یکی از مهم ترین مشکلات فیلسوفان طبیعی از دوران باستان بوده است. در قرن دوم پیش از میلاد، ستاره شناس و ریاضیدان یونانی، اراتوستن، روشی برای تعیین شعاع زمین با اندازه گیری بخشی از یک قوس نصف النهار و مقایسه طول آن با زاویه مربوطه متناظر با مرکز زمین توسعه داد. اگر کسی طول قوس و زاویه مرکزی را بداند، شعاع به راحتی محاسبه می شود. اراتوستن طول قوس را با اندازه گیری زمانی که طول می کشد کاروان ها از بیابان عبور کنند محاسبه کرد. زاویه با اندازه گیری اختلاف بین ارتفاع خورشید بین عرض های جغرافیایی تعیین شد. اگرچه دقت این اندازه گیری پایین بود، اراتوستن توانست شعاع زمین را با دقت 1% محاسبه کند.دو هزار سال است که روش مشاهده درجه اراتوستن موفق ترین زوش تعیین اندازه زمین بوده است. آنچه که بهبود یافت روش اندازه گیری بود.

در قرن ۱۶ یک روش اندازه گیری جدید به نام «مثلثی» با استفاده از فواصل کوتاهی که نیاز بود به دقت اندازه گیری شوند توسعه یافت، در حالیکه فواصل طولانی با استفاده از زنجیره مثلث های متصل تعیین می شدند. این روش ستاره شناسان و نقشه نگاران را قادر به اندازه گیری مسافت های طولانی صدها و هزاران کیلومتر کرد. در طول قرن ۱۸، قوس های بسیاری در سراسر اروپا ساخته شدند، اما قوس استرووه طولانی ترین قوسی بود که آن زمان ایجاد شد، و تاکنون بیش از یک قرن باقی مانده است. همچنین دقیق ترین اندازه گیری بود که در هر کیلومتر تنها ۴ میلیمیتر خطا داشت. به عبارت دیگر با استفاده از قوس استرووه شعاع زمین با اختلاف ۲۲۳ متر از اندازه واقعی آن محاسبه می شد.

قوس هندسی استرووه در اصل از 258 مثلث که 259 نقطه سه گوش را به هم متصل می کرد تشکیل شده بود. در زمان ایجاد آن، این قوس تنها از دو کشور اتحادیه سوئد-نروژ و امپراتوری روسیه عبور می کرد اما تغییرات مرزهای سیاسی اکنون نقاط را بین نروژ، سوئد، فنلاند، روسیه، استونی، لتونی، لیتوانی، بلاروس، اوکراین و مولداوی پراکنده است. نقاط یا ایستگاه ها به روش های مختلفی مشخص شده اند برخی حفره های کنده شده در سنگ هستند، برخی صلیب هایی روی سطح سنگ و برخی نشانه هایی ساخته شده از سنگ. از تعداد 259 ایستگاه، 34 ایستگاه در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند.
اولین اندازه گیری دقیق ابعاد زمین
اولین اندازه گیری دقیق ابعاد زمین
اولین اندازه گیری دقیق ابعاد زمین
اولین اندازه گیری دقیق ابعاد زمین
اولین اندازه گیری دقیق ابعاد زمین
اولین اندازه گیری دقیق ابعاد زمین
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج