جاباما
۴۱۰۶۸۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ابتکار: تمامی خودروها باید از یورو ۴ تبعیت کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمامی خودرو باید از استاندارد‌ یورو ۴ تبعیت کنند و هیچ مباشاتی در خصوص عدم رعایت این موضوع قابل قبول نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمامی خودرو باید از استاندارد‌ یورو ۴ تبعیت کنند و هیچ مباشاتی در خصوص عدم رعایت این موضوع قابل قبول نخواهد بود.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی اقدام فوری برای تغییرات اقلیم و آب و هوایی که امروز ( دوشنبه) در سالن همایش سازمان‌ حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: متأسفانه ایران قربانی تغییرات اقلیم و اثرات آب و هوایی شده است.

وی ادامه داد: تمامی خودرو‌ها باید از استاندارد یورو ۴ تبعیت کنند و ارتقای سطح استانداردشان به یورو ۴ ضرورت دارد، در غیر این صورت هیچ خودرو‌یی برای شماره‌گذاری تأییدیه‌ نخواهد گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی ارتقا استاندارد خودرو‌ها به یورو ۴ را دنبال می‌کند و هیچ‌گونه مباشاتی در خصوص عدم این موضوع قابل قبول نخواهد بود.

ابتکار با اشاره به تصویب کلیات لایحه هوای پاک در مجلس، تصریح کرد: در این لایحه به منظور ساماندهی هوا و آلودگی کلان‌شهر‌ها تغییر معافیت معاینه فنی از ۵ سال به دو سال مد نظر قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اتفاق مهم دیگر که در حوزه بهبود کیفیت هوا رخ داده ارتقا استاندار خروجی صنایع است که به آن‌ها ابلاغ شده و زمان بندی اجرای آن‌ها نیز اخذ شده است

ابتکار ادامه داد: صنایع باید در فرصت محدود تعیین شده، استانداردهای خود را از نظر آلودگی هوا رعایت کنند.
وی تصریح کرد: از آن‌جایی که معضل آلودگی هوا زمینه‌ساز بروز مشکلات تنفسی و بهداشتی شده با اقدامات در نظر گرفته شده در لایحه هوای پاک این مسائل را ریشه کن خواهیم کرد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: وضعیت آلودگی هوا تا کنون نسبت به سال‌های گذشته روند رو به بهبودی را داشته و نگرانی ما بیشتر بر سر بحث ورود گرد و غبار از خارج از کشور است.

ابتکار با بیان اینکه طبق هماهنگی انجام شده با وزارت صنایع از تاریخ ۹۵/۰۷/۰۱ هیچ موتور سیکلت کاربراتوری تولید نمی‌شود، تصریح کرد: از این پس شاهد موتور سیکلت‌های انژکتوری و برقی خواهیم بود.

وی افزود : یکپارچه‌سازی معاینه فنی که به نام طرح سیمفا از آن یاد می‌شود، یکی دیگر از اقداماتی است که با همکاری راهور ناجا در جهت کنترل آلایندگی خودروها در نظر گرفته شده است.

* مقابله با طوفان‌های شن و ماسه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اقدامات لازم برای مقابله با طوفان‌های شن و ماسه، گفت: در سه سال اخیر گام‌های خوبی برای مقابله با طوفان‌های شن و ماسه در نظر گرفته‌ایم، مذاکره دو جانبه با عراق، پیشنهاد به سازمان ملل در رابطه با مقابله جهانی با گرد‌و‌غبار که منجر به تدوین قطعنامه‌ای از سوی سازمان ملل متحد حدود یک سال و نیم گذشته شد، از جمله اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با گرد و غبار بوده است.

وی افزود: طی چند ماه گذشته در مجمع وزرای محیط زیست جهان دررابطه با همکاری‌ تمامی کشورهای دنیا برای مقابله با گرد‌و‌غبار و طوفان‌های شن و ماسه مذاکراتی انجام گرفته و در چند ماه اخیر نیز با همکاری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران به طور نزدیک وضعیت گرد و غبار در ایلام و کرمانشاه را مشاهده و بررسی کرده‌ایم و در ارتباط با این مسئله خواهان نقش جدی‌تر سازمان ملل متحد هستیم.

ابتکار تصریح کرد: در اجلاس کوپ ۲۲ که ماه آینده در مراکش برگزار خواهد شد به طور تخصصی به موضوع گردوغبار خواهیم پرداخت و امیدواریم این اجلاس با مصوبات خود برای کاهش اثرات گرد و غبار در ایران مثمر ثمر باشد.

*اقتصاد کم کربن با انتشار گازهای گلخانه‌ای

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: با تدوین برنامه‌های اقتصاد کم کربن و تصویب آن از سوی دولت، بهینه‌سازی مصرف انرژی به منظور جلوگیری از هدر رفت ثروت‌های ملی در دستور کار تمامی دستگاه‌ها قرار گرفته است.

ابتکار در ادامه تأکید کرد: طبق مصوبه هیأت دولت مقرر شده تا تمامی دستگاه‌های دولتی ۲۰ درصد از برق خود را از انرژی‌های تجدید‌پذیر تأمین کنند.

وی با اشاره به تعهد ایران در توافق پاریس افزود: کاهش ۴ درصدی غیر مشروط و ۸ درصدی مشروط به رفع تحریم‌ها برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در دستور کار وزارتخانه‌ها قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به تصویب هیأت دولت و تصویب کمیسیون خاص مجلس رسیده، افزود: با تصویب برنامه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سوی مجلس اقدامات مناسبی در رابطه با اجرای تعهد ایران در جامعه جهانی صورت خواهد گرفت.

ابتکار با بیان اینکه شایعاتی مبنی بر تحریم و جریمه برای متعهدین توافق پاریس در صورت عدم اجرای تعهداتشان گفته می‌شود، تصریح کرد: ملحق شدن به توافق پاریس تکلیفی بوده که ما خودمان برای خودمان اعلام کردیم، ولی سه سال قبل از انجام این توافق، کاهش ۵۰ درصدی انرژی از سوی مقام معظم رهبری برای کشور ذکر شده بود که این موضوع در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

وی افزود: پیشگامی و همراهی با جامعه جهانی یکی از رویکرد‌های ما در وزارت امور‌خارجه است که مذاکرات ما به طور قوی‌تر و استوارتر در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازگاری جوامع با تغییر اقلیم یکی دیگر از بخش‌های توافق‌های پاریس است، افزود: تاب آوری و سازگاری جامعه با تغییر اقلیم و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی یکی دیگر از مسائل بسیار مهم توافق‌نامه پاریس در جهت کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و در نهایت جلوگیری از گرمایش زمین است.

ابتکار افزود: در توافق پاریس تمامی کشور‌های جهان متعهد شدند که با هم‌سو کردن اقدامات ملی خود با اقدامات جهانی از افزایش یک و نیم تا دو برابری گرمایش زمین جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد: ما امروزه شاهد افزایش یک و نیم درجه‌ای متوسط دما در کشور هستیم و حتی در برخی از استان‌ها افزایش دما را به طور متوسط تا میزان سه درجه نیز تجربه کرده‌ایم، و در حال حاضر روند کاهش بارندگی در فلات مرکزی و جنوبی کشور برای مردم این مناطق رنج‌آور شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: مقابله با وقایع مذکور، یک اقدام جدی ملی و همکاری بین‌المللی را می‌طلبد و باید اعلام کرد به اندازه کافی به این مسئله توجه نشده است.

ابتکار تصریح کرد: مسئله آب به آینده ایران مرتبط است و باید جدی گرفته شود، بسیاری از سیاست‌‌های مدیریت روان آب نیاز به بازنگری جدی دارد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز نیازمند تحولی جدی هستیم، دستیابی به فناوری‌های روز دنیا، اصلاح الگوی مصرف آب و الگوی کشاورزی از دیگر ضرورت‌های جامعه ما محسوب می‌شود که البته دولت گام‌های بسیار خوبی را در این راستا برداشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحلیل ما این است که موضوعات تغییرات آب و وهوایی و آثار آن را جدی بگیریم و تهدیدات آنها را کوتاه مدت ندانیم چرا که در آینده این مسائل امنیتی خواهد داشت.

ابتکار در رابطه با دلایل بروز تهدیدات زیست محیطی کشور تصریح کرد: بخش زیادی از مشکلات امروز ما در عرصه زیست محیطی به مدیریت ما و مسئولیت دستگاه‌ها برمی‌گردد و بخش دیگری نیز به تأثیرات جهانی و بین‌المللی مرتبط است چرا که امروزه تبعات یک واقعه بین‌المللی در درون بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور ما مشاهده می‌شود، بنابراین باید حقوق کشور‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به دوران تحریم‌ها افزود: به بهانه تحریم‌ها حداقل حمایت‌های بین‌المللی از کشور ما تأمین نشد و ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم که به نسبت فعالیت ما توجه بیشتری داشته باشند.

ابتکار تصریح کرد: در صورتی که برجام تلاش‌های بسیار زیادی برای برداشتن تحریم‌های ناعادلانه، دستیابی به تکنولوژی‌های روز دنیا، تعامل با دنیا و جلب سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلیدی انجام داده است ولی در حال حاضر بسیاری از این تحریم‌ها هم‌چنان پا برجا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با انرژی‌های نو و ورود فناوری‌های بروز جامعه جهانی به کشور، تصریح کرد: در زمینه انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده به طوری که تاکنون ۱۴ تفاهم‌نامه دو جانبه بین‌المللی داشته‌ایم که کاهش انتشار و تغییر اقلیم در تمامی آن‌ها در نظر گرفته شده است.

ابتکار افزود: در بحث توان‌‌افزایی، آموزش و انتقال تکنولوژی گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم.

وی گفت: با اینکه ایران طی سه سال اخیر با همکاری ، عزم و اراده مشترک بین بخشی تصمیمات دولت را در زمینه رفع مشکلات زیست محیطی عملیاتی کرده اما همچنان عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات کشور در این زمینه وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج