۴۱۴۳۸۱
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه در جمع خبرنگاران:

روسای جمهوری که منتظر سفر به تهران اند

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران با بیان اینکه امروز از قاره‌های مختلف و در تمام سطوح رفت و آمد در کشور داریم، افزود: برخی مواقع خود ما در وزارت امور خارجه برای تنظیم قرار ملاقات‌ها با مشکل روبه‌رو هستیم، حتی رئیس‌جمهور چند کشور در حال حاضر منتظر پاسخ ما هستند، بنابراین همین حجم زیاد رفت و آمدها کاملا گویا است.

خبرگزاری فارس: ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در حاشیه نود و سومین سالگرد اعلام جمهوریت در ترکیه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقات پس از برجام شاهد رفت و آمدهای بسیاری از سوی مسئولان سایر کشورها هستیم، روند این رفت و آمدها و تاثیر آن بر روابط اقتصادی و سیاسی را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: فکر می‌کنم آمار کاملا گویا است، ابزار و مقدمات تفاهم، نشست و رفت و آمد است، کاری که متاسفانه قبلا انجام نمی‌شد و روابط خارجی ما سد شده بود.

*روسای جمهوری که منتظر سفر به تهرانند

وی با بیان اینکه امروز از قاره‌های مختلف و در تمام سطوح رفت و آمد در کشور داریم، افزود: برخی مواقع خود ما در وزارت امور خارجه برای تنظیم قرار ملاقات‌ها با مشکل روبه‌رو هستیم، حتی رئیس‌جمهور چند کشور در حال حاضر منتظر پاسخ ما هستند، بنابراین همین حجم زیاد رفت و آمدها کاملا گویا است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه ادامه داد: بالاخره سایه مسائل قبلی هنوز وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد که ما به سمتی می‌رویم که لااقل بتوانیم قسمتی از خواسته‌های مردم و مشکلاتی که مردم با آنها دست به گریبان هستند را حل کنیم.

رحیم‌پور تصریح کرد: در این رابطه آمار و ارقام دقیق است، فکر می‌کنم از این جهت کار انجام شده است ولی رسیدن به ۱۰، ۱۲ سال پیش کار بیشتری می‌خواهد.

* امیدواریم بتوانیم بیشتر از عضو ناظر در شانگهای حضور یابیم

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات روز جمعه نماینده روسیه در شورای امنیت مبنی بر این که پس از برجام راه تهران برای عضویت در سازمان شانگهای باز شده است، گفت: بله روس‌ها علاقه‌مند هستند و می‌شود گفت سایر کشورهای عضو شانگهای هم علاقه‌مند می باشند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه با اشاره به اینکه چند بار روس‌ها با ما در این زمینه صحبت کرده‌اند، اظهار داشت: البته این قسمتی است که می‌شود به رسانه‌ها گفت. یک قسمتی هم موانعی است که باید رفع شود و امیدواریم که خود روس‌ها هم به رفع این موانع کمک کنند.

رحیم‌پور با تاکید بر اینکه ما هر جایی که رفتیم با سربلندی و عزت رفتیم و هیچ جا با درخواستی که معقول نباشد حرکت نکرده‌ایم، عنوان کرد: ما عضویت خود را که علاقه داشتیم و قبلا درخواست کردیم را مجددا مرور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در جلسه آخر این هفته نخست وزیران شانگهای اینجانب به نمایندگی از ایران شرکت می‌کنم،‌ افزود: باید ببینیم فضا به چه صورت است. ما مرتب بررسی می‌کنیم و آنچه که بتوانیم برای این مجموعه انجام دهیم را انجام خواهیم داد، چه با عضویت کامل و چه با عضویت ناظر.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه با دیگر با اشاره به علاقه‌مندی روس‌ها برای عضویت ایران گفت: در سفر آقای ظریف مجددا این موضوع را گفتند،‌ ولی باید مقداری کارهای دیگر انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اینکه ایران در اجلاس نخست وزیران شانگهای در سطح معاون وزیر شرکت خواهد کرد، حاوی پیامی است؟ عنوان کرد: ما هم کارهایی داریم که در حال بررسی است، وقتی که همه مجموعه علاقه‌مند باشند ما در سطح بالاتر و اصلی شرکت می‌کنیم. این هم یک سری مسائلی دارد که دنبال می‌کنیم، البته مهم‌ترین مساله این است که ما باید اسناد عضویت را با مجلس شورای اسلامی در میان بگذاریم و این موضوع برای هر عضویت است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه ادامه داد: به همین دلیل ما مطالعه خود را روی اسناد انجام می‌دهیم که اگر با قوانین به ویژه قانون اساسی تطبیق کند و مجلس شورای اسلامی آن را تایید کند، در آن صورت عضویت خواسته ما است.

رحیم‌پور با بیان اینکه موانعی برای عضویت وجود دارد،‌ اضافه کرد: در حال صحبت با آنها در خصوص این موانع هستیم و امیدواریم که شرایط به مرحله‌ای برسد که ما بتوانیم بیشتر از عضو ناظر در آن مجموعه باشیم.

* امضای پیمان مودت آ.سه.آن پس از تایید مجلس

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیمان مودت آ.سه.آن که امضا نشد و امضای آن به پس از تایید مجلس موکول شد، تصریح کرد: تمام کارها صورت گرفته و آماده است، ولی چون مجلس باید تایید کند در حالی که آقای ظریف عازم بود، اما به دلیل اینکه هنوز توسط مجلس تایید نشده، برای امضا نرفتند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه با بیان اینکه فکر می‌کنم مجلس با آن مساله‌ای نداشته باشد، گفت: ما به احترام مجلس گفتیم اول مجلس تایید نهایی و نظر کتبی خود را بدهد، بعد ما امضا می‌کنیم.

رحیم‌پور با تاکید بر اینکه از سوی طرف مقابل همه چیز برای امضای این پیمان آماده است و ما تنها باید برای امضای نهایی برویم‌، خاطرنشان کرد: در رابطه با اینکه در آینده نزدیک این کار صورت می‌گیرد یا خیر، بستگی به تایید مجلس دارد و هر زمان این تایید صورت گیرد ما هم امضا خواهیم کرد.

* در مذاکرات خزر پله‌پله جلو می‌رویم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص نتایج اجلاس کاری کشورهای حاشیه دریای خزر که اخیرا در تهران برگزار شد، اظهار داشت: این اجلاس چهل و هفتمین جلسه خزر بود و اینکه ما در طول این ۲۰ سال ۴۷ نشست داشته‌ایم بدان معناست که پله‌پله جلو می‌رویم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه با بیان اینکه پروتکل بند به بند بررسی می‌شود، گفت: بندهایی داریم که ۱۰ جلسه روی آنها چانه‌زنی شده است، فقط مساله ما نیست و هر ۵ کشور روی آنها مذاکره می‌کنند. برخی بندها است که کاملا موافق آن هستیم ولی سایرین با هم اختلاف دارند. به هر حال گامی به جلو بوده است.

رحیم‌پور با اشاره به برگزاری جلسه بعدی در عشق‌آباد عنوان کرد: بعد از عشق‌آباد جلسه بعدی در باکو و جلسه سران هم در آستانه قزاقستان برگزار می‌شود و روز جلسه سران هنوز نهایی نشده است، ولی جلسه سران در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود جلسه سران در سال ۲۰۱۶ برگزار شود، اما به دلیل آماده نبودن شرایط به سال ۲۰۱۷ موکول شد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سهم ایران از دریای خزر تصریح کرد: من سهم را قبول ندارم و به نظرم عوامانه است، سهم معنی ندارد. همه دریا برای همه است.

رحیم‌پور با بیان اینکه قبول ندارم که هر سال سهم ما از خزر کمتر شده است، تصریح کرد: این حرف‌ها عوامانه است. دریا، دریای مشاعی است، برخی فکر می‌کنند هنوز شوروی سقوط نکرده است، ولی شوروی سقوط کرده و به حدود ۱۵ کشور جدید تبدیل شده است بنابراین تمام این میراث به همه در شوروی سابق نمی‌رسد و از این جهت مذاکرات باید انجام شود.

وی افزود: در ارتباط با خلیج فارس هم همینطور است. در دریای جنوب هم به قانونمندی کامل نرسیده‌ایم. معمولا حقوق دریاها که ما عضو آن نیستیم، بستگی به اجماع و تفاهم ۵ کشور دارد. این تفاهم هنوز در مورد چند بند نهایی نشده است و باید منتظر آن باشیم، بنابراین سهم معنا ندارد. ما ماهیگیری خود را انجام می‌دهیم، کشتیرانی می‌کنیم و در زمینه محیط زیست هم با هم همکاری کرده و در مورد موافقت‌نامه‌های مختلفی را که داشتیم با هم همکاری می‌کنیم.

رحیم‌پور با تاکید بر اینکه در خزر سهمی از ما گرفته نشده است که امروز دلواپسان فکر می‌کنند این اتفاق افتاده است،‌ گفت: این موضوع در سطح عالی و در سطح رهبری یک مملکت باید مورد تفاهم قرار گیرد، آنها باید تایید کنند و بعد انجام شود.

* درخواستی برای میانجیگری بین عراق و ترکیه نداشته‌ایم

معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امور خارجه در رابطه با صحبت‌های علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل مبنی بر این که ایران حاضر است برای حل اختلاف‌ها، بین عراق و ترکیه میانجیگری کند، تصریح کرد: اگر از ما بخواهند مشکلی نداریم و باید ترکیه و عراق هر دو علاقه‌مند به میانجیگری ما باشند.

رحیم‌پور در پایان خاطرنشان کرد: ما وضعیت خوبی برای برخی از این تحرکات داریم، ولی تا آنجا که می‌دانم از ما درخواست مشخصی نشده است و شاید مقداری زمان بخواهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج