۴۱۶۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ادامه سریال آلودگي هواي تهران تا پايان تابستان؛

تنها راه نجات تهراني‌ها از آلودگي هوا

«برنامه جامع كاهش آلودگي هوا در سال۷۹ نوشته شد.در نهايت هم با اين برنامه ظرف ۱۰ سال شوخي كرديم و آخر هم گفتيم كارآمد نيست!» او مي‌گويد: «وقتي كسي باعث مرگ كسي مي‌شود اعدام مي‌شود. اما چرا هيچ‌كس از مسببان مرگ ۵ هزار تهراني نمي‌پرسد چرا وظيفه خود را درست انجام نمي‌دهيد؟!»

تهراني‌ها امروز را هم در شرايط ناسالم به سر مي‌برند تا همچنان مرگ و مير‌ها براثر آلودگي پايتخت‌نشينان را تهديد كند.

«يوسف رشيدي» مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا به تهران امروز گفت:«پايتخت‌نشينان در تابستان ۹۰ هواي سالم را تجربه نخواهند كرد».

اين مسئله باعث مي‌شود تا «وحید نوروزی» مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران و نماينده شهردار تهران در كميته هماهنگي مواقع اضطرار آلودگي هواي تهران، در گفت‌وگو با تهران امروز از مهم‌ترين عامل مرگ و مير تهراني‌ها اظهار نگراني كند.

او مي‌گويد:تنها راه نجات تهراني‌ها از آلودگي هواي مرگبار، ورود مجلس و ندادن بودجه به نهادهايي است كه در وظيفه خود قصور كرده‌اند. او توضيح مي‌دهد:«براي رسيدن به نتيجه بايد يك برنامه اجرايي توسط يك ارگان عالي تصويب شود.» او ارگان عالي را مجلس شوراي اسلامي مي‌داند. نوروزي اعتقاد دارد كه بهارستاني‌ها بايد يك برنامه مشخص را براي وزارتخانه‌هاي درگير با آلودگي هوا تدوين كنند وهرساله براساس عملكرد و كارنامه آن وزارتخانه به آن بودجه دهند. نوروزي شك ندارد كه اگر مجلس در راس كار قرار گيرد و بودجه وزارتخانه‌هايي كه از وظيفه خود تخطي مي‌كنند پرداخت نكند، همه برنامه‌ها درست و در زمان خود انجام مي‌گيرد وچنبره سياه مرگ دست از سر تهراني‌ها و ۲۲ استان درگير با آلودگي‌هاي ناشي از ريزگردها برمي‌دارد.

او مي‌گويد:«برنامه جامع كاهش آلودگي هوا در سال۷۹ نوشته شد.در نهايت هم با اين برنامه ظرف ۱۰ سال شوخي كرديم و آخر هم گفتيم كارآمد نيست!» او مي‌گويد: «وقتي كسي باعث مرگ كسي مي‌شود اعدام مي‌شود. اما چرا هيچ‌كس از مسببان مرگ ۵ هزار تهراني نمي‌پرسد چرا وظيفه خود را درست انجام نمي‌دهيد؟!»

آلودگي‌ها سلامت فرزندان مسئولان را هم تهديد مي‌كند!
او مي‌گويد:«حال مجسم کنید به این درک برسیم که بدانیم هر کدام از ما با عمل نکردن به تعهدات و وظایف خود در موضوع آلودگی هوا مثلا موجب بیماری سرطان یک کودک که اتفاقا او را می شناسیم بشویم. فرض کنید بدانیم که عدم ابلاغ فلان مصوبه موجب مرگ و میر چند نفر مشخص و شناخته شده می شود.فرض کنید بدانیم که با یک تصمیم غلط موجب سرطان ریه فلان فرزند فلان خانواده شویم که کامل آنها را می شناسیم.به نظر شما آیا اینگونه ادامه حیات برای ما ممکن خواهد بود؟»

به گفته نوروزي برخی اوقات فکر می کنيم چون نتیجه اشتباهات مدیریتی و تصمیم های غلط خود را نمی بینیم به ادامه این روند اصرار می کنیم. شاید هم فکر می کنیم بیماری و نتایج وحشتناک آلاینده های شدید هوا به فرزندان ما که کاری ندارند فقط سراغ فرزندان سایر شهروندان می روند و برخی ایام هم می گوییم ما که به تنهایی کاری از دستمان بر نمی آید پس تلاش بی فایده نکنیم و بگذاریم ببینیم چه می شود؟

وقتي وزير بهداشت هم بيدار مي‌شود
مرگ ۵ هزار تهراني درسال گذشته بر اثر آلودگي هوا اعتراض‌هاي بسياري را دنبال داشت و افكارعمومي و رسانه‌ها خواستار معرفي عوامل آن شدند. پس از مدت‌ها تكذيب مرگ‌ها براثر آلودگي‌ هوا، «مرضيه وحيد دستجردي» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد كه در سال ۹۰ تعداد واقعي مرگ‌ها براثر آلودگي را درپايتخت معرفي مي‌كند و مسببان آن مورد سوال واقع مي‌شوند اما با گذشت نزديك ۴ ماه از سال ۹۰ هنوز خبري از اسناد ومداركي كه دستجردي قرار بود دراختيار مطبوعات بگذارد نيست!

نوروزي مي‌گويد: «متولي مبارزه با آلودگي‌ها بايد يك سازمان و يك فرد قوي باشد.» يكي از مقصران آلودگي هوا خودروسازان هستند. نوروزي مي‌پرسد چطور مي‌شود در يك كشور خود سازنده خودرو، استاندارد هم بدهد و يا كيفيت سوخت را پژوهشگاه خود وزارت نفت تاييد كند. او مي‌گويد:«چرا بايد ۲ ميليارد بودجه مترو داده نشود تا ميليون‌ها خودرو در خيابان‌هاي شهر سرازير شوند و مرگ را براي ۱۲ ميليون تهراني به ارمغان بياورند؟»

او تشكيل جلسات كميته هماهنگي مواقع اضطرار و كميته اجرايي آلودگي هواي تهران را بي‌نتيجه مي‌داند ومي‌گويد:«من در اين جلسات شركت نمي‌كنم.چون هيچ راهكاري از اين جلسات بيرون نمي‌آيد.»

به گفته او به محض آلوده شدن هوا مسئولان تشكيل جلسه مي‌دهند بدون اينكه نتيجه بخش باشد و باتعطيل كردن يكي- دو مدرسه مسئله را فيصله مي‌دهند تا باد يا باران وضعيت هوا را مطلوب كند. بعد همه چيز فراموش مي‌شود. او تشكيل اين جلسه را بهانه‌اي براي كم‌كردن اعتراض ‌ها به آلودگي مي‌داند كه هيچ كمكي به حل مسئله نمي‌كند. به اعتقاد نوروزي مديريت آلودگي هواي تهران رها شده است!

اضافه كردن محورها !!
او موظف كردن وزارت نفت به توليد بنزين يورو 5 و انجام جلساتي با كشورعراق و تركيه را از جمله برنامه‌هاي مطلوب سازمان حفاظت محيط زيست توصيف مي‌كند اما مي‌گويد: «مطالعات ما در زمينه منشا آلودگي‌ها و ريزگردها بسيار كم است. براي همين هم برنامه‌ها ناموفق است.»

نوروزي با اشاره به گفته‌هاي اخير «محمدجواد محمدي زاده» رئيس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور مبني بر تصويب طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوای تهران در ۱۵ محور مي‌گويد:«.هرچند شهرداري تهران از تصویب چنین طرحی اصلا خبر ندارد اما آقایان فکر نکنند با اضافه کردن محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران می توان هوای سالم را به ارمغان آورد.»

به گفته او سال ۷۹ این برنامه با ۷ محور مطرح شد.بعد از چند سال ۹ محوری شد و هم‌اکنون هم ۱۵ محوری شده است.اینگونه پیشروی کند حتما سال بعد ۳۸ محوری خواهد شد. او مي‌پرسد جایی که از سونامی سرطان بارها و بارها به‌خاطر آلودگی هوای تهران شنیده‌ایم يا وقتی مصوبه مجلس در قانون توسعه چهارم و سوم که صراحتا دو بار طی دو پنج‌سال متوالی دولت را مکلف مي‌كند هوای تنفسی شهر تهران و هفت کلانشهر دیگر را به حد استانداردهای سازمان جهانی بهداشت برساند نادیده گرفته می شود دیگر برنامه جامع 15 محوری چه صیغه‌ای است؟!
ضمانت اجرایی‌اش چیست؟ کجا تصویب شده؟ آیا بودجه‌اش سالانه است و تاریخ مصرف دارد؟ تفاوت این برنامه با برنامه جامع ۱۰ساله قبلی چیست که ضمانت کند این برنامه موفق‌تر خواهد بود؟ چه ارگان یا تشکیلاتی این برنامه را راهبری می کند؟ آیا باز هم مثل سابق قرار است کمیته اجرایی تشکیل شود و دیگر قرار نیست برنامه را استانداری تهران راهبری کند؟ اگر پاسخ مثبت است آیا الان نباید افرادی که با انحلال کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران باعث عقب‌افتادن و حذف عملی برنامه جامع کاهش آلودکی هوا شدند در محضر ملت و قانون پاسخگو باشند؟

نوروزي همچنين مي‌پرسد اگر یک وزارتخانه مثل نفت یا صنایع به دلایل مشکلات داخلی نخواهد تکالیفش را در این برنامه انجام دهد راهکار برنامه۱۵ محوری چیست؟ آیا این برنامه توصیه نامه است یا برنامه اجرایی و عملی است؟ آیا ضمانت می کنید که شهروندان تهرانی پنج سال دیگر هم به استنشاق سموم و آلاینده های متعدد ادامه دهند با امید آنکه پنجسال دیگر هوای مطبوعی خواهند داشت؟ شاخص شما برای اندازه گیری موثر بودن هر روز و هر سال اجرای این برنامه پنج‌ساله چیست؟ چه کسی نظارت بر برنامه را به عهده دارد؟ در شاخص سنجی احتمالی شما نقش بهداشت و سلامت جامعه چیست و چگونه سنجیده می شود؟ آیا در برنامه ۱۵محوری شما کنترل کیفی خودرو و سوخت کماکان به عهده خود ایشان است؟ بودجه های حمل‌ونقل عمومی را دیده اید؟ دو میلیارد دلار مصوب مجلس برای کمک به حمل‌ونقل ریلی چه جایی در برنامه شما دارد؟ از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ۲۰-۳۰ ساله و تعویض آن با پراید و وانت پیکان و پژو روآ در این برنامه چه جایگاهی دارد؟ تکلیف ستاد مدیریت سوخت با آنهمه اختیارات در برنامه جدید مشخص شده است؟ سن خودروهای فرسوده تغییر کرده است؟ بنابراين همه اين سوال‌ها باعث مي‌شود نوروزي از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بخواهد به عنوان مدعی العموم ورود کنند تا فقط دلیل متوقف ماندن برنامه جامع ۱۰ ساله تهران را معلوم كنند تا با عوامل آن برخورد کنند.

منبع: تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

تنها راه نجات تهراني‌ها از آلودگي هوا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج