جاباما
۴۱۶۵۷۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

وحشت بازارها از ترامپ

هراس معامله‌گران بازارهای جهانی از پیروزی احتمالی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تشدید شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: هراس معامله‌گران بازارهای جهانی از پیروزی احتمالی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تشدید شده است.
تنها چند روز مانده به انتخاباتی که رئیس بعدی «کاخ سفید» را مشخص می‌کند، بهبود قابل توجه جایگاه دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها، معامله‌گران بازارها را نگران و آنان را وادار به فرار به پناهگاه‌ها کرده است. تحت تاثیر این نگرانی، شاخص دلار روز چهارشنبه به روند نزولی خود ادامه داد. همزمان بورس‌های آسیایی و اروپایی به ترتیب، قعرهای ۷ و ۴ هفته‌ای را تجربه کردند. بهای نفت خام نیز از ترس کاهش معاملات جهانی در فضای ضدرشد با افت روبه‌رو شد. دیگر نشانه هراس اقتصادی از ترامپ، وضعیت بازار مسکن آمریکاست.
بی‌برنامگی ترامپ در بازار مسکن بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز باعث ترس متقاضیان مصرفی از آینده قیمت و در مقابل، خروج سمت عرضه از بازار به امید افزایش قیمت ملک در آینده شده است. از آن سو، قیمت دارایی‌هایی که حکم پناهگاه را دارند افزایش یافت. طلا به‌عنوان سرمایه امن پس از حدود یک ماه مرز ۱۳۰۰ دلار را لمس کرد. ین ژاپن و فرانک سوئیس نیز روز گذشته محبوب‌تر شدند. بازار ایران نیز چهارشنبه از تحولات جهانی بی‌نصیب نبود؛ جایی که سکه به کمک جهش اونس، بالاترین قیمت از ۱۸ شهریور را به خود دید.

رسوایی ایمیل‌های هیلاری کلینتون و اظهارنظر جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی کم‌کم تاثیرات خود را نشان می‌دهد. در حالی که تا پیش از اظهارنظر کومی، مبنی بر کشف ایمیل‌های جدید از هیلاری کلینتون، وی با اختلاف 15 امتیاز بالاتر از ترامپ بود، حالا رقابت این دو شانه به شانه شده است و حتی ترامپ توانسته در یک نظرسنجی از هیلاری کلینتون هم پیشی بگیرد. طبق نظرسنجی شبکه «ای‌بی‌سی» و روزنامه «واشنگتن‌پست»، ترامپ با 46 درصد آرا از مجموع افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی با یک درصد بیشتر از رقیب دموکرات خود پیشی گرفته است. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، نظرسنجی‌ صورت گرفته از پیشروی ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا از کلینتون رقیبش حکایت دارد.
براساس این گزارش، طبق نظرسنجی شبکه ای‌بی‌سی و روزنامه واشنگتن‌پست، «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه برای نخستین بار از «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیشی گرفته است. علت کاهش محبوبیت کلینتون بیانیه روز جمعه پلیس آمریکا درخصوص ایمیل‌های وی بوده است و میزان طرفداران «هیلاری کلینتون» پس از خبر رسمی منتشر شده از سوی اف‌بی‌آی مبنی بر لزوم بازرسی و تحقیق بیشتر درباره پرونده ایمیل‌های محرمانه وی، تا حدود زیادی کاهش یافته است.
همچنین یکی از دلایل ذکر شده برای افزایش آرای ترامپ، رشد طرفداران ترامپ بوده است. گفته می‌شود اشتیاق طرفداران ترامپ به وی نیز یکی از دلایل رشد آرای این نامزد جمهوری‌خواه است. در حالی که میزان محبوبیت ترامپ در آخرین نظرسنجی 48 درصد بوده اما این میزان هم‌اینک به 53 درصد رسیده است. ترامپ در این نظرسنجی محبوبیت 53 درصدی دارد و هیلاری کلینتون نیز در بین طرفداران خود محبوبیت 43 درصدی را تجربه کرد.

این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۲ اوضاع دو رقیب بهتر از این دو نامزد بوده است. باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ در میان طرفداران خود محبوبیت ۶۴ درصدی را تجربه کرد و این رقم برای میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان ۶۱ درصد بود. در نظرسنجی اخیر البته اوضاع هیلاری کلینتون در میان کسانی که جزو رای‌دهندگان زودهنگام هستند، بهتر است. ۴۱ تا ۵۴ درصد از رای‌دهندگان زودهنگام گفته‌‌اند انتخاب آنها هیلاری کلینتون است، در مقابل ۳۹ تا ۵۰ درصد نیز گفته‌اند که به ترامپ رای می‌دهند. این در شرایطی است که ترامپ از کسانی که رای زودهنگام داده‌اند، خواسته است دوباره در روز انتخابات رای بدهند و این‌بار به سود وی رای بدهند. او به رای‌دهندگان زودهنگام گفته است با رسوایی ایمیل‌های هیلاری کلینتون، وی نامزد مورد اعتمادی نمی‌تواند باشد.

هیلاری کلینتون متهم است در دورانی که وزیر امور خارجه بوده از یک سرور خصوصی برای رد و بدل ایمیل‌های طبقه‌بندی شده، استفاده کرده است. هر چند جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی دو ماه پیش اعلام کرده بود که هیچ اتهامی متوجه هیلاری نیست و پرونده مختومه شده بود، اما هم‌اینک با گشوده شدن پرونده‌ همسر هما عابدین، مشاور پاکستانی‌الاصل هیلاری کلینتون، پرونده هیلاری کلینتون دوباره به جریان افتاده است.
در حالی که تنها کمتر از ۶ روز دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده مانده است، جیمز کومی اجازه گرفته است تا تحقیقات خود را درخصوص این پرونده تکمیل کند. در حالی که همسر هما عابدین، سناتور وینر، متهم به فساد بود، در بررسی از لپ‌تاپ وی مشخص شده است هما عابدین نیز از طریق یک سرور خصوصی با هیلاری کلینتون ایمیل رد و بدل کرده‌اند و احتمال می‌رود بخشی از این ایمیل‌ها حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده باشد. برخی می‌گویند جیمز کومی چون اساسا یک جمهوری‌خواه است، این احتمال وجود دارد که با بازگشایی مجدد پرونده قصد دارد آرای هیلاری کلینتون را در روز انتخابات کاهش دهد.

پاتک ستاد هیلاری به ستاد ترامپ

رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا و نیز مدیر ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد انتخاباتی این حزب، از پلیس فدرال آمریکا خواسته‌اند، نتیجه تحقیقات خود در مورد رابطه احتمالی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه را در اختیار افکار عمومی قرار دهند. گزارش شماری از رسانه‌های ایالات‌متحده حاکی‌ است که درخواست علنی شدن گزارش، مربوط به تحقیقاتی می‌شود که پلیس فدرال، در پی کناره‌گیری «پل منافورت»، مدیر پیشین کارزار آقای ترامپ انجام داده ‌است. منافورت در اواسط ماه اوت، پس از انتشار اسنادی در ارتباط با کمک او به ویکتور یانوکوویچ، از متحدان عمده روسیه در اوکراین و دریافت ۱۲ میلیون دلار از حزب او، از سمت خود به‌عنوان مدیر ستاد ترامپ کناره‌گیری کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید اف‌بی‌آی در ماه‌های اخیر پرونده‌ای باز کرد که هدف از آن تحقیقات در مورد اتهام‌های مطرح‌ شده و رابطه احتمالی میان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، یا نزدیکان او با فرد، افراد یا موسسات روسی بود، اما یک منبع مطلع به این خبرگزاری گفته ‌است هیچ مدرک کافی که بر پایه آن لزوم افزایش تحقیقات مطرح شود، پیدا نشد. اف‌بی‌آی به‌ شکل علنی و عمومی در مورد این موضوع سخنی به میان نیاورده ‌است. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده اف‌بی‌آی در مورد این موضوع تحقیقاتی انجام داده، اما هیچ رابطه مستقیمی بین ترامپ و دولت روسیه به دست‌ نیاورده‌ است.شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از یک مقام پلیس ایالات‌متحده می‌گوید منافورت و سه نفر دیگر از اعضای ستاد ترامپ هدف تحقیقات قرار گرفته بودند. خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، نام منابع اطلاعاتی خود را فاش نکرده‌اند.

درخواست ستاد و چهره‌های دموکرات برای علنی ‌شدن تحقیقات انجام شده، پس از آن است که اف‌بی‌آی، در نامه‌ای به کنگره ایالات‌متحده گفت مشغول انجام تحقیقات در مورد ایمیل‌های تازه‌ای از سوی هیلاری کلینتون است.
این تحقیقات همچنان در مورد استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای فرستادن برخی ایمیل‌‌هایش در زمان وزارت خارجه و نیز احتمال وجود اسناد یا پیام‌های طبقه‌بندی‌شده در میان آنها است. در حالی که اف‌بی‌آی پیش‌تر گفته بود تحقیقات در مورد سرور شخصی کلینتون، به تشخیص وجود جرم منتهی نشده و اکنون نیز هیچ اتهامی به نامزد حزب دموکرات وارد نکرده، اما مطرح‌شدن دوباره تحقیقات تازه، به کارزار انتخاباتی ترامپ جان تازه‌ای بخشیده‌است. در عین حال نظرسنجی‌ها حاکی از کم‌شدن فاصله نامزد جمهوری‌خواهان و رقیب دموکرات او است.

نتیجه را فاش کنید

هری رید، رهبر اعضای دموکرات سنای آمریکا، در نامه‌ای به رئیس اف‌بی‌آی، جیمز کومی، گفته او اطلاعات مهمی در مورد رابطه احتمالی ستاد ترامپ و روسیه دارد: «مردم حق دارند از این اطلاعات باخبر شوند. من ماه‌ها پیش در نامه‌ای از شما خواسته بودم این اطلاعات را به‌طور علنی منتشر کنید».رابی موک، مدیر ستاد کلینتون، نیز اندکی بعد درخواست مشابهی را مطرح کرد و پرسید «آیا کومی، به درخواست‌‌ها پاسخ داده و در مورد تحقیقات ترامپ-روسیه سخنی خواهد گفت؟» او سپس در توئیتر خود خواستار در نظر گرفتن «استانداردهای یکسان» شده‌است.
اتهامی که این روزها دموکرات‌ها علیه رئیس پلیس فدرال آمریکا مطرح کرده و می‌گویند او به سود ترامپ، استانداردهایی دوگانه را در روند انتخابات در پیش گرفته‌است. پل منافورت، خود به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گوید اینها همه برای منحرف کردن افکار عمومی از توجه ایجاد‌شده به نامه جیمز کومی در ارتباط با ایمیل‌های تازه کلینتون است.دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، بارها از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ستایش کرده، اما تاکید کرده است، او را اساسا نمی‌شناسد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هشتم نوامبر برگزار می‌شود و چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری نیز کار خود را از ژانویه سال آینده آغاز خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج