جاباما
۴۱۷۶۰۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پرتاب قدرتمندترین راکت چین به فضا

چین قوی ترین راکت فضایی خود موسوم به «لانگ مارچ سی زد ـ ۵» را از جنوبی ترین منطقه کشور به فضا پرتاب کرد.

ایرنا: چین قوی ترین راکت فضایی خود موسوم به «لانگ مارچ سی زد ـ ۵» را از جنوبی ترین منطقه کشور به فضا پرتاب کرد. این راکت ساعت ۲۰:۴۳ پنجشنبه شب به وقت محلی از مرکز «ون چانگ» در استان «های نن» در جنوب چین با موفقیت پرتاب شده است.
پرتاب قدرتمندترین راکت چین به فضا

دانشمندان و کارشناسان علوم فضایی چین می گویند که این یکی از مهمترین پیشرفت ها برای اجرای برنامه های فضایی آتی بخصوص در عرصه اکتشاف کره مریخ است.

این اولین بار است که چین یک راکت قوی فضایی را پرتاب می کند که به اعتقاد دانشمندان می تواند با راکت ها و برنامه های فضایی آمریکا برابری کند.

«سی زد» نسل جدیدی از راکت های فضایی است که چین برای اجرای طرح های هوافضای خود در آینده نیاز دارد.

این کشور بشدت به دنبال برنامه های جاه طلبانه فضایی است و سپتامبر امسال دومین آزمایشگاه فضایی خود را پرتاب کرد و چند روز بعد یک سفینه با دو فضانورد را راهی فضا کرد که با موفقیت به این آزمایشگاه متصل شد و فضانوردان اکنون در حال انجام فعالیت های آزمایشی و تحقیقاتی برای یک ماه در آن هستند.

روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین در ستایش این راکت های فضایی جدید، آنها را برای برنامه های اکتشاف سیارات و همچنین اکتشاف ماه و مریخ بسیار مهم توصیف کرده است.

«سی زد ـ ۵» می تواند ۲۵ تن بار را به مدار پایینی زمین منتقل کند و مشابه راکت های فضایی دلتا پنج آمریکاست که قدرتی تقریبا نزدیک دارند.

«ساوت چاینا» نشریه هنگ کنگی می نویسد که با ساخت راکت فضایی قوی چین فاصله چین و آمریکا در عرصه برنامه های فضایی از چندین دهه به چندین سال کاهش یافته است.

آمریکا پیشتر موفق به پرواز راکت های فضایی ساترن شده که قوی ترین و بزرگترین راکت هایی بوده که تاکنون بشر پرتاب کرده است اما الان دیگر این نسل از راکت ها مورد استفاده نیست و چین در نبود آنها خودنمایی می کند.

کارشناسان بر این باورند که «سی زد» به دلیل قدرت بالا بردن باری که دارد، می تواند برای برنامه های فضایی نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرد.

چین از امسال عصر تازه ای از فعالیت های فضایی خود را آغاز کرده است و براساس برنامه های اعلام شده، این کشور تا سال ۲۰۱۸ میلادی یک ایستگاه فضایی را به فضا می فرستد و تا قبل از سال ۲۰۲۶ میلادی اعزام انسان به کره ماه را در برنامه دارد.

چین تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی نزدیک به پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرف برنامه سفینه های سرنشین دار کرده است که به اعتقاد این کشور یک هفتم از بودجه سال ۲۰۱۳ آمریکا برای همین منظور بوده است.

چین که برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند، در سال گذشته میلادی (2015)، 19 ماموریت فضایی انجام داد و از انجام بیش از 20 ماموریت فضایی در سال جاری میلادی (2016) خبر داده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج