۴۱۶۸۴۳
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

بررسی مجدد طرح حذف صفر از پول ملی

روزنامه ایران در گزارشی درباره طرح حذف صفر از پول ملی نوشت: حذف صفر از واحد پولی کشورها، نخستین بار در آلمان و پس از جنگ جهانی دوم رخ داد، این کشور زیر فشار اقتصادی ناشی از جنگ جهانی دوم و خسارت های برجای مانده از آن، تورمی شدید را تجربه می‌کرد که سیاستگذاران اقتصادی آلمان را وادار به حذف صفرها از مارک کرد.

روزنامه ایران در گزارشی درباره طرح حذف صفر از پول ملی نوشت: حذف صفر از واحد پولی کشورها، نخستین بار در آلمان و پس از جنگ جهانی دوم رخ داد، این کشور زیر فشار اقتصادی ناشی از جنگ جهانی دوم و خسارت های برجای مانده از آن، تورمی شدید را تجربه می‌کرد که سیاستگذاران اقتصادی آلمان را وادار به حذف صفرها از مارک کرد.
از سال ۱۹۶۰ تاکنون در ۷۱ مورد دولت های در حال توسعه مجبور شده‌اند چندین صفر را از پول ملی خود حذف کنند. در آرژانتین طی سال ۱۹۶۰ میلادی، هر دلار امریکا در برابر ۱۱۰۰ تا ۳۵۰۰ پزوی آرژانتین مبادله می‌شد، این کشور با حذف دو صفر از پول خود ارزش آن را در برابر دلار افزایش داد، در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز هر دلار امریکا در برابر ۱۸۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰ پزو داد و ستد می‌شد، دولت آرژانتین در سال ۱۹۸۳ چهار صفر از پول خود را حذف کرد.
در ژانویه ۲۰۰۵ نیز ترکیه لیره جدید را جایگزین لیره قدیم خود کرد، بر این اساس هر یک میلیون لیره قدیم ترکیه (حذف شش صفر) به یک لیره جدید تبدیل شد، در ماه جولای همین سال نیز رومانی با حذف چهار صفر واحد پول جدید خود موسوم به لیو را معرفی کرد، در هر دو مورد، دولت های ترکیه و رومانی پیام آشکاری را برای مردم و جامعه بین‌الملل فرستادند و آن، اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت درگذشته اشتباه بوده است.
آخرین نمونه در این زمینه به زیمبابوه مربوط می‌شود که طی آن دولت این کشور ۱۰صفر را از پول ملی این کشور حذف کرد.

۱۹کشور در این مدت یک بار اقدام به حذف صفر کرده‌اند و ۱۰کشور نیز ۲بار این کار را انجام داده‌اند، آرژانتین ۴بار، یوگسلاوی سابق ۵بار و برزیل نیز ۶بار صفرهای پول ملی خود را حذف کردند.

«حذف صفر از پول ملی»؛ این جمله را در سال‌های قبل به دفعات شنیده‌ایم؛ موضوعی که البته سابقه آن به دولت قبل برنمی‌گردد بلکه از سال ۷۲ و ۷۳ زمزمه‌های حذف سه صفر و بعدها زمزمه حذف ۴ صفر از پول ملی شنیده شد، مسأله‌ای که در دولت قبل و زمانی که محمود بهمنی ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت حالت جدی تری به خود گرفت. آن زمان البته به دستور رئیس جمهوری سابق، مطالعات انجام این کار آغاز شد و البته به سرانجامی نرسید.
محمود بهمنی در مهرماه ۸۸ گفت: «حذف سه صفر از پول ملی ایجاد تورم نمی‌کند و هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد، همچنین دارای اثرات روانی بر تورم در کوتاه‌مدت خواهد بود.» وی سه ماه بعد هم گفت: «اینکه سه یا چهار صفر از رقم واحد پول ایران حذف شود، منوط به اجرای طرح تحول اقتصادی و مشخص شدن قیمت‌های واقعی است.» بهمنی یک ماه بعد هم اظهار داشت: «حذف سه صفر پول ملی را فعلاً لازم نمی‌دانیم و پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و مشاهده آثار آن در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.»
این تردید‌ها و البته مواضع متناقض نشان می‌دهد در عمل زمینه برای اجرای این طرح به عوامل متعددی بستگی دارد که لحاظ کردن همه آنها برای ورود به این تحول پولی عظیم کاملاً لازم است.
کارشناسان اگر چه معتقدند که اجرای این طرح ضروری است و بالاخره باید انجام شود اما در خصوص زمان اجرای آن تردید‌های فراوانی وجود دارد. آنها می‌گویند به دلیل نتایج تورم زای این طرح، زمانی اجرای آن مفید خواهد بود که تورم حالت کاهشی داشته باشد و تک رقمی شود.
در سال ۹۳ ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا همگام با کاهش نرخ تورم در سال‌جاری و سال آینده حذف صفر از پول ملی صورت می‌گیرد، گفت: این اقدامی است که حتماً باید اتفاق بیفتد اما بررسی‌ها می‌گوید زمانی باید حذف کرد که نرخ تورم تک‌رقمی شود، این کار باید در شرایط باثبات و در یک افق بلندمدت رخ دهد. وی همچنین گفته بود: در آن زمان چند کار باید انجام شود که یکی از آنها حذف ۳ یا ۴ صفر است که برای هر کدام دو کار کارشناسی انجام گرفته و در آخرین مرحله تصمیم‌گیری می‌شود. مسأله دیگر نیاز کشور به قطع اسکناس با شرایط آن روز خواهد بود که در این مورد هم در زمان مناسب تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
هنوز بحث جدی در دولت شروع نشده است
دو روز پیش بود که حسین قضاوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در جدیدترین اظهارات خود به مانند زمانی که در بانک مرکزی حضور داشت، بر ضرورت حذف صفرها از پول ملی تأکید کرد و گفت: این نظر شخصی بنده است و هنوز بحث جدی در دولت درباره حذف صفرها از پول ملی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه اقدام مناسب به منظور انجام اصلاح پولی صورت گیرد، گفت: از این طریق باید تعداد صفرهای پول کاهش یابد تا مردم در محاسبات خودشان راحت‌تر باشند.
معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد اظهار داشت: مبادلات در حال حاضر سه برابر تولید داخلی اسمی در بستر الکترونیک انجام می‌شود، نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در حال حاضر به سه درصد کاهش پیدا کرده است، از آن سو هزینه انتشار اسکناس باید کم شود تا مردم بتوانند محاسبات راحتی داشته باشند.
حذف سه‌صفر برنامه درازمدت بانک مرکزی
اما در واکنش به این سخنان قضاوی، معاون بانک مرکزی با بیان اینکه انجام رفرم یا اصلاح پولی جزو برنامه‌های درازمدت بانک مرکزی است، گفت: چاپ اسکناس و مسکوک جدید، اصلاح نظام حسابداری و قوانین، پیش‌نیازهای حذف صفر از پول ملی است. پیمان قربانی می‌گوید رفرم پولی چند سال پیش مطرح شد و تا حد زیادی نیز پیش رفت اما به دلیل شرایط تورمی، متوقف شد. در مباحث پیش‌روی بانک مرکزی، موضوع رفرم پولی قرار دارد و مطالعات مفصلی در این زمینه به انجام رسیده اما پیش‌نیازهایی دارد که حتماً باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بدون شک در آینده، کشور نیاز به رفرم پولی دارد ولی اینکه هم‌اکنون برنامه ای وجود داشته باشد که در اسرع وقت اجرایی شود، این‌طور نیست. به گفته قربانی، موضوع ثبات اقتصادی و آمادگی گسترده‌ای برای اجرای تغییر شکل پولی لازم است به نحوی که باید چاپ اسکناس و مسکوک جدید صورت گرفته و نظام حسابداری کشور و قوانین اصلاح شود؛ به هر حال اجرای این سیاست، مجموعه پیش‌نیازهایی دارد که البته زمانبر است و اگر لازم باشد بانک مرکزی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد. معاون بانک مرکزی البته می‌گوید: اقدام عاجل برای حذف صفر از پول ملی در دستور کار نیست.
حذف صفر از پول ملی اثر تورمی ندارد
با این حال رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی اثر تورمی ندارد، این کار را از نظر علمی و عملی ضروری دانست. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با مهر در خصوص طرح حذف ۳ صفر از پول ملی بیان داشت: با حذف صفر از پول ملی،دریافتی مردم بیشتر نمی‌شود بلکه کاهش می‌یابد بنابراین نمی‌توان گفت که این کار اثر تورمی خواهد داشت.
ضرورت‌های حذف صفر از پول ملی
بانک مرکزی پیش از این در یک پژوهش تحقیقی ضمن تأکید بر ضرورت حذف صفر از پول ملی به تبعات وجود این صفرها اشاره کرده و گفته بود: تورم انباشته ۴ دهه اخیر اقتصاد کشور موجب کاهش قدرت خرید واحد پول کشور شده است. این واقعیت در کنار محدودیت‌هایی که جهت چاپ اسکناس درشت وجود داشت منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس در جریان شده که تبعات آن در زیر آمده است: الف- استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره ب- مشکلات مرتبط در زمینه‌های محاسباتی و حسابداری دفاتر ج- ناامنی در حمل مقادیر زیاد پول حتی برای مبادلات روزمره د- معطل شدن در صف بانک‌ها و معضلات شمارش حجم بالای اسکناس و سکه ه- تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان به دلیل بزرگ شدن ارقام پولی و- اجبار در استفاده از ایران‌چک با توجه به مشکلات حقوقی ناظر بر آن ز- هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس‌های درجریان با توجه به حجم انبوه اسکناس و ح- بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم زیاد.
اداره بررسی‌های بانک مرکزی در پژوهش‌های مفصلی طی سال‌های پیش و همچنین اخیراً به بررسی این موضوع پرداخته است. با این حال برخی مقامات بانک مرکزی می‌گویند ترس از عواقب ناشی از اجرای نادرست و تحمل هزینه‌های آن یکی از عمده‌ترین دلایل مخالفان اصلاح رقوم پولی کشور است، زیرا اگر این موضوع درست اجرا نشود آثار تورمی در پی خواهد داشت.

با این حال، گزارش مبسوط بانک مرکزی و بررسی‌های کارشناسی در گذشته به این نتیجه منجر شد که مزایای آن بیش از معایب آن است و می‌توان پیامدهای منفی آن را با اجرای تدابیری به حداقل ممکن رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو سرتون بخوره مثلا ک چی بشه نشه چ فرقی بحال ملت بیچاره داره ای بابا

    • محمد حسین

      ببینید و دقت کنید که میخواهید ارزش پول ملی را به اندازه حداقل 6 صفر سقوط و کاهش دهید این است کارکرد و چهره اقتصاد بیمار ما آنقدر دله دزدی و اختلاس و چپاول و حقوق های نجومی و غارت بیت المال و مال دولت و مردم را خوردند و بردند که مملکت را به چنین روزی انداختند به ورطه فقر و فساد و ورشکستگی به تورم و گرانی و به قیمت گرسنگی و بیچاره گی مردم تا عده ای رند و طماع و حریص بدزد ند و بچاپند و ببرند تا به اشرافیت برسند وبر زخارف دنیوی تکیه زنند تا خون مردم را هزاران بار بمکند و بر اریکه مکنت و قدرت و آقایی و ریاست برسند حال اگر هزاران صفر و هزاران بار این صفرها کم کنند هیچ علاج و راهی وجود ندارد مگر اینکه خود را درست کنند نمک دیگر گندیده شده باید فسادها و مفسد ها را ریشه کن کرد

    • رها

      خدا وکیلی این کارو بکنید چون مبلغ دزدیها کمتر نشون میده

    • بدون نام

      ای بابا ول کنید این صفرو بیکاری و اینارو درست کنید

    • بدون نام

      مردم بدبخت شدن اینا فکر چی هستند . اول بیکاری و کم کنید

    • بدون نام

      خیلی خوب میشه ریالمون دوباره زنده میشه و حیثیته پول ایران بر می گرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج