جاباما
۴۱۰۷۶۱
۳ نظر
۵۰۲۵
۳ نظر
۵۰۲۵
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۵۱)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ برق گرفتگی چهار جوان در هیئت عزاداری در محرم امسال

این حادثه مربوط به محرم امسال نیست و با هدف تحت الشعاع قرار دادن مراسم عزاداری، در این ایام باز نشر شده است.

متن شایعه

" محرم امسال در بهبهان
درآیین تاسوعای حسینی در مسجد سلیمان اتفاق افتاد
4 جوان حین جابجایی علم عزاداری براثربرق گرفتگی کشته و زخمی شدند. درحین عزاداری تاسوعای حسینی در منطقه کلگه کاروانسرای مسجد سلیمان و در هیات عزاداری مسجد صاحب الزمان این منطقه اتفاق افتاد و فوت شدگان همگی جوان بودند. "
ستاد مبارزه با چرندیات (51)

پاسخ شایعه

این حادثه مربوط به محرم امسال نیست، بلکه ۳ سال پیش و در محرم ۹۲ اتفاق افتاده است. طی آن حادثه ، چهار جوان مسجد سلیمانی حین جابجایی علم عزاداری، بر اثر برخورد با سیمهای انتقال برق شهری دچار برق گرفتگی شدند.

باز نشر اخبار و حوادث‌ تاریخ گذشته و انتساب آنها به این ایام، با هدف تحت الشعاع قرار دادن مراسم عزاداری انجام می شود!

سوژه دوم؛ هشدار مادری به نام فریبا برای پرهیز از واکسن آنفولانزا

اگر در روزهای اخیر پیام زیر را دریافت کرده اید نگران هیچ چیز نباشید، اغلب اطلاعات شایعه صحت ندارد و در هر یک میلیون نفر، ممکن است تنها یک نفر به سندروم میلر فیشر مبتلا شود!

متن شایعه

" من فریبا هستم مادر امیر بابک هشت ساله. دلیل این که مشخصات میگم بخاطر این که میخوام تجربه تلخی که داشتم رو در اختیار گروه بذارم، گرچه هنوز با عواقبش در جنگیم ولی فقط توکل به خدا داریم وامید به دعای شما دوستان. پسر من روز بیستم مرداد امسال مبتلا به سندرمی شد بنام میلرفیشر، یک بچه کاملا سالم که کلاس کاراته میرفت ولی به یکباره در ظرف شش ساعت تمام حرکات ماهیچه های محیطی وعلاوه بر ان بلع وگگ را از دست داد. پسر من ۳۶روز در ای سی یو بیمارستان بعثت همدان بستری شد. روزگار خیلی بدی بود حتی گاهی تنفسش نیز دچار مشکل میشد ولی خداوند بما لطف کرد و بابک اینتوبه (تنفس مصنوعی) نشد بابک ۲۰ روز چشمانش بسته بود و۵۲ روز منع اب وغذا بود چون احتمال خفگی داشت.. فقط سرم درنهایت با امپول مخصوص وپلاسما فرز جواب داد و بعداز ۳۶روز از بیمارستان مرخص شد... الان خانه است. دیدش برگشته، کم کم بلع وسرفه وعطسش برگشت ولی مدام فیزیو تراپی میشه.
ستاد مبارزه با چرندیات (51)
حرکات در دستانش برگشته ولی انگشتانش هنوز نه وفعلا قادر به راه رفتن نیست.. امیدمان به خداست تا خواهرش دیماه به دنیا میاد بابک هم سرپا بشه.... ولی مامانهای گل برای خودم مهم بود بدونم چرا این بلا سر عزیز من امده خیلی تحقیق کردیم ،انواع ازمایشات حتی تا المان هم رفت. این بیماری در نتیجه عفونت ویروسی یا انفولانزا یا سرما خوردگی ایجاد میشود در حالیکه بابک در تابستان هیچ کدام از اینها را نداشت. در نهایت یکی از اشنایان که خانم دکتری بودند دوسال پیش به این بیماری مبتلا شده بودند به دیدار ما امد وایشان عنوان کردند علت را در یکی ازکلینیکهای امریکا بعد از سه ماه تحقیق روی ایشان مشخص کردند : واکسن انفولانزا!!! بابک به توصیه دکترهاش واکسن انفولانزا زد ولی افسوس که تجمع عفونت، ویروسی بود و برای بدن خودایمنی ایجاد میکند که بدترین حالت است زیرا واکسن انفولانزا تب نداره این ویروس میره وروی رشته های عصبی مینشینه بعد از مدتی گلبولهای سفید انرا شناسایی میکنند حمله که میکنند باعث پاره شدن غلاف میلین اعصاب میشود.. در امریکا گفته بودند که ما در این مملکت به این وسعت تنها واکسن انفولانزا را به ۱)پیرمردان و پیرزنهای بالای شصت سال که توان عفونت ندارن۲)بیماران سرطانی۳)بیماران هپاتیت وایدزی و درنهایت بیمارانی که درمانی ندارند تجویز میکنیم! حتی ما عقیده داریم که کودک ۲ روزه که متولد میشود تحمل انفولانزا را دارد !چرا شما در ایران آن را براحتی تهیه واستفاده میکنید؟ خواهش میکنم سه روز تب یا یک هفته انفولانزا بچه را کاملا وبه صورت طبیعی ایمن میکند ولی واکسن کاملا به بدن املای غلط میدهد. به گفته کلینیک امریکایی واکسن شما را در برابر یک نوع سرما خوردگی ایمن میکند و دربرابر ۹۹ نوع دیگر که توانستیم شناسایی کنیم خود ایمن میشوید که بسیار خطر ناک هست .از واكسن آنفولانزا استفاده نكنید. هشدار جدی "

پاسخ شایعه

اغلب اطلاعات شایعه صحیح نیست! سندروم "میلر فیشر" نوع نادری از بیماری "گیلن باره" است که یک بیماری خود ایمن و عفونی می باشد. از هر یک میلیون تزریق این واکسن، تنها یک نفر دچار این علائم می‌شود . در اغلب موارد علائم این سندروم همزمان با تزریق واکسن بروز پیدا می کند که با توجه به ابتلای این کودک مدتی بعد از تزریق، واکسن عامل بیماری او نیست.

در ایران هم تزریق واکسن آنفولانزا تنها به سالمندان، کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و دیابت توصیه می‌شود و فواید تزریق آن در این گروه‌ها بسیار بیشتر از احتمال بروز عوارض آن است. ادعاهای فاقد سندی مانند "تحقیق یک کلینیک مجهول" یا "گفته های خانم دکتری ناشناس"، نمی تواند دلیل توصیه به عدم استفاده از واکسن باشد.
ستاد مبارزه با چرندیات (51)

اگر عوارض ادعا شده فراگیری داشت، سازمان غذا و داروی جهانی و کشوری که سازمانی علمی و سختگیر است، جلوی تولید و توزیع این دارو را می گرفتند، نه اینکه برای آن تاییدیه صادر کنند . انتشار مطالب غیرعلمی و فاقد مستندات معتبر، موجب بروز مشکلاتی در سلامت جامعه است! از بازنشر چنین پیامهایی جدا خودداری کنیم!
سوژه سوم؛ لحظه تحویل سال ۱۳۹۶به ساعت رسمی ایران
چندی است که در فضای مجازی و سایت های خبری، لحظه تحویل سال ۱۳۹۶ ساعت ۱۳ و ۱۳ دقیقه و ۱۳ ثانیه عنوان می شود که این اطلاع رسانی حقیقت ندارد و شایعه ای است که سالهای پیش نیز برای اعلام لحظه تحویل سال منتشر می گردید.
ستاد مبارزه با چرندیات (51)

متن شایعه

«بر اساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، لحظه تحویل سال ۱۳۹۶ هجری شمسی به ساعت رسمی ایران، ساعت بسیار زیبا و عجیبی می باشد، زمان دقیق آن برابر است با : …

ساعت ۱۳ و ۱۳ دقیقه و ۱۳ ثانیه (ساعت سیزده و سیزده دقیقه و سیزده ثانیه ظهر) روز سه شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ هجری شمسی

مطابق ۲۲ جمادی الثانی ۱۴۳۸ هجری قمری و ۲۱ مارس ۲۰۱۷ میلادی»

پاسخ شایعه

چندی است که در فضای مجازی و سایت های خبری، لحظه تحویل سال ۱۳۹۶ ساعت ۱۳ و ۱۳ دقیقه و ۱۳ ثانیه عنوان می شود که این اطلاع رسانی حقیقت ندارد و شایعه ای است که سالهای پیش نیز برای اعلام لحظه تحویل سال منتشر می گردید.

لحظه تحویل سال ۱۳۹۶ هجری شمسی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران و در تقویمی که استخراج و تنظیم آن توسط شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران انجام شده است، ساعت ۱۳ و ۵۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه ی روز دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ هجری شمسی درج و اعلام گشته است.

ضمنا این روز مطابق با۲۱ جمادی الثانی ۱۴۳۸ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۷ میلادی خواهد بود.
سوژه چهارم؛ گنج پیدا شده در منطقه قطور خوی

این تصاویر ارتباطی با ایران ندارد بلکه منتسب به کشف مجموعه ای باستانی در مصر است.

متن شایعه

" گنج پیدا شده درمنطقه قطور خوی که اکنون دردست دولت است، واصلا رسانه ای نشد!!!
گنجی که بافروش آن میشود قاره آمریکا راخرید! وپل نیمه تمام دروازه ماکو راهم تمام کرد. "
ستاد مبارزه با چرندیات (51)

پاسخ شایعه

گنجینه مورد ادعا در ویدئو، ارتباطی با ایران ندارد بلکه به منطقه "اسوان" در مصر منتسب شده و اشیاء گنجینه نیز دقیقا مشابه آثار مصر باستان هستند!

ویدیو منتشر شده در شبکه های اجتماعی تقطیع شده و نسخه اصلی ویدئو ، کشف گنجینه را سال ۲۰۱۳ ذکر می کند؛ تاریخ "روزنامه جمهوریت مصر" موجود در کلیپ هم نشانگر فیلمبرداری آن در سال ۲۰۱۴ است.


با توجه به عدم ثبت جهانی و گزارش رسمی گنجینه، احتمال جعلی بودن آن نیز وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نميدونم چه مرضي وجود داره كه شايعه درست ميكنن

    • محمود

      چه فرقي مي كنه محرم امسال بوده يا سه سال پيش؟ ضمناً جايي هم نخوندم كه تاكيد كرده باشه اون حادثه امسال اتفاق افتاده باشه

    • بدون نام

      ممنون ولی دیر بروز میکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج