۴۱۸۳۴۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ایران به دنبال اتحاد نیروهای داخلی لبنان

نصرالله تاجیک در خبرگزاری ایلنا نوشت: برد ایران در خاورمیانه در جامعیت و همه جانبه نگری و دور اندیشی است و سیاست خارجی ایران باید با ایجاد اجماع بیشتر در میان گروه‌های لبنانی زمینه دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امور این کشور را کمتر کند تا لبنانیها بتوانند این دوران گذار را به راحتی طی کنند.

نصرالله تاجیک در خبرگزاری ایلنا نوشت: برد ایران در خاورمیانه در جامعیت و همه جانبه نگری و دور اندیشی است و سیاست خارجی ایران باید با ایجاد اجماع بیشتر در میان گروه‌های لبنانی زمینه دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امور این کشور را کمتر کند تا لبنانیها بتوانند این دوران گذار را به راحتی طی کنند.
نصرت‌الله تاجیک با اشاره به انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور لبنان پس از ۲۹ ماه بحران ریاست جمهوری در این کشور گفت: در پنج سال اخیر که بهار عربی آغاز شد، نسیم آن بسیاری از کشورهای منطقه را مورد نوازش قرار داد که مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها بود.

کشورها در بهار عربی، با مجموعه‌ای از مطالبات دموکراسی‌خواهانه مردم روبه‌رو شدند

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه در بهار عربی، با مجموعه‌ای از مطالبات دموکراسی‌خواهانه مردم روبه‌رو شدند، اظهار داشت: در برابر این نسیم، کشورهایی که با درخواست‌های مردم‌ عاقلانه رفتار کردند، برای خود فرصت‌های خریدند و کسانی هم به خواست مردم پاسخگو نبودند، با تهدید روبه‌رو شدند.
وضعیت سوریه و مصر بر لبنان تاثیر گذاشت
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: لبنان در این شرایط تحت تاثیر بهار عربی قرار گرفت. آنها در همسایگی کشورهایی بودند که به صورت مستقیم تحت تاثیر بهار عربی بودند. در واقع، وضعیت سوریه و مصر بر لبنان تاثیر گذاشت.
ائتلاف 14 مارس اجازه نداد فرایند سیاسی در لبنان تکمیل شود
تاجیک با اشاره به کنشگری نیروهای سیاسی داخل لبنان تصریح کرد: نیروهای سیاسی لبنان علیرغم آنکه دارای پختگی سیاسی هستند و با وجود اصل تقسیم قدرت طائفی که در این کشور حاکم است، نیروهای وابسته به ائتلاف 14 مارس و جریان المستقبل به رهبری سعد حریری به دلیل وابستگی به قدرت‌های خارجی، به حرف سعودی اعتماد کردند و صحنه سیاسی در این کشور را معطل نگه داشتند و با عدم به حد نصاب رساندن مجلس، اجازه ندادند تا فرایند سیاسی در لبنان تکمیل شود.
وی افزود: عدم انتخاب رئیس جمهور در لبنان موجب شده بود تا این کشور شبیه ماشین چهار سلیندری باشد که یکی از سلیندرهای آن کار نمی‌کرد. در واقع، این سیستم معیوب موجب شد تا روال روزمره در لبنان نیز با مشکل روبه‌رو شود و این کشور با بحران‌های متعددی مواجهه شود.
دو دلیل باز شدن راه برای تکمیل روند ریاست جمهوری در لبنان
این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: مشکلات اقتصادی عربستان و عدم کارایی سیاست‌های ریاض در منطقه موجب شد تا سعد حریری به این دریافت برسد که به جای اعتماد بر سعودی، بر عقل‌گرایی سیاسی و نیروهای داخلی لبنان و اجماع در میان آنها تکیه کند و مصالحه‌ای صورت بگیرد و سیستم سیاسی لبنان تکمیل شود.
مشکلات برای میشل عون آغاز شده است
تاجیک با بیان اینکه با انتخاب رئیس جمهور در لبنان، مشکلات برای میشل عون آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: تحولات سریع منطقه و عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات لبنان شرایط خطیری را برای این کشور ایجاد کرده است و اگر نیروهای داخلی در لبنان و قدرت‌های خارجی از دولت این کشور حمایت نکنند، بعید است که حتی میشل عون بتواند موفق شود.
سیاست ایران در خاورمیانه چیست؟
وی در تشریح سیاست ایران در رابطه با لبنان و حل بحران ریاست جمهوری این کشور ابراز داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه همواره تکیه بر حکومت‌های قانونی براساس منافع ملی و عقل‌گرایی سیاسی بوده است. این سیاست در بحرین، یمن، عراق و سوریه نیز مبتلور است و بر همین اساس است که حزب‌الله به عنوان متحد استراتژیک ایران به دنبال اجماع ملی و تکیه بر نیروهای داخلی است.
ایران در لبنان نه دخالت کرد و نه موافق دخالت دیگران بود
این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود‌: ایران در لبنان معتقد بود که گروه‌های لبنانی باید براساس گفت‌وگو و منافع ملی‌شان با یکدیگر به اجماع برسند و می‌گفت هر نتیجه‌ای که به دست بیاید، ایران از آن حمایت می‌کند. بر این اساس ایران نه تنها در امور داخلی لبنان دخالت نکرد بلکه مخالفت دیگر کشورها نیز در این باره مخالف بود.
ایران معتقد بود میشل عون در این مقطع برای لبنان مفیدتر است
تاجیک با اشاره به ویژگی‌های میشل عون یادآور شد: اگرچه ایران با سلیمان فرنجیه مشکل خاصی نداشت ولی تهران معتقد بود میشل عون در این مقطع برای لبنان مفیدتر است و می‌تواند توازن قوا را راحت‌تر ایجاد کند.
میشل عون متحد حزب‌الله است
وی اضافه کرد: میشل عون یک سیاستمدار کارکشته 81 ساله است که فرمانده ارتش لبنان بوده و از تجارب مختلفی درعرصه‌های گوناگون برخودار است. هرچند او قبلا ضد حزب‌الله و ضد سوریه بود ولی به دلیل تحولات منطقه‌ای و اشتباه ترکیه و عربستان، وضعیت امروز متفاوت از دیروز است و او را به متحد حزب‌الله تبدل کرده است.
میشل عون به دنبال احقاق حقوق ملی لبنان است
سفیر اسبق ایران اردن با بیان اینکه میشل عون یک سیاستمدار ملی‌گرا است که سیاست‌های ملی را دنبال می‌کند، عنوان کرد: میشل عون هم‌اکنون به دنبال احقاق حقوق ملی لبنان هم در عرصه سرزمینی و هم آبی است که از سوی رژیم صیهونیستی مورد سرقت قرار گرفته شده است و در این راستا، اگر او مورد حمایت قرار گیرد، می‌تواند مثمرثمر واقع شود.
ایران در سیاست خارجی باید به دنبال پیشبرد سیاست برد - برد باشد
تاجیک در پاسخ به این سوال که ریاست جمهوری میشل عون چه تاثیر می‌تواند در افزایش جایگاه ایران و کاهش وزن عربستان در لبنان داشته باشد؟ بیان کرد: ایران در سیاست خارجی خود باید به دنبال پیشبرد سیاست برد - برد باشد. عربستان با ریاست جمهوری میشل عون صحنه را باخته و نیروهایی هم که تکیه‌گاهشان سعودی بود، احساس زیان می‌کنند و خود را جزو بازندگان صحنه سیاسی لبنان می‌بینند.
ریاست جمهوری میشل عون نباید موجب غرور ایران شود
وی با بیان اینکه ریاست جمهوری میشل عون نباید موجب غرور ایران یا بکارگیری روش‌های حذفی شود، گفت: سیاست ایران در لبنان نباید فقط کار کردن با حزب‌الله باشد بلکه تهران باید تلاش کند تا با گروه‌های دیگر لبنانی مانند جریان المستقبل، ائتلاف 14 مارس و گروه‌های دیگر مسیحیان مارونی نیز مناسباتش را توسعه دهد.
ایران به دنبال اتحاد بیشتر نیروهای داخلی لبنان باشد
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ایران باید از شرایط ایجاد شده در لبنان به دنبال هماهنگی و اتحاد بیشتر نیروهای داخلی لبنان باشد، اظهار داشت: ایران باید با ایجاد اجماع بیشتر در میان گروه‌های لبنانی زمینه دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در امور این کشور را کمتر کند.
برد ایران در خاورمیانه در جامعیتش است
تاجیک با بیان اینکه برد ایران در خاورمیانه در جامعیتش است، یادآور شد: تهران باید از گروه‌هایی که در منطقه بر آنها نفوذ دارد، بخواهد همانند ایران سیاست‌های حذفی را دنبال نکنند بلکه سیاست تعامل حداکثری و دوری از سیاست‌های حذفی در دستور کارشان قرار دهند.

منبع: ایلنا مورخ 14.8.95 با عنوان نقش ایران در تحولات لبنان/ تهران به دنبال اتحاد نیروهای داخلی لبنان باشد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج