۴۱۵۹۳۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

تندبادِ دانش در مجلس

«اين بود معناي راي ملت»، اين همان جمله‌اي بود كه ديروز از آغاز تا پايان مجلس در ذهن همه مرور مي‌شد. از آن مجلس تا اين مجلس آنقدر تفاوت بود كه راي جلسه عصر نمايندگان به هر سه وزير پيشنهادي قابل پيش‌بيني بود.

روزنامه اعتماد نوشت: «اين بود معناي راي ملت»، اين همان جمله‌اي بود كه ديروز از آغاز تا پايان مجلس در ذهن همه مرور مي‌شد. از آن مجلس تا اين مجلس آنقدر تفاوت بود كه راي جلسه عصر نمايندگان به هر سه وزير پيشنهادي قابل پيش‌بيني بود.
تلاش‌ها با يك كليدواژه تكراري جواب نداد، اسنادي كه نه تنها نمايش داده نشد كه آنها هم كه روي ميز رييس مجلس خاك مي‌خورد، يكي پس از ديگري تكذيب مي‌شد. معناي راي ملت ديروز در علامت‌هايي كه نمايندگان مجلس روي برگه‌هاي راي نوشتند معلوم شد. نقشه‌هاي دلواپسان يكي پس از ديگري نقش بر آب شد و صحنه‌دار صحن سبز رنگ مجلس «اميدي‌ها» بودند؛ همان‌ها كه با تكرارها و حضور پر شور مردم در انتخابات به مجلس فرستاده شدند تا پارلمان خانه تكاني شود. پارلمانِ تكانده شده ديروز در يك رقابت نفس‌گير نشان داد كه قدرت در اين مجلس در دست كيست.
نشان دادند كه خواست مردم ديگر نه گفتن به آنهايي نيست كه پيش از اين «نه» از آن مجلس شنيده بودند. ديروز روز «ترميم كابينه»، نه روز «همكاري دولت و مجلس» و نه روز «وزير‌دار شدن سه وزارتخانه» بود اما بيشتر از هر چيز روز قدرت‌نمايي نمايندگاني بود كه با راي ملت راهي بهارستان شده بودند. ديروز دلواپسان براي راي نياوردن يك وزير به آب و آتش زدند. خطابه‌هاي تند عليه وزراي پيشنهادي خواندند اما بيشتر از هر چيز «تنها» بودند.
«تنهايي» آنها زير سايه قدرت اميدي‌ها مانده بود. اميدي كه با اصولگرايان اعتدالي مجلس گره خورده بود و نتيجه نهايي را رقم زد. نتيجه همان چيزي شد كه سه سال پيش بايد مي‌شد اما اين‌بار بازيگران تغيير كرده بودند، كارگردانان هم با بازيگران همكار بودند و نتيجه شد همان چيزي كه دلواپسان نمي‌خواستند. جمعيت‌شان معلوم شد. از آن جمعيت چند ساله‌اي كه پارلمان‌ها را تسخير كرده بودند حالا در پارلمان دهم تنها ٧٠ نفر باقي مانده‌اند؛ ٧٠ نفري كه زير سايه قدرت اميد، فرصت آنچناني ندارند.
روز پرحاشيه پارلمان
جلسه علني مجلس ديروز ساعت ٨ صبح آغاز شد. در صحن كه براي خبرنگاران باز شد محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه پيش از همه دولتي‌ها در جايگاه وزرا نشسته بود. چهره‌هاي دولتي يك به يك مي‌رسيدند. صالحي‌اميري و سلطاني‌‌فر دو وزير پيشنهادي به همراه محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و حسينعلي اميري معاون پارلماني رييس‌جمهور وارد صحن شدند. اسحاق جهانگيري، علي اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي، معصومه ابتكار، حسين دهقان، بيژن زنگنه، محمد نهاونديان، ولي‌الله سيف، حجت‌الاسلام شهيدي، سيدعباس صالحي، هاشمي استاندار تهران، نوش‌آبادي و چهره‌‌هاي ديگر دولتي خود را به صحن مجلس رساندند.
اگرچه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي نخستين دستور كار مجلس بود اما به دليل تاخير رييس‌جمهور و دانش آشتياني مجلس وارد دستور دوم خود شد كه بررسي طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامي بود. حسن روحاني، رييس‌جمهور هم با نيم ساعت تاخير خود را رساند. علي مطهري نايب رييس مجلس به همراه تابش به استقبال او رفتند. با فاصله اندكي محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد در حالي كه ظاهري سرماخورده و بيمار داشت خود را به رييس‌جمهور رساند. تجمع نمايندگان در اطراف رييس‌جمهور آنقدر بود كه علي لاريجاني رييس مجلس ناچار شد به نمايندگان براي نشستن بر صندلي‌هاي‌شان تذكر دهد. اگرچه مجلس در حال بررسي لايحه بود اما كمتر نماينده‌اي بر صندلي خودش نشسته بود. در جاي‌جاي مجلس كلوني‌هاي سه نفره، پنج نفره و بيشتر نمايندگان شكل گرفته بود.
فراكسيون‌هاي سياسي مجلس مشغول لابي‌ها و رايزني‌هاي خودشان بودند. اطراف وزراي پيشنهادي هم لحظه‌اي خالي نمي‌شد. قبل از ورود مجلس به بررسي صلاحيت وزرا، مجتي ذوالنور از اعضاي فراكسيون ولايت كنار صندلي صالحي‌اميري وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد رفت و بيش از به ١٥ دقيقه با او صحبت كرد. بعضي از اعضاي فراكسيون اميدي‌ها هم حاضر بودند. ذوالنور كه حرف‌هايش با صالحي‌اميري تمام شد اين‌بار تابش بود كه كنارش رفت و با لحني جدي دقايقي با او صحبت كرد.
قدرت‌نمايي اميد
اميدي‌ها ديروز آرام و قرار نداشتند. هر گوشه صحن را كه نگاه مي‌كردي يكي دو عضو فراكسيون اميد مشغول رايزني بودند. عبدالكريم حسين‌زاده و محمود صادقي در حلقه‌اي از نمايندگان اصولگرا با كوهكن و كوچكي‌نژاد صحبت مي‌كردند. صندلي عارف هم يكي از كانون‌هاي بحث و رايزني بود. براي دقايقي حجت‌الاسلام مازني و شيخ و چند نفر ديگر از نمايندگان روحاني مجلس اطراف او حلقه زده بودند. كمي بعد فريده اولاد قباد، زهرا ساعي و نعمتي هم اضافه شدند. گوشه‌اي ديگر نقوي حسيني در تلاش براي متقاعد كردن بيگدلي و لاهوتي بود. اين را از حركات دست نقوي حسيني مي‌شد حدس زد. گفت‌وگوي آنها آنقدر گرم شد كه قسيم عثماني از فراكسيون اميد و محمد دهقان و ابطحي از فراكسيون اصولگرايان هم به آنها اضافه شدند.
تحرك فراكسيون زنان مجلس
پس از سال‌هايي كه زنان در حاشيه‌ترين بازيگران مجلس بودند اين مجلس با نمايندگان زني مواجه است كه فعال‌ترين‌ها و پوياترين‌ها هستند. ديروز فراكسيون زنان مجلس هم به شكل محسوسي پرتحرك بود. تقريبا هيچ كدام از آنها بر صندلي‌هاي خودشان ننشسته بودند. حتي فاطمه حسيني كه بعد از فضاسازي‌ها عليه خود و پدرش صفدر حسيني حضور بي‌سر و صدا و كم تحركي در مجلس داشت، فعالانه مشغول رايزني بود. پروانه سلحشوري، طيبه سياووشي، زهرا سعيدي، فاطمه سعيدي، زهرا ساعي، فريده اولاد قباد، پروانه مافي و سهيلا جلودارزاده مشغول بحث و گفت‌وگو و جلب راي بقيه نمايندگان بودند. سلحشوري رييس فراكسيون زنان قبلا به «اعتماد» گفته بود كه راي اين فراكسيون حمايت از هر سه وزير پيشنهادي است. حالا آنها براي به كرسي نشاندن راي‌شان تلاش مي‌كردند.
آرامش در پس سخنراني رييس‌جمهور

صحن ناآرام مجلس اما با شروع سخنان رييس‌جمهور كاملا آرام شد و نمايندگان بر صندلي‌هاي‌شان مستقر شدند. اين اما آرامش قبل از توفان بود. رييس‌جمهور حدود ٤٠ دقيقه از سخنانش را به دستاوردهاي دولت در سياست خارجي و اقتصاد اختصاص داد و ٢٠ دقيقه پاياني را درباره وزراي پيشنهادي و ترميم كابينه سخن گفت. اين موضوعي بود كه با واكنش مكرر اصولگرايان مجلس همراه شده بود. در اثناي سخنان رييس‌جمهور، محمد دهقان و بعد از او كريمي قدوسي به جايگاه هيات رييسه رفتند و با علي لاريجاني صحبت كردند. در ادامه هم قاضي‌پور، كوهكن، حاجي دليگاني و ادياني درباره غيرمرتبط بودن سخنان رييس‌جمهور با بحث وزراي پيشنهادي تذكر دادند. اما لاريجاني تذكر آنها را وارد ندانست و گفت طبق آيين نامه رييس‌جمهور مي‌تواند درباره برنامه‌هاي دولت و وزراي پيشنهادي صحبت كند و سخنان رييس‌جمهور از اين چارچوب خارج نبوده است.

توزيع شبنامه عليه وزراي پيشنهادي
هرچه بود در ١٥ دقيقه پاياني سخنان رييس‌جمهور دوباره تحركات نمايندگان از سر گرفته شد. عبدالكريم حسين‌زاده و محمود صادقي دقايقي با عارف صحبت كردند و بعد از آن هر دو باهم به گوشه انتهايي صحن رفتند. تعدادي از چهره‌هاي فراكسيون اميد از جمله طيبه سياووشي و عليرضا رحيمي هم به دنبال آنها به قسمت انتهايي صحن رفتند. اندكي بعد جعفرزاده ايمن آبادي از اعضاي فراكسيون مستقلين هم به آنها پيوست. اين تحركات آنها ظاهرا بي‌ارتباط به انتشار شبنامه‌اي عليه سلطاني‌فر، وزير پيشنهادي ورزش و جوانان نبود. عبدالكريم حسين‌زاده بعد از پايان جلسه علني مجلس و راي اعتماد به وزرا در جمع خبرنگاران از تشكيل كميته مديريت صحن در روز راي‌گيري به سه وزير پيشنهادي سخن گفت.
او گفت: پيش‌بيني كرديم نوع ادبياتي كه سخنرانان به كار مي‌برند و احتمال كاغذپراكني و توزيع شبنامه و برخي بداخلاقي‌هاي ديگر در صحن، مي‌توانند در راي نمايندگان تاثير بگذارند و به اين دليل اين كميته مديريت صحن را با حضور روساي سه كميته بررسي كارنامه وزرا يعني آقاي داوود محمدي براي وزارت آموزش و پرورش، محمدعلي وكيلي براي وزارت ورزش و جوانان و مهدي شيخ براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌همراه محمود صادقي و بهرام پارسايي و بنده تشكيل داديم. موضوع انتشار شبنامه در مجلس موضوعي بود كه لاهوتي، سخنگوي فراكسيون مستقلين در تذكري از آن پرده برداشت. او در تذكرش خطاب به لاريجاني گفت: نوشته‌هايي در داخل صحن پخش شد. اين نوشته‌ها خلاف اخلاق بود و ذهن نمايندگان را نسبت به برخي وزراي پيشنهادي منفي مي‌كند. لاريجاني هم تذكر او را وارد دانست و گفت هر متني براي انتشار در صحن بايد با هماهنگي هيات رييسه باشد و از هيات رييسه خواست تا به اين موضوع رسيدگي كند.
تندبادِ دانش
بعد از پايان سخنان رييس‌جمهور نوبت به بررسي صلاحيت وزرا رسيد. نخستين وزير پيشنهادي دانش آشتياني براي وزارت آموزش و پرورش بود. كسي كه اصولگرايان در يك هفته گذشته خط و نشان‌هاي زيادي برايش كشيده بودند و سابقه و رويكرد سياسي‌اش را بهانه‌اي براي عدم راي به او مي‌دانستند. قابل پيش‌بيني بود كه سخنراني موافقان و مخالفان او حتما با حاشيه‌هايي همراه خواهد شد. همينطور هم شد. هرچقدر حشمت‌الله فلاحت پيشه و اسدالله عباسي به عنوان نخستين مخالفان دانش آشتياني مخالفت نرم و آرامي با دانش آشتياني داشتند و بيشتر برنامه‌ها و سوابق كاري او را دستمايه مخالفت‌شان كردند اما سيدحسين نقوي حسيني با طرح اتهاماتي به رويكرد سياسي دانش آشتياني حمله كرد. اين موضوع البته با واكنش‌هاي زيادي همراه شد. نقوي حسيني با شدت و حدت در آغاز سخنانش خطاب به رييس‌جمهور گفت: « شما كه از سوابق دانش آشتياني در دوران جنگ به عنوان مزيت ايشان صحبت كرديد بايد بدانيد رييس‌جمهور دوران جنگ خودش سر فتنه و عامل امريكا در فتنه بوده است.
حالا شما مي‌گوييد آقاي دانش آشتياني عضو ستاد جنگ بوده است؟!» او كه چند بار عبارت« رييس‌جمهور دوران جنگ و سر فتنه» را تكرار كرده بود سپس اشاره كرد كه « نخست‌وزيردوران جنگ سر فتنه بوده است ». اما سخنان نقوي حسيني كه به اينجا رسيد مصطفي كواكبيان و قاسم ميرزايي شروع به اعتراض به سخنانش كردند. نقوي حسيني هم گفت مي‌خواهيد جو را شلوغ كنيد تا من حرف نزنم؟ بعد با فرياد ادامه داد: آقاي رييس‌جمهور ما انقلابي نفهم هستيم؟ آقاي رييس‌جمهور انقلابي‌ها مي‌فهمند متهم نكنيد درست نيست. مگر در دولت جنابعالي به من راي داده نشد، احترام بگذاريد ما انقلابي هستيم. اين سخنان نقوي حسيني با فرياد احسنت حاجي دليگاني و كريمي قدوسي همراه شد. نقوي حسيني در جاي ديگري از سخنانش خطاب به نمايندگان گفت: «بايد در گور جوابگوي راي‌مان باشيم؛ نگران نباشيد كه دولت فلان كار را مي‌كند، دولت هيچ كاري نمي‌كند.» كه بعد از اين عبارت او هم محمد دهقان فرياد احسنت سرداد.
نقوي حسيني نامه‌اي از يك خواهر شهيد درباره دانش‌آشتياني و پوشه‌اي از مداركي عليه عملكرد دانش‌آشتياني را به لاريجاني داد و دانش آشتياني را تهديد كرد كه فيلمي از او را در مجلس پخش كند. نقوي حسيني كه اشاره ضمني سخنانش رو به دانش آشتياني بود گفت كسي كه در دل راضي به شكست دولت جمهوري اسلامي باشد، صهيونيست است و بعد با اين جمله سخنانش را به پايان رساند «به فتنه‌گراني كه عامل امريكا بودند و به چهره نظام چنگ كشيدند، راي ندهيد»‌. در حين پايين آمدن نقوي حسيني از پشت تريبون، غلامرضا تاجگردون با فرياد به سخنان نقوي حسيني اعتراض كرد و بعد به سمت صندلي نقوي حسيني رفت. عبدالكريم حسين‌زاده و محمود صادقي او را همراهي كردند.
علي مطهري و غلامعلي حيدري هم خودشان را رساندند. از آن طرف هم اصولگراياني همچون زاهدي و كوهكن آمدند. بحث داغي ميان تاجگردون و كوهكن در گرفت. يكي از نمايندگاني كه در آنجا حاضر بود بعد از جلسه به خبرنگار اعتماد گفت: تاجگردون و اميدي‌ها حرف‌شان اين بود كه اگر سندي عليه فردي همچون دانش آشتياني داريد چرا آن را تكثير نمي‌كنيد و به نمايندگان نمي‌دهيد؟ چرا با حركات نمايشي يك پوشه را به عنوان سند به هيات رييسه مي‌دهيد؟ متهم كردن افراد با برچسب‌هاي نخ نما شده چه سودي دارد.
به گفته اين نماينده از آن سو هم كوهكن گفته بود شما حق نداريد سخناني را بي‌اطلاع به رهبري نسبت دهيد. اين اما پايان ماجرا نبود. چه آنكه وقتي شيخ و جعفرزاده به عنوان موافقين دانش آشتياني پشت تريبون رفتند يك بار ديگر فضاي مجلس توفاني شد. بعد از شيخ هم نوبت به جعفرزاده از اعضاي فراكسيون مستقلين رسيد تا در موافقت و حمايت از دانش آشتياني سخن بگويد. جعفرزاده كه از جانبازان دوره جنگ است و روي ويلچر مي‌نشيند بدون اينكه پشت تريبون برود از همان صندلي خود شروع به صحبت كرد. او گفت: «دين ما دين دفاع از مظلوم است و دين اخلاق‌مداري است؟
داستان فتنه تا كي بايد زنده نگه داشته شود؟ اگر فردي فتنه‌گر است كه بايد محاكمه شود، ساكتين فتنه هم كه به دليل منافع‌شان، ساكت بودند و كاسب فتنه هم كه براي اين پست نامزد نمي‌شود.» سخنان جعفرزاده بارها با فرياد احسنت نمايندگان همراه مي‌شد. در حالي كه او در حال سخنراني بود تعداد زيادي از نمايندگان فراكسيون اميد از جمله فاطمه سعيدي، حجت‌الاسلام مازني، بهرام پارسايي، موسوي، رحيمي، حضرتي، فاطمه حسيني، پروانه مافي، سلحشوري و پزشكيان اطرافش جمع شده بودند. بعد از اظهارات جعفرزاده هم محمود صادقي، نماينده تهران نخستين كسي بود كه نزديك او آمد و به نشانه قدرداني از سخنانش دست او را بوسيد.
آشتي جعفرزاده و نقوي‌حسيني
بعد از آن نوبت به دانش آشتياني رسيد تا از خودش دفاع كند. او كه به همه اتهامات پاسخ داد اين را هم خطاب به نقوي‌حسيني گفت كه من حتي يك ساعت هم بازداشت نبوده‌ام. اگر آقاي نقوي‌حسيني مدركي دارد آن را به هيات رييسه بدهد اما اگر ندارد بايد از همين تريبون به مردم بگويد كه اينطور نبوده است. اين سخنان او با فرياد احسنت نمايندكان همراه شد. او به دفاع از خودش ادامه داد و در سخنانش تاكيد كرد من حامي رهبري هستم. يا در جايي ديگر گفت من در هيچ برنامه و تجمعي كه بخواهد به انقلاب و نظام ضربه بزند شركت نداشته‌ام. اين جملات دانش آشتياني مكرر با فرياد احسنت نمايندگان قطع مي‌شد.
حاشيه‌هاي سخنان موافقان و مخالفان دانش آشتياني اما به اينجا ختم نشد. چه آنكه در ادامه و درحال بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي نقوي‌حسيني به انتهاي صحن جايي كه جعفرزاده نشسته بود آمد و با او صحبت كرد. كاظم جلالي و بهروز نعمتي هم حاضر بودند. كاظم جلالي كه لنز دوربين‌ها و نگاه پرسشگرانه خبرنگاران را ديد دست نقوي‌حسيني را در دستان جعفرزاده گذاشت و به عكاسان گفت اين تصوير را ثبت كنيد. آقايان با هم وحدت كردند تا وزير آموزش و پرورش راي بياورد.
بعد به شوخي گفت: البته اين يك توطئه است! اما در ادامه جلسه ديروز بررسي صلاحيت صالحي اميري وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد هم بي‌حاشيه نبود. شرايط صالحي اميري اگرچه از قبل مناسب‌تر از دانش‌آشتياني ارزيابي مي‌شد و در گمانه زني‌هاي اوليه به عنوان يكي از دو وزيري كه براي راي آوردن كار سختي در پيش نخواهد داشت ذكر مي‌شد اما ماجرا براي او بعد از سخنان مجتبي ذوالنور كمي تغيير كرد. ذوالنور اگرچه روز قبل از آن و زماني كه سه وزير پيشنهادي در جلسه فراكسيون روحانيون حاضر شده بود گفته بود حجت شرعي براي مخالفت با سه وزير ندارد اما به عنوان نخستين مخالف صالحي اميري پشت تريبون قرار گرفت و از نامه ٩ صفحه‌اي صحبت كرد كه صالحي اميري به همراه ٨ نفر ديگر در جريان رويدادهاي بعد از انتخابات ٨٨ خطاب به وزير اطلاعات وقت نوشته بودند؛ نامه‌اي كه به اعتقاد ذوالنور كاملا در مقابل سخنان رهبري و در حمايت از فتنه‌گران نوشته شده بود.
حالا بهتر معلوم شد كه چرا در آغاز جلسه علني ذوالنور بيش از ١٥ دقيقه با صالحي اميري سخن گفت. به هر حال تابش به عنوان موافق صالحي‌اميري پشت تريبون قرار گرفت و گفت اگر نامه‌اي وجود دارد آن را در اختيار نمايندگان قرار دهيد تا‌ آنها بخوانند و خودشان تصميم بگيرند. اين پيشنهاد تابش با فرياد احسنت نمايندگان همراه شد. در حالي كه كلوني‌هاي لابي‌گر نمايندگان ادامه داشت، موافقان و مخالفان سلطاني‌فر هم سخنان‌شان را آغاز كردند. بررسي صلاحيت سلطاني‌فر با كمترين حاشيه برگزار شد. اما هر چه جلسه به پايان خود نزديك مي‌شد تحركات دولتي‌ها و نمايندگان فراكسيون‌هاي اميد و مستقلين براي راي آوردن هر سه وزير بيشتر مي‌شد. از چهر‌هاي دولتي، صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي، ظريف و هاشمي استاندار تهران و دهقان وزير دفاع بيش از همه با نمايندگان گفت‌وگو مي‌كردند. در اين ميان صالحي‌اميري هم به داخل صحن و ميان نمايندگان رفت و با خيلي از‌ آنها رو‌در‌رو گفت‌وگو كرد. بعضي از اين گفت‌وگو‌ها حالتي تنش‌آلود داشت.
از جمله وقتي صالحي‌اميري با پژمان‌فر و زاهدي گفت‌وگو مي‌كرد هر دو طرف حالتي جدي داشتند و دست‌هاي‌شان را به نشانه تاكيد بالا و پايين مي‌بردند. نمايندگان زيادي دور‌ آنها جمع شدند. در نهايت هم صالحي‌اميري سخنانش را گفت و حلقه اين نمايندگان را ترك كرد. گفت‌وگوي صالحي‌اميري با حجت‌الاسلام طباطبايي از نمايندگان اصولگرا هم جالب بود. او با نشان دادن متني به طباطبايي و تاكيد بر آن ظاهرا تلاش مي‌كرد او را متقاعد كند. از سوي ديگر جبار كوچكي‌نژاد نماينده اصولگرا هم كنار صندلي فاطمه حسيني و هاجر چناراني رفت و بيش از ١٥ دقيقه با‌ آنها گفت‌وگو كرد. در ميان گفت‌وگو هر كدام از‌ آنها برنامه يكي از وزراي پيشنهادي را در دست گرفته و بر قسمت‌هايي از آن تاكيد مي‌كردند. احمدي اميرآبادي هم بيش از بيست دقيقه با كوليوند صحبت مي‌كرد كه سخنان‌ آنها ههم حالتي مشاجره‌اي داشت. بحث ميان‌ آنها در نهايت با پادرمياني پزشكيان خاتمه پيدا كرد.
پايان خوش براي اميد

هر چه بود بعد از پايان سخنان موافقان و مخالفان راي‌گيري براي وزرا آغاز شد. فضاي مجلس و چهره اميدي‌ها آرام و مطمئن بود. هنوز شمارش آرا به اتمام نرسيده بود كه برخي اعضاي فراكسيون اميد همچون فتحي، پارسايي با نشان دادن علامت سه و بالا بردن دست‌شان با خوشحالي پيروزي فراكسيون اميد و مستقلين را اعلام كردند. كمي بعد هم علي لاريجاني رسما اعلام كرد: سلطاني فر با ١٩٣، صالحي اميري با ١٨٠ و دانش‌آشتياني با ١٥٧ راي به عنوان وزراي ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش از مجلس راي اعتماد گرفتند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابک ریاحی

      امیدی ها اگر حداکثری بودند الان جناب عارف رییس مجلس بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج