۴۱۱۶۲۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

صندلی‌های ۳.۵ میلیاردی

١٣٦‌هزار و ٢٥٠ صندلی در ورزشگاه‌ها از ابتدای فصل نصب شده یا نیاز به جایگزینی دارند

روزنامه شهروند: تعمیر و نگهداری ورزشگاه‌ها به یکی از پرهزینه‌ترین کارها در فوتبال کشور تبدیل شده است، از آنجایی‌که ساخت یک ورزشگاه پروژه‌ای زمان‌بر است، بسیاری از مسئولان ورزشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا با بازسازی مداوم ورزشگاه‌های موجود از فرسودگی آنها جلوگیری کنند. یکی از هزینه‌های نگهداری ورزشگاه، هزینه برای تعویض یا جایگزینی صندلی‌هایی است که یا شکسته شده یا به هر دلیلی نیاز به تعویض دارند. در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا هزینه‌هایی را که این فصل برای نصب یا تعویض صندلی‌ها صورت گرفته، محاسبه کنیم.

صندلی‌های شکسته شده

ورزشگاه غدیر اهواز: پس از آن‌که حسین ماهینی در بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس نتوانست پنالتی‌اش را گل کند، درگیری هواداران آغاز شد و در پایان بازی به اوج خود رسید. چهره‌های خونین هواداران و صندلی‌های شکسته شده ازجمله تصاویر غم‌انگیزی است که در پایان آن بازی منتشر شد. دو روز پس از این اتفاق، هیأت فوتبال خوزستان رسما اعلام کرد که ٢٥٠ صندلی در ورزشگاه غدیر اهواز شکسته شده و باید به سرعت جایگزین شود.

ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز: پس از اتفاقات تلخ دیدار تراکتورسازی و نفت‌ تهران، آمار هولناکی از آثار خشم هواداران منتشر شد؛ ٢٥‌هزار صندلی این ورزشگاه به دست هواداران شکسته شده و باید جایگزین می‌شد. حدود ٦ ماه قبل جمشید نظمی، مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان‌شرقی در اظهارنظری جالب اعلام کرد: «باشگاه تراکتورسازی بودجه دارد و وزارت ورزش و جوانان بودجه لازم را برای تأمین هزینه خرید و نصب ٢٥‌هزار صندلی ندارد». این روزها اما ظاهرا بودجه این خسارت بزرگ تأمین شده و پس از کاشت چمن، صندلی‌ها هم نصب خواهد شد.

صندلی‌های نصب شده

ورزشگاه آزادی تهران: طرح صندلی‌دار کردن طبقه دوم ورزشگاه آزادی اگرچه باعث شد که گنجایش این ورزشگاه کمتر شود اما طرح خوبی بود که نیاز تماشاگران را دراین‌باره برطرف کرد. در طبقه دوم ورزشگاه آزادی حدود ٤٢‌هزار صندلی نصب شد تا ظرفیت این ورزشگاه به حدود ٨٠‌هزار نفر برسد.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان: پروژه نقش جهان بالاخره تکمیل شد و امروز بهره‌برداری می‌شود. این ورزشگاه درحالی پس از گذشت نزدیک به ١٠‌سال و صرف هزینه ٦٥‌میلیارد تومان آماده شد که طبق گفته محسن خمارلو، مدیر روابط عمومی شرکت توسعه و تجهیز حدود ٣٧‌هزار صندلی در طبقه اول و ٣٢‌هزار صندلی در طبقه دوم این ورزشگاه نصب شده تا ورزشگاه نقش جهان در مجموع ٦٩ هزارنفری شود.

قیمت هر صندلی

صندلی‌های ورزشگاهی به دو نوع پشتی‌دار و ساده تقسیم می‌شوند که قیمت پشتی‌دار آن بالاتر است. اغلب پیمانکاران در گفت‌وگوهای‌شان قیمت هر صندلی را حدود ٣٠ هزارتومان برآورد می‌کنند اما جست‌وجوهای اینترنتی نشان می‌دهد که بهترین نوع صندلی‌های پشتی‌دار را می‌توان با حدود ٢٦ هزار تومان و صندلی‌های ساده را با حدود ٢٢ هزارتومان تهیه کرد، البته برخی از صندلی‌ها نظیر آنچه در ورزشگاه آزادی نصب شده آنتی فایر (ضدآتش) هستند و در خردهءفروشی قیمت بالاتری دارند ولی در خرید عمده می‌توان آنها را با همین قیمت تهیه کرد.

قیمت کل هزینه شده در لیگ امسال

در مجموع و با توجه به آمارهای رسمی ارایه شده ١٣٦‌هزار و ٢٥٠ صندلی در لیگ امسال برای ورزشگاه‌های یادگار امام(ره)، غدیر، آزادی و نقش جهان تهیه شده، با ضرب این عدد در قیمت هر صندلی به رقم شگفت‎‌انگیز ٣‌میلیارد و ٥٤٢‌میلیون و ٥٠٠ هزارتومان می‌رسیم. درواقع در همین ٩ هفته‌ای که از لیگ گذشته، حدود ٣ و نیم میلیاردتومان هزینه خرید و نصب صندلی در ورزشگاه‌های کشورمان شده است.

جریمه‌هایی که اثرگذار نیست

هرچند کمیته انضباطی اغلب تلاش می‌کند تا با حکم‌هایی مثل محرومیت تماشاگران از حضور در ورزشگاه، هواداران را جریمه کند اما تجربه نشان داده که تماشاگران در زمان عصبانیت نمی‌توانند خشم‌شان را کنترل کنند و آسیب‌های زیادی را به ورزشگاه وارد می‌کنند. در کنار هزینه‌هایی که در این گزارش به آنها اشاره کردیم، بسیاری از تماشاگران گاه به اتوبوس‌ها و مترو هم حمله کرده و آسیب‌های زیادی را به آنها وارد می‌کنند. برخی معتقدند عدم برخورداری از امکانات مناسب در ورزشگاه و سختی‌هایی که هواداران در راه رسیدن به ورزشگاه متحمل می‌شوند باعث شده تا آنها خشم‌شان را اینگونه نشان بدهند. برخی از این خسارات با پرداخت پول قابل جبران هستند ولی در مواردی مثل ماجرای نابینا شدن سرباز احمدی در بازی پرسپولیس و سپاهان، خساراتی‌ زده می‌شود که هیچگاه قابل جبران نیستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج