جاباما
۴۱۹۳۰۱
۷ نظر
۵۰۲۲
۷ نظر
۵۰۲۲
پ

یک قطعه قجری

ترکیه بای بای ، سلام گرجستان

خبرهای بمب گذاری و ناامنی که یکی پس از دیگری از همسایه شمال غربی یعنی ترکیه به گوش می رسید و در صدر اخبار قرار می گرفت، بدیهی ترین اثری که داشت این بود که آژانس های مسافرتی دیگر قید تبلیغ سفر به ترکیه را بزنند و بشنویم که سفر به ترکیه در تابستان گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و البته کشور جایگزینی مثل گرجستان جای ترکیه را گرفته است.

ماهنامه دیده بان - محمدرضا یزدان پرست: رشد سفر گردشگران ایرانی به گرجستان، ما را بر آن داشت تا پرسه ای در این کشور بزنیم که روزگاری قطعه ای از ایران بوده و در زمان قاجار از کشور ما جدا می شود.

خبرهای بمب گذاری و ناامنی که یکی پس از دیگری از همسایه شمال غربی یعنی ترکیه به گوش می رسید و در صدر اخبار قرار می گرفت، بدیهی ترین اثری که داشت این بود که آژانس های مسافرتی دیگر قید تبلیغ سفر به ترکیه را بزنند و بشنویم که سفر به ترکیه در تابستان گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و البته کشور جایگزینی مثل گرجستان جای ترکیه را گرفته است.

تقریبا تمام آژانس های مسافرتی بسته سفر به گرجستان را به صورت فقط «تفلیس» و ترکیبی از «تفلیس و باتومی» ارائه می کنند و این به انتخاب شما بستگی دارد. همانطور که تعداد ستاره های هتل به انتخاب شما بستگی دارد و هر دو اینها به جیب شما بستگی دارد. یعنی تور گرجستان برای ۴ شب اقامت در تفلیس که البته در تابلوهای آنجا «تیبیلیس» نوشته و خوانده می شود از زیر یک میلیون تومان در رقابت های آژانس های هواپیمایی آغاز می شود و برای هتل های تاپ و ۵ ستاره و برای اقامت ۸ شبه تا نزدیک به ۳ میلیون تومان بالا می رود.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
مرکز رودخانه ای شهر

سعی کنید هتل که انتخاب می کنید نزدیک شهر باشد. نشانه اش هم این است که از آژانس هواپیمایی سوال کنید که هتل تان آیا به خیابان زوزتاولی نزدیک است یا خیر. «شوتا روزتاولی» شاعر معروف و عاشق پیشه گرجستان است که عاشق ملکه تامار می شود و البته حماسه مشهور پلنگینه پوش را هم می سراید.

مرکزی ترین خیابان گرجستان پر از مراکز خرید و رستوران های زیاد برای گذراندن سفر است. شهر تفلیس مثل شهرهای معروف جهان رودخانه ای دارد که از دل آن می گذرد. معروف ترین نقطه این بخش رودخانه ای شهر، همین نقطه است با پلی زیبا. هم در روز چشم اندازی بی نظیر دارد و البته در شب. جالب است که این رودخانه به دریای خزر می ریزد و اگر ما مرز مشترکی با گرجستان نداریم در عوض دل های هر دو کشور از طریق دریای خزر به هم وصل است.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
شمعی در سامبا

کلیسایی که مقام دوم را به لحاظ بزرگی بعد از کلیسای سن پیتر در واتیکان به خود اختصاص می دهد، حتما باید یکی از نقاطی باشد که گردشگران تفلیس به آن سر می زنند. کلیسای سامبا از بسیاری از مناطق تفلیس قابل مشاهده است و غیر از یکشنبه ها که روز عبادت پیروان آیین مسیح (ع) است، بقیه روزها میزبان گردشگران از سایر نقاط جهان است. کلیسای سامبا برای بازدید، بلیت ورودی ندارد؛ درست مثل اکثر اماکن مذهبی در همه جای جهان که ورود به آن برای گردشگران رایگان است. نقطه معروفی از این کلیسا منتشر است تا اگر کسی علاقه ای دارد، شمعی روشن کند و نیایشی داشته باشد.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
مقاومی فرو ریخته

اگر ۷ کیلومتر بندر باتومی را به سمت جنوب طی کنید و همین مقدار از شهر خارج شوید، به قلعه «گونیا» می رسید. تاریخ قلعه گونیا ۲۸۰۰ ساله است. آنجا منتظر و در پی تابلویی با نام گونیا نباشید. نام این قلعه در زبان محلی «کریپس» است. معنی «کریپس» در زبان گرجی، برج و باروهای محکم و قطور و غیرقابل نفوذ است اما کریپس یا گونیا هم بالاخره نفوذپذیر واقع شد در تاریخ.

درست است که بسیاری از دیوارهای قلعه فرو ریخته اما می شود از همین دیوارهای فروریخته، محکم و مقاوم بودن آنها را حدس زد. بلیت ورودی این قلعه نزدیک ۱۵-۱۴ هزار تومان خودمان است. با همین بلیت به یک موزه هم در فضای داخلی قلعه هدایت می شوید که برای تماشا بد نیست.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
دژ نورانی

دو نقطه از نقاط دیدنی شهر تفلیس تقریبا از هر جای شهر که چشم بچرخانید پیدا هستند؛ هم در روز و هم در شب. البته که در شب جلوه بصری ویژه تری دارند. یکی برج مخابراتی «تاتسمین دا» است که با نورپردازی های خاصی که برایش انجام داده اند، شب هنگام به اهالی گرجستان و گردشگران هزاران هزار چشمک می زند و دیگری نارین قلعه.

پایین دیوارهای نارین قلعه را نورپردازی کرده اند و وقتی که آفتاب غروب می کند، یک سلسله دیوار نورانی در ارتفاعات تفلیس به گردشگران خوشامد می گوید. نارین قلعه زاویه بیرونی باشکوهی دارد. پس نباید از داخل آن توقع و انتظار خاصی داشته باشید. داخل آن یک کلیسای کوچک است و البته ورود به فضای داخلی به هیچ بلیت ورودی نیاز ندارد.

اگر از پله نوردی و گرم شدن بدن و صرف انرژی مضاعف بیزار هستید، نارین قلعه را از همین پایین تماشا کنید ولی اگر مشکلی با پله نوردی و با افزایش ضربان قلب ندارید و تماشای نارین قلعه را همراه با کم کردن چند گرم از چربی توأم می دانید پس بهترین انتخاب است برای یک نقطه جهت گشت و گذار در تفلیس. نارین قلعه هم یادگار قرون و اعصار گذشته است که دیوارهایش برای استحکام بیشتر از سنگ و ساروج ساخته شده اند.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
زمان سفید با دریای سیاه

اگر توری که انتخاب کرده اید ۳ شب اقامت در بندر باتومی را هم در خودش داشته باشد شما از تفلیس با یک پرواز حدودا ۴۰ دقیقه ای مسافر باتومی خواهید شد. توقع خاصی از باتومی نداشته باشید. یک شهر کاملا ساحلی و نه چندان پیشرفته است. مهمترین نکته اش همین ساحل است و تفریحات دریایی.

درباتومی می توانید به آکواریوم این شهر بروید که سمت شرقی خیابان ساحلی است. یعنی دریا در غرب شما و آکواریوم در سمت شرق. بلیت ورودی گرانقیمتی هم ندارد. البته اگر بخواهید سالن های معمولی آن را با ماهی های اقیانوسی تماشا کنید اما اگر بخواهید به نمایش ویژه دلفین ها بروید باید بلیت اضافه تری بخرید و طبیعتا هزینه تان بالاتر می رود.

اگر خط ساحلی شهر باتومی را به سمت جنوب حدود ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر طی کنید به مرز ترکیه می رسید. به خاطر اینکه ترکیه ویزا نمی خواهد می توانید به این کشور بروید و برگردید. بعد از ۵ کیلومتر که از مرز ترکیه داخل شدید، به یک بازار می رسید که اجناس ترک منتظر شما هستند اما خود باتومی هم این ظرفیت را دارد که شما بچسبید به این دریا دریا آرامش.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
لوبیانی

یکی از غذاهای ارزان مغذی و مقوی گرجی ها همین غذایی است که می بینید! لوبیانی. لوبیای له شده و پخته شده را لای نان می گذارند و آن را سرخ می کنند. البته به نازکی نان لواش نیست. پیشنهاد این غذا برای وعده ناهار است.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
سوخوکدزه

اگر اهل شام سبک هستید، خصوصا اهل سبزیجات و غذاهای گیاهی، سوخوکدزه بهترین انتخاب است. قارچ را ابتدا آبپز می کنند و بعد یک تفت کوچک می دهند. هم ارزان هم سبک. نمک نمی زنند، لطفا خودتان این کار را انجام بدهید.
ترکیه بای بای ، سلام گرجستان
خاچاپوری

این غذا مناسب همه وعده هاست به خاطر کامل بودنش. نان پیراشکی را به صورت گل در می آورند و لای آن پنیر و گوشت و ادویه جات می زنند. به این غذا هم نمک کمی می زنند پس زحمتش با خودتان.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا زىبا بود

    • علي اوغلو

      متاسفانه برخي ازاژانس هاي مسافرتي وتوريستي به رسالت واقعي خود واقف نيستند حرص وطمع پول انهارا تا حد گاراژدارهاي قديم كه چند نفر را داد زن را اجير ميكردند جلو گاراژ هاداد ميدند مثلا بستان اباد ميانه بستان اباد ميانه 2نفر ما شين داره حركت ميكنه ميرفتي مي ديدي يك اتوبوس اطاق تخته اي زوار دررفته موتود دماغي لاستيكهاي اج ازتو درموتوررا بالا زده دوسه نفر سرشان كرده اند تو فعلا سر سيلندررا برداشته اند اژانسهاي مسافرتي درست است كه شغل وممر روزيشان از جذب مسافر وخدمات مربوطه حاصل ميشود اما اين بخشي از داستان است بخش ديگر ومهمتر انها ايفاي نقش سفير دوستي غير دولتي بين ملتها مختلف وجذب انها براي بازديد متقابل ازايران است دوستي ميگفت بليط براي سفر اربعين به عراق بازارسياه پيدا كرده بعضي ها ازيكماه پيش بليط هارا خريده واحتكار كرده اند مسافران ناچار بايد 4-5 ميليون تومان بدهند بليط بخرند اگر فردا پاي اژانسهاي مسافرتي شركتهاي خارجي به ايران بازبشود واين رفتارها ادامه پيدا كند صاحبان بزرگترين اژانس فعلي بايد دم دران شركتها بايستد وداد بزند استانبو ل 200 تومن كيف 300 تومن بدوبيا كه رفتيم واما جايگزيني سفر ازتركيه به گرجستان ايده بسيار خوبي است اميدوارم هموطنان عزيز ازاين برنامه استقبال بكنند تا تركيه هم بفهمد كه با همسايگانش چكونه رفتاركند گفتني است كه تا اواخرسلسله افشاريه گرجستان جزوخاك ايران بوده ودراوايل قاجر هم حاكم انجا با نطارت ايران تعيين ميشده گرجستانيها قبل از انقلاب بلشويكها با ايرانيان مناسبات زيادي داشتند درجنگ جهاني اول كه درتركيه حكومت عثماني ارامنه ومسيحيان را قتل عام ميكردند گروههاي متعددي ار ارامنه ومسيحيان از لهستان وگرجستان وبلغارستان ازخانه وكاشانه خود ناچار بفرار شده به ايران پناهنده شده بودند ايران با اغوش باز انهار پذيرفت وتا حد مقدور جا ومكان بانها داد ودرمقابل از توانائيها وبرخي تخصصهاي انها استفاده كرد هنوز كه هنوز است شماري از اعقاب انها هنوز درايران ماندگار شده اند كه بيشترين انها در اورميه واذربايجان شرقي وتبريز زندگي ميكنند

    • بدون نام

      سلام استانبول ،زیبای رویایی و شهر کهن وچشم نواز ....منتظر باش ما میاییم .

    • بدون نام

      گرجستان کشور زیبایی است ولی در زیبایی به ترکیه نمی رسد

    • بدون نام

      بسیار عالی ...مردم غیرت داشته باشن و پولهاشون رو تو کشورترکیه که بهشون توهین میکنه نریزن ....غیرت داشته باشیم

    • علی

      سلام دوستان.من برادرم ۱۰ ساله تفلیس زندگی میکنه.من ۷ بار رفتم اونجا.واقعا کشور خیلی زیبا و با تمدن قدیمی.مردم بسیار خوب و خونگرم.و همچنین غذاهاشون برا ذائقه ما ایرانیا خوب هست.از لحاظ فرهنگ و تمدن و مردم خونگرم قابل خیلی بالاتر از ترکیه هست

    • بدون نام

      واقعا حیف نیست وقتی کشور خودمون این همه طبیعت زیبا ومکانهای باستانی وتفریحی دارد برویم کشوری مثل گرجستان مثلا برای تعطیلات واستراحت ؟؟! بنظرم برامون باید کسر شان باشه با تمدن وقدمت کهنی که کشورمون داره بریم گرجستان و تاجیکستان و....!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج