جاباما
۴۱۰۹۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سایه دوپینگ روی سر نادال

یکی از تنیسورهای سابق بلژیک، نادال را متهم به استفاده از مواد نیروزا کرده، هر چند می گوید راهی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

سایه دوپینگ روی سر نادال

تماشا: یکی از تنیسورهای سابق بلژیک، نادال را متهم به استفاده از مواد نیروزا کرده، هر چند می گوید راهی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

هنوز از اعترافات لانس آرمسترانگ مبنی بر اینکه در طول دوران حرفه ای اش دوپینگ می کرده چند روز بیشتر نگذشته که صحبت های کریستوف روشو، یکی از تنیس بازهای بلژیکی درباره رافائل نادال و دوپینگ در دنیای تنیس همه را شوکه کرده است؛ تنیس بازی که سابقه رسیدن به رنکینگ ۳۸ دنیا را دارد در گفت و گو با رادیو «توئیز» بلژیک حرف های متاثرکننده ای زد: «دوپینگ در دنیای تنیس یک واقعیت محض است؛ تنیس ورزشی کاملا فیزیکی است و انرژی زیادی می طلبد و از همین رو ورزشکاران زیادی هستند که تمایل به استفاده از مواد نیروزا دارند. حالا با توجه به اتفاقی که در دنیای دوچرخه سواری افتاده و ماجرای لانس آرمسترانگ، متوجه می شویم کسی که آزمایش دوپینگش منفی از آب درآمده الزاما به این معنی نیست که دوپینگ نکرده است. وقتی ما پزشکان مجربی در کنارمان داریم که می دانند چطور از این ماده ها استفاده کنند تا ردی از آنها باقی نماند خیلی راحت می توانیم دوپینگ کنیم و هیچ جایی هم ثابت نشود. بنابراین کنترل پد دوپینگ به کاری نمی آید و به نظرم سیستم هایی هم که از آنها استفاده می شود، کارایی لازم را ندارد.»

سایه دوپینگ روی سر نادال

حمله مستقیم به نادال

برادر بزرگتر اولویه روشو در این گفت و گوی رادیویی به این بسنده نمی کند که مثال کلی بیاورد و مستقیما مثال ملموسی می زند که خیلی ها را شوکه کرده است: «همین نادال را ببینید؛ شایعاتی که درباره او وجود دارند همگی شایعه می مانند و این در شرایطی است که همه در ذهنشان سوال می کنند چطوری است؟ مگر می شود؟ چطور نادال در رولان گاروس اینقدر قوی است و برای قهرمانی می جنگد ولی یک ماه بعد توانایی بازی کردن را ندارد؟ این مواردی شک برانگیز است ولی راهی برای اثبات آن وجود ندارد. حالا باید دید او مصدوم است یا اینکه مشکل دیگری هم دارد.»

رافائل نادال از زمانی که در دور دوم رقابت های ویمبلدون شکست تحقیرآمیزی برابر تنیس بازی گمنام متحمل شد (درست بعد از اینکه قهرمانی در رولان گاروس را به دست آورده بود) تا به حال در رقابت های تنیس دیده نشده است.

در شرایطی که نوک پیکان کریستوف روشو مستقیما این تنیس باز اسپانیایی را نشانه رفته هنوز مشخص نیست در ذهن او چه می گذرد؛ او معتقد است که نادال قطعا دوپینگ می کند و جالب اینجاست که اولین و آخرین نفری هم نیست که چنین اندیشه ای دارد؛ روز سه شنبه هفته پیش روزنامه «سودپرس» در تحلیلی جنجالی خبری درباره نادال روی جلد برد: «سایه دوپینگ روی نادال سنگینی می کندو شایعات هر روز رنگ جدی تری به خود می گیرند؛ گفته می شود این تنیس باز اسپانیایی که ۷ ماه از میادین درو بوده جواب آزمایش دوپینگش در رقابت های ویمبلدون ۲۰۱۲ مثبت اعلام شده است.»


«رافا» قربانی سبک بازی اش

مطمئنا راه موثقی برای اثبات دوپینگ گوجود ندارد. این تئوری را شاید بتوان با توجه به محدودیت های هر فرد توجیه کرد. حالا با توجه به مصدومیت گاه و بیگاه نادال و سپس بازگشت های موفقیت آمیزش همه چیز تبدیل به علامت سوال شده است. موردی که پزشکان و مربیان بدنساز را مشکوک کرده مصدومیت زانوی نادال است؛ فشاری که با هر ضربه او به توپ به زانویش می رسد حتی در راحت ترین شرایط آنقدر زیاد است که به راحتی درمانپذیر نیست. البته در سال 2009 نادال یک بار به مدت دو ماه از میادین به علت مصدومیت دور بود و عنوان شد نادال هر چه باشد «انسان» است ولی موضوعی که شک برانگیز است اینکه ضرباتی که او بعد از بازگشت از مصدومیت به توپ می زد «فراانسانی» است. با این حال همانطور که رشو مسی می گوید این ادعا قابل اثبات نیست و در نهایت متهم کردن نادال هم جذابیتی ندارد.


روشو حسادت می کند؟

مطرح کردن این موارد از تنیس بازی که هیچ سابقه درخشانی در کارنامه ندارد و پیشرفت زیادی هم در عرصه تنیس نداشته، چند سوال را در ذهن باقی گذاشته است؛ آیا واقعا راهی نیست که بتوان تشخیص داد ورزشکاران حرفه ای دوپینگی هستند؟ آیا روشو به رافائل نادال و قهرمانی های او حسادت می کند؟ به هر حال درباره این تنیس باز بلژیکی باید گفت، اولین بار نیست که تئوری استفاده از مواد نیروزا در تنیس را مطرح می کند.

او پیش تر در سال ۲۰۰۲ هم در گفت و گو با لیبراسیون حرف های جالب توجهی زده بود: «فکر می کنم در تنیس از هر ۱۰ بازیکنیک نفر دوپینگ می کند. من خودم تنیس بازی می کنم و می دانم چطور باید حین تمرین از این مواد استفاده کرد تا جواب بگیری. بازیکنان تنیس هم بالاخره محدودیت هایی دارند ولی من بعضی بازیکنان را می بینم که محدودیتی ندارند. برخی شاید برای اینکه بتوانند ۳ الی ۴ ساعت مسابقه بدهند یا حتی ۷ ساعت تمرین کنند از روش EPO استفاده می کنند.»


«پشت دوپینگ، خطر واقعی نهفته است»

پیش تر و در سال 2011 هم یانیک نوا اسطوره فرانسوی ها، ورزشکاران اسپانیایی را متهم به دوپینگ کرده بود. البته روشو در گفت و گو با سودپرس حرف هایش را اینطور ادامه داد: «باید واقعیت را گفت؛ دو سه سال پیش من گفتم در زمین تنیس هم دوپینگ می شود که با واکنش تند ATP مواجه شدم. واقعیت این است که دورویی را باید کنار بگذاریم؛ فقط اسپانیایی ها نیستند که ورزش را در سطح بالا انجام می دهند ولی موضوع این است که چرا آنها در همه ورزش ها پیشتاز شده اند؟ باید این ایده که ورزش پاک است را رها کنیم. باید روی ذهنیت ورزشکاران کار کنیم چون پشت هر دوپینگی خطر واقعی نهفته است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج