۴۱۸۲۵۱
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

سکته مغزی در افراد زیر ۴۰ سال بیشتر شده

سکته‌های مغزی هر روز جان هزاران ایرانی را می‌گیرد. آمارها حکایت از بالا بودن سکته‌های مغزی در بین ایرانیان دارد، تازه‌ترین نتایج حاصل از سامانه ثبت تعداد بیماران مبتلا به سکته مغزی در وزارت بهداشت در سه ماهه اخیر نشان می‌دهد، هزار و ۵۰۰ مورد سکته مغزی در این سامانه ثبت شده که از این تعداد ۱۵۰ بیمار درمان شده‌اند.

روزنامه ایران: سکته‌های مغزی هر روز جان هزاران ایرانی را می‌گیرد. آمارها حکایت از بالا بودن سکته‌های مغزی در بین ایرانیان دارد، تازه‌ترین نتایج حاصل از سامانه ثبت تعداد بیماران مبتلا به سکته مغزی در وزارت بهداشت در سه ماهه اخیر نشان می‌دهد، هزار و ۵۰۰ مورد سکته مغزی در این سامانه ثبت شده که از این تعداد ۱۵۰ بیمار درمان شده‌اند.
اطلاعات اعلام شده از سوی انجمن سکته مغزی نشان می‌دهد، حدود ۳۰ درصد از این سکته کرده‌ها، کمتر از ۵۰ سال سن داشته اند. به بیان دیگر حالا شیوع سکته‌های مغزی در افراد زیر ۴۰ سال بیش از دو برابر بیماران مبتلا به‌«ام اس» گزارش شده است. از سوی دیگر ترجمه آمارهای جهانی بر مبنای جمعیت ایرانی‌ها حکایت از آن دارد ۱۰۰تهرانی هر روز سکته می‌کنند، ۱۵ درصد از این سکته کرده‌ها در تهران، جان می‌دهند و ۷۰ درصدشان نجات یافته‌های معلول می‌شوند که از کارافتادگی و هزینه مراقبت از آنها بار اقتصادی و روانی زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند.
مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت همزمان با روز جهانی سکته مغزی (۲۹اکتبر) گزارش‌های متفاوتی از آمار تعداد مبتلایان به سکته مغزی اعلام کرده‌اند، این آمارها که گفته می‌شود ترجمه آمارهای جهانی به نسبت جمعیت ایرانیان است، نشان می‌دهد، سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار ایرانی سکته مغزی می‌کنند، از این تعداد ۱۵ درصدشان جانشان را از دست می‌دهند و ۸۵ درصدآنها از مرگ نجات پیدا می‌کنند اما عوارض بیماری بیش از نیمی از این تعداد را گرفتار می‌کند.
گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، سکته‌های مغزی سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر را در جهان مبتلا می‌کند که یک سوم آنان به همین علت فوت می‌کنند، عده‌ای هم دچار عوارض شدید می‌شوند و ۵ میلیون نفر از مبتلایان می‌توانند به زندگی عادی برگردند و اینها افرادی هستند که در سه ساعت اول سکته، برای درمان به بیمارستان انتقال یافته‌اند؛ سه ساعت طلایی که حالا گفته می‌شود نقش اساسی را در درمان سکته مغزی بر عهده دارد. همین عامل مهم زمان در درمان بیمار مبتلا به سکته مغزی به بیمارستان موجب شده سکته مغزی از رتبه دوم به رتبه پنجم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در کشورهای توسعه یافته سقوط کند.سکته‌های مغزی، دومین علت مرگ و میر ایرانی‌ها، پنجمین علت مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و نخستین علت ناتوانی بشر است.
اینها را رئیس انجمن سکته مغزی به روزنامه ایران می‌گوید:«مراجعه بموقع و سریع، سطح فرهنگ و تکنولوژی بالا در نقل و انتقال بیماران موجب شده سکته‌های مغزی پنجمین عامل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته شناخته شود.»به گفته دکتر بابک زمانی، درباره سکته‌های مغزی در ایران سیستم ثبت بیماری‌ها و آمار دقیقی وجود ندارد و هرآنچه که اعلام می‌شود بر مبنای مقایسه با آمار سکته‌های مغزی در کشورهای خارجی به نسبت جمعیت ایرانی‌ها است.او تأکید می‌کند که سامانه ثبت سکته‌های مغزی از سال ۹۴ جزو اولویت‌های نظام سلامت کشور اعلام شد و پس از تدوین سند ملی این بیماری‌ها از سوی وزارت بهداشت و انجمن سکته مغزی قرار شد، برنامه ثبت تعداد بیماران مبتلا به سکته مغزی از سال ۹۵ در کشور اجرا شود.
بر همین اساس و بنا به آمارهای اعلام شده از داده‌های حاصل از سیستم ثبت سکته‌های مغزی در سه ماهه اخیر تاکنون هزار و ۵۰۰ مورد سکته مغزی در این سامانه ثبت شده که درمان دارویی در ۱۵۰ مورد از آنها در سه ساعت اول مراجعه به بیمارستان مؤثر بوده است. البته در این سامانه کسانی که سکته مغزی کرده‌اند ولی در ۲۴ ساعت اول مراجعه نکرده‌اند، ثبت نشده‌اند البته این آمار‌ها مربوط به ۵۵ بیمارستان است که بیمار به آنها ارجاع داده شده و همه بیمارستان‌های کشور سکته‌های مغزی را ثبت نکرده‌اند. با گسترش سامانه ثبت سکته‌های مغزی آمارهای دقیق درباره شیوع، تعداد و مرگ و میر انواع سکته‌های مغزی اعلام خواهد شد.
رئیس انجمن سکته مغزی این را هم به حرف‌هایش اضافه می‌کند، حدود ۳۰ درصد کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند زیر ۵۰ سال بوده‌اند اما این به معنای پایین آمدن سن سکته مغزی در ایران نیست بلکه نشانه تشخیص بهترسکته‌های مغزی در کشور است. نکته قابل توجه آنکه شیوع سکته مغزی در افراد ۲۰ تا ۴۰ سال بیش از دو برابر شیوع بیماری«‌ام اس» در این سن است. یعنی این تصور که سکته‌ها مربوط به سنین بالا و افراد پیر است، صحیح نیست.
او درباره برخی آمارهای نگران‌کننده از شیوع سکته‌های مغزی در بین ایرانیان می‌گوید: تنها مطالعه مربوط به سکته‌های مغزی در کشور چند سال پیش در مشهد انجام شده که آمارهای آن بر اساس مطالعه جمعیت شناسی بوده است. بنابراین اینکه گفته می‌شود روزانه در تهران ۱۰۰ نفر سکته مغزی می‌کنند با ترجمه آمارهای جهانی به نسبت جمعیت به‌دست آمده است با این حال آمارها اهمیت مسأله را جابه‌جا نمی‌کنند.به گفته این متخصص مغز و اعصاب، علت مهم سکته‌های مغزی ریسک فاکتورهایی مانند خطر بیماری‌های قلبی است.
فشار خون بالا، قند بالا، چربی خون بالا، انسداد عروق و لخته شدن خون و از همه مهم‌تر مصرف سیگار و قلیان به شیوع این بیماری منجر شده‌اند.دکتر زمانی به این نکته هم اشاره کرد که درمان سکته مغزی در دنیا کاملاً امکانپذیر است: «آنچه اهمیت این بیماری را در کشور برجسته می‌کند و نقص مهمی است پیشگیری نیست بلکه درمان است چرا که سهم درمان سکته مغزی بشدت نسبت به سهم دیگر بیماری‌ها عقب افتاده است به همین خاطر تأکید وزارت بهداشت و انجمن سکته مغزی درمان سکته مغزی در مرحله حاد است. اطلاع‌رسانی عمومی، هماهنگی بخش‌های مختلف از جمله سیستم‌های آمبولانس، شهرداری‌ها، راهنمایی و رانندگی و از همه مهم‌تر تغییر یک باور عمومی که سکته مغزی قابل درمان است، می‌تواند به درمان بموقع سکته کرده‌ها بینجامد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلا در ایران تقریبا روزی حدود هزار نفر فوت میکنند
      چطور سکته مغزی روزی هزاران نفر را میکشد؟

    • بدون نام

      وقتی خود رییس انجمن سکته مغزی می گه درمان این بیماری به نسبت سایر بیماری ها به لحاظ امکانات کاملا عقب افتاده است. پس چطور می گه فقط 15درصد این بیماران فوت می کنند ۸۵درصد زنده می مونند!! تو ایران مخصوصا تو تهران که از همه جای کشور بی امکانات تره به نسبت جمعیتش. ۵۰درصد سکته مغزی کننده ها فوت می کنند. ۵۰درصدشون هم که می مونند معلولیت شدید دارند. آخه مگه اصلا برای بنده های خدایی که سکته مغزی کردند امکانات و تجهیزاتی تو بیمارستان ها هست که زنده بمونند یا دچار معلولیت شدید نشند ؟؟ وقتی تو این بیماری زمان و تجهبزات خیلی مهمه وقتی ساده ترین امکانات مثل سی نی اسکن تو بیمارستان ها نیست معلومه دومین عامل مرگ و میر تو ایران میشه

    • بدون نام

      برادر من سکته مغزی کرد..تو همون دوسه ساعت اول رسونديمش بیمارستان...اما اونجا فقط روی تخت بود و پرستارا ميگفتن که کاري نمیشه براش کرد....دریغ از یک قرص یا آمپول یا....الان هم بعد از گذشت چند ماه یک کلمه نمیتونه حرف بزنه....بیمارستان داریم ما تو ایران ؟؟؟

    • سامان

      فشارات اقتصادی وروانی وجامعه وکشتن احساسات هم کلا بی تاثیر است فقط چربی نخورید !!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج