کشف احتمالی سیاره نهم منظومه شمسی

وب سایت کلیک: دانشمندان اعلام کردند یک دنیای یخ زده جدید در حاشیه منظومه شمسی کشف کرده اند و هرچند این شی دوردست بسیار کوچک است، اما می تواند به ردیابی یک دنیای بزرگ تر کمک کند: سیاره فرضی نهم که هنوز تایید نشده است.
کشف احتمالی سیاره نهم منظومه شمسی

کشف جدید با نام L۹۱ همان چیزی است که با عنوان جسم فرا نپتونی(TNO) شناخته می شود، یعنی این دنیای کوچک در آن سوی نپتون به دور خورشید می چرخد. این فاصله بسیار دور به این معنی است که برای L۹۱ مدت بسیار زیادی طول می کشد تا یک بار منظومه شمسی را دور بزند.

نپتون دورترین شی تایید شده در منظومه شمسی است که در فاصله ای ۴٫۵ میلیارد کیلومتری (۲٫۸ میلیارد مایل) به دور خورشید می گردد. به حالت علمی حدود ۳۰ واحد فضایی(AUs) یعنی حدود ۳۰ برابر بیشتر از فاصله زمین و خورشید با ما فاصله دارد. اما L۹۱ حتی قوس بیشتری نسبت به نپتون دارد. نزدیک ترین فاصله این شی به خورشید ۵۰ AUs است اما مدار بیضوی آن در نهایت ۱۴۳۰ AUs از خورشید فاصله می گیرد.

میشل بانیستر، متخصص فیزیک نجومی از دانشگاه بلفاست گفت "تا جایی که ما می‌توانیم از این فاصله تشخیص دهیم، این موارد صحیح هستند.

این قوس بزرگ یعنی برای L۹۱ بیش از ۲۰،۰۰۰ سال طول می کشد تا به دور خورشید بگردد و به این دنیای یخی جایگاه دومین مدار با بیشترین حداکثر فاصله از خورشید را به عنوان یک TNO می دهد.

اما شاید حقیقت جالب تر در مورد این شی این است که مسیر مداری آن در حال عبور با یک دنیای کوچک از ابر اورت به گروهی دیگر در نزدیکی کمربند کوپر است. این نوع عبور تا به حال در هیچ TNO دیگری مشاهده نشده است و این تیم متوجه شد L۹۱ به دلیل تاثیرات تاریخی نپتون بر روی سیارات کوچک و شاید به دلیل فعل و انفعالات گرانشی با ستاره های عبوری جفت می شود.

باتیگین که بعضی از تیم تحقیقاتی فرضیه سیاره نهم است و فکر می‌کند این سیاره عظیم ناپیدا در فراسوی منظومه شمسی وجود دارد، باید مسئول مدارهای غیرعادی بسیاری از سیارات کوچک مانند L۹۱ باشد.

در مطالعاتشان که هنوز منتشر نشده است، این تیم تحقیقاتی میزان جرم فرضی سیاره نهم را تخمین زد و گفت این سیاره باید حداقل ده برابر زمین جرم داشته باشد تا بتواند بر روی حرکات L۹ تاثیر داشته باشد اما محاسبات بعدی آن را رد کرد. اما هرچه دانشمندان اشیای بیشتری در فواصل دور تر کشف می کنند، بیشتر به شکار سیاره نهم نزدیک می شوند.