۴۱۴۴۴۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

یمن، بن‌ بست جنگ

دست‌های آلوده در یمن، جنگی به راه انداخته‌اند که ‌میلیون‌ها یمنی را قحطی‌زده کرده و آن‌طور که برنامه جهانی غذا گزارش داده، حالا این کشور یکی از بالاترین رده‌های قحطی در جهان را دارد.

روزنامه شرق: دست‌های آلوده در یمن، جنگی به راه انداخته‌اند که ‌میلیون‌ها یمنی را قحطی‌زده کرده و آن‌طور که برنامه جهانی غذا گزارش داده، حالا این کشور یکی از بالاترین رده‌های قحطی در جهان را دارد.
بیش از ١٤‌ میلیون گرسنه‌اند و نیمی از آنها دچار قحطی شده‌اند. جنگ کریه‌منظر تا آنجا پیش رفته که دختر ١٠ساله یمنی حالا می‌گوید تنها آرزویش بازگشت آب و برق است و خوردن یک وعده غذایی تا آنجا که کاملا سیر شود. کمبود غذا در فقیرترین کشور جهان عرب، تحفه حملات هوایی و محاصره ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان است، حملاتی که از ماه مارس سال گذشته و با هدف بیرون‌راندن حوثی‌های مخالف منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید یمن، آغاز شد و به حدی بالا گرفت که به گفته رئیس سازمان جهانی غذا در یمن می‌تواند به نسل‌کشی ناشی از گرسنگی منجر شود. جنگ ١٨ماهه تاکنون به کشته‌شدن ١٠ هزار نفر منجر شده که یک‌سوم آنها غیرنظامی هستند، آنها که زنده مانده‌اند هم هر روز مرگ را پیش‌روی خود می‌بینند.
در آخرین حمله جنگنده‌های عربستان که به سلاح‌های آمریکایی و بریتانیایی مسلح هستند، ده‌ها نفر از زندانیان و پرسنل امنیتی دو زندان در یکی از شهرهای بندری غرب یمن کشته شدند. آن‌طور که تلویزیون ال‌مسیره، متعلق به حوثی‌ها گفته حمله به دو زندان در شهر حدیده که از سال ٢٠١٤ تحت کنترل حوثی‌هاست، ٤٣ کشته برجای گذاشته است. با این حال برخی گزارش‌ها به نقل از مقام‌های یمنی تعداد کشته‌شدگان این حمله هوایی را ۳۰ نفر اعلام کرده و گفته‌اند زندانیان و شبه‌نظامیان حوثی در میان کشته‌شدگان قرار دارند.
حمله به ساختمان زندان در شهر حدیده ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های عربستانی خانه‌های غیرنظامیان را در استان غربی تعز هدف قرار دادند و در آن حمله هم ١٨ نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند. ائتلاف تحت رهبری عربستان که در حمایت از دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری متواری یمن، می‌جنگد، بارها به اتهام کشتن غیرنظامیان در جریان این حملات مورد انتقاد قرار گرفته است. اوایل ماه جاری هم در جریان حمله هوایی نیروهای ائتلاف عربستانی به یک مراسم تدفین در صنعا، پایتخت، ۱۴۰ نفر که اغلب غیرنظامی بودند کشته شدند.
در همان زمان، ستاد فرماندهی ائتلاف تحت رهبری عربستان «اطلاعات نادرست» را علت حمله هوایی به این مراسم خاک‌سپاری اعلام کرد. روز گذشته و هم‌زمان با این حملات، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید یمن، با طرح پیشنهادی نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای پایان‌دادن به درگیری‌های ویرانگر این کشور مخالفت کرد و آن را «پاداشی» برای شورشیان یمنی خواند. هادی که اکنون در ریاض عربستان حضور دارد، گفته طرح پیشنهادی اسماعیل شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل متحد، علاوه بر اینکه به «کودتاچیان امتیاز می‌دهد، مردم یمن را تنبیه می‌کند».
جزئیات طرح پیشنهادی شیخ احمد منتشر نشده است اما آن‌طور که گزارش شده، در این طرح سهمی برای حضور در قدرت برای حوثی‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین در این طرح که از آن به‌عنوان «نقشه راه» برای خروج از بحران یمن یاد می‌شود، گفته شده در برابر عقب‌نشینی حوثی‌ها از مناطق تحت کنترلشان، بخشی از اختیارات دولت مرکزی و رئیس‌جمهوری تقلیل خواهد یافت. سال ٢٠١٤، شورشیان حوثی صنعا، پایتخت یمن را به تصرف خود درآوردند.
عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور پس از حمله حوثی‌ها به محل سکونتش و منحل‌کردن پارلمان به شهر عدن گریخت و در ماه مارس ٢٠١٥ و پس از گریختن هادی به عربستان سعودی، ائتلاف به رهبری عربستان حملات خود به مواضع حوثی‌ها و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، را آغاز کرد. عربستان می‌گفت تنها مواضع شبه‌نظامیان حوثی را هدف قرار می‌دهد اما گزارش‌ها از مرگ ده‌ها‌ هزار غیرنظامی حکایت داشت و حتی در برخی ماه‌ها تعداد غیرنظامیان کشته‌شده که شامل زنان و کودکان می‌شدند، از تعداد غیرنظامیان هم بیشتر بود. در پی افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی، ایالات متحده که ریاض از متحدان مهم آن در منطقه به شمار می‌رود، به «کاهش شدید» همکاری‌ خود با عربستان در یمن روی آورده است.

به باور بسیاری از مردم یمن که قربانی درگیری میان عربستان و حوثی‌ها هستند، عربستان سعودی هم‌زمان با نظامیان، غیرنظامیان بی‌شماری را هم قربانی می‌کند و برای این کشور زن، کودک و سالمندان با آنها که می‌جنگند، فرقی نمی‌کنند. عبدالله صالح که پسرش را در حملات جنگنده‌های عربستانی از دست داده، از سکوت بین‌المللی در برابر جنایتی که علیه مردم عادی یمن در جریان است، شاکی است و می‌گوید عربستان سعودی، یمن را هدف قرار می‌دهد چون آنها پولی ندارند که با آن سکوت جامعه بین‌الملل را بخرند. سؤال او این است: «چرا جامعه بین‌الملل ما را نادیده می‌گیرد و هیچ کاری نمی‌کند؟ آیا ما انسان نیستیم؟»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج