جاباما
۴۱۱۹۲۷
۱ نظر
۵۰۵۷
۱ نظر
۵۰۵۷
پ

بهترین بانک ها در تالار بورس

از بین ۱۸ بانک خصوصی کشور، ۱۴ بانک نسبت به سال گذشته سود کمتری به دست آورده اند اما چهار بانک هم هستند که عملکرد خیره کننده ای از خود نشان دادند

روزنامه هفت صبح: سود پیش بینی شده و درصد تحقق آن یکی از معیارهای انتخاب و خرید سهام یک نماد در بورس است. حالا در کنار آن می خواهیم درباره سود خالص به دست آمده بانک ها بگوییم. امروز درباره بانک ها گزارشی داریم که بر مبنای داده های به دست آمده از گزارش فارس تدوین شده است.

در این گزارش سود خالص بانک ها و سود تحقق یافته برای هر سهم این بانک ها را در بورس بررسی می کنیم. گل بانک های بررسی شده در این گزارش خصوصی هستند. پس از بانک هایی نظیر ملی و پست بانک و سپه خبری نیست. غایب بزرگ این تحلیل، بانک صادرات است که بزرگ ترین بانک حاضر در بورس قلمداد می شود.

به هر روشی سود خالص این ۱۸ بانک در سال ۹۴ را بررسی و با سال های ۹۳ و ۹۲ مقایسه کنیم، ماحصل آن روند شدید نزولی سود خالص در شبکه بانکی است. سود خالص بانک های بورسی از شش هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان در سال ۹۲ در خوشبینانه ترین حالت به دو هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان رسیده و به عبارت دیگر ۶۱ درصد کاهش یافته است.

بهترین بانک ها در تالار بورس
در حالت دوم که از بین بانک های زیان ده فقط بانک ملت و تجارت حذف می شود، سود بانک ها در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ حدود ۶۸.۵ درصد کاهش داشته است. در حالت سوم که زیان بانک های ملت و تجارت هم اضافه می شود، سود خالص بانک ها ۱۳۹ درصد افت کرده است. این شرایط حاکی از سایه سنگین رکود بر عملکرد شبکه بانکی از یک طرف و بحرانی شدن وضعیت مالی تعداد قابل توجهی از بانک های کشور است اما با این وجود، بانک هایی هستند که سودهای خوبی پرداخت کرده اند.

بانک انصار در مدار سودآوری

بانک انصار در شش ماهه اول امسال سود خالصی برابر ۱۰۸ میلیارد و ۳۳۷ میلیون تومان به دست آورده است اما این سود بهار و تابستان سال گذشته ۱۹۸ میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان بود. به این ترتیب شاهد هستیم که سود خالص شش ماهه اول امسال نسبت به شش ماهه اول سال گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که سود خالص به دست آمده در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن، یعنی سال ۹۳ به میزان ۷.۹ درصد افزایش یافته بود.

در کل سال ۹۴ سود خالص به دست آمده این بانک خصوصی ۳۱۰ میلیارد و ۹۳۴ میلیون تومان، در سال ۹۳ به میزان ۳۲۲ میلیارد و ۳۳۳ میلیون و در سال ۹۲ به میزان ۲۶۰ میلیارد و ۷۲ میلیون تومان رقم خورده بود. هر کدام از سهامداران بانک انصار در بورس اوراق بهادار تهران در شش ماهه اول امسال توانسته اند به ۱۳.۵ تومان سود پس از کسر مالیات دست یابند. این در حالی است که این مقدار سود در بهار و تابستان سال گذشته ۲۴.۸ تومان بود. سود هر سهم بانک انصار در کل سال ۹۴ بالغ بر ۳۸ تومان، در کل سال ۹۳ بالغ بر ۴۰ تومان و در کل سال ۹۲ بالغ بر ۶۵ تومان بود.

سود هر سهم بانک آینده ۵۰ درصد آب رفت

بانک آینده در کل سال ۹۴ به میزان ۱۰۹ میلیارد و ۹۳۷ میلیون سود خالص به دست آورده است. سود خالص این بانک در سال ۹۳ بالغ بر ۱۱۱ میلیارد و ۸۹۶ میلیون و در سال ۹۲ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان بود. سود خالص به دست آمده در سال ۹۴ به وضوح نشان دهنده کاهش ۱.۷ درصدی نسبت به سود خالص به دست آمده در سال ۹۳ است.
محاسبات نشان می دهند که سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۴ بالغ بر ۶.۹ تومان بوده که نسبت به سود ۱۴ تومانی هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۳ به میزان ۵۰ درصد افت را نشان می دهد. علاوه بر این سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۳ نیز ۷.۲ درصد نسبت به سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۲ کاهش یافته است.
سقوط ۲۰۰۰ درصدی سود خالص هر سهم بانک سرمایه

بانک سرمایه در شش ماهه اول ۹۴ زیان خالصی برابر ۲۳۷ میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان ثبت کرده است اما این سود در شش ماهه اول ۹۳ معادل ۱۲ میلیارد و ۷۵ میلیون تومان بود. به این ترتیب شاهد هستیم که سود خالص شش ماهه اول ۹۴ نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۲ معادل ۲۰۶۶ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که سود خالص به دست آمده در کل سال ۱۳۹۳نسبت به کل سال ۱۳۹۲ به میزان ۹۶ درصد کاهش یافته بود. در کل سال ۱۳۹۳، پنج میلیارد و ۶۹۲ میلیون تومان زیان، در سال ۱۳۹۲ به میزان ۱۳۵ میلیارد و ۵۱ میلیون تومان زیان و در سال ۱۳۹۱ به میزان ۱۴۶ میلیارد و ۵۶۵ میلیون تومان رقم خورده بود.
هر کدام از سهامداران بانک سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران در شش ماهه اول سال ۱۳۹۴ معادل ۵۹ تومان ضرر پس از کسر مالیات یافته اند. این در حالی است که این مقدار سود در شش ماهه اول ۱۳۹۳، سه تومان بود. سود هر سهم بانک سرمایه در کل سال ۱۳۹۳ یک تومان، در کل سال ۱۳۹۲ معادل ۳۲ تومان ضرر و در کل سال ۱۳۹۱ معادل ۴۱ تومان بود.

افت ۲۳ درصدی سود هر سهم بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در کل سال ۹۴ به میزان ۱۱۶۳ میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است. سود خالص این بانک در سال ۹۳ معادل ۱۲۶۴ میلیارد تومان و در سال ۹۲ بالغ بر ۱۵۶۶ میلیارد تومان بود. سود سال ۹۴ نشان دهنده کاهش هشت درصدی نسبت به سود خالص به دست آمده در سال ۹۳ بوده است.
محاسبات نشان می دهند که سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۴ بالغ بر ۲۳ تومان بوده که نسبت به سود ۳۰ تومانی هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۰۳ معادل ۲۳ درصد افت را نشان می دهد. علاوه بر این سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۳ نیز ۴۲ درصد نسبت به سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال ۹۲ کاهش یافته است.

بهترین بانک ها در تالار بورس
سود 11 تومانی سهامداران بانک قوامین

بانک قوامین در کل سال 94 به میزان 44 میلیارد و 76 میلیون تومان سود خالص به دست آورده است. سود خالص این بانک در سال 93 بالغ بر 91 میلیارد و 278 میلیون تومان و در سال 92 بالغ بر 160 میلیارد و سه میلیون تومان بود. سود خالص به دست آمده در سال 94 به وضوح نشان دهنده کاهش 52 درصدی نسبت به سود خالص به دست آمده در سال 93 ماست.
محاسبات نشان می دهند که سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال 94 معادل 11 تومان بوده که نسبت به سود 22 تومانی هر سهم پس از کسر مالیات در سال 93 بالغ بر 52 درصد افت را نشان می دهد. علاوه بر این سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال 93 نیز 43 درصد نسبت به سود هر سهم پس از کسر مالیات در سال 92 کاهش یافته است.

سهامداران بانک گردشگری سود که هیچ، زیان کردند

بانک گردشگری در شش ماهه منتهی به خرداد امسال زیان خالصی برابر ۴۷۸ میلیارد و ۸۰۲ میلیون تومان ثبت کرده است اما این سود این بانک در زمستان سال گذشته ۲۷۴ میلیارد تومان بود. به این ترتیب شاهد هستیم که سود خالص شش ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به زمستان سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که سود خالص به دست آمده در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال پیش از آن یعنی سال ۹۳ به میزان ۲۱۲ درصد افزایش یافته بود.

در زمستان سال ۹۴ سود خالص به دست آمده این بانک خصوصی هم ۲۷۴ میلیارد تومان زیان در سال ۹۳ به میزان ۸۷ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان زیان و در سال ۹۲ به میزان ۲۶ میلیارد و ۲۰۳ میلیون تومان رقم خورده بود. هر کدام از سهامداران بانک گردشگری در بورس اوراق بهادار تهران در شش ماهه منتهی به خرداد امسال ۷۹ تومان ضرر پس از کسر مالیات داشته اند. این در حالی است که این مقدار سود در زمستان سال گذشته ۴۵ تومان بود. سود هر سهم بانک گردشگری در زمستان سال ۹۳ بالغ بر ۱۴ تومان ضرر و در زمستان سال ۹۲ معادل شش تومان بود.

بانک سامان ۱.۹ تومان سود به هر سهم داد

بانک سامان از جمله پر مشتری ترین بانک های خصوصی کشور است. این بانک در بهار امسال ۱۵ میلیارد و ۲۷۹ میلیون سود خالص به دست آورده است. این مقدار سود در حالی است که سود خالص کل سال ۹۴ بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان بود.
سود خالص کل سال ۹۳ نیز ۱۰۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومان و سال ۹۲ معادل ۲۰۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان بود. از سوی دیگر سود هر سهم این بانک خصوصی در بهار امسال ۱.۹ تومان محاسبه شد. این در حالی است که سود محقق شده سال ۹۴ معادل ۶.۳ تومان، سود محقق شده سال ۹۳ معادل ۱۵.۴ تومان و سود محقق شده سال ۹۲ نیز ۳۱ تومان بود.

عملکرد شگفت انگیز بانک کارآفرین

مقایسه عملکرد بانک کارآفرین در شش ماهه اول سال ۹۵ با شش ماهه اول سال ۹۴ نشان می دهد این بانک در بهار و تابستان امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۷۸ درصد سود خالص به دست آورد. از این لحاظ بانک کارآفرین جزو موفق ترین بانک ها در یک سال گذشته بوده است. سود خالص به دست آمده این بانک در بهار و تابستان امسال ۹۴ میلیارد و ۱۱ میلیون تومان بود. در کل سال ۹۳ معادل ۳۷۰ میلیارد و ۱۹۹ میلیون تومان و در کل سال ۹۲ نیز ۳۳۸ میلیارد و ۱۱۲ میلیون تومان سود خالص به دست آورده است.

سود هر سهم بانک کارآفرین در شش ماهه اول امسال ۱۱ تومان بوده است که نسبت به سود ۶.۲ تومانی هر سهم این بانک در شش ماهه اول سال گذشته، ۷۹ درصد رشد نشان می دهد. سود هر سهم این بانک در سال ۹۴ بالغ بر ۳۱ تومان، در سال ۹۳ معادل ۴۲ تومان و در سال ۹۲ نیز ۴۶ تومان بوده است.

سود هر سهم بانک پارسیان ۷۶ درصد رشد کرد

سه ضلعی اقتصاد نوین، پاسارگاد و سامان، مثلث رقیبان اصلی بخش خصوصی در نظام بانکی کشور را تشکیل داده است. برای همین مقایسه عملکرد این سه بانک در کنار یکدیگر می تواند ما را در خرید سهام این بانک ها به خوبی راهنمایی کند.

سود بانک پارسیان بر اساس صورت های مالی سال ۹۴ با ۱۳۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ به میزان ۲۶۶ میلیارد و ۵۲۴ میلیون تومان تعیین شده اما بانک مرکزی قبل از برگزاری مجمع بانک پارسیان در نامه ای اعلام کرد این بانک ۷۰ میلیارد تومان کسری مطالبات غیر جاری دارد. بنابراین بانک پارسیان باید ۷۰ میلیارد تومان از سود خالص خود را برای کسری مطالبات غیر جاری کسر کند؛ بنابراین سود خالص این بانک در سال گذشته ۱۹۶ میلیارد و ۵۲۷ میلیون تومان است.

سود هر سهم پارسیان در سال ۹۴ بالغ بر ۸.۲ تومان، در سال ۹۳ معادل ۴.۷ تومان و در سال ۹۲ نیز ۴۰ تومان بوده است. این بانک هم مثل کارآفرین، توانسته رشد خیره کننده ۷۶ درصدی در سود تحقق یافته هر سهم را در سال ۹۴ برای خود ثبت کند.

سود دو تومانی مهر اقتصاد در بهار ۱۳۹۵

سود خالص به دست آمده بانک مهر اقتصاد در فصل بهار سال جاری ۳۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان بوده است. این مقدار سود خالص در سال ۹۴ بالغ بر ۱۴۰ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان و در سال ۹۳ نیز ۱۵۹ میلیارد تومان بوده است. سود هر سهم این بانک در بهار امسال ۲.۹ تومان بوده است، در سال ۹۴ هر سهم مهر اقتصاد ۱۱ تومان و در سال ۹۳ هم ۱۳ تومان بوده است.
بهترین بانک ها در تالار بورس
تجارت در انتظار محاسبه سود

بانک مرکزی و بانک تجارت هم مثل بانک مرکزی و بانک ملت بر سر صورت های مالی این بانک اختلاف نظر اساسی پیدا کرده اند. بانک مرکزی می گوید این بانک در سال ۹۴ بالغ بر ۲۰۰۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زیان خالص داشته است اما این بانک معتقداست ۶۰۴ میلیارد تومان سود به دست آورده است. به اعتقاد تجارتی ها، این بانک در این سال ۱۲ تومان سود به ازای هر سهم داشته است. در سال ۹۳ معادل ۳۹۹ میلیارد و ۹۵۶میلیون تومان و در سال ۹۲ هم ۴۱۲ میلیارد تومان سود برای این بانک محاسبه شده است.

اختلاف عددها در مورد عملکرد بانک ملت

بانک ملت در کنار بانک صادرات، بزرگ ترین بانک های خصوصی کشور محسوب می شوند. با این حال این بانک در طول سال ۹۴ بالغ بر ۱۸۴۴ میلیارد تومان زیان خالص را ثبت کرد. این محاسبه را بانک مرکزی انجام داده است اما حسابداران خود بانک ملت می گویند در سال ۹۴ معادل ۱۲۳۸ میلیارد و ۹۴۵ میلیون تومان سود کسب کرده اند.

سود خالص این بانک در سال ۹۳ بالغ بر ۱۸۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۲ معادل ۱۶۷۹ میلیارد تومان محاسبه شده است. از سوی دیگر بر اساس محاسبات بانک مرکزی سود هر سهم بانک ملت در سال ۹۴ بالغ بر ۴۶ تومان زیان خالص بوده است اما بانک ملت اعلام کرده که سود هر سهم این بانک در طول سال ۹۴ معادل ۳۱ تومان بوده است. این بانک در سال ۹۳ بالغ بر ۴۵ تومان و در سال ۹۲ هم ۴۲ تومان اعلام شده است.

روند رو به رشد بانک خاورمیانه

این بانک در بهار و تابستان امسال ۷۹ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان سود خالص به دست آورده است. این در حالی است که در کل سال ۹۴ سد خالص محاسبه شده این بانک ۱۲۶ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان بود. این رقم برای سال ۹۳ معادل ۸۴ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان و برای سال ۹۲ بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان بود.
به این ترتیب شاهد هستیم بانک خاورمیانه توانسته روند رو به رشد مناسبی در طی سال های اخیر طی کند. علاوه بر این درباره سود هر سهم این بانک باید گفت سود هر سهم خاورمیانه در طی شش ماهه اول امسال ۱۹ تومان، در کل سال ۹۴ معادل ۳۴ تومان، در کل سال ۹۳ بالغ بر ۲۱ تومان و برای کل سال ۹۲ هم ۲۰ تومان بوده است.

سود منفی سهام بانک دی

این بانک در طول سه ماهه اول سال ۹۵ بالغ بر ۲۲۴ میلیارد تومان زیان قطعی را ثبت کرده است. این در حالی است که در کل سال ۹۴ معادل ۱۶۶ میلیارد تومان سود خالص برای این بانک خصوصی محاسبه شده بود. به این ترتیب سود خالص به دست آمده این بانک در بهار امسال نسبت به کل سال ۹۴ بالغ بر ۴۰۸ درصد کاهش یافته است.
سود خالص به دست آمده توسط این بانک در سال ۹۴ معادل ۲۳۱ میلیارد تومان و در سال ۹۳ بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان بوده است. سود هر سهم این بانک در بهار امسال ۳۵ تومان زیان بوده است. در سال ۹۴ سود هر سهم این بانک ۲۶ تومان، در سال ۹۳ معادل ۳۶ تومان و در سال ۹۲ هم ۳۷ تومان بوده است.
بهترین بانک ها در تالار بورس
روند میانه حکمت ایرانیان بین موفقیت و سقوط

این بانک در بهار و تابستان امسال هشت میلیارد و ۱۰۱ میلیون تومان سود خالص به دست آورده است. این در حالی است که در کل سال ۹۴ سود خالص محاسبه شده این بانک ۳۲ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان بود. این رقم برای سال ۹۳ بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۵۷ میلیون تومان و برای سال ۹۲ معادل ۴۴ میلیارد و ۲۲۸ میلیون تومان بود. علاوه بر این درباره سود هر سهم این بانک باید گفت سود هر سهم حکمت ایرانیان در طی شش ماهه اول امسال دو تومان، در کل سال ۹۴ معادل ۸.۱ تومان، در کل سال ۹۳ بالغ بر ۷.۵ تومان و برای کل سال ۹۲ هم ۱۱ تومان بوده است.

بانک اقتصاد نوین

این بانک اولین بانک خصوصی ثبت شده کشور است. سود خالص محاسبه شده این بانک در سال ۹۴ معادل ۲۳۹ میلیارد و ۹۵۴ میلیون تومان بوده است. این مقدار سود در سال ۹۳ بالغ بر ۳۶۷ میلیارد تومان بوده است. همین ردیف محاسباتی در سال ۹۲ معادل ۵۳۹ میلیارد تومان و در سال ۹۱ هم ۴۴۰ میلیارد تومان بود. سود هر سهم بانک اقتصاد نوین در سال گذشته ۲۱ تومان بود. این رقم در سال ۹۳ معادل ۳۲ تومان در سال ۹۲ بالغ بر ۴۷ تومان و در سال ۹۱ هم ۵۵ تومان بود.

سود شش تومانی بانک سینا

این بانک در بهار و تابستان امسال ۶۸ میلیارد و ۲۵۴ میلیون تومان سود خالص به دست آورده است. این در حالی است که در کل سال ۹۴ سود خالص محاسبه شده این بانک ۲۲۶ میلیارد و ۹۰۱ میلیون تومان بود. این رقم برای سال ۹۳ بالغ بر ۲۳۵ میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان و برای سال ۹۲ هم ۴۸۳ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان بود. به این ترتیب، شاهد هستیم بانک سینا نیز مانند اغلب بانک های کشور اوضاع خوبی در سال های اخیر نداشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجیدحقی

      بانکهای خصولتی باید هم زیان بدهند چون روسا دولتی اند وکار نمیکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج