۴۰۹۶۱۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کارنامه بورسی‌ ها در نیمه نخست سال

در روزهای اخیر شاهد انتشار دسته‌جمعی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی روی سامانه «کدال» بودیم. عمده این صورت‌های مالی به عملکرد ۶ ماه نخست سال مالی شرکت‌ها اختصاص داشت. علاوه بر انتشار عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه، آخرین پیش‌بینی شرکت‌ها نیز بر‌اساس عملکرد نیمه نخست سال روی سایت کدال قرار گرفت.

روزنامه دنیای اقتصاد- سلیمان کرمی: در روزهای اخیر شاهد انتشار دسته‌جمعی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی روی سامانه «کدال» بودیم. عمده این صورت‌های مالی به عملکرد ۶ ماه نخست سال مالی شرکت‌ها اختصاص داشت. علاوه بر انتشار عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه، آخرین پیش‌بینی شرکت‌ها نیز بر‌اساس عملکرد نیمه نخست سال روی سایت کدال قرار گرفت.
بر این اساس از ۱۷۹ شرکتی که آخرین پیش‌بینی‌ها را منتشر کرده‌اند، در مجموع شاهد رشد ۲ درصد سودآوری نسبت به عملکرد سه‌ماهه شرکت‌ها هستیم. تعدیل مثبت شرکت‌های بزرگی مانند «فخوز»، «کچاد»، «کگل» و «خودرو» به رشد سودآوری مجموعه کمک کرده است. ۶۴ شرکت معادل ۳۶ درصد شرکت‌ها با تعدیل مثبت سود هر سهم را به بازار انعکاس داده‌اند و از سوی دیگر ۳۹ شرکت معادل ۲۲ درصد از تعداد کل شرکت‌ها پیش‌بینی سود خود را برای سال مالی جاری کاهش داد‌ه‌اند.بدون احتساب زیانی که برخی از شرکت‌ها در نیمه نخست سال شناسایی کرده‌اند، در مجموع ۴۱ درصد از کل پیش‌بینی سود در نیمه نخست سال محقق شده است. در این میان تنها ۳۰ شرکت (معادل ۱۷ درصد از تعداد کل شرکت‌های مورد بررسی) به بیش از ۵۰ درصد پیش‌بینی‌های خود در نیمه نخست سال رسیده‌اند.

اوره‌ای‌ها در سیر نزول

قیمت اوره در اوایل تابستان ریزش شدید قیمتی را تجربه کرد. بر‌اساس گزارش بانک جهانی قیمت اوره در ماه جولای (اواخر تیر ماه) با افت ۸ درصدی به کمترین قیمت در ۱۲سال گذشته رسید. در ادامه گرچه با افزایش تقاضا از کشورهایی مانند برزیل از کف قیمتی فاصله گرفت. در این گزارش عنوان شده است که روند تغییرات تقاضای اوره معمولا نرخ ثابتی دارد. در این شرایط قیمت پایین مواد اولیه مانند گاز طبیعی و همچنین زغال‌سنگ در چین طرف عرضه تقویت شد. در شرایطی که تقاضای اوره رشد چندانی نداشت، مازاد عرضه در بازار جهانی بر قیمت اوره فشار وارد کرد. در نتیجه اوره‌سازان داخلی مانند «شیراز» نیز کاهش صادرات اوره را برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی‌که پتروشیمی شیراز در نیمه نخست سال با زیان مواجه بوده پیش‌بینی تحقق سود ۷ ریالی را برای ادامه سال دارد. به این ترتیب شاهد کاهش بیش از ۹۰ درصدی پیش‌بینی سود خالص شرکت هستیم. پتروشیمی کرمانشاه نیز برآورد سود خالص را با کاهش ۵درصدی به بازار انعکاس داده است. این شرکت موفق به محقق ساختن ۴۷درصدی پیش‌بینی جدید شده است. «جم»، «شفن» و «شفارس» از شرکت‌های با تعدیل مثبت پیش‌بینی سودآوری بر اساس عملکرد ۶ ماه بودند.افزایش نرخ ارز مبادله‌ای عاملی برای پیش‌بینی افزایش سود خالص «جم» بود. درآمد غیر‌عملیاتی شناسایی‌شده توسط «شفارس» نیز به رشد سودآوری این شرکت کمک کرده است.

پوشش‌های جذاب سودآوری در «سیمانی»ها

شرکت‌های سیمانی در سال‌های اخیر با رکود شدید در بخش عمرانی و ضعف بودجه‌های عمرانی در کنار کاهش تقاضای صادراتی با افت شدید سودآوری مواجه شده‌اند. در شرایط کنونی و پس از سپری کردن یک دوره نزول مداوم سودآوری صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های سیمانی تا حدودی امیدوارکننده بود. پوشش قابل توجه سودآوری امیدواری به بهبود سودآوری این شرکت‌ها را به وجود آورده است. نکته جالب توجه در این میان رعایت اصل احتیاط توسط برخی از این شرکت‌های سیمانی است. با وجود پوشش قابل توجه سودآوری توسط این شرکت‌ها که عمدتا عملیاتی نیز بوده است، اما مدیران مالی این شرکت‌ها از تغییر پیش‌بینی سود خودداری کرده‌اند. برخی نمادها نیز گرچه با رشد سودآوری مواجه بوده‌اند، اما همچنان نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها در سطوح بالایی قرار دارد.
به نظر می‌رسد امیدواری به بهبود وضعیت سیمان با تلاش‌های انجمن صنفی برای احیای قیمت این کالا و همچنین امیدواری به بهبود تقاضا با بهبود تقاضای داخلی و صادراتی عاملی برای استقبال از سهام سیمانی است، در صورتی‌که تقاضای سیمان در بازار در مسیر صعودی قرار نگیرد، افزایش نرخ‌ مدنظر انجمن صنفی با سهمیه‌بندی تولیدات امکان‌پذیر خواهد بود. در این میان «سبجنو» دلیل افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی سودآوری را تغییر در عمر مفید و تغییر برآورد استهلاک ماشین‌آلات عنوان کرده است. برخی از شرکت‌های سیمانی مانند «ستران» نیز به دلیل کاهش شدید درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری تعدیل منفی بیش از ۷درصدی را تجربه کرده است.

سیگنال مثبت فلزات به معدنی‌ها

رشد نرخ فروش شمش فولاد خوزستان عاملی برای تعدیلات مثبت شرکت‌های سنگ‌آهنی بوده است. نرخ فروش شرکت‌های سنگ‌آهنی بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود.بر این اساس به نظر می‌رسد افزایش نرخ فروش شمش عاملی برای رشد قیمت سنگ‌آهن و در نتیجه تعدیل مثبت دوقلوهای سنگ‌آهنی شده است. علاوه بر این «ومعادن» به‌عنوان یکی از سهامد‌اران اصلی این شرکت‌ها نیز با پیش‌بینی افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری از محل رشد سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه سود هر سهم خود را افزایش داده است («ومعادن» سود هر سهم خود را با رشد ۱۵ درصدی ۱۲۰ریال پیش‌بینی کرده است).
رشد قیمت روی نیز عاملی برای تعدیل مثبت «کروی» بوده است. توسعه معادن روی ایران با تعدیل مثبت شرکت‌های زیرمجموعه سود هر سهم را ۱۵۲ریال پیش‌بینی کرده است. البته این شرکت مطابق با سایر هلدینگ‌ها درصد کمی از سود (معادل ۱۰ درصد) را در نیمه نخست سال پوشش داده است. کبافق از دیگر نمادهای گروه کانه‌های فلزی است که پیش‌بینی سود هر سهم خود را تغییر نداده است.
در نیمه نخست سال این شرکت با زیان مواجه شده است. با این حال انتظار برای فروش محصولات مانعی در برابر تعدیل این شرکت بوده است. نکته قابل توجه در صورت‌های مالی این شرکت تولید ۸۱۰۰ تن کنسانتره روی و همچنین ۱۰۸۳ تن کنسانتره سرب در دوره ۶ ماهه است. با این حال این شرکت مقادیر تولیدشده را به فروش نرسانده است. به‌طور کلی این شرکت برای سال مالی جاری پیش‌بینی تولید ۱۶ هزار تن کنسانتره روی و ۲ هزار تن کنسانتره سرب را دارد.

مسیر صعود روی ادامه دارد؟

از ۱۵ شرکت گروه فلزات اساسی ۸ شرکت با تعدیل مثبت سودآوری پیش‌بینی جدید سود خالص را به بازار انعکاس داده است. در این میان شرکت‌هایی با محصولات روی مانند «زنگان» و همچنین «فاسمین» بیشترین مقدار تعدیل را در میان هم‌گروهی‌های خود به ثبت رسانده‌اند. «فاسمین» آخرین پیش‌بینی خود را بر اساس قیمت هر تن روی ۱۹۰۰ دلار به بازار انعکاس داده است. در حالی‌که میانگین قیمت روی در ماه‌های اخیر بیش از ۲۲۰۰ دلار بوده است. رشد قیمت فلز در بازار جهانی روزهای خوشی را برای سهامداران این شرکت‌ها ایجاد کرده است. در حالی‌که قیمت روی در شرایط کنونی همچنان بیش از ۲۲۰۰دلار است، بانک جهانی در آخرین برآورد از بازارهای کالایی قیمت ۲۵۰۰ دلاری را برای این کالا پیش‌بینی کرده است. با وجود تعدیل ۱۰۰درصدی پیش‌بینی سود کالسیمین این شرکت موفق به پوشش ۸۳درصدی سود خالص در این دوره شده است.
بر این اساس و با توجه به اختلاف قابل توجه قیمت روی در بازار جهانی و صورت‌های مالی این شرکت و از طرفی بالاتر بودن نرخ دلار نسبت به مفروضات پیش‌بینی «فاسمین» می‌توان انتظار ادامه رشد سودآوری در گزارش‌های بعدی این شرکت را داشت.با این حال نکته حائز اهمیت رشدهای قیمتی و پیش‌خور شدن رشدهای کنونی سودآوری در قیمت سهام است. بر این اساس به نظر می‌رسد رشد مخرج نسبت قیمت به درآمد عاملی برای متناسب‌سازی قیمت سهام با سودآوری این شرکت‌ها بوده است.

«فملی» از دیگر نمادهای با تعدیل بیش از 20 درصدی سود خالص بود. گرچه مس در بازار جهانی در مقایسه با روی در ماه‌های اخیر ضعیف عمل کرده است اما به نظر می‌رسد نوسانات مثبت این کالا عاملی برای حمایت از سودآوری این شرکت بوده است. در این خصوص ملی مس ایران پیش‌بینی پیشین (‌بر‌اساس عملکرد واقعی سه‌ماه) را بر اساس نرخ تسعیر دلار 3400 تومان و مس 4500 دلار به ازای هر تن منتشر کرده بود. میانگین نرخ دلار در سه‌ماه تابستان حدود 3530 تومان بود. بر این اساس اختلاف نزدیک به 4 درصدی نرخ دلار در بازار و همچنین قیمت مس نسبت به مفروضات پیش‌بینی بر اساس عملکرد سه‌ماه عامل برای رشد سودآوری این شرکت بوده است. قیمت هر تن مس در پیش‌بینی جدید معادل 4550 دلار در نظر گرفته شده است. نرخ تسعیر دلار نیز معادل 3570 تومان در نظر گرفته شده است.
در شرایطی که «فملی» موفق به تحقق 74 درصد از سود خالص در روند 6 ماه شده است، حاشیه سود مطمئنی را می‌توان برای تحقق و حتی رشد احتمالی سود را در این شرکت انتظار داشت. با این حال نسبت قیمت به درآمد این شرکت نیز مطابق با سایر کالایی‌ها با افت شدید سودآوری در سال‌های اخیر و واکنش‌ کمتر قیمت سهام در سطوح بالایی قرار دارد (بیش از 10)، این موضوع مانع از واکنش قیمت سهام به عملکرد مناسب سودآوری در روند 6‌ماهه این شرکت خواهد بود. شرکت‌های فولادی مانند «فخوز» نیز از دیگر نمادهای فلزی بود که با تعدیل مثبت 35درصدی سود هر سهم خود را به بازار انعکاس داد. افزایش نرخ فروش به‌عنوان عامل اصلی رشد سودآوری این شرکت عنوان شده است.

پایبندی خودرویی‌ها به پیش‌بینی‌های اولیه

نکته قابل توجه در گروه خودرو درصدهای پوشش منفی سودآوری است. این موضوع به انتظار جبران زیان‌های نیمه نخست سال و همچنین شناسایی سود در ۶ ماه دوم اشاره دارد. در این خصوص می‌توان به «خپارس»، «خاور»، «خکاوه» و دیگر نمادهای این گروه اشاره کرد. این موضوع به خوش‌بینی مدیران شرکت‌های خودرویی‌ برای تحقق سود در ادامه سال اشاره دارد. با اصرار شرکت‌های این گروه به پیش‌بینی‌های اولیه و عدم تحقق آن تاکنون، در صورتی‌که این وضعیت ادامه یابد احتمال وقوع تعدیلات منفی در پیش‌بینی‌های بعدی وجود دارد. از سوی دیگر «خودرو» سود هر سهم را برای سال مالی جاری با رشد بیش از ۳۸ درصدی ۷۸ریال پیش‌بینی کرد.
ایران‌خودرو در نیمه نخست سال موفق به پوشش ۴۰درصدی سود شده است.انتظار رشد سودآوری ایران خودرو با توجه به گزارش‌های عملکرد تولید و فروش این شرکت که در ماه‌های اخیر منتشر شده بود، وجود داشت. «خلنت» از دیگر شرکت‌هایی است که با وجود تحقق زیان در نیمه نخست سال پیش‌بینی سود خالص را برای ادامه سال با رشد بیش از ۴۸درصدی به بازار انعکاس داده است. سود هر سهم این شرکت با رشد ۸ ریالی معادل ۲۳ ریال عنوان شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج