جاباما
۴۱۱۲۰۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تیم کوک در اپل چه می کند؟

هفت شیوه تیم کوک برای متحول کردن

تیم کوک، با وجود شغلش به عنوان مدیر عامل اپل که ظرف پنج سال گذشته بیشتر و بیشتر چالش بر انگیز شده، ذره ای پیرتر نشده است. از دست رفتن ۱۸۰ میلیارد دلار از ارزش بازار شرکت، ظرف کمتر از دو سال، باید به شکلی خودش را نشان بدهد، ولی تیم کوک همچنان سر حال به نظر می رسد.

مجله همشهری دانستنیها: تیم کوک، با وجود شغلش به عنوان مدیر عامل اپل که ظرف پنج سال گذشته بیشتر و بیشتر چالش بر انگیز شده، ذره ای پیرتر نشده است. از دست رفتن ۱۸۰ میلیارد دلار از ارزش بازار شرکت، ظرف کمتر از دو سال، باید به شکلی خودش را نشان بدهد، ولی تیم کوک همچنان سر حال به نظر می رسد، چشمانی سر زنده دارد و حس شوخ طبیعی اش همچنان مانند سابق است.

- در دوران نوزایی اپل، معرفی محصول های فوق العاده محبوب آی پاد، آی فون، آی پد و موفقیت مالی ای که به همراهشان آمد، باعث شد تا بسیاری از نقص هایی که از چشم استیو جابز دور مانده بود، مهم جلوه نکند. ماوس گردی که در سال ۱۹۹۷(۱۳۷۶) همراه نخستین «آی مک» عرضه شد، تقریبا بی فایده بود. محصول دیگری به نام «پاور مک جی۴» (Power Mac G۴) در سال۲۰۰۱ (۱۳۸۰) عرضه شد که تولید آن تنها یک سال ادامه یافت یا «روکر» (Rokr) که نام گوشی هوشمندی بود که در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) با همکاری اپل و موتورولا عرضه و به سرعت فراموش شد و بسیاری موارد دیگر.
تیم کوک می گوید: «مهم ترین نکته این است که شهامت پذیرفتن اشتباه های خودمان را داشته باشیم و تغییر کنیم. مهم ترین نکته برای من، به عنوان مدیر عامل اپل، این است که چنین شهامتی را در خودم زنده نگه دارم.»
هفت شیوه تیم کوک برای متحول کردن
عده ای از منتقدان اپل به خاطر آنچه «عقب بودن اپل از فناوری» می نامند، محصولات این شرکت را سرزنش می کنند. اما این موضوعی تازه نیست. تیم کوک می گوید: «در 18 سالی که در اپل مشغول به کار بوده ام، چنین چیزی همواره به گوش می رسیده است. این که کسانی محصول امروز ما را با محصولی که در آینده ساخته خواهد شد، مقایسه می کنند.»
در طول ۴۰ سالی که از تاسیس اپل می گذرد، گاهی به نظر رسیده است اپل در زمینه هایی مانند سرویس های مربوط به موسیقی و ویدئو، اینترنت، تماس از راه دور، فناوری بی سیم، تولید محتوا، شبکه، نیمه هادی ها، نرم افزار های کاربردی، نمایشگر های لمسی، تشخیص صدا و نقشه و مسیر یابی عقب مانده است.
با این حال اپل موفق شده است با ترکیب مهم ترین بخش این فناوری ها با سخت افزار هایی کاربردی، زندگی بسیاری از کاربران را تغییر بدهد. زمانی که استیو جابز از دنیا رفت، فرایند تولید خلاقه اپل (شیوه ای که این شرکت فناوری خاصی را به خدمت می گیرد، بهینه سازی می کند و از آن در محصولاتش بهره می برد) کاملا جا افتاده بود. این میراثی بود که از جابز به جا ماند.
تیم کوک به شیوه مخصوص خودش از این میراث بهره گرفت. توجه بیش از اندازه تیم کوک روی جزئیات، گاهی نقطه ضعف او ارزیابی شده است. این وسواس همان چیزی است که اپل را به غول کنونی تبدیل کرده است. درآمد اپل، از پنج سال پیش، تا اکنون و زیر نظر تیم کوک، سه برابر و نیروی کار این شرکت دو برابر شده و بازار این شرکت به سرعت در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. این آمار خیره کننده است.
کوک نشان داده است برای بهینه کردن گوشه گوشه های شرکت ظرفیت زیادی دارد. همچنین در اضافه کردن امکانات و ویژگی های جدید به بوم عظیم نرم افزارها، سخت افزارها و سرویس های اپل، توان فوق العاده ای از کوک دیده ایم. تیم کوک هرگز به درخشش استیو جابز نخواهد رسید، اما شاید برای مدیریت غول عظیم الجثه ای که اپل به آن تبدیل شده است، گزینه بهتری باشد.

هفت شیوه تیم کوک برای متحول کردن اپل:

استیو جابز در سال 2011( 1390) تیم کوک را به عنوان مدیر عامل اپل معرفی کرد. از آن زمان تاکنون درآمد اپل سه برابر شده و تعداد کاربران دستگاه های تولیدی این شرکت به بیش از یک میلیارد نفر رسیده است.

اپل به عنوان نماینده ای از طرف عموم:

- استیو جابز ماموریت بزرگی داشت؛ کامپیوتر ها را به عنوان «دوچرخه هایی برای مغز» عمومی کند و این دستگاه ها را به اندازه دیگر اشیای مورد علاقه آدم ها زیبا و دوست داشتنی کند. اپل تحت مدیریت تیم کوک به شرکتی با ماموریت های اخلاقی هم تبدیل شده است؛ با روش هایی از قبیل رویارویی با آی بی اف (IBF) بر سر حریم خصوصی مصرف کنندگان و تلاش تیم کوک برای تبدیل اپل به شرکتی پیشرو در زمینه حمایت از محیط زیست. تیم کوک می گوید: «بر این باورم که شرکت ها هم درست مانند آدم ها باید ارزش هایی داشته باشند و به این ارزش ها احترام بگذراند.»
هفت شیوه تیم کوک برای متحول کردن
اپ استور به عنوان پلت فرم بازاریابی:

- یک میلیارد نفر به اپ استور سر می زنند تا اپ هایی مناسب برای آی فون و آی پدشان بیابند. اپل هم می کوشد تا تعداد دانلودها (و درآمد حاصل از آن) را بالاتر ببرد. در حال حاضر «فیل شیلر»، رئیس بخش بازاریابی اپل، مدیریت اپ استور را به عهده دارد و ظرف شش ماه گذشته تغییراتی بی سابقه در این فروشگاه پدید آورده است؛ تغییراتی مانند اضافه کردن فضاهای تبلیغاتی و تمدید اشتراک های مربوط به اپ استور برای جذاب تر کردن این پلت فرم برای توسعه دهندگان اپلیکیشن.

اپل سرنوشت خودش را خودش تعیین می کند:

- اپل بیشتر و بیشتر به ماجراجویی در جهان فناوری دست می زند و تعداد بیشتری از تراشه ها و حسگر های محصولاتش را خودش طراحی می کند.
اپل با این کار، اختیار و کنترل بیشتری در تولید سخت افزار های همگن تر و نرم افزارهایی کاربردی تر به دست می آورد. موضوعی که نه تنها برای آینده آی فون مهم است، بلکه برای محصولات سال های آینده هم اهمیت دارد.

ارائه نسخه بتا عموی:

- اپل اکنون متوجه این نکته شده است که تلاش برای ارائه نرم افزاری که از همان ابتدا کامل و بی نقص باشد، تلاش بیهوده ای است. آی اواس ۱۰، پیش از انتشار رسمی، به صورت بتا در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. سیستم فایل (Sile System) تازه ای که قرار است سال آینده عرضه شود، هم اکنون در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته است. حتی خود اپل واچ را هم می توان از این زاویه بررسی کرد: اپل محصولی را بیرون داده است تا ببیند کاربران چه واکنشی نشان می دهند تا بر طبق این واکنش ها دست به بهینه سازی محصول بزند.

اپل هم سرویس دهنده و هم تولید کننده است:

- اپل ۱۲ درصد از درآمدش را از راه سرویس های دیجیتالی از قبیل آی کلود، اپل پی، اپل کر و اپ استور به دست می آورد. نکته این جاست که سرعت رشد این بخش از شرکت بیشتر از سرعت رشد فروش محصولات سخت افزاری است. تیم کوک می گوید: «امیدوارم سرویس های آن لاین اپل به بخشی عظیم از این شرکت تبدیل شود. این بخش از شرکت، اگر به تنهایی بررسی شود، همین الان هم بزرگ است و به سختی می توان در این حوزه ها شرکت هایی به بزرگی اپل پیدا کرد.»

اپل به عنوان قدرت مالی جهانی:

- اپل، طبق آخرین گزارش مالی،۲۳۳ میلیارد دلار پول نقد دارد. این شرکت ظرف دو سال گذشته حدود ۱۱۷ میلیارد دلار هم صرف خرید سهام و اوراق بهادار کرده است. هر چند، عده ای این مانور های اقتصادی را دلیلی برای از دست دادن تمرکز ارزیابی کرده اند، اما همه این ها بخشی از تلاش تیم کوک برای تبدیل اپل به یک قدرت اقتصادی عمده است. چنین قدرت مالی ای می تواند تکمیل کننده ای برای قدرتمندی های اپل در بخش های دیگر باشد. کوک می گوید: «می خواهم اپل همیشه وجود داشته باشد و پایدار بماند.»
هفت شیوه تیم کوک برای متحول کردن
اپل یعنی کسب و کار:

- اپل تا پیش از این، روی فروش محصول به شرکت های بزرگ تمرکز نداشته است، اما اکنون قرارداد مهمی با آی بی ام (IBM) بسته است تا بتواند محصولاتش را به دنیای کسب و کار هم بفروشد. آی پد پرو، بیشتر برای کاربران شرکتی طراحی شده است. اکنون که تقاضا برای آی پد در بخش مصرف کنندگان کمتر شده است، اپل می خواهد با باز طراحی آی پد و تبدیل کردن آن به آی پد پرو، در راه طراحی و تولید نسل بعدی لپ تاپ هایی مخصوص کسب و کار گام بگذارد.

نکته:

پرفروش ترین گوشی هوشمند تاریخ:

- آمار فروش آیفون های اپل از مرز یک میلیارد دستگاه گذشته است. آیفون ۶ اس نیز با اختصاص ۴.۲ درصد از بازار فروش گوشی های هوشمند به خود، رکورد دار پرفروش ترن گوشی هوشمند تاریخ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج