۴۱۳۳۷
۲ نظر
۵۰۲۸
۲ نظر
۵۰۲۸
پ

اصول مصاحبه کاری برای خجالتی ها!

برخورد اولیه در مصاحبه‌های شغلی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و برای آنهایی که خجالتی هستند، تاثیرگذاری در نخستین دیدار تا حد زیادی مشکل است.اگر شما آشنایی در جایی ندارید و خجالتی هم هستید، برای یافتن شغل چاره‌ای ندارید جز اینکه در مصاحبه شغلی بهتر رفتار کنید.

اصول مصاحبه کاری برای خجالتی ها!

هفت صبح: افرادی که آشنایی در بخش خصوصی یا دولتی ندارند باید به راه‌های دیگری برای یافتن شغل متوسل شوند که یکی از آنها مصاحبه‌های شغلی است. برخورد اولیه در مصاحبه‌های شغلی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و برای آنهایی که خجالتی هستند، تاثیرگذاری در نخستین دیدار تا حد زیادی مشکل است.

با این حال اگر شما آشنایی در جایی ندارید و خجالتی هم هستید، برای یافتن شغل چاره‌ای ندارید جز اینکه در مصاحبه شغلی بهتر رفتار کنید.

معمولا افراد كم‌رو و خجالتی در روابط اجتماعی و ارتباط برقرار‌كردن با دوستان و اقوام به ویژه افراد غریبه، دچار اضطراب می‌شوند و همین اضطراب روی شكل ظاهری آنها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال به هنگام صحبت‌كردن چهره آنها سرخ می‌شود، عرق می‌كنند، ضربان قلب‌شان تند می‌زند، به نظر دستپاچه و نگران هستند، حس خوبی نسبت به اطرافیان ندارند و همیشه نگرانند كه دیگران راجع به آنها چگونه فكر می‌كنند بنابراین از ارتباط برقرار‌كردن با اقوام، دوستان و… كناره‌گیری می‌كنند. توصیه‌های زیر به عملکرد بهتر شما در نخستین ملاقات کمک خواهد کرد:

اصول مصاحبه کاری برای خجالتی ها!

زودتر به محل مصاحبه بروید. اگر کمی‌ زودتر، برای مثال نیم ساعت پیش از زمان مصاحبه در محل حاضر شوید، می‌توانید با فضای موجود در شرکت آشنا شده و از محیط اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. همچنین سپری کردن این مدت زمان در محیط شرکت باعث خواهد شد تا استرس‌های اولیه برطرف شده و با آرامش خاطر بیشتری مصاحبه کنید. در این مدت سخن گفتن یکی از کارمندان شرکت نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

موفقیت خود را حتمی ‌بدانید. به گونه‌ای به محل مصاحبه شغلی بروید انگار که شما در آن موفق شده‌اید و اکنون در آنجا مشغول به کار هستید. بدین ترتیب اعتماد به نفس بیشتری می‌یابید و از میزان خجالتی بودن شما کاسته خواهد شد. همچنین هنگامی‌ که وارد اتاق مصاحبه می‌شوید، صاف ایستادن را فراموش نکنید، شانه‌های خود را عقب بدهید، متوازن و با اطمینان راه بروید، دست‌ها را کنار بدن قرار دهید طوری که به نظر بیاید راحت هستید و البته حتما لبخند به لب داشته باشید.

اصول مصاحبه کاری برای خجالتی ها!

ارتباط چشمی. برای افراد خجالتی، خیره شدن به چشم دیگران عملی دشوار است و به همین خاطر آنها معمولا و به خصوص در مواردی مانند مصاحبه شغلی که با استرس همراه است از ارتباط چشمی ‌با دیگران اجتناب می‌کنند اما اگر آن شغل را می‌خواهید، چاره‌ای نیست باید مستقیم در چشم مصاحبه‌کننده نگاه کنید و از خیره شدن به دیوار یا کف زمین اجتناب کنید.

صاف بنشینید. اگر در شرایطی قرار داشتید که می‌توانستید جای نشستن را انتخاب کنید، صندلی سفت‌تری را برگزینید و از نشستن روی مبل‌های راحتی اجتناب کنید، چرا‌که در آنها فرو می‌روید و آن زمان به نظر می‌آید که بیش از حد راحت نشسته‌اید اما نشستن روی یک صندلی باعث خواهد شد که بتوانید صاف بنشینید و امکان تاثیرگذاری شما بر مصاحبه‌کننده بیشتر می‌شود. همچنین آزادی عمل بیشتری خواهید داشت و در نتیجه می‌توانید بیشتر از «زبان بدن» (Body Language) بهره ببرید.

اصول مصاحبه کاری برای خجالتی ها!

با دستانتان بازی نکنید. افراد خجالتی معمولا در شرایط پر استرس رفتارهایی را انجام می‌دهند که خودشان هم آگاهی چنداني نسبت به آن‌ها ندارند. بیشتر این رفتارهای ناخودآگاه نیز توسط دست انجام می‌شوند پس تلاش کنید تا دستانتان را مهار کنید. خاراندن سر تقریبا به معنی از دست دادن شغل است. اگر کاغذی را باید با خود همراه داشته باشید، آن را در دست نگیرید که دائم تکانش دهید، بلکه بهتر است آن را روی میز قرار دهید.

بیشتر افراد خجالتی به علت اضطراب و نگرانی كه دارند، توانایی‌های خودشان را دست‌كم می‌گیرند و این امر باعث می‌شود تا بیشتر فرصت‌های كاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست بدهند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیلا

      خب من فقط مشکلم اینه که جایی که نمی شناسم می خوام حرف بزنم صورتم سرخ می شه اینو چه کار کنم ؟ (خوب حرف می زنما و این شغلم هم به خاطر نوع بیانم بهم محول شد اما خب . . . نا خودآگاه سرخ می شم)

    • golbahar

      شیلا جون لوازم آرایشیتو عوض کن که خوب بپوشونه پوستتو سرخیش معلوم نشه :)
      فقط ژوله :)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج