جاباما
۴۱۳۰۲۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

دفاع دوباره جان کری از مذاکرات هسته‌ای

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی در شورای جهانی شیکاگو، توافق هسته‌ای را نمونه‌ای از همکاری دیپلماتیک دانست و گفت: «برجام ارزش تعامل دیپلماتیک را به جهان نشان داد، زیرا دولت‌های مذاکره‌کننده در بسیاری مسائل با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند.»

خبرگزاری ایسنا: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی در شورای جهانی شیکاگو، توافق هسته‌ای را نمونه‌ای از همکاری دیپلماتیک دانست و گفت: «برجام ارزش تعامل دیپلماتیک را به جهان نشان داد، زیرا دولت‌های مذاکره‌کننده در بسیاری مسائل با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند.»

براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کری در سخنان خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به‌عنوان نمونه‌ای از همکاری دیپلماتیک یاد کرد و با ادعای اینکه تحریم‌ها، ایران را پای میز مذاکره آورد و با تکرار ادعای غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته ایران، گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک بدون حمایت قاطعانه اروپا از تحریم‌ها که کمک کرد ایران پای میز مذاکره بنشیند، به مرحله اجرا در نمی‌آمد. این حمایت بسیار ضروری بود، زیرا پیش از آغاز مذاکرات، ایران توانسته بود به توانایی تولید مواد هسته‌ای کافی برای ساخت بمب هسته‌ای در طول مدت زمان دو ماه دست پیدا کند. در حقیقت آنها مواد هسته‌ای کافی برای ۱۲ بمب را داشتند و این نقطه‌ای بود که در آن قرار داشتیم.
زمان در حال سپری شدن بود. بنابراین، تصمیم به مذاکره گرفتیم و این کار خوبی بود که انجام دادیم.» او در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که طبق برجام در برنامه هسته‌ای ایران در برابر لغو تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شده است،‌ افزود: «همان‌طور که می‌دانید بحث و گفت‌وگوها همچنان در این کشور (آمریکا) ادامه دارد. بسیاری می‌گفتند که نباید با ایران مذاکره کرد چه برسد به اینکه توافقی انجام شود. آنها می‌گفتند که این اشتباهی اسفبار است اما قاطعانه می‌گویم که آنها اشتباه می‌کردند و می‌کنند. توافق هسته‌ای با ایران محاسبه‌ای اشتباه نیست. این توافق جهان را امن‌تر کرده و ارزش تعامل دیپلماتیک را به جهان نشان داده است؛ به ویژه اینکه، کشورهای مذاکره‌کننده در بسیاری موارد اختلاف‌نظرهایی اساسی با یکدیگر داشتند و دارند. زمانی که ما مذاکرات را آغاز کردیم، ۳۵ سال بود که حتی با یک مقام ایرانی به‌طور مستقیم صحبت نکرده بودیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، تاکید کرد: «اکنون من نمی‌خواهم به شما بگویم که دیپلماسی می‌تواند تمام مشکلات را حل کند، نه نمی‌تواند اما پیروزی‌های صلح‌آمیز که می‌تواند با دیپلماسی به‌دست آید، ارزش تلاش کردن را دارند. هیچ چیز با تلاش نکردن به دست نیامده است و من همیشه گفته‌ام که ترجیح می‌دهم آن را امتحان کنم.» کری در بخش دیگری از سخنانش درباره بحران سوریه و مبارزه با داعش در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا واشنگتن با تهران و مسکو بر سر سوریه مذاکره می‌کند، گفت: «بسیاری به ما می‌گویند که چرا با ایران و روسیه بر سر یک میز نشسته‌اید؟ بله، آنها نیز حضور دارند زیرا دستیابی به راه‌حل بدون آنها ممکن نیست.
آنها و تمام دیگر کشورهای حاضر در این مذاکرات قول داده‌اند که از هر اقدامی برای پایان دادن به خصومت‌ها، تسهیل کمک‌رسانی و پیشبرد مذاکرات پشتیبانی می‌کنند.» این ادعاها در حالی بار دیگر از سوی یک مقام آمریکایی مطرح می‌شود که ایران بارها و قویا تاکید کرده است که در برنامه هسته‌ای خود هیچ‌گاه به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج