۴۱۷۴۷۶
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

به نام معلمان، به کام مفسدان!

خبر اختلاس هنگفت و بی‌سابقه ۸ هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان آنقدر تکان‌دهنده بود که به محض انتشار از مجاری رسمی، افکار عمومی را در نگرانی فزاینده‌ای فرو برد.

وطن امروز نوشت: خبر اختلاس هنگفت و بی‌سابقه ۸ هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان آنقدر تکان‌دهنده بود که به محض انتشار از مجاری رسمی، افکار عمومی را در نگرانی فزاینده‌ای فرو برد.
این دست‌درازی بی‌سابقه که رکورد همه اختلاس‌های قبلی را زیر و رو کرد، بویژه از آن جهت که از محل اندوخته قشر نجیب و مظلوم فرهنگیان کشور صورت گرفت و ذخیره صدها هزار نفر از این قشر زحمتکش را به تاراج برد، تاسف هموطنان را برانگیخت. این اختلاس بی‌سابقه در کنار رسوایی حقوق‌های نجومی برخی مدیران، زمینه ناامیدی مردم را از دولتی که با شعار راستگویی و مقابله با فساد روی کار آمد، فراهم کرده است.
کارنامه ۳ ساله دولت حاضر نشان می‌دهد برخی مدیران دولتی که همواره تحریم‌ها و معضلات اقتصادی به ارث رسیده از دولت‌های قبلی را برای توجیه رکود و تنگناهای معیشتی مردم مطرح می‌کردند، نه‌تنها خود از این رکود و سختی‌ها برکنار بوده‌اند بلکه در سایه این توجیهات و البته سوءاستفاده از برخی اختلافات سیاسی و ضعف‌های نظارتی برای خود و نزدیکان‌شان حقوق‌های چند صد میلیونی، امتیازات ویژه از جمله وام و پاداش‌های‌ ده‌ها میلیونی و البته دست‌درازی‌های غیرقانونی به منابع دولتی تعریف کرده‌اند.
آخرین نمونه از این سوءاستفاده‌ها هجمه به صندوق ذخیره فرهنگیان است که چند وقتی است زمینه‌های نگرانی و جریحه‌دار شدن افکار و احساسات قشر کثیری از هموطنان را فراهم کرده است. نگاهی به تاریخچه و اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان نشان می‌دهد موسسه‌ای که در سال ۱۳۷۴ از محل اندک اندوخته نزدیک به یک میلیون فرهنگی شاغل و بازنشسته متولد شد و برای روز مبادای جماعتی آبرومند که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارد، ماموریت یافت، نه‌تنها در رسیدن به اهداف خود موفق نبود بلکه در سایه بی‌توجهی‌ها و ضعف نظارت، به حیاط خلوت برخی نورچشمی‌ها برای ریخت و پاش و دست‌درازی به توشه هزاران معلم و بازنشسته فرهنگی تبدیل شد!
دورهمی خانوادگی!
پس از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، ابعاد و زوایای پنهان سوءاستفاده‌ها آشکار شد و موجی از حیرت افکار عمومی را در برگرفت. بویژه آنکه مشخص شد برخی از مدعیان اصلاحات صندوقی را که از حقوق قشر زحمتکش و مظلوم معلمان ایجاد شد به پاتوق بستگان خود برای بالا کشیدن توشه روزهای پیری و ازکارافتادگی معلمان تبدیل کردند. «علی ادیانی» نماینده مردم سوادکوه در خانه ملت و عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان پس از رسوایی اختلاس بی‌سابقه در این صندوق تصریح کرد: ۷۰درصد مجموع پول صندوق ذخیره فرهنگیان در اختیار کمتر از ۷ نفر است و صندوق ذخیره، مجموعه شرکت‌ها و مؤسسات مالی زیرپوشش این صندوق، اغلب به شکل رانتی، خانوادگی و فامیلی اداره شده است. ادیانی افزود: سرمایه این صندوق پول فرهنگیانی است که عضو آن هستند و سوءمدیریت، حیف و میل اموال و نقدینگی‌ها و مجموعه تسهیلات و اعتبارات منقول و غیرمنقول در اداره این صندوق جای تأسف دارد. وی با بیان اینکه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از موجودی صندوق ذخیره فرهنگیان تنها در اختیار ۵ نفر قرار داشت، خاطرنشان کرد: این موضوع به منزله نهایت سوء‌تدبیر و تاراج مجموعه فرهنگیان در این صندوق تلقی می‌شود.
رکورد اختلاس زده شد!
پیکره نحیف آموزش‌وپرورش که با نهایت کمبودها، تبعیض‌ها و تنگناهای مادی دست به گریبان است کماکان به لطف حضور متعصبانه و ایثارگرانه فرهنگیان یکی از آبرومندترین وزارتخانه‌های دولت به حساب می‌آید. با این حال این وزارتخانه پرعائله که همیشه در ردیف اعتبارات دولتی در انتهای صف قرار دارد، با اختلاسی که در صندوق اندوخته کارکنانش رخ داده رکوردشکن شده است، رکورد بالاترین نرخ اختلاس در کشور با ثبت رقم باورنکردنی ۸هزار میلیاردتومان!
«حسن غفوری‌فرد» رئیس هیات نظارت و بازرسی شورایعالی انقلاب فرهنگی در همین باره معتقد است که ماجرای اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان بشدت پرسش‌برانگیز است و رکورد اختلاس در کشور با رقم ۸ هزار میلیارد تومان، در این صندوق زده شد. به گفته وی، ۸ هزار میلیارد تومان یعنی اینکه اگر یک فردی همزمان با حضرت آدم متولد شده بود و از همان روز تاکنون به‌صورت ماهانه حقوق‌های نجومی می‌گرفت، باز هم رقم ۸ هزار میلیارد تومان به‌دست نمی‌آمد! ماجرای غم‌انگیز این است که اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوقی رخ داده که متعلق به قشر مستضعف و زحمتکش جامعه است. این موضوع نگرانی شدیدی در میان جامعه فرهنگی کشور به وجود آورده است.
پای درددل‌های فرهنگیان
پای صحبت معلمان که می‌نشینی مشکلات خود را به دست فراموشی می‌سپاری؛ قشر زحمت‌کشی که در محاسبات دولتی‌ها همیشه در ردیف آخر به حساب می‌آید، گاه و بی‌گاه در رسانه‌ها اخبار فداکاری‌هایش که در برخی موارد با نثار جانش توام می‌شود، می‌خوانیم و خیلی زود به دست فراموشی می‌سپاریم اما خطاهایش را که از فشار کاری، تنگی معیشت، تبعیض و دشواری‌های کار معلمی نشأت می‌گیرد نمی‌بخشیم و بدترین توهین‌ها و سخت‌ترین مجازات‌ها را برایش در نظر می‌گیریم.جماعتی خاطره‌ساز که سهمش از بالندگی شاگردان، غبار سفید نشسته بر موی و چین و چروکی است که با گذر ایام بر رخسارش جا خوش کرده.
حالا با سوءتدبیرها اندک اندوخته روزهای پیریش را نیز از کف رفته می‌بیند. «کرامت - م» یکی از فرهنگیانی است که در آستانه بازنشستگی قرار دارد. وی که با ۳۰ سال تجربه آموزگاری از سختی‌های روزگار و دشواری‌های کار معلمی خاطرات زیادی دارد، مانند بسیاری دیگر از همکارانش از خبر اختلاس در صندوق فرهنگیان آزرده‌خاطر است. این معلم به خبرنگار «وطن‌امروز» می‌گوید: چنین اختلاسی از صندوق ذخیره فرهنگیان باورنکردنی و تاسفبار است، دولت به جای جبران کم‌کاری‌هایش در ارتباط با قشر فرهنگی، افرادی را بر تارک صندوق ذخیره فرهنگیان نشاند که به اندک اندوخته صدها هزار معلم چشم طمع داشتند.
پاداش پایان خدمت نگرفته‌اند!
وی می‌افزاید: همکاران فرهنگی که ۲سال قبل بازنشسته شدند، هنوز پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند و دولت به بهانه کمبود اعتبارات از پرداخت پاداش پایان خدمت آنها طفره می‌رود اما ناگهان خبر اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی بر سر معلمان آوار می‌شود! «اسرافیل - ح» یکی دیگر از فرهنگیانی است که امسال در شغل معاونت دبیرستان در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران مشغول به‌کار است. وی نیز می‌گوید همکارانش هنوز حق‌التدریس سال گذشته را دریافت نکرده‌اند اما بر سر کار حاضر هستند، آنها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند تا شاید به رگ غیرت مسؤولان بر بخورد. این فرهنگی که از خبر اختلاس صورت‌گرفته ناراحت است، خاطرنشان کرده با وجود عضویت طولانی‌مدت هیچ تسهیلاتی از صندوق ذخیره دریافت نکرده است و چندی پیش هم که برای دریافت خودروی پراید به مسؤول تعاون اداره مراجعه کرده متوجه شده مدیران به دلیل شمار اندک خودرو و تعداد زیاد متقاضیان قرعه‌کشی کرده‌اند و اسمش درنیامده!
وی می‌افزاید: مدیران صندوق ذخیره در حالی از واگذاری خودروی بی‌کیفیت پراید آن هم با نرخ سود ۱۵درصد به معلمان خودداری کردند که برای خود و نزدیکانشان خودروهای لوکس چندصد میلیونی به عنوان پاداش در نظر گرفتند! بی شک در یک گزارش کوتاه رسانه‌ای نمی‌توان نظرات و دیدگاه‌های تمام اقشار فرهنگیان را جویا شد اما از قدیم گفته‌اند مشت نمونه خروار است، بی‌شک این روزها تعداد زیادی از فرهنگیان و معلمان این کشور، چشم‌انتظار معرفی متخلفان در ماجرای صندوق دخیره فرهنگیان هستند. بی‌شک در آینده‌ای نه‌چندان دور ابعاد تازه‌تری از این ماجرا برای همگان مشخص می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج