۴۱۰۶۵
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

پای صاحبخانه‌ ها روی گلوی مستاجران!

اجاره‌نشيني در اين روزهاي اسفبار‌ گراني مشکلي است که دامن خيلي‌ها را گرفته و ول کن نيست و در اين چند ماه ديگر چيزي جز بند تونبان از آن دامن باقي نمانده است‌!

ر وزنامه مردم سالاری: اجاره‌نشيني در اين روزهاي اسفبار‌ گراني مشکلي است که دامن خيلي‌ها را گرفته و ول کن نيست و در اين چند ماه ديگر چيزي جز بند تونبان از آن دامن باقي نمانده است‌!

اوضاع و احوال اجاره نشيني بد و خراب است و روز به روز هم بدتر مي‌شود و فشار‌ها بر اقشار کم درآمد بيشتر‌! اجاره‌نشيني مشکلي است که خانه‌هاي خالي را پر نکرده و قوانين حمايتي را به چالش کشانده و صاحبان منازل را که همانند داروغه مي‌مانند حريص‌تر کرده است.

اين مشکلي که اين روزها به معضل تبديل شده و کسي هم نيست که جلوي آن بتواند قد علم کند‌! اجاره‌بها آنقدر بالا کشيده که صداي همه را درآورده اما کسي انگار صداي آن را نمي‌شنود.

هزينه‌هاي بالاي زندگي از يک طرف و هزينه‌هاي اجاره و شارژ ساختمان و برق و آب و گاز و غيره هم از طرف ديگر خانواده‌ها را بيش از پيش در تنگنا قرار داده است. صاحبخانه‌ها هم که نرخ اجاره‌بها را خود در دست گرفته اند و مصوبه‌هاي قيمت اجاره جز کاغذ بازي چيز ديگري نيست. خانه‌هاي خالي، مسکن مهر، طرح‌هاي نظارتي هم دردي را دوا نکرد و همچنان اوضاع وخيم تر هم مي‌شود.

اجاره‌بها در چند ماه گذشته به طرز عجيبي بالا کشيد، قيمت اجاره‌بها از ۳۰۰ هزار تومان براي واحدي ۵۰ متري در مرکز شهر به ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان با ۸‌تا ۱۰ ميليون تومان پول پيش رسيده و همچنان رو به افزايش است در حالي که درآمد‌ها ثابت، يارانه در هاله‌اي از ابهام، دولت در سکوت، وزير مسکن کلنگ به دست براي افتتاح مسکن مهر و مردم در فشار باقي مانده‌اند و معلوم نيست اين اوضاع چقدر ديگر بايد وخيم شود تا صداي مردم شنيده شود.

در کنار تمام مشکلاتي که مستاجران با اجاره‌بها مواجه هستند، با افزايش قيمت برق و گاز و آب صاحبخانه‌ها هر ماه ميزان شارژ را هم بالا مي‌برند و به طور مثال براي يک واحد ۵۰ متري در خيابان سبلان مبلغ ۳۰ هزار تومان در ماه براي شارژ از هر واحد گرفته مي‌شود که اين رقم هم رو به افزايش گذاشته و معلوم نيست که واقعا اين مبلغ در نقطه نقطه تهران چقدر است اما هرکس نرخ خود را مي‌گيرد !

بازار خريد و فروش مسکن همچنان در خواب خرگوشي به سر مي‌برد و مدت‌هاست که در بازار مسکن خاک مرده ريخته اند و کسي حتي فکر خريد آپارتمان ۱۰۰ متري را در سر ندارد چراکه قيمت مسکن آنقدر بالاست که نمي‌شود به آن نزديک شد و خريد آپارتمان حتي با متراژ پايين در خيال مردمي‌که درآمدي اندک دارند به رويا تبديل شده است و اين در حالي است که مسوولان وزارت مسکن از عملکرد خود در خانه‌دار کردن مردم به خود مي‌بالند.

اين وضعيت نشان مي‌دهد که روند باثباتي بر خريد و قيمت اجاره‌بها حاکم نيست و اگر چه اکثرا قبول دارند که قيمت‌ها بايد پايين بيايد اما به خاطر نبود قوانين مشخص و قدرت بازدارندگي و نظارتي، قيمت‌ها به طور کاذب بالا رفته و همين امر باعث شده که اجاره مسکن به صورت امروزي درآيد و به کابوسي براي مردمي که چاره‌اي جز مستاجر‌نشيني ندارند، تبديل شده است.

به هر حال با درآمدي که مردم دارند نمي‌توانند در خريد مسکن کاري پيش ببرند، اجاره مسکن در تهران به صورت وحشتناکي به يک بازار آزاد تبديل شده و نرخ‌ها خارج از چارچوب اخلاقي و عقلاني تعيين مي‌شود و دولت و وزارت مسکن و اتحاديه املاک هم ساکت مانده اند. منافع صاحبان منازل بيش از قبل گردن مستاجران را فشار مي‌دهد و مستاجران با کوچکترين اعتراضي وسايل خود را در خيابان مي‌بينند و مجبورند فشارهاي تحميلي را به هر شکل ممکن براي ادامه بقاي خود و خانواده شان تحمل کنند.

نمي‌توان در مورد وضعيت اجاره‌بهاي مسکن تا پايان امسال پيش‌بيني کرد البته اگر دولت بخشي از مسکن‌هاي احداث شده را به صورت استيجاري در اختيار مردم قرار دهد مي‌تواند در کاهش اجاره‌بها موثر باشد.

هر چند که احداث مسکن مهر، تامين مسکن اقشار کم درآمد و حذف قيمت زمين از بهاي تمام شده مسکن از اقدامات مثبت دولت است اما در عين حال نارسايي‌هايي نيز دارد که تامين نشدن مسکن براي دهک‌هاي زير پوشش کميته امداد و سازمان بهزيستي از جمله آنهاست. در مورد مسکن ويژه هم که براي اقشار متوسط جامعه پيش‌بيني شده است، دولت و به ويژه وزارت راه و شهرسازي بايد عملکرد شفاف‌تري داشته باشند.

علي‌اکبر آقايي رئيس کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه دولت در مورد مسکن استيجاري مطابق با برنامه‌هاي چهارم و پنجم توسعه عمل نکرد، گفته است در حال حاضر مسکن استيجاري بزرگترين مشکل ما در بخش ساخت و ساز مسکن است که در اين مورد هم دولت بايد مانند مسکن مهر برنامه‌ريزي لازم را انجام داده و اقدام کند.

يکي از اهداف اساسي توليد انبوه مسکن مهر را ايجاد توازن ميان عرضه و تقاضا دانست و گفت: هر چه توازن بيشتري ميان عرضه و تقاضاي مسکن ايجاد شود بحران کمتري در مورد مسکن خواهيم داشت. اين نماينده مردم در مجلس نهم اضافه کرده در عين حال اگر اختلاف فاحشي ميان عرضه و تقاضاي مسکن وجود داشته باشد و دولت در مورد ساخت‌و‌ساز مسکن‌هاي استيجاري بي‌مسووليت باشد، به طور قطع قيمت اجاره‌بها به شکل سرسام‌آور افزايش خواهد يافت.

حالا که همه دولت مردان و دست به کاران مي‌دانند که مشکل کجاست چرا کسي نسخه اي براي آن نمي‌پيچد همچنان که براي بسياري از مشکلات نسخه پيچيده‌اند، اما اي کاش نسخه‌اي بپيچند که دل وروده مردم به هم نپيچد مانند بقيه کارهايشان !!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mori

      و باز هم اي كاش...

    • babak

      خانه ای 60متری درخارج ازتهران جایی مانند ورامین یا قرچک به بیش از بیست میلیون رهن داده میشود درتهران که هیچ درجاهای دیگرهم نمی توان به راحتی خانه ای را اجاره کرد... خدا به دادمون برسه

    • بدون نام

      ما یک اپارتمان کوچک داریم که به علت گرانی چون از پس هزینه های زندگی برنمیاییم مجبوریم اجاره ی ان را هر سال با اینکه راضی نیستیم بالا ببریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج