۴۰۹۶۴۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

آمادگی غول نفتی مالزی برای حضور در ایران

ایران نیازمند ٢٠٠‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای گسترش میادین نفت و گاز تا چهار‌سال آینده خود است. این رقمی است که بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرده و حالا با اجرای برجام وزارت نفت یکی از پرکارترین وزارتخانه‌های اقتصادی دولت بوده است.

روزنامه شهروند: ایران نیازمند ٢٠٠‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای گسترش میادین نفت و گاز تا چهار‌سال آینده خود است. این رقمی است که بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرده و حالا با اجرای برجام وزارت نفت یکی از پرکارترین وزارتخانه‌های اقتصادی دولت بوده است. دیپلماسی نفت با اعضای اوپک و توافق طلایی که به سرعت موجب بالارفتن قیمت نفت دربازارهای جهانی شد و اصلاح قراردادهای نفتی و مذاكره با ١٦ شرکت بین‌المللی انرژی براي کمک به اجرا و مدیریت ٥٠ پروژه نفت و گاز کشور گوشه‌ای از فعالیت‌های فشرده ساختمان طالقانی درماه‌های پس از اجرای برجام بوده است.
شرکت انگلیسی- هلندی شل، توتال فرانسه، لوک اویل روسیه، انی ایتالیا، او.ام.وی اتریش، ویتول سوییس، میتسوبیشی ژاپن، ساینوپک و CNPC چین، سوکار جمهوری آذربایجان، شرکت نفت هند (آی اُ سی)، اویل ایندیا، اویل هیدروی نروژ ازجمله شرکت‌هایی هستند که درماه‌های گذشته پای میز مذاکره برای حضور و سرمایه‌گذاری دربازار ایران نشستند و حالا خبرها حاکی از آن است که حضور غول فرانسوی توتال در ایران قطعی شده و این شرکت نفتی مطالعات محرمانه خود را در عسلویه از سر گرفته است. علاوه بر این، شل انگلیسی نیز به تازگی از حضور جدی‌تر خود در ایران خبر داده است و دیروز مسئولان نفتی کشور پای میز مذاکره با مالزی و شرکت بزرگ پتروناس نشستند.
۲ محور مذاکرات نفتی ایران- مالزی
ایران که در سال‌های پیش ازتحریم به‌طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۶۰‌هزار بشکه نفت و به صورت تک‌محموله میعانات گازی به پتروناس مالزی صادر می‌کرد، حالا دوباره درصدد از سرگیری روابط نفتی خود هستند و مقامات ارشد دوکشور روز گذشته دیدارهایی را با یکدیگر داشتند. بیژن زنگنه مقام ارشد نفتی کشور که مرد فعال کابینه نام گرفته و روزهای پرمشغله‌ای را سپری می‌کند، درحاشیه دیدار با «مصطفی محمد» وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی ٢ محور اصلی مذاکرات نفتی ایران- مالزی را تشریح کرد.
او از سرمایه‌گذاری و امضای قرارداد فروش نفت به‌عنوان دو محور مذاکره با مالزیایی‌ها در تهران یاد کرد و گفت: آماده از سرگیری همکاری‌های نفتی با پتروناس مالزی هستیم.
اما شرکت‌های کوچک مالزی درحالی نیز خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند که به گفته وزیر نفت ایران، این شرکت‌ها باید دارای توان مالی باشند و این توانایی را به ما اثبات کنند.
این عضو کابینه دولت با تأکید بر این‌که این شرکت‌ها باید طوری درطرح‌ها فعالیت کنند که بازپرداخت اصل و فرع سرمایه‌گذاری آنها از محل بخشی از تولید میدان باشد، درباره خرید نفت‌خام و فرآورده نفتی مالزی از ایران هم اظهار داشت: این موضوع نیز در دیدار امروز مطرح شد و به آنها پیشنهاد دادیم برای آغاز همکاری و سپس گسترش آن بهتر است از کارهای بازرگانی و کوتاه‌مدت آغاز کنیم. به گفته وزیر نفت، قرار شد مطالعه و مذاکرات بیشتر میان شرکت‌های ٢ کشور انجام شود.
علاوه براین، حضور و دراختیارگرفتن سهمی ازطرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با مشارکت توتال فرانسه و رپسول اسپانیا و مشارکت درطرح توسعه میدان نفتی اسفندیار به‌عنوان یکی از میادین مشترک نفتی با عربستان‌سعودی درخلیج‌فارس، از مهم‌ترین قراردادهای شرکت نفت ایران با این شرکت مالزیایی بود که به دلیل تحریم این قراردادها فسخ شد.
پتروناس امروزه درحوزه‌های پالایش نفت و گاز، احداث خطوط لوله انتقال، انتقال ال‌ان‌جی، مدیریت جایگاه‌های سوخت بنزین، تولید و بازاریابی محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی تا عملیات اکتشاف، استخراج، حفاری، تولید و ذخیره‌سازی نفت‌خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کند.
مبادلات نفتی با دویچه بانک تکذیب شد
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که دیروز خبر انجام مبادلات نفتی ایران از طریق یکی از بزرگترین بانک‌های اروپایی نیز روی خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت. حالا درشرایطی که موضوع همکاری ایران با بانک‌های بزرگ اروپایی به یکی از مهم‌ترین دغدغه بانکی ایران تبدیل شده است، دیروز خبرگزاری مهر به نقل از امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت اعلام کرد که نقل‌وانتقال پول نفت ایران با یکی از بزرگترین بانک‌های اروپایی یعنی دویچه بانک از چند روز گذشته آغاز شده است. این منبع به همین موضوع اکتفا نکرده و از قول معاون وزیر نفت خبر داد که تا چند روز آینده همکاری ایران با چند بانک بزرگ دیگر نیز کلید می‌خورد.
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که هیأت اقتصادی آلمان همچنان درتهران به سر می‌برند و روزنامه «الانباء» چاپ کویت نیز به تازگی از تیرگی روابط دویچه بانک آلمان با واشنگتن خبر داده است. این روزنامه نوشته است، به دنبال بروز مشکلات مالی برای بانک معتبر «دویچه» آلمان و اختلافات گسترده با واشنگتن بر سر مسائل اقتصادی، سرمایه ‌داران سرشناس درکشوهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارایی‌های خود را از این بانک خارج می‌کنند. تیرگی روابط دویچه بانک با آمریکا و حضور آلمانی‌ها در تهران در ظاهر به نفع ایران تمام شده و گویا گره مراودات ایران با بانک‌های بزرگ اروپا گشوده است. اما اکبر نعمت‌اللهی سخنگوی وزارت نفت در گفت‌وگو با «شهروند»، از برقراری رابطه بانکی ایران و دویچه بانک آلمان ابراز بی‌اطلاعی و تأکید کرد، اگر معاملات پول نفت ایران ازطریق دویچه بانک انجام شود، بانک مرکزی دراین‌باره اطلاع‌رسانی می‌کند. این موضوع درحالی رخ داد که روابط ‌عمومی بانک مرکزی درپاسخ به «شهروند» خبر مهر را رد و اعلام کرد: هنوز هیچ مراوده بانکی با بانک‌های بزرگ اروپا و ازجمله دویچه بانک آلمان انجام نشده است.
«دویچه بانک» آلمان ازتابستان سال ۸۶ به‌طور رسمی فعالیت‌های بانکی خود با ایران به‌ویژه درحوزه فروش نفت‌خام و محصولات نفتی را به حالت تعلیق درآورده بود. «رونالد ویشرت» سخنگوی وقت دویچه بانک آلمان مردادماه ۱۳۸۶ از پایان همکاری این بانک با تهران درپی کاهش پس‌انداز درآمدهای نفتی ایران در این بانک به ۰.۱‌درصد خبر داده و تأکید کرده بود: مقام‌های این بانک در نامه‌ای به دولت ایران، پایان همکاری خود را با تهران اعلام کرده‌اند. دویچه بانک همچنین با بروز تحریم‌ها با ارسال نامه‌های جداگانه به مشتریان خصوصی خود در ایران پایان همکاری خود با آنها را اعلام کرده بود.
سیدمهدی حسینی مدیر سابق قراردادهای جدید نفتی نیز دراین‌باره به «شهروند» گفت: خریدوفروش نفت در دنیا براساس دلار صورت می‌گیرد و ایران درحال حاضر، همچنان مبادلات نفتی خود را با یورو انجام می‌دهد و درواقع می‌توان بزرگترین مشکل واقع بر سر راه این صنعت، محدودیت‌های موجود در نظام بانکی کشور و نقل‌وانتقال پول باشد.
این کارشناس مسائل نفتی ادامه می‌دهد: البته با توجه به بیانیه صادرشده ازسوی اوفک بانک‌های غیرآمریکایی دیگر نباید هراسی ازهمکاری پولی با نهادهای ایرانی داشته باشند و دیگر هیچ بهانه‌تراشی در این رابطه مورد قبول نیست و تسهیل مبادلات بانکی با ایران گرچه زمانبر است اما در آینده حتما اتفاق می‌افتد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج