جاباما
۴۱۶۰۶۲
۵۱۳۴
۵۱۳۴
پ

«فرمول یک»؛ وقتی شقایق دهقان از اوتیسم گفت

علی ضیاء در برنامه‌ی «فرمول یک» میزبان مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، شقایق دهقان سفیر این انجمن و دو تن از والدینی بود که کودکانشان به این بیماری مبتلا هستند.

وب‌سایت فیلم نت نیوز: علی ضیاء در برنامه‌ی «فرمول یک» میزبان مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، شقایق دهقان سفیر این انجمن و دو تن از والدینی بود که کودکانشان به این بیماری مبتلا هستند.
به نقل از روابط عمومی برنامه‌ی «فرمول یک»، سیدعلی ضیاء سه شنبه ۱۱ آبان، در دومین روز از اجرای برنامه‌ی صبحگاهی شبکه‌ یک، نخستین پلاتو خود را به موضوع قضاوت اختصاص داد و پیشنهاد داد بکوشیم به جای قضاوت کردن درباره‌ی دیگران، قدری فکر کنیم!
«فرمول یک»؛ وقتی شقایق دهقان از اوتیسم گفت
او همچنین در بخش خبرها به طنز درباره‌ی اخباری چون وارد کردن رطوبت سنج، گفته‌ی پروفسور کردوانی مبنی بر اینکه دیگر ایران دیگر آب ندارد و برخی خبرهای ورزشی و اجتماعی دیگر اشاره کرد.
افزایش جرایم شکار گونه‌های حیات وحش
در ادامه علی تیموری مدیر کل حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با مجری «فرمول یک» اظهار کرد: «سال 94 جرایم گونه‌های حیات وحش را در شورای محیط زیست با ریاست رییس جمهور محترم افزایش دادیم. پس از انقراض شیر ایرانی، جریمه‌ی پلنگ در سال گذشته از 5 میلیون تومان به 80 میلیون تومان و جریمه‌ی بازهای شکاری 60 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.»
وی افزود: «مردمی که به گونه‌های چهارپا علاقه دارند باید بدانند جای این گونه‌ها در باغ‌های وحش و باغ پرندگان و… است. البته در سالهای اخیر علاقه مردم به حیوانات بیشتر شده است.»
تیموری در پاسخ به سوال ضیاء مبنی بر اقدامات این سازمان علیه حیوان آزاری که گاهی در کشور وجود دارد، گفت: «سازمان محیط زیست متولی حیوانات اهلی مثل سگ و گربه نیست.»
مدیر کل حفاظت محیط زیست در پایان بیان کرد: «واردات هر گونه حیوانی به داخل کشور و صدور هر گونه حیوان به خارج از کشور باید با محوز سازمان حفاظت محیط زیست باشید.»
دهقان: مردم خوبی داریم
در ادامه شقایق دهقان بازیگر محبوب و سفیر اوتیسم در ایران، به برنامه‌ی ضیاء آمد و درباره‌ی جریانی که از بی خانه شدن اوتیسمی‌ها تا 20 روز دیگر خبر داده بود، گفت: «انجمن که حدود سه سال مشغول به کار است، دارای ساختمانی است که بچه‌ها در آن خدمات دریافت می‌کردند، مالک آن ساختمان که یک سال ساختمانش را در اختیار انجمن قرار داده بود و مرد بسیار محترمی است، به ملکش احتیاج دارد.»
وی افزود: «مردم آنقدر هنرمندان را دوست دارند و به آنها اعتماد دارند، که هروقت دستمان را به سمتشان دراز کردیم ناامید نشدیم. خداراشکر مردم رویمان را زمین ننداختند. ما مردم خوبی داریم، به خدا خوبند، خیلی خوب. همین که مردم به ما لطف و اعتماد دارند و اتحاد خوب و پاکی علیه مشکلات یا به نفع اتفاقات خوب دارند، جا دارد ما هر لحظه خدارا شکر کنیم. ویتامین 3 هم دو سال پیش جزو اولین برنامه‌هایی بود که درباره‌ی اوتیسم صحبت کرد.»
خوشحالیم صدای اوتیسم بلندتر شنیده می شود
سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران نیز در سخنانی گفت: «دو سال و نیم پیش در برنامه‌ی «ویتامین 3» خدمت شما بودیم و درباره‌ی انجمنی صحبت کردیم که تازه داشت کار خود را شروع می‌کرد. فعالیت‌های ما در مدت گذشته باعث معرفی اوتیسم به جامعه، آشنایی با مشکلات خانواده‌ها، تلاش برای رایزنی با نهادهای دولتی، جریان‌سازی اوتیسم در کشور و…. شد. خوشحالم صدای اوتیسم از طریق کمپین هنرمندان بلندتر و بلندتر شنیده می‌شود.»
وی تصریح کرد: «بزرگ‌ترین مشکل کودکان اوتیسم که مهارت‌های اجتماعی است می‌تواند با حضور در اجتماع حل شود. یک فرد اوتیسم از کودکی تا بزرگسالی دچار مشکلات بسیاری است و زندگی او هزینه‌های بسیاری می‌طلبد.»
مدیرعامل انجمن اوتیسم یادآور شد: «این طیف خاص نیازهای خاصی دارند و درمان اوتیسم طولانی مدت، جانکاه و هزینه‌آور است. این چهار طبقه بهانه است، خانواده‌ی اوتیسم به خانه احتیاج ندارد، به خانه‌هایی احتیاج دارد که در کل کشور دور هم جمع شوند، همه جا باید خانه ما باشد.»
از هر 65 کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم است!
دهقان نیز در ادامه اظهار کرد: «این کودکان از نظر ظاهری قابل شناسایی نیستند، چون ظاهری کاملا عادی دارند. متاسفانه از هر 65 کودک، یکی‌شان ممکن است دچار اوتیسم باشد. یکی از نکات مهم درباره‌ی آگاهی‌رسانی به مردم این است که در یک صف طولانی در مطب دکتر که بچه‌ها منتظرند یا اماکن و وسایل نقلیه‌ی عمومی، وقتی این بچه‌ها بی‌قراری می‌کنند و صبوری ندارند، حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که جای خودمان را به آنها بدهیم.»
وی افزود: «من تالاسمی مینور دارم و می‌دانم دلیل این موضوع ازدواج‌های فامیلی در خانواده مادرم است اما ریشه بیماری اوتیسم شناسایی نشده است و پدر و مادر در این زمینه بی گناه هستند و نمی‌دانند علت چیست. آمار 1 به 65 بسیار خطرناک است و ما در مراکز استان‌ها به خانه‌های اوتیسم نیاز داریم.»
ای کاش مردم اوتیسم را بشناسند
مادر دختر 15 ساله‌ای که درگیر اوتیسم است، از دیگران مهمانان حاضر در استودیو بود که از مردم تقاضا کرد نگاه بدی به فرزند او نداشته باشند و شرایط این کودکان را درک کنند و گفت: «ای کاش مردم بیماری فرزندان ما را بشناسند.»
پدر کودک مبتلا به اوتیسم نیز گفت: «پارسا کوچولوی من تا سه سالگی گفتار داشت و شعر می‌گفت. آرزو داشتم فرزند نابغه داشته باشم اما او در سه سالگی متوقف شد، کلام او دچار اختلال شد و اکنون بدون کلام است. ای کاش مردم در خیابان اگر کودک اوتیسمی دچار تیک عصبی شد، فکر نکنند کودک دچار مشکل فرهنگی است، بلکه او و خانواده‌اش را درک کنند.»
وی تصریح کرد: «خانواده‌ای که ماهی دو سه میلیون درآمد دارند، چطور می‌توانند از پس هزینه‌های شخصی زندگی‌شان مثل کرایه خانه و… بربیایند وقتی هزینه نگهداری فرزندشان همین میزان است؟»
غفاری همچنین در این برنامه از مردم تقاضا کرد یاری کنند تا انجمن یک ون برای جابجایی کودکان در اختیار داشته باشد و علی ضیاء اعلام کرد خیری را می‌شناسد که خودرو را برای این انجمن تهیه خواهد کرد.
دهقان نیز در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: «از شما ممنونم که از ابتدا همراه ما بودید و هر وقت برنامه‌ای داشتید از ما دعوت کردید، از همکارانم و هنرمندان ممنونم که از این کمپین حمایت کردند.»
پایان بخش این قسمت از برنامه گفت‌وگو با حاج آقا ترکاشوند درباره‌ی مهربانی در اسلام بود و سپس با پخش تیتراژ پایانی با صدای حامد همایون، برنامه به پایان رسید.
«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه‌ها هر روز ساعت 6:30 تا 8:10 با تهیه‌کنندگی افشین حسین‌خانی روی آنتن می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج