جاباما
۴۱۹۴۵۵
۲ نظر
۵۰۲۴
۲ نظر
۵۰۲۴
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۵۳)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ چوپان هایی که تصادفا به شما سکه و عتیقه می فروشند!

این پیامها ساختگی هستند و صرفا جهت کلاهبرداری و اخاذی از افراد منتشر می شوند.

متن شایعه

" سلام من سید عشایر چادر نشین هستیم. گاو گوسفند داریم. حقیقت چند وقت پیش عموم با گوسفندا پاین تپه دوتا مجسمه 1812 تا سکه طلا قدیمی پیدا کر اگه میتوانی برایمان بفروش مادرم سید است شماره شما را به قران استخاره کردم خوب امد اگر در توان شما هست کمکم کن تورا به امام حسین با کسی صحبت نکن. بقران محمد حقیقت داره زن گبزن
و یا

سلام اقای مرادی خوبی من سید غباد نوزری هستم عشایر چادر نشین خوزستان که پارسال باماشین گوسفندامونه بردی به اییلاق قران مابین پهلو خودمان باشد عمویم درصحرا 991دونه طلا کوچک داخل ی کوزه پیدا کرد ابولفظلی اگر اشناداری بفروش نسب نسب منتظر زنگتم "
ستاد مبارزه با چرندیات (53)

پاسخ شایعه

این متن خیالی صحت ندارد و چند سالی است که از طریق پیامک و حتی شبکه های اجتماعی برای افراد ارسال می شود. ارسال کننده پیام، خود را روستایی، عشایر، سید، بی سواد و... معرفی می کند تا اعتماد شما را جلب کند. او ادعا می کند گنج بزرگی را با مبلغ کمی به شما واگذار خواهد کرد!

این پیامهای ساختگی تنها با هدف کلاهبرداری و اخاذی از افراد ساده لوح و طمع کار طراحی شده و در این مدت چندین کلاهبردار نیز در همین رابطه در شهرهای مختلف دستگیر شده اند .


هموطنان عزیز در صورت مواجهه با چنین پیامهایی از دادن پاسخ خودداری کرده و مراتب را سریعا به پلیس اطلاع رسانی کنند.

سوژه دوم؛ حیله داعش با قوطی های مشروب الکلی با برچسب پپسی!

این تصاویر ارتباطی با داعش و عراق ندارد باکه مربوط به کشف یک محموله قاچاق مشروبات الکلی در عربستان است!

متن شایعه

" دوستان اطلاع رسانی کنید حیله جدید داعش: قوطی های مشروب الکلی با روکش و برچسب پپسی در انتظار زائرین اربعین حسینی , خدالعنتشون کنه. "
ستاد مبارزه با چرندیات (53)
ستاد مبارزه با چرندیات (53)

پاسخ شایعه

این تصاویر متعلق به عراق و تلاش داعش برای ایجاد لطمه به مراسم اربعین نیست. عکسها مربوط به توقیف یک محموله حاوی ۴۸۰۰ قوطی مشروبات الکلی قاچاق در گمرک عربستان سعودی، در نوامبر ۲۰۱۵ است.

نشان و عنوان گمرک سعودی روی بازوی مامور حاضر در تصویر و همچنین در ویدئوی منتشر شده از این ماجرا قابل مشاهده است.



طعم و بوی مشروبات الکلی با نوشابه ها تفاوت بسیار فاحشی دارد که با فرض صحت این ادعا، حتی قبل از نوشیدن مشخص می شود.

سوژه سوم؛ آیا پیامبر اسلام (ص) نامه ای به خسرو پرویز فرستاد؟!

نامه دعوت پیامبر (ص) به خسرو پرویز ساسانی در منابع معتبر تاریخی ایرانی و غیر ایرانی آمده و تایید شده و مبنای تحقیقات ادعاییِ زیر، فاقد اعتبار است.

متن شایعه

" آیا محمد پیامبر اسلام نامه ای به خسروپرویز ساسانی فرستاده بوده است؟! داستان ارسال نامه پیامبر به خسروپرویز و امپراتور روم و ....را همگی می دانیم و نمی خواهم آنرا تکرار کنم اما هنگام مطالعه به نکاتی جالب در مورد عدم اصالت وجود چنین نامه ای بر خوردم که آنرا در زیر می آورم: پرنس کایناتی در کتاب سالنامه های اسلام و بر اساس پژوهشهای محقق آلمانی..هوبرت گریم ...به چند دلیل این نامه را رد می کند: 1-در تمام نامه های فرستاده شده توسط محمد (ص)به پادشاهان دیگر کشورها .. فقط یک تن از آنها از نظر مقام با شاهنشاه ایران برابری میکند و آن هم امپراتور روم است.اما واکنش تمام آنها دقیقا در نقطه ی مقابل خسروپرویز است.زیرا نجاشی شاه حبشه اسلام می آورد و امپراتور روم نیز اظهار می کند که دین محمد را قبول دارم ولی از جان خود در برابر رومیان بیم دارم.خسروپرویز هم که نامه را پاره می کند! وقتی مورخان باستان چنین خیالبافانه با افسانه سرایی ...واقعیت های تاریخی را تحریف می کنند چگونه می توان به اصالت وجود چنین نامه هایی اعتبار بخشید؟! 2-دلیل دوم نوع تشریفات سنگین دربار خسرو پرویز است که در تمام منابع از ان سخن رفته است.رسیدن به نزد شاهنشاه ساسانی ...یک هفت خوان رستم را طی کردن می خواسته...به طوری که حتی شاهان دست نشانده نیز نمی توانسته اند تا فاصله ی معینی به شاه نزدیک شوند.در چنین شرایطی تصور اینکه یک تازی گمنام از شبه جزیره ی عربستان ...آن هم به نمایندگی از یک تازی گمنام تر که به همان اندازه نزد دربار ساسانی گمنام بوده است ...از راه برسد و بی هیچ اشکالی به نزد پادشاه برود و بدون تشریفات نامه را به دست خسروپرویز بدهد و با وی در مورد آن به جرو بحث بپردازد ..اگر برای یک تازی قرن1و2 هجری قابل قبول باشد ..برای ما که به تشریفات دربار شاهان ساسانی آشنایی کلی داریم ...به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. 3-بنا به محاسبه ی دقیق خسرو پرویز در29فوریه628م به فرمان فرزندش شیرویه کشته شد و این تاریخ برابر 17شوال سال6 هجری است. چنانچه طبری و ابن سعد گفته اند این نامه باید در هفته های پایانی سال627 یا هفته های اوایل سال 628م و توسط عبدالله ابن حذافه فرستاده ی پیامبر به خسرو پرویز تسلیم شده است...در صورتی که در همین تاریخ این شخص از جانب پیامبر در حدیبیه ...مامور مذاکره با قریشیان بوده است که به صلح معروف حدیبیه تمام شده است! چگونه یک شخص در آن واحد در دو مکان حضور داشته است؟! 4-در ان بخش از تاریخ طبری که حوادث اخرین سالهای ساسانیان براساس منابع ایرانی (به ویژه خداینامه که مورد استفاده ی فردوسی و بیرونی و مسعودی و...قرار گرفته ) روایت شده است...سخنی از چنین سفارت و فرستاده ای به میان نیامده و آنچه گفته شده صرفا از منابع تازی گرفته شده است و این نشان می دهد که وجود چنین نامه ای برای خود ایرانیان به کلی ناشناخته بوده است. همانطور که نامه های نوشته شده به دیگر شاهان کشورها نیز در منابع روم و یونان و حبشه و ارمنی و سریانی ولاتینی و...به طور کامل ناشناخته بوده است! به احتمال زیاد این روایت را در دوران اموی و شاید عباسی وارد تاریخ کرده اند! بن مایه ها: سالنامه های اسلام ... کایناتی... ج2 بخش1 پاراگراف 45و46 ... پس از 1400 سال شجاع الدین شفا..ص377-384 "
ستاد مبارزه با چرندیات (53)

پاسخ شایعه

ادعاهای این متن که به تحقیقات هوبرت گریمه منتسب شده، صحت ندارند. این مستشرق فرانسوی دین شناس نبود و انحرافش به حدی بود که قرآن را برخاسته از نبوغ پیامبر(ص) و حتّی ایشان را یک نابغه کمونیست معرفی می کرد. نویسنده ناآگاه متن ادعا کرده این نامه در تاریخ های ایرانی وارد نشده، اما به درج آن در تاریخ طبری اعتراف کرده است! تاریخ طبری از مشهورترین تواریخ ایرانی است که در جلد دوم صفحه ۶۵۴ به این نامه پرداخته است .

ارسال نامه پیامبر (ص) به سران برخی کشورها ، مورد اتفاق مورخان مسلمان و بسیاری از مستشرقین غیر مسلمان نیز هست و در منابع مختلف هم ذکر شده است .

در بند اول شبهه دلیلی بر رد این نامه ارائه نشده و فقط اختلاف برخورد پادشاهان، خیالبافی و افسانه سرایی خوانده شده است. نویسنده که در بند اول شبهه آثار تاریخ نویسان را افسانه و خیال دانسته، خودش در بند دوم به آنها استناد کرده است! اخبار تشریفات دربار ایران نیز از آثار همین مورخان به او رسیده است. تشریفات مانع رسیدن نامه به خسروپرویز نیست، چنانکه نامه قیصر نیز علی رغم تاخیر، به او رسید.

تمام نقلها، نگارش و ارسال نامه را بعد از صلح حدیبیه دانسته اند . پس اینکه "عبد الله بن حذافه" هم در ماجرای صلح حدیبیه بوده و هم نامه را برده منافاتی ندارد. در پاره کردن نامه توسط خسرو پرویز اختلافاتی هست، اما تاریخ نویسان به تندی و عتاب او نسبت به نامه ، اذعان کرده اند!

سوژه چهارم؛ اضافه شدن کلمه Kordanize به دیکشنری آکسفورد
جنجال و حواشی مربوط به مدرک تحصیلی مرحوم علی کردان وزیر کشور دولت قبل، باعث شد که تعدادی از جوانان غربی این آبروریزی را وسیله ای برای تخریب وجهه مردم و حکومت ایران قرار دهند و به همین منظور دیکشنری شهری خودشان را آپدیت کنند. در حالی هیچ کلمه ای مشتق شده از کلمه "کردان" به دیکشنری رسمی زبان انگلیسی وارد نشده است.

متن شایعه

«یادتون هست در دولت احمدی نژاد علی کردان وزیر کشور شد؟

علی کردان ادعا میکرد که مدرک phd از دانشگاه آکسفورد داره در حالیکه فوق دیپلم هم نداشت…

دانشگاه آکسفورد هر ۳ ماه یکبار آپدیت جدیدی برای دیکشنری آکسفورد اعلام میکنه. در یکی از آپدیت های اخیر واژه ی kordanize (کردان) به دیکشنری آکسفورد اضافه شده، به این معنی است که کسی ادعای داشتن مدرک phd می کند در حالی که لیسانس هم ندارد.
ستاد مبارزه با چرندیات (53)

به دنبال اون ۴ واژه ی Kordanification، Kordanism، Kordanic و Kordanicly هم به زبان انگلیسی اضافه شد.

این اتفاق میتونه یکی از بزرگترین دست آوردهای دولت محمود احمدی نژاد باشه.

در سایت زیر میتونین این واژه ی گوهربارو مشاهده بفرمایین …

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Kordanize»


پاسخ شایعه

کلمه ای تحت عنوان Kordanize و نیز مشتقات آن، به دیکشنری آکسفورد اضافه نگشته است و این مطلب که در فضاهای مجازی غالبا با ارایه لینک سایت Urban Dictionary بعنوان منبع، منتشر می شود، کذب و شایعه است .

این لغت تنها به دیکشنری شهری (Urban Dictionary) که یک فرهنگ لغت عامیانه و غیررسمی است اضافه شده است. در این فرهنگ لغت ، تمامی کاربران توان ویرایش و اضافه کردن لغت جدید را دارند و از این جهت چنانچه لغت جدیدی توسط یک کاربر به این دیکشنری اضافه گردد، از هیچگونه رسمیتی برخوردار نخواهد بود. ضمنا قابل ذکر است که تنها شروط اضافه کردن یک کلمه جدید به این دیکشنری این است که لغت جدید، نام شخص غیرمعروف و یا جک نباشد.
ستاد مبارزه با چرندیات (53)

تشریح لغت کردانایز و تمامی مشتقاتش به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، ابتدا در یک مطلب طنز که در تاریخ سوم نوامبر ۲۰۰۸ در یک وبلاگ به منظور اعتراض به تجارت مدارک علمیِ جعلی در کشور نوشته شده بود، منتشر شد و پس از آن در ابتدای سال ۲۰۰۹، این لغت توسط یک کاربر به دیکشنری شهری اضافه گردیده است .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      البته این بخش هم خودش بعضی وقت ها چرندیات میگه

    • ترانه

      برترین ها ممنون که ما را از گمراهی نجات می دهی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج