۴۱۸۳۰۷
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

نگاهی به تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین

به عنوان یک ایرانی آذری همیشه دغدغه هایم برای ایران بوده و تا ابد خواهد بود. این دغدغه ها در بخشی حاصل نوستالژی جدایی سرزمین های قفقاز از مام میهن و نگرانی از تکرار آن بوده و به همین سبب خطر تجزیه چون همه ایرانیان، همواره همراهم بوده و هست.

صادق ملکی در دیپلماسی ایرانی نوشت: به عنوان یک ایرانی آذری همیشه دغدغه هایم برای ایران بوده و تا ابد خواهد بود. این دغدغه ها در بخشی حاصل نوستالژی جدایی سرزمین های قفقاز از مام میهن و نگرانی از تکرار آن بوده و به همین سبب خطر تجزیه چون همه ایرانیان، همواره همراهم بوده و هست. بحث رایج در مورد قومیت، زبان آذری و یا ترک را بیهوده دانسته و اعتقاد دارم زبان آذری های ایرانی، زبان ترکی است. اعتقاد دارم در طول تاریخ، آن چه عامل ماندگاری ایران و ایرانی بوده و هست بیش از زبان و قومیت، فرهنگ غنی ایرانی وتبلورهای آن چون نوروز و عاشورا بوده و خواهد بود. در این میان یادآور می شوم زبان ترکی آذری با فرهنگ غنی فولکولوریک و مرثیه سرایی که داشته و دارد، عاملی در جهت دوام و بقای ایران بوده و در حفظ آن نقش بنیادی داشته و دارد.

ایران امروز مدیون شکل گیری و ظهور دولت صفوی بوده و است. صفویان از میان ترکان برخاسته و با زیر سئوال بردن مشروعیت عثمانیان، خود احیاگر روح ایرانی و میراث دار دولت داری و فرهنگ ایرانی شده و توانستند در یک سیر تاریخی ایران امروز را به منصه ظهور و بروز برسانند. صفویان در انتخاب مولفه هویتی خود، نه تنها هویت ایرانی را برگزیندند، بلکه با پرداختن و توسعه تبلورهای فرهنگ ایرانی چون عاشورا و نوروز، به فرهنگ ایرانی خدمتی ماندگار کردند. دولت صفوی در قیاس با ملل و فرهنگ های پیرامونی و در یک سیر تاریخی، با ساختن هویتی مجزا و استثنایی در ایران، به ایجاد و ظهور هویتی موفق شد که علیرغم رنج ها و جنگ های بسیار، همچنان استوار ایستاده است. کثرت در وحدت و وحدت در کثرت، ویژه گی روح ایرانی شد و نگاهی به خاورمیانه نشان می دهد که تاکنون ایرانیان در قیاس با همسایگان خویش، کمترین معضل قومی و مذهبی را داشته اند.

و اما تشکیل فراکسیون مناطق ترک نشین ایران در مجلس شورای اسلامی

عرصه سیاست و کشورداری، صحنه محاسبات دقیق بوده و در وضعیت های بحرانی، اهمیت ارزیابی هر اقدام و تبعات داخلی و خارجی آن مضاعف می شود. در شرایط بحرانی خاورمیانه اگر امنیت و وحدت ملی ایران و ایرانیان عامل حسد کشورها پیرامونی نباشد، مسلما عامل غبطه است. در روزهایی که بیش از همه زمان ها باید از وحدت حمایت کرده و برای تقویت انسجام ملی تلاش کرد، تشکیل فراکسیون مناطق ترک نشین یک شوک سیاسی بوده و است.

اگر دلایل و دستوری در کار نباشد، تشکیل فراکسیون ترک زبانان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه اخبار تحولات حلب، موصل و تغییر وزرا قرار گرفته و افکار عمومی نسبت به آن، چندان توجهی نکردند. این خبری بسیار مهم بوده و نیاز به واکاویی های متعدد داشته و دارد. بی شک آذری ها یا ترک های ایرانی در تاریخ معاصر ایران نقش بی بدیل داشته، دارند و خواهند داشت.

در حالی که ظهور ایران نوین مدیون دولت صفویه بوده است، نام گذاری فراکسیونی به نام مناطق ترک نشین، جای تعمق بسیار داشته و دارد. هویت ایرانی همواره فرا قومی بوده و ایران در حالی که موطن قومیت ها و مذاهب مختلف بوده و هست، تشکیل یک فراکسیون گرد نام یک قوم فارغ از این که بر خلاف مصالح ملی - اسلامی است، می تواند عقبه هایی چون تشکیل فراکسیون های اقوام دیگر را در پی داشته باشد. بی شک آذری ها ستون فقرات ایران هستند. در شرایط خطیر منطقه، طرح و شکل گیری فراکسیون مناطق ترک نشین و مانور روی آن، در حالی که یکی از علل امروز بحران در خاورمیانه، غلبه نگاه قومی و مذهبی است، محل سئوال جدی دارد. آذری ها یا ترک ها چون سایر اقوام صاحبان اصلی ایرانند. آذری ها در دوره های مختلف جنگ های ایرانیان با عثمانی ها و روس ها پیش قراولان دفاع از وطن و مذهب بوده و هنوز یاد سلحشورهای لشگر عاشورا در جنگ تحمیلی، مایه مباهات و غرور ملی هر ایرانی است.

در مجلس شورای اسلامی نیز چون همه کشورهای توسعه یافته اگر مطالباتی در سطوح مختلف مطرح است یا احساس تبعضی می شود، کانال طرح و پیگیری مطالبات، باید در قالب احزاب و فراکسیون های سیاسی پیگیری شود. گنجاندن نام قومی - یا مذهبی و طرح مطالبات تحت نام یک قوم یا زبان به بیراهه رفتن و افتادن در چرخه طرح مطالبات اقوام دیگر در قالب فراکسیون های قومی و بسترسازی برای سوءاستفاده خارجی است. دوستان اصلاح طلب و اصولگرایی که اقدام به مدیریت این تحول کرده اند، بی شک همگی دغدغه ایران را داشته و بارها از امتحان های سخت عبور کرده و خود اذعان دارند که آذربایجان سر ایران است و پیکر بدون سر معنا ندارد. جا دارد اعضا ی این فراکسیون در تداوم راه ستارخان، باقرخان، باکری ها، حماسه آفرینان ۲۹ بهمن تبریز در سال ۵۶ و ... برای حفظ این سر، بیش همه ایرانیان تلاش کنند.

نکته آنکه بنظر می رسد خلا احزاب به معنای واقعی و عدم کارایی فراکسیون های سیاسی در ایران از عوامل موثر در رویکرد به تشکیل فراکسیون قومی و مذهبی باشد. با توجه به این موضوع برای پایدار کردن نظام سیاسی و کاهش خطرات بروز گرایشات قومی و مذهبی در عرصه سیاسی، ضروری است برای ظهور احزاب در کشور بسترسازی گردد. تشکیل احزاب از یک سومانع از خطرات مترتب از ناحیه تشکیل فراکسیون های قومی و مذهبی شده و از سوی دیگر کشور را عملا وارد نرم های توسعه سیاسی خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پسر ایران

      باسلام و احترام خدمت دوستان....آقای ملکی دوست عزیز اگه کتابای آقای راجر سیوری فرانسوی و آقای ولادیمر مینورسکی روسو بخونین متوجه میشین ک صفویان کردتبارن ..بعدشم آذریها آریایی های هستن ک ترکی حرف میزنن و جزی از سرزمین پهناور ایران آریایی اند..نه ترک!

    • بدون نام

      ترک های ایران هزار سال در ایران حکومت کردن و به فرهنگ ایران خدمت فراوان کردند ازجمله آن رسمی کردن مذهب شیعه وترویج فزهنگ وشعروادب فارسی وهزاران خدمت دیگر اما بعداز به روی کار آمدن حکومت پهلوی با سیاستهای نفاق آلودشان ترک زبانها را تحقیر کردن و تلاش کردن فرهنگ ترکی آذری را نابود کنن که این سیاست همچنان ادامه داره تشکیل چنین فراکسیونی برای حفظ هویت ترک های ایران واجب بود

    • بدون نام

      کردها هم دست به کار میشن.آب همیشه سر بالا که نمیره

    • حمید

      فراکسیون ترکهایعنی چی بوی تجزیه طلبی میادبایدجلوشون محکم ایستاد اینجاایرانه

    • علی

      ترکها در ایران به هیچیک از حقوق ملی و مدنی خود نرسیده اند و باید هم خودشان به فکر خودشان باشد.شما برای تورکها چکار کرده اید که نشسته اید نسخه میپیچید.

    • بدون نام

      آیا واقعا داشتن یک فراکسیون برای ملت ترک ایران اینقدر شما را آزار می دهد؟
      آیا ملت ترک ایران با این همه شهید و دلاور حق داشتن یکی از کوچکترین حقوقش را ندارد؟
      مگر ترک ها ....

    • حسین شمس

      فراکسیون مناطق لرنشین و نفت خیز هم باید تشکیل بشه....

    • محمد

      به عنوان یک خراسانی شدیدا مخالف این فراکسیون هستم و بجای کار برای ایران بدنبال قومیت گرایی هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج