۴۱۱۰۰۴
۳ نظر
۵۱۱۵
۳ نظر
۵۱۱۵
پ

این «رکوردر» ها ارزش خریدن دارند

دستگاه های ضبط صدا را معمولا با نام «ضبط خبرنگاری» یا «دستگاه صدا ضبط کن خبرنگاری» می شناسند. برای همین در نگاه اول این طور به نظر می رسد که این وسیله فقط به درد خبرنگارها و آدم های فعال در حوزه رسانه می خورد.

مجله همشهری دانستنیها - اشکان خسرو پور: دستگاه های ضبط صدا را معمولا با نام «ضبط خبرنگاری» یا «دستگاه صدا ضبط کن خبرنگاری» می شناسند. برای همین در نگاه اول این طور به نظر می رسد که این وسیله فقط به درد خبرنگارها و آدم های فعال در حوزه رسانه می خورد.
هر چند قیمت های نسبتا بالای این وسیله کاری می کنند که روزنامه نگارهای تازه کار هم ترجیح می دهند که صدا را با تلفن های همراهشان ضبط کنند، اما واقعیت چیز دیگری است. رکوردر صدا موارد مصرف بسیار متنوعی دارد که لزوما به کار خبرنگاری، ضبط صدای سخنرانان یا مصاحبه شونده ها مربوط نمی شود.
خیلی از دانشجویان عادت دارند صدای استاد و اتفاقات کلاس را ضبط کنند تا مبادا چیزی از قلم بیفتد. این موضوع به خصوص در کلاس های آموزش زبان که یاد گرفتن تلفظ ها و واژه های مختلف خیلی مهم است، کاربرد زیادی دارد. تولید پاد کست یا بسته های صوتی جذاب هم با داشتن یک ضبط صوت حرفه ای راحت تر امکان پذیر می شود چون کیفیت ضبط صدا با یک دستگاه ضبط صدای حرفه ای از بقیه وسایل ضبط صدا بهتر است و نویز کمتری هم دارد؛ دو موضوع خیلی مهمی که در زمان ضبط پاد کست به آن ها نیاز پیدا می کنید.
این «رکوردر» ها ارزش خریدن دارند
به جز این ها، خود دستگاه های ضبط صدا معمولا یک میکروفون اضافه و نویزگیر مخصوص دارند که در چنین مواقعی خیلی به کارتان می آید. با این حساب، حتی اگر خبرنگار هم نیستید، این مطلب را دنبال کنید، چون ممکن است دستگاه ضبط صدا به درد شما هم بخورد.

Samsung YP-VP22GB
رکوردر چند فرمته

این دستگاه کاربردی، کیفیت ضبط و پخش خوبی دارد و یکی از ویژگی های خاصش که لزوما همیشه کاربردی نیست، فرمت های متفاوت ضبط و پخش صداست. نمایشگر رنگی دستگاه ظاهرش تغییر کرده است، اما در نهایت نکته کاربردی خاصی به آن اضافه نکرده است.
طول نسبتا زیاد دستگاه نسبت به خیلی از دستگاه های ضبط صدای بازار ممکن است در زمان استفاده آزار دهنده شود چون این دستگاه را می شود به راحتی بقیه در جیب گذاشت. میزان استفاده از باتری کاملا بهینه شده، اما سیم رابط USB تنها راه انتقال داده های دستگاه به کامپیوتر است که البته با چنین قیمتی، این موضوع اصلا یک شکست محسوب نمی شود.
یکی دیگر از ویژگی های مهم دستگاه که خیلی کارتان را نسبت به بعضی رقبا ساده تر کرده، رابط کاربری ساده آن است. یعنی برای تغییر فولدر ها، ضبط و پخش و... نیاز به آموزش خاصی نخواهید داشت، تقریبا همه چیز روی خود دستگاه پیدا می شود.
این «رکوردر» ها ارزش خریدن دارند
حافظه داخلی: دو گیگا بایت
نوع ضبط صدا: استریو مونو با دو فرمت MP3 و WAV
میکروفون دینامیک: دارد
قیمت: 330 هزار تومان


Sony ICD PX440 Voice
یک رکوردر ساده

این رکوردر، یک دستگاه ساده است که مهم ترین ویژگی و نقطه قوت آن حافظه داخلی چهار گیگابایتی است. اما از طرفی به خاطر ضبط صدا به صورت «مونو» امکانات کمتری در اختیارتان خواهد بود. پس اگر برای تولید پادکست یا ضبط صدا تصمیم به خرید چنین دستگاه هایی گرفته اید، سراغ مدل دیگری بروید. در این مدل، خبری از صفحه نمایش رنگی نیست که البته نقطه ضعف چندانی به حساب نمی آید، اما نبود نور پس زمینه در مواردی کارتان را سخت می کند و رابط کاربری این دستگاه خیلی ساده است و کارتان را در بسیاری مواقع راه می اندازد.
اما اگر خبرنگار هستید یا بعد از ضبط صدا باید از حرف های گفته شده، یادداشت بردارید، بهتر است سراغ مدل های دیگری بروید. هیچ وسیله خارجی (مثل میکروفون های نویزگیر که در بعضی مدل ها وجود دارد) یا گزینه اضافه روی دستگاه که حساسیت نسبت به صدای محیط را کمتر کند، در اختیار نخواهید داشت.

این «رکوردر» ها ارزش خریدن دارند
حافظه داخلی: چهار گیگابایت
نوع ضبط صدا: فقط مونو با فرمت MP3
میکروفون دینامیک: ندارد
قیمت: حدود 250 هزار تومان


Sony ICD-UX560F
مناسب استفاده روزانه

اگر زیاد با دستگاه ضبط صدایتان کار دارید و کار کشیدن از دستگاه برایتان مهم است، همیشه بهتر است سراغ مدل های سونی بروید این موارد خاص با وجود قیمت نسبتا بالایش، تقریبا تمام نیازهای یک کاربر حرفه ای را فراهم کرده است. چهار گیگابایت رم یعنی می توانید بدون نگرانی چند هزار صدا را ضبط کنید. میکروفون دینامیک کیفیت ضبط صدا را بالاتر می برد. یکی از امکانات مخصوص این مدل امکان خاص شارژ آن است. در این مدل می توانید سه دقیقه ای دستگاه تان را شارژ کنید تا حدود یک ساعت برایتان کار کند.

این مدل از دستگاه های ضبط صدای سونی برای یک استفاده روزمره مناسب است و در عین حال، گزینه هایی که بودنشان واجب نیست، اما برخلاف خیلی از گزینه های اضافی در دستگاه ها یا مدل های دیگر همین برند حسابی کاربردی هستند، به قابلیت های آن اضافه شده است.

این «رکوردر» ها ارزش خریدن دارند
حافظه داخلی: چهار گیگابایت
نوع ضبط صدا: مونو و استریو
میکروفون دینامیک: دارد
قیمت: ۴۴۰ هزار تومان


LANDERLD-۷۳-۸GB
ارزان و با کیفیت

اگر دنبال یک وسیله ارزان قیمت، اما با کیفیت معمولی هستید که کارتان را سر کلاس های درس یا حتی گوش دادن به موسیقی، راه بیندازد، سراغ برند «لندر» بروید. به جز چند برند که قیمت نسبتا بالایی دارند این برند تمرکزش را روی کسانی گذاشته که پول کمی دارند و البته امکانات چندانی هم نمی خواهند. این مدل خاص یکی از مدل های جالب لندر است که با قیمت پایینش، از پس خیلی کارهای ساده بر می آید.
توانایی ضبط این دستگاه، چیزی بین موبایل و یک دستگاه حرفه ای است. این مدل نمی تواند نویز محیط را حذف کند اما مثل تمام دستگاه های ضبط صدای دیجیتالی، امکان پوشه بندی و طبقه بندی فایل ها البته به صورت محدود را دارد. اگر دانشجو هستید و می خواهید صدای استاد را ضبط کنید، باید به منبع صدا نزدیک باشید یا حتی آن را در کنار استاد بگذارید تا صدای خوبی نصیب تان شود. در غیر این صورت دستگاه تان زیاد کاربردی نخواهد بود.
این «رکوردر» ها ارزش خریدن دارند
حافظه داخلی: هشت گیگابایت
نوع ضبط صدا: استریو
میکروفون دینامیک: ندارد
قیمت: ۱۵۰ هزار تومان

مشخصات یک دستگاه ضبط صدای خوب چیست؟

۱. دستگاه های ضبط صدای دیجیتالی با پدر بزرگ هایشان یعنی واکمن ها یا حتی اپلیکیشن های ضبط صدا در تلفن های همراه تفاوت های جدی دارند. دستگاه های قدیمی و گوشی های موبایل، به صورت پیش فرض فقط می توانند صدا را ضبط و آن را پخش کنند، اما نویز در هر دوی آنها وجود دارد در تلفن همراه، بعد از ضبط می توانید افکت هایی را به صدا اضافه کنید که این گزینه کم کاربرد در دستگاه هی مثل واکمن به طور کل وجود نداشت. دستگاه های دیجیتالی مشکل نویز را تا حد زیادی رفع کرده اند و بنا به مدل و قیمت دستگاه تان خدمات بیشتری ارائه می کنند.

۲. یک دستگاه ضبط صدای خوب باید به میکروفون دینامیک مجهز باشد کار این میکروفون پیدا کردن منبع صداست تا در جاهایی مثل کلاس درس یا سخنرانی ها، فقط صدای شخص اصلی که مشغول گپ زدن است ضبط شود و صداهای پچ پچ های اضافه را حذف کند.

۳. حافظه داخلی دو گیگابایتی هم کارتان را راه می اندازد و حتی اگر خیلی هم حرفه ای هستید نیازی نیست که به دنبال یک دستگاه با حافظه داخلی بالا بگردید.

۴. یکی از گزینه های خیلی مهم این دستگاه ها که البته روی تمام مدل های حرفه ای وجود دارد امکان کم و زیاد کردن سرعت صداست این گزینه فقط به دردتان می خورد که قرار است صدای ضبط شده ای را پیدا کنید.

۵. این دستگاه ها با دو شیوه صدا را ضبط می کنند: مونو و استریو. قیمت دو مدل یکسان مونو و استریو فقط چند هزار تومان بیشتر است، ولی صرفه خرید با دستگاه های استریوست. یک قطعه اضافی روی این مدل های استریو وجود دارد تا اگر به هر دلیلی دلتان خواست مونو ضبط کنید از قافله عقب نمانید. ضمن این که در بخش تنظیمات دستگاه هم امکان ضبط مونو وجود دارد. پس کیفیت و دقت صدای استریو را به خاطر چند هزار تومان از دست ندهید.

۶. بعضی از صفحه های نمایش در چنین دستگاه هایی رنگی هستند. رنگ های متنوع چندان کاربردی ندارند و فقط قیمت را بالا می برند. ولی دستگاه هایی را که صفحه نمایش شان نور پس زمینه دارد، از دست ندهید. وقتی که کار جلو برود و بخواهید صدایی را در یک پوشه (فولدر) خاص ضبط کنید، این نور اضافی کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید نوشته های روی دستگاه را راحت تر بخوانید.

۷. دستگاه های ضبط صدا به جز این چند مورد، گزینه های دیگری پخش رادیو «اف.ام» یا پخش موزیک را هم ارائه می کند در بعضی موارد مثلا وقتی بخواهید یک برنامه رادیویی را ضبط کنید به کارتان می آید، ولی بیشتر امکانات اضافه چنین دستگاه هایی نیاز نخواهید داشت پس در زمان خرید بیشتر روی همین موارد تمرکز کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • hashm

      سلام من یه خواننده تاز کارم واضه ضبت صدام بجز استفاده از یه رکوردر راه دیگه ای ندارم می خوام رکوردر h6 رو بخرم ولی فکر نمی کنم کیفیت میکرو فونش زیاد خوب باشه و به درد این کار بخوره خواهش میکنم راهنمایم کنید خیلی لازم دارم

    • علیرضا

      به نظرم بهترین برندهای ضبط خبرنگاری سونی و زوم و لندر هستن. زوم رو بنظرم فقط و فقط برای کارهای خیلی حرفه ای باید استفاده کرد وگرنه اصلا نمی ارزه چون گرونه. سونی هم که دیگه نیازی به تعریف نداره. لندر هم خیلی خوبه ولی لندر ساده ترین مدلش همین ld73 هست که راجع بهش نوشتید. pv4 خیلی مدل کاملیه.

    • بدون نام

      شماره تلفن فروشنده مدل سونی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج