جاباما
۴۱۹۰۸۶
۱ نظر
۵۲۷۷
۱ نظر
۵۲۷۷
پ

با شش توربین بادی خلاقانه جهان آشنا شوید

انرژی حاصل از توربین های بادی سهم قابل توجهی از انرژی های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده اند که با توجه به پیشرفت های اخیر در این حوزه، بعید نیست که در آینده ای نزدیک شاهد استفاده بیشتر از این منبع انرژی پاک برای ساکنین کره زمین باشیم.

وب‌سایت تک شات - مرتضی یعقوبی: در هفته گذشته، انجمن بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ، ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر در نقاط مختلف کره زمین، از ظرفیت تولید انرژی های ناپذیر همانند ذغال سنگ و سوخت های فسیلی فراتر رفت.
در این بین، انرژی حاصل از توربین های بادی سهم قابل توجهی از انرژی های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده اند که با توجه به پیشرفت های اخیر در این حوزه، بعید نیست که در آینده ای نزدیک شاهد استفاده بیشتر از این منبع انرژی پاک برای ساکنین کره زمین باشیم.

اکنون و با توجه به چنین پیشرفت های تکنولوژیکی، مهندسان موفق به طراحی و تولید توربین های بادی پیشرفته و ایمنی شده اند که در ادامه قصد داریم به برخی از آن ها اشاره کنیم.

اولین توربین گردبادی جهان

با شش توربین بادی خلاقانه جهان آشنا شوید

این توربین خلاقانه توسط آتسوشی شیمیزو طراحی و تولید آن نیز بر عهده کمپانی Challenergy سپرده شده است. ایده ای خلاقانه که قادر است با استفاده از طوفان ها و گردبادهایی که در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن بسیار شایع است، انرژی زیادی را تولید کند. به گفته شیمیزو، انرژی ذخیره شده در یک گردباد به اندازه ایست که در صورت مهار، می تواند انرژی کشوری همچون ژاپن را تا ۵۰ سال تامین خواهد کرد.
این توربین به گونه ای طراحی شده است که از مقاومت بسیار بالایی در برابر طوفان های سهمگین برخوردار است و تست های انجام شده در این رابطه نیز، امیدوارکننده بوده است. این طراح ژاپنی، در تلاش است تا بتواند با جذب سرمایه گذاران، این توربین ها را در مقیاس های بزرگ و به تعداد انبوه تولید و از گردبادها برای تامین انرژی کشورها استفاده کند.

توربین هیبریدی بادی-آبی
با شش توربین بادی خلاقانه جهان آشنا شوید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توان در مناطقی که حتی یک نسیم هم نمی وزد، از طریق توربین های بادی انرژی تولید کرد؟ قطعاً توربین های معمولی از عهده انجام این کار بر نمی آیند، اما اخیراً پروژه و طرحی جدید از سوی دو شرکت Max Bogl Wind AG و GE Renewable Energy مطرح شده است که در آن، توربین های پره ای سنتی با تکنولوژی برق آبی آمیخته شده و منجر به تولید اولین منبع انرژی هیبریدی بادی-آبی شده است.
قرار است که این دستاورد در کشور آلمان و در جنگل های Swabian-Franconian تعبیه و راه اندازی شود. این طرح از چهار توربین بادی تشکیل می شود که قادر به تولید ۱۳.۶ مگاوات انرژی هستند. گفته می شود که فاز اول، این انرژی از سال آینده به شبکه متصل خواهد شد و فاز دوم، یک نیروگاه انرژی برق آبی ۱۶ مگاواتی اضافه خواهد شد. این پروژه در سال ۲۰۱۸ به اتمام خواهد رسید.


توربین بادی شناور هلیومی

با شش توربین بادی خلاقانه جهان آشنا شوید

اگرچه بسیاری از توربین های بادی جهان بر روی زمین و یا دریاها به صورت ثابت و محکم قرار گرفته اند، اما برخی ایده های خلاقانه در سال های اخیر منجر به تولید توربین هایی معلق در آسمان شده است؛ یعنی جایی که بادها با سرعت بیشتری حرکت می کنند.
اولین توربین هوایی جهان در سال ۲۰۱۴ و بر فراز منطقه Fairbanks آلاسکا، کار خود را آغاز کرد که با گاز هلیوم پر شده و در نگاه اول شبیه به یک بالن غول پیکر به نظر می رسد. این توربین توسط یکی از استارت آپ های موسسه MIT به نام Altaeros Energies طراحی و تولید شده و قادر است در فاصله ۳۰۰ متری زمین قرار گیرد و جریان باد را بین ۵ الی ۸ برابر بهتر از توربین های موجود بر روی زمین جذب کند.
در طی ۱۸ ماه آزمایش اولیه این توربین، انرژی تولید شده به قدری بود که می توانست چندین خانه را تامین کند. از آن جایی که این توربین در چندصدمتری زمین قرار می گیرد، می توان از آن برای انتقال سیگنال های وای فای و یا تلفن و همچنین تعبیه سنسورهای هواشناسی استفاده کرد.

توربین بادی بدون پره Vortex

با شش توربین بادی خلاقانه جهان آشنا شوید

در طی سال های اخیر و با توجه به گسترش استفاده از توربین های بادی، امنیت پرندگان به عنوان یکی از مهمترین دغدغه ها مطرح شد. از این رو، به منظور کاهش خطرات و آسیب های وارده به این پرندگان، مهندسان موفق به تولید توربین بدون پره ای به نام ورتکس شده اند که بیشتر به یک ستون بلند و باریک شبیه است تا یک توربین بادی.
از آن جایی که از هیچ پره ای در بدنه این توربین استفاده نمی شود، می تواند تعداد بسیار زیادتری از آن را در یک منطقه نصب کرد. به گفته شرکت سازنده، توربین بدون پره ورتکس، هزینه های تولید و نگه داری را به ترتیب تا ۵۳ و ۸۰ درصد در مقایسه با توربین های سنتی کاهش می دهد. ناگفته نماند که انرژی این توربین، از طریق لرزش در حین وزش باد حاصل می شود.


توربین بادی اینولاکس

با شش توربین بادی خلاقانه جهان آشنا شوید

این توربین بادی با طراحی نوآورانه خود می تواند تا ۶۰۰ برابر بیشتر از توربین های سنتی، انرژی تولید کند و با طراحی تونل مانند خود می تواند نسیم و بادهایی با سرعت کم در سطح زمین را جمع آوری و به سمت داخل توربین هدایت کند. سپس این بادها با سرعت زیاد از ژنراتورهای تعبیه شده درون این تونل عبور کرده و منجر به تولید انرژی می شوند.
از این توربین می توان تنها در مناطقی که سرعت باد، بسیار کم است استفاده کرد چرا که در ساخت آن، از هیچ پره ای استفاده نشده است. از دیگر مزیت های این توربین، می توان به کم خطر بودن آن برای حیوانات و پرنده ها در مقایسه با توربین های سنتی اشاره کرد.

توربین بادی Catching Wind Power

با شش توربین بادی خلاقانه جهان آشنا شوید

یکی از قدیمی‌ترین ایده های مطرح شده در این زمینه، توسط یک نظامی بازنشته ۸۹ ساله ارائه شد که هیچ تهدیدی برای پرندگان محسوب نمی شود. در سال ۲۰۱۲، ریموند گرین، ژنراتوری بادی تحت عنوان Catching Wind Power تولید کرد که قادر است جریان باد را توسط دستگاهی که همانند یک بلندگوی بزرگ به نظر می رسد، جمع آوری و سپس آن ها را به منظور انرژی بیشتر در توربین، فشرده کند. طراحی این توربین به گونه ایست که هیچ خطری را برای پرندگان به دنبال ندارد و می تواند جریان باد را بسیار ایمن تر از توربین های مرسوم، به خود جذب کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقد خوبه که ازین تکنولوژیا تو کشور در سطح وسیعی استفاده بشه
      بخصوص در روستاها و شهرهای کوچک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج