۴۱۴۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

بزرگ ترین پروژه جهان برای کشف موجودات فضایی

دانشمندان در پی آن هستند تا با شنود ارتباطات رادیویی موجوداتی که احتمالا بر روی ستاره اسرار آمیز Tabby زندگی می کنند، به اطلاعات مهم و بی نظیری دست پیدا کنند.

وب سایت کلیک: دانشمندان در پی آن هستند تا با شنود ارتباطات رادیویی موجوداتی که احتمالا بر روی ستاره اسرار آمیز Tabby زندگی می کنند، به اطلاعات مهم و بی نظیری دست پیدا کنند.
بزرگ ترین پروژه جهان برای کشف موجودات فضایی

از حدود دو روز پیش، تلسکوپ Green Bank در غرب ویرجینیا سمت ستاره Tabby قرار داده تا ارتباطات رادیویی موجودات دیگر که به طور بالقوه در آن ستاره زندگی می کنند، شنیده شود!

دانشمندان اذعان دارند که این احتمال وجود دارد موجودات بیگانه ای در اطراف یک ستاره به نام KIC ۸۴۶۲۸۵۲ که به Tabby معروف است، در حال زندگی باشند. امروز آن ها در حال جستجو برای پیدا کردن بیگانگان فرضی با استفاده از قدرت مند ترین تجهیزات هستند.

در مواقعی، ستاره مذکور به اندازه ۲۲ درصد تار می شود. هیچ توضیح قابل قبولی هنور برای به وجود آمدن چنین کسوفی ارائه نشده است. حتی یک سیاره هم اندازه مشتری تنها به اندازه کسری از این ستاره دچار گرفتگی یا همان کسوف می شود. خانواده ای از ستاره های دنباله دار فوق العاده بزرگ را در حال حاضر می توان بهترین مثال در این باره دانست، اما حتی آن ها هم کاملا به این میزان تیره و تار نمی شوند!
در واقع، اگر موضوع ستاره های دنباله دار بود، دانشمندان انتظار داشتند تا گرمای ساطع شده بیشتری از ستاره Tabby مشاهده کنند. ستاره شناس دانشگاه دولتی پنسیلوانیا، جیسون رایت، پیشنهاد کرد که یک ساختار بزرگ ساخته شده توسط بیگانگان به منظور برداشت نور از ستاره، می تواند منجر به چنین انسداد(تیرگی) بزرگی شود، اما عدم تابش اضافی مادون قرمز از این ستاره، آب سردی است بر این فرضیه!

با این وجود، ستاره Tabby یکی از اسرار آمیز ترین ستاره های جهان است، بنابراین ستاره شناسان آماتور و حرفه ای در حوزه مورد مطالعه خود نسبت به آن توجه ویژه ای داشته اند. آن ها برای کشف و شنود ارتباطات نوری و رادیویی از هر گونه زندگی و سکونت بالقوه موجودات در آن منطقه تلاش فراوانی انجام داده اند، اما تا کنون تلاش های آن ها به ثمر نرسیده است.

اما در حال حاضر دانشمندان در حال به کار گیری حداکثر توان و تلاش خود هستند. کاشف ستاره، Tabetha Boyajian، در حال همکاری با پروژه Breakthrough Listen است تا با جستجو و بررسی امواج رادیویی اطراف ستاره KIC ۸۴۶۲۸۵۲، مهر تاییدی بر وجود موجودات بیگانه بر روی آن بزند.

پروژه Breakthrough Listen نوزاد ۱۰۰ میلیون دلاری کارآفرین سیلیکون ولی، یعنی یوری میلنر است. این پروژه در حال کار با چند تلسکوپ رادیویی در سراسر جهان، از جمله تلسکوپ Green Bank در غرب ویرجینیا، رصدخانه پارکز در استرالیا، و FAST است. تیم میلنر یک تکنولوژی را توسعه داده که به تلسکوپ متصل می شود و می تواند به طور همزمان میلیاردها کانال رادیویی مختلف را برای تشخیص الگوهایی بررسی کند که احتمالا دال بر وجود زندگی موجودات بیگانه در ستاره یاد شده است.

بویاجان، رایت و ستاره شناس اندرو سیمیون (دو نفر آخر بخشی از پروژه هستند) قرار است با استفاده از تلسکوپ گرین بنک و با گوش دادن به نشانه های وجود حیات موجودات بیگانه در اطراف KIC ۸۴۶۲۸۵۲ به نتایج بزرگی نایل شوند. آن گونه که گفته شده، آن ها قرار است ستاره Tabby را به مدت هشت ساعت در شب به مدت سه شب جداگانه در دو ماه آینده مورد بررسی قرار دهند. شکی نیست که آنالیز میلیارد ها کانال رادیویی کاری است بس سخت و نفس گیر و حداقل یک ماه به طول می انجامد.

در مشاهدات امشب، تیم اسکن طیف ۱/۱۲ گیگاهرتزی را مورد بررسی قرار می دهد که فرکانس های داخل این طیف شامل تلفن های همراه و تلویزیون های ماهواره ای است. سیمیون اذعان داشت: اسکن های مورد نظر به اندازه کافی حساس هستند؛ آن چنان که می توان گفت می توانند با انرژی مشابه به اندازه رادار های نظارتی هواپیما که امروزه بر روی زمین در اختیار داریم، سیگنال ها را شناسایی می کنند. او در ادامه با قاطعیت خاطر نشان کرد که به همان اندازه ای که برای پیشرفت فناوری در زمین تلاش می کینم، برای پیشبرد مطالعات و دستیابی به نتایج قابل قبول بر روی ستاره Tabby ممارست به خرج خواهیم داد.

اگر موجودات بیگانه مذکور در اطراف ستاره Tabby ارتباطات زیادی برقرار کنند، می توانیم به راحتی آن ها را کشف کنیم. با این حال، حتی دانشمندان در این تیم قبول دارند که رسیدن به این مهم بسیار بسیار بعید است! رویدادهای گذشته مشکوک به وجود موجودات بیگانه نیز مانند پالس های رادیویی که به طور منظم از تپ اخترها آمده بودند، نتوانستند راهی به پیش ببرند و مشخص شد منشاء طبیعی دارند و ناشی از ارتباطات میان موجودات دیگر نیست!

همیشه در بررسی این گونه موضوعات، باید بدترین شرایط را در نظر گرفت و بدترین شرایط نیز یعنی در نظر گرفتن وجود موجودات بیگانه در فضا در آخرین مرحله. البته دانشمندان بر این باورند که در نومیدی بسی امید است!

در همین حال، با وجود این که رسیده به نتیجه مذکور امری بعید پنداشته شده، نمی توان اآن را نادیده گرفت. همیشه این احتمال وجود دارد که یک جای کار خطا داشته باشد، طول موجی اشتباه اندازه گیری شود و یا حتی الگوهای نامناسبی برای تشخیص سیگنال ها استفاده شود. به همین خاطر، دانشمندان به تلاش ها و ممارست های خود ادامه می دهند. اگر خیالشان از وجود نداشتن این موجودات راحت می شد، دیگر غصه ای نمی خوردند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عالی

      ممنون..از این سایت خبری تقاضا دارم..جدیدترین خبرهای فضایی رو انتشار دهند..ممنون از زحمتاتون

    • علی رحیمی

      عجب!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج